Hallo allemaal,
Zoals jullie weten heb ik een software Z-buffer gemaakt, die in staat is 3D te tekenen.
De normale versie tekent alleen maar volledig gevulde driehoeken. Nu heb ik ook een wireframe versie gemaakt. (wireframe ziet er zo uit):

In mijn Z-buffer demo zit een kubus en met de wireframe versie laat ik dezelfde kubus zien.
Alleen wat blijkt: wireframe gaat maar een klein beetje sneller.
Ik heb een i5 6200U (en kloksnelheid was 2.2 GHz tijdens testen) en kreeg de volgende resultaten:
-volledige Z-buffer: 4 FPS
-Wireframe: 7 FPS
-Wireframe (zonder z-buffer): 7 FPS
Dit zijn niet de resultaten die ik had verwacht.
De wireframe versie gaat letterlijk alleen de lijnen tekenen en heeft dus 90~80% minder pixels om af te gaan. Ook zijn er minder variabelen nodig.
Het raarste is toen ik alle Z-buffer calls weghaalde en merkte dat de FPS niet verbeterde.
Ik zou denken dat de Z-buffer calls naar het RAM (en ik doe er zelfs twee) een groot verschil maken...
Ik vraag me dus behoorlijk af hoe dit mogelijk is.
Ik vermoed dat GML misschien restricties legt op resources, of dat draw_pixel_color limieten brengt.