
Dit is Volex, een game gebouwd met een vanaf de grond opgebouwd zelf geschreven game engine. De speler komt in een donkere wereld terecht, het leven is weg en alle herinneringen zijn kwijt. Er blijken vreselijke dingen gebeurd te zijn… Nou ja, vreselijk? Het is een kwestie van perceptie.
Filmpjehttps://youtu.be/o9y0QXGTYEg100% Game Maker
Wat is het? (voor de ervaren gebruiker, anders kun je dit skippen)Volex is een engine, een grafisch powerhouse, bedoeld om te laten zien wat er mogelijk is met Game Maker. Het maakt gebruik van 21 surfaces, bedoeld om een arsenaal aan shaders voort te stuwen:
- Fog
- Zowel radial als gaussian blur
- Diffuse lighting
- Ambient lighting
- Specular lighting (zowel met normal als specular maps)
- FXAA
- SSAO (Ambient Occlusion)
- God rays
- Bloom
- Depth of Field
Bloom is voor zover ik heb kunnen nagaan in nog geen enkele andere GM game verwerkt. Schaduwen echter wel, maar dat zou (met de capaciteiten van GM) vereisen dat de gehele scene 9 x wordt getekend… Niet realistisch i.v.m. onderstaande systeemvereisten
Elk texture is 3 maal uitgewerkt: als diffuse, en als normal en specular map, handgemaakt. De meeste modellen hebben textures met minder dan 1mm per texture pixel.
Omdat aanvankelijk alleen de Nvidia Geforce GTX 980 ti de game aankon, is er ook volledige ondersteuning van:
- Backface Culling
- Frustum Culling (in boomstructuren)
- Occlusion Culling
- Contribution Culling
Alles is gemaakt met Game Maker Studio. Helaas gaat GM Studio bizar inefficiënt om met het compileren van een halve gigabytes aan included files, waardoor ik een serieus probleem had met 8 GB RAM. Uitbreiden gaat dus niet lukken zonder RAM bij te kopen jammer genoeg.
Systeemvereisten (voor 1920x1080):
Een beetje ongebruikelijk op dit forum, maar voor je de game download is het waarschijnlijk wel zo handig onderstaande systeemvereisten door te nemen.
Geheugen: 4 GB
Vrije schijfruimte: 500 MB
Desktop Intel/Nvidia gebruikersGrafische kaart:
minimaal: Nvidia GeForce GTX 950
aan te raden: Nvidia Geforce GTX 960
Processor: Intel Core i3 3245
Desktop AMD gebruikersGrafische kaart:
Minimaal: AMD Radeon R9 380
Aan te raden: AMD Radeon R9 390
Processor: AMD FX-4200
Laptop Intel/Nvidia gebruikersGrafische kaart:
Minimaal: Nvidia Geforce GTX 960M
Aan te raden: GTX 970M
Processor: Intel Core i5 4210-M
Laptop AMD gebruikersN.v.t. (Nvidia en Intel hebben geen concurrentie wat high-performance laptops betreft)



Besturing:
De besturing wordt ook uitgelegd in de game, maar hieronder staat een overzicht:
W-A-S-D = lopen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 = toggle shaders (gedurende de game unlock je steeds meer shaders
De toekomst:
De game zal nog wat verder geoptimaliseerd moeten worden, want een GTX 980 in een laptop is niet realistisch voor de meeste mensen.
Er zullen mensen bij komen met realistisch animaties en een gigantisch landschap waar je door heen kunt vliegen. Uiteraard wordt de speler door alle functies van het engine geloodst d.m.v. het verhaal en wordt gaandeweg duidelijk wat er aan de hand is.
Download:
OnedriveOmdat de tekst niet bij iedereen goed wordt weergegeven, hier een hele korte uitleg voor als je hem zelf gaat proberen:
De kluis open je met [E]
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 = toggle shaders (gedurende de game unlock je steeds meer shaders)
In de kluis kun je met 1, 2 en 3 de eerste 3 shaders aanzetten om verder te gaan. Als deze open is kun je 4 en 5 gebruiken. Als je naar buiten toe gaat druk je op 6 voor de volgende shader. Eenmaal buiten kun je op 7 drukken voor vette lichteffecten en op het einde kun je op 8 drukken voor een nice DOF effect voor het steegje.
Vergeet niet het geluid aan te doen, er zit behoorlijk veel spraakmateriaal in

Als je de markers in deze demo versie nog te vaag vindt, de route is naar buiten lopen naar de bloedplas, vervolgens het steegje door de bocht om.
Credits:
CGTextures – textures
Maarten Baert – d3dto2d_point script / gedeelte frustum culling script
Soundsnap.com – kleine geluidjes
Acapelagroup.com – spraak
Rastergrid.com – uitleg over diverse shaders, waaronder gaussian blur
Geeks3d.com – uitleg over diverse shaders, waaronder specular lighting
Tf3dm.com / turbosquid.com / animium.com / pure3d.de / sharecg.com / artist-3d.com / reinerstilesets.de / freebie3d.com – de bronnen van alle complexe 3d modellen
Josecorreia.com – een paar normal/specular maps
Xyghtop3 - uitleg over SSAO en god rays