game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Beginners (Moderators: Erik Leppen, ericlegomeer, BlueMoonProductions)
| | |-+  Soms erg lage performance
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

wwvar
Gebruiker

« Gepost op: 26 Maart 2018, 08:43:16 »

Dag allen.
Het gebeurt - soms - op mijn computer, dat een spel in GM8 dat slechts bestaat uit een room met één object dat de FPS tekent, niet hoger gaat dan 35 - 40 fps (met room speed 60 bijvoorbeeld). Volgens Taakbeheer gebruikt het spel dan zo'n 10% van de CPU, terwijl er natuurlijk absoluut niets gebeurt. Meestal is het opgelost door even mijn computer te herstarten, maar dat is niet altijd even makkelijk, en soms maakt het zelfs geen verschil: weer 35 fps.

« Laatste verandering: 26 Maart 2018, 13:14:23 door wwvar »
Naar boven Gelogd

empireboy
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Maart 2018, 14:55:13 »

Dag allen.
Het gebeurt - soms - op mijn computer, dat een spel in GM8 dat slechts bestaat uit een room met één object dat de FPS tekent, niet hoger gaat dan 35 - 40 fps (met room speed 60 bijvoorbeeld). Volgens Taakbeheer gebruikt het spel dan zo'n 10% van de CPU, terwijl er natuurlijk absoluut niets gebeurt. Meestal is het opgelost door even mijn computer te herstarten, maar dat is niet altijd even makkelijk, en soms maakt het zelfs geen verschil: weer 35 fps.

Probeer dit in je create event te zetten van een object in je game:
GML:
application_surface_enable(false);

En je kan kijken of er iets veranderd als je een .exe van je game maakt.

EDIT:
En je kan nog kijken of er iets veranderd als je GMS gebruikt in plaats van GM 8

« Laatste verandering: 26 Maart 2018, 14:57:34 door empireboy »
Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Maart 2018, 15:28:00 »

Die functie bestaat volgens mij niet in GM8.1.
Een .exe maken en die uitvoeren maakt geen verschil uit helaas,
en in GMS is er (opmerkelijk genoeg) exact hetzelfde probleem: zo'n 35 FPS, zowel met als zonder de YYC. Ook is er - zoals oorspronkelijk - in Taakbeheer te zien dat het programma zo'n 10% van de CPU gebruikt.
Maar het wordt nog een beetje vreemder:
Dat was via GMS 1.2, ik heb nu geupdate naar 1.4, en daar heb ik géén probleem: de lege room geeft gewoon 100 FPS, zonder hoog CPU gebruik. Dit is ook de enige versie bij mij waar jouw functie bestaat, maar nu net de versie waar het wel werkt (met en zonder de functie)

Bedankt voor je ideeën, maar nu zou ik toch liever het oorspronkelijk probleem oplossen, ik ben erg gehecht aan GM8.1

Naar boven Gelogd

empireboy
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Maart 2018, 15:57:14 »

Die functie bestaat volgens mij niet in GM8.1.
Een .exe maken en die uitvoeren maakt geen verschil uit helaas,
en in GMS is er (opmerkelijk genoeg) exact hetzelfde probleem: zo'n 35 FPS, zowel met als zonder de YYC. Ook is er - zoals oorspronkelijk - in Taakbeheer te zien dat het programma zo'n 10% van de CPU gebruikt.
Maar het wordt nog een beetje vreemder:
Dat was via GMS 1.2, ik heb nu geupdate naar 1.4, en daar heb ik géén probleem: de lege room geeft gewoon 100 FPS, zonder hoog CPU gebruik. Dit is ook de enige versie bij mij waar jouw functie bestaat, maar nu net de versie waar het wel werkt (met en zonder de functie)

Bedankt voor je ideeën, maar nu zou ik toch liever het oorspronkelijk probleem oplossen, ik ben erg gehecht aan GM8.1

Je zou ook kunnen proberen om je cache folder leger te maken.
Die kun je hier vinden: "C:\Users\<Username>\AppData\Local\gm_ttt_*"

EDIT:
Ik weet niet of er automatisch een funcie is voor clear cache in GM 8

Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Maart 2018, 16:42:02 »

De cache (alle foldertjes met gm_ttt_...) verwijderen maakte geen merkbaar verschil

Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 3 April 2018, 11:55:51 »

Plaats hier even nieuw berichtje omdat FPS nu van ~35 naar ~20 gedaald is, geen idee waarom.
Edit: zou dit kunnen liggen aan een haperende harde schijf? Heb het gevoel dat mijn HDD de laatste tijd wat trager is/minder goed werkt.
Krijg zelfde slechte FPS wanneer ik de .exe vanuit een SSD opstart, maar misschien dat de HDD nog steeds gebruikt wordt?

« Laatste verandering: 3 April 2018, 13:34:17 door wwvar »
Naar boven Gelogd

massimot
Gebruiker

GameMaker Studo 1.4 Prof + Android/iOS

« Antwoord #6 Gepost op: 3 April 2018, 17:43:05 »

Heb je al geprobeerd om een (oud) spel van het NGMC te downloaden en die te runnen?
Dan kun je waarschijnlijk geen FPS zien maar als het zo traag is dan zou je dat wel moeten voelen. Dan weet je dat het wel/niet aan jouw spel/GMS ligt

Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 3 April 2018, 21:01:30 »

Dankje voor je reactie. Ik heb ondervonden dat Malwarebytes op de achtergrond (dat ook mijn schijf erg traag maakte) afsluiten, de FPS terug van 20 naar ~35 doet stijgen. Dit geeft het probleem dat de paar oude GM spelletjes die ik hier nog heb van de oude YoYogames site met room speed 30 zijn gemaakt.
Misschien kan je mij een .exe doorsturen van bij jou, met room_speed 100 (ofzoiets) die de FPS toont? Hoeft natuurlijk geen spel te zijn, je kan gewoon een room maken met als enige object in de draw code
GML:
room_speed = 200;
draw_text(6, 6, "FPS: "+string(fps)+"/"+string(room_speed));

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 3 April 2018, 22:19:27 »

Misschien kan je mij een .exe doorsturen van bij jou, met room_speed 100 (ofzoiets) die de FPS toont?

Game Maker 8.1: http://g2f.nl/0qsk4sq
GameMaker: Studio 1.4: http://g2f.nl/0z4q2o6

Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 4 April 2018, 09:31:57 »

Dankjewel.
Bij die van  GameMaker 8 krijg ik zoals bij mijzelf een lage FPS, bij die van  Game Maker Studio kon ik tot 5000 gaan zonder lagere FPS dan room speed te krijgen. Dat tweede had ik wel verwacht, aangezien ik een paar berichten terug werd aangeraden zelf GM studio te testen (in 1.2: lage FPS, 1.4: hoge/juiste fps)

Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 15 Augustus 2019, 12:22:18 »

Zo jongens, we zijn een jaar verder en ik kan met zekerheid zeggen dat er het volgende patroon inzit: de framerate gaat ineens (van de ene dag op de andere) van (zoals het moet zijn) 60/60 naar meestal rond de 15-20. Dit blijft zo enkele weken. Vanaf dat er een Windows update is (zo eentje waar er staat ...% voltooid met een blauwe achtergrond, zowel wanneer je je PC afsluit en duwt op "bijwerken en afsluiten", als wanneer je je PC terug opstart), is de FPS terug 60/60 zoals het moet zijn, en dat voor enkele weken, totdat het terug ineens verslechtert.

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 15 Augustus 2019, 18:11:56 »

Zou je eens kunnen proberen om Windows Defender (in het bijzonder "Real-time protection") uit te zetten?

Naar boven Gelogd

wwvar
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 15 Augustus 2019, 21:05:27 »

Op dit moment staat die uit (en kan ik hem niet aanzetten, mogelijk omdat ik een ander antivirusprogramma heb). ik vind niet direct online hoe ik het wel aan kan zetten (zonder de typische lange lijst: herstart het programma, ... voor algemene problemen), wel kan ik over een paar weken wanneer het terug slecht is kijken of Realtime protection dan wel aanstaat.

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: