game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Work in Progress (Moderators: WBG, kaasje)
| | |-+  Julia 3D Studio
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Gepost op: 15 Januari 2016, 22:27:34 »

Julia 3D Studio
Een programma om modellen, textures, levels en nog veel meer mee te maken.

Download
http://meerfx.com/public/j3d_build1022.zip

Over:
Sinds een paar jaar wilde ik over schakelen naar 3D game design in Game Maker, maar ik merkte dat je allerlei nare programma's moest gebruiken om modellen te krijgen in je spel. Ook zijn er zo veel ontbrekende zaken om gemakkelijk aan de slag te gaan met een 3D-spel project in GM: S, dat was voor mij de reden om te gaan werken aan mijn eigen model / textuur / wereld programma. Het doel is om alles wat in GM:S  ontbreekt te mogelijk te maken. Dit is echter een heel groot project, dat nog steeds een zeer lange tijd zal lopen tot het echt klaar is. Ik dacht bij mezelf dat het geen kwaad kan om mijn werk met het publiek te delen, zodat iedereen het kan gebruiken in plaats van alleen ik. Vanwege deze beslissing besluit ik ook om het een stap verder te gaan en een complete community ervoor op te bouwen. Je kan het via dit programma iets maken en delen met andere mensen, of samen met vrienden via internet bouwen (of laat ze kijken naar wat je doet in je sessie). Dus hier zijn we bij de eerste alpha release. Ik hoop dat jullie allemaal graag kennis willen maken met Julia 3D Studio en uw feedback is meer dan welkom.

Features:
- Building models using triangles.
- Save / loading to j3d format and exporting to d3d format.
- Layer system to build your model in sections, hide parts on the fly!
- UV Editor (advanced alpha stage).
- Heightmap Editor (early alpha stage, press '/' to load this function and then 'L' to load a heightmap. Max 64x64 in size).
- Automatic update notification once you login.
- Community system to share your work with the world (early alpha stage).
- Stream a live session to show people how you build things or let them even help you (coming soon).

Screenshot:

Hoe te gebruiken:

Creating a model
- First you must add atleast one object to your project. You can do this in the object list by clicking new object.
- Now you can add triangles to this object with the triangle tool above the views.
- You can add more objects to split up your work so that working with complex things gets easier since you can hide objects you don't want to see.
- Hiding an object is done by click the tiny gray square infront of the name.
- Renaming an object is done by right clicking an object.
- Click the checkers icon to open the UV mapper.
- Click the bin to remove this object.
- On the left you have a move and rotation tool to edit your triangles.

Color tool
- You can create colors for the polygons using the Photoshop style color picker.
- You can save up to 16 colors in the palette by right clicking on them or to us just left click them.

Quick Menu
- Inside the 2D views you can right click to open the quick menu.
- Now you can use copy, paste, cut, delete, focus, and color functions both for the entire triangle or per vertex.

UV editor
- Currently you can only use the auto generate button to get UV maps. Use the scale to move and set it to the desired size. It still under construction and currently only does front view mapping correctly. Rest will be added later.
- The UV map can be exported, drawn upon and imported back into your project.

Height map editor
- This is still a very early build. Open it by pressing '/' on the keyboard and then 'L' to load a png height map (max 64x64).
- You can also put an extra png file next to the map with '_color.png' at the end to load vertex colors automatically.

En nog veel meer. Klik gewoon wat rond en ontdek Knipoog

« Laatste verandering: 15 Januari 2016, 23:49:11 door sir_hendro »

Werkt aan Julia 3D Studio (SDK) en Julia 3D Engine voor Game Maker.
Naar boven Gelogd

R1ckx
Gebruiker

I'm a ghost, and I'm Red. Voeg me toe op steam :D

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Januari 2016, 17:22:42 »

Wat geweldig! Ik heb het programma nog niet gedownload maar ik kan al zeggen van je beschrijvingen en je screenshots dat het een goede toekomst heeft! Hopelijk maakt dit het werk van mensen (onderanderen ik) stukken makkelijker Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

Compor
Jurylid

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Januari 2016, 17:36:16 »

Indrukwekkend programma. Ik zou het geweldig vinden als GM:Studio meer 3d ondersteuning zou hebben, fijn om te zien dat sommige mensen er moeite in stoppen.

Ik zal wel eerlijk zijn: als modelleerprogramma betwijfel ik of het een fijne oplossing wordt. Er zijn nou eenmaal alternatieven die gratis zijn en al veel langer bestaan, bijvoorbeeld Blender, en daar zitten al ontzettend veel features in. Het zou lang duren om dat te evenaren. Modelleren per driehoek is goed voor beginners maar als je wat meer ervaring heb verlang je naar krachtige gereedschappen.

Het is wel inderdaad vervelend dat exporteren naar een formaat voor Game Maker een gedoe kan zijn, maar als ik moest kiezen tussen snel modelleren of snel exporteren, zou ik voor snel modelleren gaan.

Ik zie het wel veel potentie hebben als tool om modellen voor Game Maker gereed te maken, om aanpassingen te maken, of om levels te maken. Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling hiervan.

Naar boven Gelogd

sanofmisan
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Januari 2016, 17:41:28 »

Het ziet er echt super vet uit Blij. (Ik kan niet alles testen want ik heb op het moment alleen beschikking tot mijn laptop met iets te lagen specs.) Het ziet ernaar uit dat de Community sectie (nog) helemaal leeg is. Worden de wachtwoorden van de Community eigenlijk in een beveiligde database opgeslagen? Balen dat import nog niet werkt.. nu kan ik mijn .obj/.gmmod/.d3d niet testen.

Maar na wat rondspelen is er een belangrijk ding dat ik mis, ctrl+z....

EDIT:
GML:
of Draw Event
for object obj_control:

background_exists argument 1 incorrect type (3) expecting a Number (YYGI32)
at gml_Script_uv_map_editor
############################################################################################
--------------------------------------------------------------------------------------------
stack frame is
gml_Script_uv_map_editor (line 0)
gml_Script_control_draw
gml_Object_obj_control_Draw_0
Whoops! Dit kreeg ik toen ik een te groot plaatje in de UV map editor laden.
wat voor'n soort files zijn de project bestanden van j3D?

« Laatste verandering: 16 Januari 2016, 19:13:59 door sanofmisan »

Naar boven Gelogd

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Januari 2016, 19:15:46 »

@Compor,
Je hebt gelijk. Momenteel zijn er nog te weinig functies of lekker snel high polygon modellen te bouwen. Dit moet in de toekomst uiteraard mogelijk worden. De demo modellen die zijn mee geleverd hebben ook wel eventjes geduurd om in elkaar te zetten Tong

Uiteraard kan je dit ook puur als tussen stap gebruiken (Blender -> Julia3D -> Game Maker). Het is dan ook niet echt de bedoeling om Blender niveau te bereiken maar iets wat tussen een iets extreem simpels en Blender in zit. Vandaar dat ik het een semi-pro programma wil noemen.

@sanofmisan,
Kan je de handeling nog iets verder uitleggen waardoor je deze bug kreeg. In de code zie ik niks raar maar als ik Google op deze melding dan lees ik dat er sinds kort iets is gewijzigd in Game Maker waardoor bepaalde zaken niet meer hetzelfde werken als vroeger. Dit geldt alleen voor de beta channel op dit moment. Ik moest helaas de beta update nemen omdat er een url bug zat in de stable channel waardoor ik geen links kon laten openen (http:// werd steeds http:/ door een bug, maar is dus gefixed in de beta versie van GM:S).

Wat betreft de Community accounts hoef je geen zorgen te maken. Ik denk dat mijn database één van de meest beveiligde is van alle server projecten in de GMC. Mocht iemand de server ooit hacken daar heeft hij daarna als nog een grote klus om uit te vogelen hoe hij mijn database moet aanpakken. Het beveiligen van data is een punt wat ik uiterst serieus aanpak.

« Laatste verandering: 16 Januari 2016, 19:36:11 door sir_hendro »

Naar boven Gelogd

sanofmisan
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 16 Januari 2016, 19:28:08 »

(...)
@sanofmisan,
Kan je de handeling nog iets verder uitleggen waardoor je deze bug kreeg. In de code zie ik niks raar maar als ik Google op deze melding dan lees ik dat er sinds kort iets is gewijzigd in Game Maker waardoor bepaalde zaken niet meer hetzelfde werken als vroeger. Dit geldt alleen voor de beta channel op dit moment. Ik moest helaas de beta update nemen omdat er een url bug zat in de stable channel waardoor ik geen links kon laten openen (http:// werd steeds http:/ door een bug, maar is dus gefixed in de beta versie van GM:S).
(...)
Op het moment dat ik een model heb gemaakt. En op het schaakboord plaatje druk van de 'object' kan ik een UV map in-laden. Vervolgens moet ik een .png kiezen. Als ik er dan eentje kies die groter is dan 512x512 krijg in een melding met 'ilegal texture size' (of iets in die richting). Vervolgens krijg ik de error..
(Ik zag dat je een eige forum hebt, zal ik daar bugs plaatsen die ik vind? Tong)

Naar boven Gelogd

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Antwoord #6 Gepost op: 16 Januari 2016, 20:06:18 »

Op het moment dat ik een model heb gemaakt. En op het schaakboord plaatje druk van de 'object' kan ik een UV map in-laden. Vervolgens moet ik een .png kiezen. Als ik er dan eentje kies die groter is dan 512x512 krijg in een melding met 'ilegal texture size' (of iets in die richting). Vervolgens krijg ik de error..
(Ik zag dat je een eige forum hebt, zal ik daar bugs plaatsen die ik vind? Tong)

Ik heb het getest en zie de error nu ook. Je mag namelijk alleen textures inladen met het formaat '2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 (aka power of 2)'. Het hoeft niet perse vierkant te zijn. 128x256 is mogelijk. Maar iets als 320x240 niet, dat is een 'illegal texture size'. De maximale grootte die ik ondersteun is 2048x2048. Op zich was het de bedoeling alleen die melding te geven en verder niet te crashen maar schijnbaar heb ik illegal textures niet correct geblokkeerd in deze versie.

J3D is een door mij ontworpen bestandsformaat waar meerdere modellen en textures in kunnen worden opgeslagen. Alles wat in de object list staat wordt opgeslagen in dit bestand. Hierdoor heb je slechts 1 bestand voor een project i.p.v. meerdere bestanden. Tevens kan deze heel snel worden opgeslagen en uitgelezen. Kijk eens naar de demo file 'fireplace2'. Deze is 16kb groot. Als je deze exporteert naar d3d formaat is de d3d versie 15kb, ofwel 1 kb kleiner. Dat terwijl de J3D versie veel meer details bevat over het model.

Bug reporting via het eigen forum is zeker wenselijk (in het Engels) maar niet noodzakelijk. Ik lees ook hier regelmatig dus pik ik het hoe dan ook wel op Gemoedelijk

// Edit:
Ik heb het probleem verholpen waardoor het programma niet meer crashed nadat het merkt dat je een verkeerde texture inlaadt. Bedankt voor het melden.

« Laatste verandering: 16 Januari 2016, 21:05:49 door sir_hendro »

Naar boven Gelogd

The RuneSnake
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 16 Januari 2016, 22:27:40 »

Het ziet er al goed uit, hoewel je nog veel moet verbeteren voordat het programma erg bruikbaar is. Het online community idee vind ik erg goed, je kan tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder iets vergelijkbaars. Ik zal je graag willen helpen met dit project, zie ook even mijn bericht op je forum.

Naar boven Gelogd

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Antwoord #8 Gepost op: 17 Januari 2016, 03:05:52 »

Ik heb het voor je aangepast. Qua meehelpen weet ik nog niet precies hoe en wat ik allemaal over wil dragen aan derde. Waarschijnlijk is het wel handig om over een poosje een paar community moderators te registreren die de 'in game' community een beetje schoonhouden door troll projectjes en dergelijke eraf te gooien en andere te ondersteunen.

Een gedeelte van de community code zit al in de huidige versie. Het moet uiteindelijk zo iets gaan worden:

Als je iets zoekt vul je wat termen in bij de zoek functie. Je kunt dan zo een model aanklikken en dan krijg je uitgebreide info over het model en de optie hem te downloaden in je project folder.

« Laatste verandering: 17 Januari 2016, 03:21:35 door sir_hendro »

Naar boven Gelogd

sanofmisan
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 17 Januari 2016, 10:24:45 »

Deze optie voor file extentie krijg ik als ik een bestand probeer te openen of opslaan als. Dat kan niet kloppen toch? Ik denk dat hij een stuk tekst (de bytes daar van) verkeerd interpreteert. Als ik die selecteer kan ik nog wel gewoon de j3d project files openen en opslaan en krijg ik geen corrupted files.

EDIT:
Ik krijg de height map editor niet open?!

« Laatste verandering: 17 Januari 2016, 10:44:37 door sanofmisan »

Naar boven Gelogd

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Januari 2016, 12:22:51 »

Dat met de extensie is een weergave bug van GM Studio denk ik want de code is prima, kijk maar:
GML:
var file  = get_open_filename_ext("*.j3d", "", local_dir+'projects\', "Open Project");  
Tevens heeft dit geen gevolgen voor de data want je filtert hiermee alleen op bepaalde bestands extensies (.j3d in dit geval) in de file viewer.

Heightmap Editor
Je moet op de numpad op '/' drukken en zodra het venster open is op 'L' om een height map in te laden van maximaal 64x64 pixels. Mogelijk moet je keyboard layout wel op 'US international' staan om het te laten werken. Je mag daar ook een tweede exemplaar bijzetten met _color.png op het einde, dan krijgen alle vertexen de kleur van die pixels.

« Laatste verandering: 17 Januari 2016, 12:27:31 door sir_hendro »

Naar boven Gelogd

The RuneSnake
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 17 Januari 2016, 13:18:12 »

Ik heb het voor je aangepast.
Wat precies als ik vragen mag?

Qua meehelpen weet ik nog niet precies hoe en wat ik allemaal over wil dragen aan derde.
Denk er maar eens goed over na. Ik ben zoals ik op je forum ook al aangaf, bezig met een vergelijkbaar programma en het zou mooi kunnen zijn als we onze krachten kunnen bundelen, in plaats van 2 verschillende maar vergelijkbare programma's te maken. Ik zal graag mee willen werken aan het deel met events, codes, objecten en natuurlijk de parser/compiler.

Naar boven Gelogd

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Antwoord #12 Gepost op: 17 Januari 2016, 15:22:38 »

Wat precies als ik vragen mag?
Dat een get_string(); die je weg klikt een lege string invoerde. Nu laat hij in zo een geval de oude staan.

Wat betreft samenwerken. Julia 3D Studio is eigenlijk een prive project. Deze heb ik nu public access gegeven qua gebruik maar de ontwikkeling daarvan moet ik nog even over nadenken. Ik zie wel in dat het ook zijn voordelen heeft maar... ik kan hier momenteel nog geen beslissing over maken.

Naar boven Gelogd

The RuneSnake
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 17 Januari 2016, 18:11:10 »

Ik heb wat vragen en suggesties voor het programma, die de workflow beter zouden maken.
Is het mogelijk om hele objecten te dupliceren en/of om instances te maken. De instances zouden dan net zoals in gamemaker een copy van het object moeten zijn, maar met andere x/y waarde rotaties.
Misschien is het handig om voor de verschillende knoppen en functies een omschrijving te geven, het is moeilijk om uit te vogelen wat sommige knoppen precies doen. Ik denk dat dit het handigst kan in een mouse hover boxje net zoals je in hebt in je bewerk schermpje waar de x/y/z coördinaten bij staan. Een andere optie is om iets te doen met de debug console onderin, dus dat je als je bijvoorbeeld met de rechter muisknop op een icoontje drukt, je een uitleg tekst in je console krijgt.
Ik mis ook een functie om meerdere punten tegelijk te selecteren, bijvoorbeeld door control vast te houden of selecteren door de muis te slepen in een vierkantje, zoals je bijvoorbeeld in windows op je bureaublad kan doen.

Ik hoop dat het allemaal niet te ingewikkeld is om in te bouwen, ik hoor wel of je hulp ergens mee nodig hebt. Veel succes met development, ik houd het het project in de gate.

Naar boven Gelogd

sir_hendro
Gebruiker

Project Leader @ MeerFX

« Antwoord #14 Gepost op: 17 Januari 2016, 18:35:27 »

Op dit moment is het alleen mogelijk om of het gehele object te bewerken of slechts 1 driehoek ervan. Het kunnen selecteren van meerdere onderdelen staat op de planning en komt wellicht al in de volgende release.

Qua uitleg over hoe en wat wilde ik liever in een later stadium een echte manual schrijven inclusief video tutorials. Tot die tijd hou ik het nog even bij een beknopte uitleg bij iedere update. Gewoon een beetje klikken en kijken wat er gebeurd is sowieso altijd de beste manier van leren Tong

Een complete object dupliceren is op zich al mogelijk doormiddel van save project en dan load project. Hij voegt dan namelijk dat project toe aan de huidige. Uiteraard is dit een tijdelijke werkwijze er zijn nog vele dingen die erbij komen of worden aangepast.

Zo wil ik graag een extrude functie erin bouwen zodat je een selectie kan maken en nieuwe geometrie daar uit kan trekken. Dit samen met verder uitgewerkte rotatie en scale tools zal ervoor zorgen dat ook complexe modellen een stuk sneller te bouwen zijn. Hopelijk krijg ik dit alles klaar in de volgende update.

« Laatste verandering: 17 Januari 2016, 18:37:43 door sir_hendro »

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: