Niet bepaald een handleiding, maar wel bedankt voor de lijsten.

Vreemd genoeg staat daar instance_create op.
Dat komt omdat instances nu op een layer of met een depth gemaakt moeten worden. Mogelijk is het om in de toekomst de naam
instance_create weer vrij te maken voor het maken van een instance zonder andere argumenten (hoewel daar ook gewoon een keyword/functie
new voor gebruikt kan worden).
Dus, tiles en backgrounds zijn gewone sprites geworden en komen samen met objecten op layers, views zijn camera's geworden, in 3D mag je alleen nog VBO's tekenen, animaties kunnen nu op basis van tijd of frame, array literals en een paar functies ervoor zijn toegevoegd en de
variable_-functies zijn weer terug.
Ik ben benieuwd of de 'nieuwe' matrix-stack wél een zinnige kant op stackt i.t.t. de transform-stack die totaal nutteloos was.
[edit]
Buiten de doelgroep die je noemt zijn er genoeg mensen die hier erg blij mee zijn denk ik. De huidige sprite editor was echt ruk (edit: niet eens zo zeer slecht maar gewoon te basic), en een extern programma moeten gebruiken is irritant als je gewoon even snel iets wilt maken.
Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk profijt bij de
nieuwe toevoegingen? De huidige editor is net wat beter dan paint (want je hebt meerdere subimages) en dat is goed genoeg voor wat testsprites. Wanneer je serieus wil tekenen, pak je toch een echt tekenprogramma? (tip: je kan in
Preferences -> Editors aangeven wat je standaardeditor voor bijvoorbeeld sprites is) De nieuwe editor zit gewoon tussen de huidige en goede tekenprogramma's in, wat wat mij betreft meer verspilde moeite is dan een goede investering. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar die moeite wél in gestoken had moeten worden (geen idee hoe dit zich verhoudt tot het uitbreiden van D&D naar een degelijke taal), maar dan had de meerprijs voor GMS2 gewoon omlaag gekund.