Kudos, Apotheosis ziet er heel goed uit. Ik geloofde op het eerste gezicht niet dat dit spel met Gamemaker gemaakt was. De graphics en de sfeer zijn super goed uitgewerkt, misschien iets te goed voor Gamemaker, de framerate op mijn computer lijkt nogal traag te zijn. In mijn opinie heb je jezelf echt overstegen met dit project. Ik heb een video geüpload met mijn play test, misschien is dat leerzamer voor jou en kan je de bugs zien die ik gevonden heb.
Kritiek:Laat ik beginnen met mijn kritiek op je spel. Er zijn denk nog best wel wat bugs, de view draw logic zit niet goed in elkaar. Het begin doet me een beetje denken aan het intro van Spelunky. De sfeer doet me heel erg denken aan the Binding of Isaac. Dat je spel beïnvloed is door andere spellen hoeft niet perse slecht te zijn. Zoals te zien is in het filmpje ga ik dood aan het einde omdat ik niet meer kan springen na mijn triple jump te upgraden naar de quadruple jump (blue tonic). Ik weet niet of de vele lichten die je gebruikt noodzakelijk zijn, het ondersteunt niet echt de core mechanics en je hebt je rekenkracht harder nodig voor andere dingen. Naar mijn mening begon het spel te makkelijk en werd het te langzaam moeilijker, misschien kan dit ook komen omdat ik best veel moeilijke indiegames speel van hetzelfde type. Ik vind de kamers niet zo heel gevarieerd, hier kan je zeker meer voordeel uit ontginnen, alle kamers zijn vooral leeg met een paar platforms erin. Als je dit niet wil omdat het nadelig is voor de core mechanic kan je ervoor kiezen om kogel doorlatende blokken te introduceren. Je moet maar even kijken in het filmpje of het aan mijn computer ligt maar naar mijn mening beweegt het mannetje te langzaam, zowel qua springen, gravity en lopen. Op sommige momenten in het spel vond ik het ook wat aan de trage kant qua gameplay, net als je een kamer in loopt moet je wachten en alle kleine irritante monsters doodschieten voordat pas de interessante champions en rewards komen. Ik probeer niet je spel af te kraken of iets dergelijks ik wil je zo goed mogelijk advies geven want ik denk echt dat deze game wat kan worden.
Lof:Je god-like mechanic is super cool en de meeste items die ik heb gezien ook, ook tof dat items kunnen stacken. De bazen die ik heb gezien zijn ook super vet, en best wel pittig om te doden, op een gegeven moment ging ik bijna game over omdat de baas mij in een hoek had gedreven. De graphics zijn super nice, net als de animaties in je spel. De variatie in vijanden is ook ongelofelijk en met wat kleine aanpassingen zou je mutaties kunnen introduceren zoals dat gebeurt in the Binding of Isaac en dan heb je nog meer variatie. Ik heb een leuke playthrough gehad ondanks dat het spel nog niet af is, jammer dat ik op deze manier game over moest gaan

. De muziek in de game is ook perfect, het sluit aan bij de actie en de sfeer die je wilt neerzetten. Waarschijnlijk heb ik niet alle pluspunten en voordelen van je spel benoemt, maar ik denk dat je daar ook niet zo veel aan hebt.
Advies:Misschien is het een idee om de linker en rechter deur te vervangen voor een deur aan de bovenkant van het scherm en een gat waar je in kan vallen om naar het volgende level te gaan, dit is denk wat logischer omdat er geen keuze is in welke kant je op moet. Ik zou me nog eens richten op wat er precies leuk is aan je spel en wat de saaiere momenten zijn en daarvan gebruik maken om dit wat beter te balanceren of juist te versnellen zodat deze delen leuker worden, misschien een soort van mini-champions introduceren; bijvoorbeeld normale monsters met meer health en een ander extra voordeel. Ik zou het contrast in het spel als nog wat verhogen, het is heel moeilijk om te zien wat er allemaal gaande is en waar de speler is ook al heb je dit al een beetje opgelost met de witte kringel op de speler. Misschien kan het nog leuk zijn om wat meer environment te hebben die je als voordeel kan gebruiken of die een nadeel zijn voor jou en de vijanden zoals de spikes. Tevens denk ik dat je misschien wat meer keuzes voor de speler beschikbaar moet maken, nu draait alles om je core mechanic en heeft de speler alleen maar als doel om vijanden te doden en items op te pakken. Je kan de loop van het spel alleen maar beïnvloeden door dood te gaan. Misschien kan je om dit op te lossen een soort keuze mogelijk maken voor de speler over welk level hij gaat spelen (zie plaatje), daarbij kan je ook alvast als hint geven welke van de twee of drie of meerdere levels welke moeilijkheidsgraad hebben, natuurlijk moet de beloning dan wel geschaald worden op de moeilijkheidsgraad van het level. Andere manieren om keuze momenten te introduceren kan door zelf een item kiezen als beloning uit een set items of door een winkel waar je spullen kan kopen of iets dergelijks, of misschien een altaar die je kan aanraken om het spel nog moeilijker te maken als je dat wilt. Kijk maar wat je hiervan gebruikt, jij weet vast veel beter de visie van je spel en welke kant je ermee op wilt.
Mogelijke levelflow op basis van level keuzes. Dit zou makkelijk kunnen door een tweede deur te introduceren Nawoord:Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb het niet zo heel lang gespeeld dus jij weet vast beter hoe je spel in elkaar steekt. Twijfel niet om me te contacteren als je nog een keer een playtest nodig hebt of hulp nodig hebt met ontwikkelen. Als je doorgaat met deze vooruitgang dan moet dit wel een succes worden. Ik zou de andere leden van het NGMC dit spel zeker aanbevelen om even te spelen. Excuses dat ik als nog een game breaking bug gevonden heb, succes!
