Gebruiker
Offline
Berichten: 232
|
 |
« Gepost op: 21 Januari 2019, 19:12:47 »
|
|
Hey luitjes...
Ik start deze topic speciaal om samen met jullie te discussen over polygonen vs voxels.
Voxels kunnen inhoud van 3d modellen, inclusief textuur en material weergeven. Hierdoor zijn ze vernietigbaar en kunnen zeer realistisch lijken.
Polygonen zijn wel 3d, maar hebben slechts een 2d textuur die gewoon plat is, maar dan met een extra as. Dus eigenlijk nog steeds 2d.
Ze zeggen dat voxels vrij traag zijn, omdat ze enorm veel pixels hebben. Ze worden zelden gebruikt in 3d games.
Maar je zal natuurlijk ook gewoon polygonen kunnen weergeven als volume meshes (die inhoud nabootsen).
Dit wil zeggen dat ze wel een 3d textuur hebben, maar die inhoud daarvan word dan alleen weergegeven wanneer die terplekke word vernietigd (dan pas update je de inhoud van de voxel mesh. Zo lijkt het alsof ze echt inhoud hebben en dat bespaard in elk geval een stuk meer render snelheid kwa polygonen)...
Helaas gaat het met tansparante voxels een stuk moeilijker.
Wat je dan kan doen is transparantie alleen toepassen op voxel particles zoals vuur en regen bijvoorbeeld.
En meshes lijken dan volumetric, maar worden alleen maar upgedated als ze worden vernietigd.
En nu aan jullie... Wat zijn de nadelen van voxels en waar zouden jullie voor kiezen?...
Ik wil het graag van jullie horen, Jamie.
|