game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Beginners (Moderators: Erik Leppen, ericlegomeer, BlueMoonProductions)
| | |-+  Hoe zet je goals
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Ricklek
Gebruiker

« Gepost op: 15 Februari 2017, 09:29:03 »

Hoe zet je een doel in gamemaker wanneer je bijvoorbeeld een som moet oplossen hoe plaats je die som in het spel en met welke code

« Laatste verandering: Vandaag om 11:19:46 door Ricklek »
Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Februari 2017, 13:50:26 »

Zou je wat meer details kunnen geven? Of is het gewoon een puzzelspel dat je sommen geeft?

Naar boven Gelogd

Ricklek
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Februari 2017, 11:04:17 »

Zou je wat meer details kunnen geven? Of is het gewoon een puzzelspel dat je sommen geeft?
Ik ben bezig met een opdracht voor school waar ik een game moet maken voor binair rekenen. Mijn idee is om een arcade te maken met verschillende levels waar je een "doel" hebt (een getal tussen de 0 en 256) en dat je door middel van eentjes en nulletjes kapot te schieten dat doel kan bereiken. Mijn vraag hier is hoe je dat doel kan instellen en hoe je dat doel elk level een random waarde kan maken. Wat ik mij ook afvraag maar wat minder cruciaal is, is hoe je de score van de eentjes en nulletjes bij kan houden. Dus bijvoorbeeld linksbovenin het doel van welk getal je moet maken en rechtsbovenin een vakje met 8 karakters en iedere keer dat je een eentje of nulletje kapotschiet dat het desbetreffende binair getal daar wordt weergegeven.

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Februari 2017, 15:26:57 »

Ah, okay. Ik snap wat je probeert te bereiken. Ben je net met GameMaker begonnen? En kan je een beetje GML?
En snap je hoe variabelen werken?
Zoja, dan moet je het doel opslaan in een variabel, en dan kijken of je huidige score er mee overeen komt.

Naar boven Gelogd

Flumble
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Februari 2017, 16:57:42 »

Tip: zie je binaire cijfers als 8 losse instances die er altijd staan, maar van het type leeg (waarop ze beginnen), 0 en 1 kunnen zijn.
Elke keer dat je een cijfer schiet, moet er een* lege veranderen in een 0 of een 1, en wanneer er geen lege cijfers meer zijn, moet je kijken of het binaire getal en het decimale getal gelijk zijn aan elkaar.

De waarde van het binaire getal kan je op twee manieren bepalen: óf je houdt continu een (controller/globale) variabele bij die je elke keer verhoogt wanneer je een nieuw cijfer raakt (de waarde van het cijfer is 0 of 2positie van het cijfer), óf je berekent de waarde met een for-loop wanneer het laatste cijfer bekend is.

(de positie van elke cijfer-instance kan je op honderden manieren bepalen, maar de meest stabiele is denk ik in de creation code van de instances in de room een variabele positie instellen)

*welke aan de beurt is, kan je ook op honderden manieren bepalen, bijvoorbeeld: instance_find(<leeg cijfer>, 0) geeft altijd de 'eerste' instance van het lege object, dus telkens als je die verandert in een ander object, wordt de volgende instance de eerste, dus hoef je de instances alleen maar op de juiste volgorde in de room te zetten. (volgens de documentatie is de volgorde van instance_find willekeurig, maar ik heb nooit meegemaakt dat het niet op volgorde van id gebeurt)

[edit]wat meer toegevoegd

« Laatste verandering: 18 Februari 2017, 22:58:46 door Flumble »
Naar boven Gelogd

Ricklek
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Februari 2017, 20:54:40 »

l

Persoonlijk ben ik niet erg bekend met GM dit is op een aantal tutorials en kleine spelletjes na m'n eerste echte project.

Heel erg bedankt voor je reactie maar wat Ceymoonie ook al vroeg: ik ben nog erg nieuw met gamemaker en dus ook met GML. Zou je misschien een voorbeeldje willen geven of een stappenplan van hoe ik dat uit moet voeren?  Gemoedelijk De basis heb ik al wel:

https://myalbum.com/album/5u6nN8SBRWJ2

« Laatste verandering: 19 Februari 2017, 21:30:39 door Ricklek »
Naar boven Gelogd

Flumble
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Februari 2017, 16:29:39 »

ik ben nog erg nieuw met gamemaker en dus ook met GML.
Welke GML? Rolt ogen Zo'n 5 objecten en 15 acties, geen codeblokken.

GameMaker 8 start een stuk sneller op, dus daarin heb ik even een voorbeeld in elkaar geflanst: link.

Het bestaat uit een Controller en een BinairCijfer met 4 children (en nog 2 knoppen om het voorbeeld interactief te maken):

De controller heeft 2 variabelen: de doelWaarde die willekeurig gekozen wordt en de binaireWaarde waarin de huidige som van de cijfers is opgeslagen.
Van de onbepaalde cijfers wordt er telkens 1 (de eerstvolgende) BinairActief, zodat je die makkelijk kan omzetten naar een 0 of een 1.

Ik heb de BinairOnbepaald-instances op een specifieke volgorde in de room gezet (rechts naar links in de eerste room, zodat allereerst de rechter instance BinairActief wordt) en voor elke instance in de creation code een variabele positie ingesteld:

Verder spreekt het voorbeeld wel voor zich: kijk vooral goed naar elke D&D-actie en voor welke objecten het wordt uitgevoerd.

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: