game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Design (Moderator: Erik Leppen)
| | |-+  [Algemeen] Wat is sneller, Real Time 3D of Fake 3D.
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

superjamie
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 232


« Gepost op: 27 November 2018, 17:19:12 »

Hey leden...,

Ik begreep dat er twee manieren zijn, om 3D te ontwikellen. Het spelletje doom was
vroeger eigenlijk ook 2D, zonder dat je het misschien was opgevallen.

Dit geld dus ook voor wolfenstein 3D, maar daar ben ik op zich geen favoriet van. Ik
heb dus ook eens youtube filmpjes gezien, van python graphics die dus niet van 3D waren
te onderscheiden (+ first person camera), terweil ze toch 2D waren.

Dat heet Fake 3D. Dat is eigenlijk niet meer dan 2D, alleen zijn de 3D co÷rdinaten met de hand
geprogrammeerd. Fake 3D lijkt mij wel een interesant onderwerp, maar weet echter niet hoever
je kunt komen met Fake 3D en of het nou echt percÚ sneller is, vergeleken met Real Time 3D.
Ik heb het dan over het algemeen gebruik van Fake 3D.

Ik heb een aantal vragen om met jullie te delen:
1) Wat is in het algemeen sneller... Real Time 3D of Fake 3D?.
2) Tot hoever kun je gaan met Fake 3D, vergeleken met Real Time 3D?.
3) Is Voxelstein ook Fake 3D of Real Time 3D?
4) Is Real Time 3D ook ontstaan door oorspronkelijk Fake 3D?
5) Wat zijn de voor en nadelen van Fake 3D en Real Time 3D?

Dit zijn de vragen die ik met jullie wil delen. Succes en ik wil het graag horen,
Jamie.



« Laatste verandering: 28 November 2018, 08:49:29 door superjamie »
Naar boven Gelogd

schepers12
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 30

:3


« Antwoord #1 Gepost op: 14 December 2018, 19:54:53 »

om gelijk bij je vragen te komen:
1) realtime 3d is sneller in het algemeen tegenover fake 3d dacht ik (gebruikt andere gpu instructies dacht ik)
2) dit is een hele brede vraag, bedoel je met fake 3d voxel, dan heeft dat als voordeel een dynamisch terrein, wat met real 3d moelijker is, denk hierbij aan realtime terrein slopen, real 3d moet nieuwe polygonen berejenen, textures erop aanpassen, bij voxel vervang je in feite het blok id door bijv block_id_unused.
3) voxelstein ken ik niet, ik denk dat dit een wolvenstein kloon in voxel graphics is? zo ja: dan is dit fake 3d

4) de eerste 3d game was Elite dacht ik, weet niet of deze van fake 3d afstamd.

5) fake 3d: makkelijker op te zetten in bijv gamemaker, bijv door sprite layers met elke laag een andere y-as offset te drawen, geeft een fake 3d effect, wat ik momenteel wil gebruiken voor een game die ik maak.

voorbeeld:


I am a in the GM Quiz!
RTS project
Naar boven Gelogd

massimot
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1383

GameMaker Studo 1.4 Prof + Android/iOS


« Antwoord #2 Gepost op: 18 December 2018, 09:01:57 »

Misschien is https://www.yoyogames.com/blog/495/desert-child-how-i-faked-everything-and-hopefully-g ook wel interessant om te lezen, gaat over iemand die 3D "gefaket" heeft.

En misschien is 2D ook zo gek nog niet Knipoog
https://www.yoyogames.com/blog/496/the-future-of-2d-gaming

EDIT: wel allebei in het Engels..

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print


Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2019 Nederlandse Game Maker Community