|
 |
|
|
|
|
Geschiedenis van Game Maker |
Game Maker werd oorspronkelijk ontwikkeld door Mark Overmars, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.
Later werd dit overgenomen door YoYo Games. Hier onder een kort overzicht van de geschiedenis.
Animo
De ontwikkeling van Game Maker begon in de zomer van 1999 en was in eerste instantie bedoeld als een programma
voor het ontwerpen van simpele 2D animaties. Het project werd om deze reden eerst Animo genoemd.
De eerste publieke uitgave van het programma, versie 1.1, werd vrijgegeven op 15 november 1999.
Deze versie had al een ingebouwde programmeertaal, maar deze stelde niet veel voor. Het programma creeërde
geen aparte executables, de spellen werden in het hoofdscherm van het programma afgespeeld. Later werden
versie 1.2, 1.2a, 1.3 en 1.4 uitgebracht, die telkens kleine verbeteringen toevoegden, maar het programma niet
fundamenteel veranderden. Versie 1.4 voegde voor het eerst de mogelijkheid toe om een executable te genereren.
DirectX
Rond september 2000 werd versie 2.0 uitgebracht. Deze versie gebruikte voor het eerst DirectX voor geluiden
(maar niet graphics). Versie 3.0 werd uitgebracht in 2001 en gebruikte nu ook DirectX (6) voor de graphics.
Er werden ook veel nieuwe features toegevoegd. Deze versie was de eerste die games kon opslaan als GMF-bestanden.
Deze versie werd verder verbeterd met versie 3.1, 3.2, 3.2b en 3.3.
Game Maker 4
Versie 4.0 werd uitgebracht in juli 2001. Het programma was hier volledig herschreven van nul, met zeer veel
aanpassingen. De interface werd volledig herzien en kreeg de vorm die in alle latere versies min of meer behouden
bleef. De bestandsextensie werd veranderd in GMD. Verdere verbeteringen werden toegevoegd in versie 4.1, 4.2 en 4.3.
Nieuwe GML parser
Versie 5.0 werd uitgebracht in april 2003 en had een volledig nieuwe GML interpreter, waardoor games aanzienlijk
sneller werden. Er werden ook weer veel nieuwe features toegevoegd. Dit was de eerste versie die een (betalend)
registratiesysteem invoerde, hoewel de gratis versie nog alle functionaliteit bevatte. In versie 5.1, 5.2, 5.3 en
5.3a werd nieuwe functionaliteit toegevoegd waarvoor wel de geregistreerde versie vereist was.
Direct3D
Versie 6.0 werd uitgebracht in october 2004. Het grootste verschil met vorige versies was dat games voor graphics
gebruik maakten van Direct3D (een onderdeel van DirectX 8). Hierdoor ontstonden zeer veel nieuwe mogelijkheden
(bijvoorbeeld het draaien van sprites, betere fonts, primitives, en 3D graphics), maar het systeem was daardoor
ook incompatibel met vorige versies. De bestandsextensie werd veranderd in GM6. Versie 6.1 voegde enkele nieuwe
features toe (onder andere surfaces).
YoYo Games
Versie 7.0 werd uitgebracht in januari 2007. Dit was de eerste versie die extensions ondersteunde. De
bestandsextensie werd veranderd in GMK, en dit was ook de eerste versie waarin de bewerkbare games (GMK's)
geëncrypteerd werden, iets wat erg controversieel was omdat dit als doel had concurrerende projecten (destijds
G-Java/G-Creator, later LateralGM) onmogelijk te maken. Het duurde echter niet lang voor de encryptie gebroken
werd (hetzelfde gebeurde ook bij versie 8 en 8.1). Dit was de eerste versie die gepubliceerd werd door YoYo Games,
hoewel de ontwikkeling nog volledig gedaan werd door Mark Overmars, en er werd een nieuw registratiesysteem
ingevoerd (SoftWrap).
YouTube voor games
YoYo Games maakte ook een website voor het uploaden en spelen van Game Maker spellen (deze site staat nu bekend als de
YoYo Games Sandbox). Het doel was om een 'YouTube voor games' te creëren, en de site was (en is nog steeds)
behoorlijk succesvol. De 'sandbox' is echter later naar de achtergrond verschoven en wordt niet meer echt
gepromoot door YoYo Games (mogelijk vanwege de hoge kosten).
PlayStation Portable
YoYo Games besloot ook om Game Maker uit te breiden naar andere platformen. Er werd gewerkt aan een versie van
Game Maker voor de PlayStation Portable, en er was zelfs een werkende demo, maar dit is uiteindelijk nooit iets
geworden (vermoedelijk vanwege licensieproblemen met Sony). Uiteindelijk zette YoYo Games de PSP-plannen opzij,
en in december 2009 werd Game Maker versie 8.0 uitgebracht. Sprites en de ingebouwde sprite-editor werden sterk
verbeterd waardoor het veel makkelijker werd om alphatransparantie te gebruiken. Er werd ook een nieuwe,
verbeterde set standaard resources samengesteld. Versie 8.1 voegde extra features toe.
Game Maker voor Mac
Niet veel later werd Game Maker voor Mac (GM4Mac) uitgebracht. Deze was echter gebaseerd op Game Maker 7
(het programma was al jaren in ontwikkeling, en destijds was Game Maker 8 nog niet klaar). GM4Mac heeft ook extra
beperkingen in de 'Lite' versie bovenop de beperkingen van de Windows-versie. Hoewel er wel bugs opgelost werden,
is deze Mac-versie nooit geüpdatet naar latere versies van Game Maker, en het is nog steeds de enige versie van
de Game Maker editor voor Mac.
GameMaker: Studio
In mei 2012 is officieel GameMaker: Studio gelanceerd, een volledig nieuwe serie. De belangrijkste nieuwe toevoeging
is dat er nu een heleboel platformen en besturingssystemen ondersteund worden: Windows, Mac OS, Android, iOS en
HTML5. Later zouden hier nog meer platformen aan toegevoegd worden. Hiermee richtte YoYo Games zich meer op de
commerciële ontwikkelaar, in het bijzonder voor mobiele apparaten, terwijl eerdere versies meer gericht waren op
hobbyisten en beginners die willen leren programmeren. Hiermee is ook prijs sterk gestegen. Hoewel met Studio voor
bijna alle platformen games gemaakt kunnen worden, werkt de editor zelf enkel op Windows. Ook is met Studio het
bestandsformaat voor de projecten helemaal omgegooid; van één geëncrypteerd .gm81 bestand naar een projectmap met
alle resources als losse bestanden in XML-formaat. Dit systeem lijkt meer op wat traditionele ontwikkelingsomgevingen
doen, en hierdoor wordt versiebeheer, en dus samenwerking tussen meerdere programmeurs, mogelijk. Een andere nieuwe
functie in Studio is de ingebouwde Box2D physics-engine.
Sinds de lancering van Studio wordt het product door YoYo Games volop doorontwikkeld. Game Maker 8.x lijkt hiermee
een afgesloten hoofdstuk.
|
|
|
|
|
|