game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Work in Progress (Moderators: WBG, kaasje)
| | |-+  Uitgebreide Game Maker IDE 1.4.1
Pagina's: [1] 2 3
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Yambam
Gebruiker

« Gepost op: 17 April 2016, 17:38:01 »

Game Maker IDE 1.4.1

Dit wordt mijn programma om .gmk-bestanden te editen: rooms, script, objects en meer. Gemoedelijk

Hier downloaden: http://gamemaker.mooo.com/games/1-game-maker-ide
Android-versie: http://g2f.nl/0lyw1t6

Functies:
  • .gmk (standaard GameMaker 8 formaat) openen en opslaan (dat nog niet).
  • .gmj (JSON formaat) openen én opslaan
  • Resources bekijken: sprites, sounds, backgrounds, scripts, objects en rooms.
  • Past zich aan op Windows-thema.
  • Rooms testen vanuit hun eigen venster (experimenteel).
  • Code editor
  • Drag and drop
  • Beperkte online mogelijkheden
  • Plugins
  • Muziek editor met piano roll

Nog te doen:
  • Rooms uitgebreider bewerken.
  • 3D editor.
  • Constanten bewerken.
  • ...

Oude screenshots:[spoiler]

[/spoiler]

« Laatste verandering: 30 Juni 2016, 21:40:54 door Yambam »

Als je wilt meehelpen met het maken van deze website, stuur mij dan een PM. Blij
Naar boven Gelogd

bones22
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 21 April 2016, 06:30:26 »

Oh leuk dat je iets gaat maken voor GM8.
Een goede toevoeging zou zijn dat objecten niet standaard een hele hoop variabelen (zoals previous_x etc.)krijgen. (tenzij dat ligt aan de engine)

Naar boven Gelogd

Yambam
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 21 April 2016, 08:41:08 »

Nee dat zal me denk ik niet lukken. De engine kom ik sowieso niet aan.  Extensies zoals nieuwe editors en test-tools zou ik wel kunnen doen. Gemoedelijk

Als je wilt meehelpen met het maken van deze website, stuur mij dan een PM. Blij
Naar boven Gelogd

Mohammed-f
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 22 April 2016, 21:38:12 »

Dus als ik het goed begrijp ben je de GM8 IDE aan het namaken?

Naar boven Gelogd

Yambam
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 23 April 2016, 10:20:51 »

Dus als ik het goed begrijp ben je de GM8 IDE aan het namaken?
Ja, en straks wordt het open source. Als ik de code een beetje meer heb opgeruimd en verduidelijkt release ik de .gmk. En de Windows GUI engine release ik dan apart. Blij

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 23 April 2016, 12:23:03 »

Valt dit te doen in Studio? En zo ja: is het mogelijk om het dan over te porten naar Android en iOS?

Naar boven Gelogd

Flumble
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 23 April 2016, 14:57:44 »

is dit niet een WIP?

Wauw, ik dacht bij zien van de screenshot dat je een windowing toolkit gebruikt, maar het is allemaal GML. Euforisch
Wat gebruik je voor het parsen van de code?
Wat gebruik je om een gmk uit te pakken? GmkSplitter, een module uit LateralGM, een andere DLL of ook puur GML? (dat laatste vast niet, want dan zouden er niet allemaal resourcebestanden worden gemaakt)

Nog een paar tips:
- gooi de inhoud van vensters die geen focus hebben in een surface (als je dat niet al standaard doet) en teken alleen die zodat ze niet de rest van de IDE vertragen
- kap het tekenen en berekenen van code af zodra het buiten de viewport komt. Als alleen regels 1 tot 10 zichtbaar zijn, heeft het geen zin om ook maar iets te doen met regels 11 tot 300, die het wel retetraag maken

Een paar bugs waar ik tegenaan liep:
- code met alleen \n (linefeed) i.p.v. \r\n wordt niet goed geparset waardoor het allemaal naast elkaar komt te staan i.p.v. onder elkaar
- opslaan geeft 2 zichtbare dialogen met daartussen een onzichtbare (ofzo?)
- duplicate event pakt het icoon van het event dat je kopieert i.p.v. het icoon dat hoort bij dat event
- ingeladen rooms kan je niet openen (geeft een error), maar als je een room toevoegt kan je wel een bestaande room openen (getest met een gmk van 1 room, dus geen idee of 'de' room-dialoog mist of dat 'de laatste' room-dialoog mist)
- niet alle events van een object worden ingeladen
- timelines worden niet ingeladen (mogelijk ook fonts niet; niet naar gekeken)
- resources die in groepen zitten komen gewoon in de hoofdgroep

Valt dit te doen in Studio? En zo ja: is het mogelijk om het dan over te porten naar Android en iOS?
Ja (zelfs een stuk makkelijker omdat Game Maker Studio resources in plaintext XML opslaat), maar beter niet met dit project –al is het maar omdat je een andere interface wil wanneer je touchinteractie hebt. Een editor in HTML5+JS zou wel handig zijn en mooi cross-platform, maar buiten GM om, want je hebt geen game-loop nodig en wel het DOM en event listeners.
BTW, er zijn al wel alternatieve IDE's voor gamemaker: LateralGM en Parakeet. (de laatste is speciaal voor Game Maker Studio)

Naar boven Gelogd

Yambam
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 23 April 2016, 21:13:09 »

is dit niet een WIP?
Eigenlijk wel ja.
Wat gebruik je voor het parsen van de code?
Alles in GML. Ik gebruikte mijn Notepad++ highlighter die ik eerder heb gemaakt voor alle keywords e.d. Gemoedelijk
Wat gebruik je om een gmk uit te pakken? GmkSplitter, een module uit LateralGM, een andere DLL of ook puur GML? (dat laatste vast niet, want dan zouden er niet allemaal resourcebestanden worden gemaakt)
Ook GML, ik gebruik wel een .dll Matrebatre's HTTP extensie om binary makkelijker te kunnen lezen.

Nog een paar tips:
- gooi de inhoud van vensters die geen focus hebben in een surface (als je dat niet al standaard doet) en teken alleen die zodat ze niet de rest van de IDE vertragen
- kap het tekenen en berekenen van code af zodra het buiten de viewport komt. Als alleen regels 1 tot 10 zichtbaar zijn, heeft het geen zin om ook maar iets te doen met regels 11 tot 300, die het wel retetraag maken
Ik heb een nieuwe versie geplaatst, maar dit heb ik (nog) niet toegepast.

Bedoel je het project zelf? Ik heb het net voor mekaar gekregen om hem te compilen in Studio, dus dat is gelukt!

« Laatste verandering: 24 April 2016, 10:39:01 door Yambam »

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 23 April 2016, 21:47:01 »

Bedoel je het project zelf?
Ja, aangezien de standaard IDE uitgebreider is is dit nu meer een gewoon "leuk" project. Maar als het je zou lukken om het over te porten naar andere platforms dan zou er heel veel functie in zitten.
Moet je GameMaker hebben geďnstalleerd om dit te laten werken?

Naar boven Gelogd

Yambam
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 24 April 2016, 15:35:54 »

Nog een update. Alle bugs gefixt die je noemt Flumble, bedankt voor het testen! De fonts en timelines zijn nog in de maak.

Versie 1.1
  • Room editor bijgewerkt (instances kiezen en plaatsen)
  • Groepen in resource tree
  • Nieuwe iconen
  • Scripts bewerken
  • Experimenteel: Rooms testen binnen de editor (werkt tot nu toe zelden, geen D&D support, help met testen!)

Ja, aangezien de standaard IDE uitgebreider is is dit nu meer een gewoon "leuk" project. Maar als het je zou lukken om het over te porten naar andere platforms dan zou er heel veel functie in zitten.
Zou jij dit kunnen porten als ik je de .gmz stuur? Het lezen van standaard bestanden lijkt me niet mogelijk op Android, of zou dat wel kunnen met een extensie?
Moet je GameMaker hebben geďnstalleerd om dit te laten werken?
Nee hoor dat hoeft niet. Iconen zitten erbij en parsers zijn allemaal zelfgeschreven.

« Laatste verandering: 24 April 2016, 15:51:18 door Yambam »

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 24 April 2016, 15:53:50 »

Zou jij dit kunnen porten als ik je de .gmz stuur?
Porten zou geen probleem zijn, maar ik zou waarschijnlijk niet de bugs eruit kunnen halen aangezien dit ver boven mijn niveau zit.

« Laatste verandering: 24 April 2016, 15:56:17 door Ceymoonie »
Naar boven Gelogd

massimot
Gebruiker

GameMaker Studo 1.4 Prof + Android/iOS

« Antwoord #11 Gepost op: 24 April 2016, 16:30:07 »

Leuk bedacht en het werkt ook best goed, ik ben alleen nog niet helemaal overtuigd wat je eraan hebt Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

Daan920
Gebruiker

Hoi

« Antwoord #12 Gepost op: 24 April 2016, 17:32:10 »

Hoe legaal is dit eigenlijk. Vooral wanneer je het verder door ontwikkeld dan. In feite is het dan een omweg om geen licentie van game maker aan te hoeven schaffen...

Maar verder ziet het er goed uit Gemoedelijk.

Ik leef nog haiii
Naar boven Gelogd

Yambam
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 24 April 2016, 18:04:01 »

Porten zou geen probleem zijn, maar ik zou waarschijnlijk niet de bugs eruit kunnen halen aangezien dit ver boven mijn niveau zit.
Ik heb de bestanden gestuurd. Gemoedelijk
Leuk bedacht en het werkt ook best goed, ik ben alleen nog niet helemaal overtuigd wat je eraan hebt Gemoedelijk
Je zou bijvoorbeeld een GUI kunnen verwachten om 3D modellen te loaden en te plaatsen in de room editor. Ik zal zo even wat ideetjes verzamelen. Blij
Hoe legaal is dit eigenlijk. Vooral wanneer je het verder door ontwikkeld dan. In feite is het dan een omweg om geen licentie van game maker aan te hoeven schaffen...

Maar verder ziet het er goed uit Gemoedelijk.
Ik denk niet dat dit ooit GM:Studio zal vervangen, en verder krijg je op zijn best de meeste features van de standaardversie van Studio, die je gratis kunt verkrijgen. Behalve dan de .exe export (tenzij iemand dat zou kunnen fixen).

Je hebt trouwens al custom C++ compilers voor GameMaker projecten en andere IDEs zoals LateralGM en de andere die Flumble noemt.

« Laatste verandering: 26 April 2016, 21:01:44 door Yambam »

Naar boven Gelogd

Yambam
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 26 April 2016, 21:01:54 »

Versie 1.2
  • Verbeterde scripts editor
  • In de achtergrond: room editor alvast wat voorbereid op 3D

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: