game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
+  Forums
|-+  Algemeen
| |-+  Game Maker Nieuws
| | |-+  Seal of quality: oktober 2014
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

jmaster2710
Gebruiker

5 jaar lang games gemaakt! Op naar de 10!

« Gepost op: 2 November 2014, 12:47:28 »

Seal of quality: Oktober 2014
Door Jmaster2710

Welkom iedereen!

Zoals jullie de laatste tijd misschien hebben gemerkt is er geen nieuwe 'Best of' meer gepost. Ook viel het veel mensen op dat het rustiger werd op het forum. Ik denk dat er een verband tussen deze twee verschijnsels zit. Daarom heb ik besloten om mijn eigen versie van een Best of te schrijven.
Ik zal dingen net wat anders aanpakken dan de oude Best of, en ik moet nog een hoop oefenen op mijn schrijfvaardigheid en spelling. Hoe dan ook hoop ik hiermee iets te schrijven waarmee ik jullie kan vermaken en ook mee kan aanmoedigen om meer aan jullie games te werken. Ik heb nu wel weer genoeg geschreven voor een inleiding. Hier is de nummer 1 van Seal of quality!

Bijna iedereen hier weet het wel, games maken kost een hoop tijd. Uren lang zit je te werken aan je game. In stilte aan het typen achter een scherm. Gelukkig zijn al die uren het meer dan waard wanneer je je spel online zet, en anderen het eindelijk kunnen spelen.
Dit is misschien niet voor iedereen het geval, maar voor mij wel. Ik vind het enorm leuk als mensen de tijd nemen om mijn spel te spelen. Zo ook toen ik net op dit forum kwam. Ik had mijn tweede game net online gezet op dit forum, en een paar weekjes later kwam de Best of. Met daarin een preview over mijn nieuwe game! Ik was dolgelukkig en helemaal gemotiveerd om door te gaan met games maken. Dat is precies waarom ik de “Best of:” opnieuw wil starten. Met de hoop om mensen te motiveren en erkenning te geven voor hun harde werk. Nu jullie weten waarom ik dit begonnen ben is het tijd om het over de ngmc zelf te hebben. Want we hebben wel wat gemist in de 10 maanden sinds de laatste editie van een e-magazine. 11 maanden aan nieuws is misschien te veel om hier nu in te zetten. Daarom zal ik het bij de gamemaker wedstrijden houden.

Gamemaker wedstrijd:

GMW #42
We begonnen met een beetje een langzame start in Maart, met 4 deelnemers. Waarom er maar 4 deelnemers een game maakte met het thema: “quiz” blijft voor mij een vraag. De winnaars waren uiteindelijk Laloeka en Ericlegomeer  met hun spel: “NGMQ.” (Nederlandse Gamemaker Quiz.) Het was een erg leuke quiz over gamemaker die op een unieke manier was uitgevoerd.

GMW #43
Bij wedstrijd 43 begon het maken van games bij meer mensen al te kriebelen. Want het thema was beestjes. 6 deelnemers deden mee, maar zoals je vaker ziet in de natuur gold het recht van de sterkste. Compor won met zijn spel: “Sparanaider.” Het spel zorgde bij mij voor veel spinning. (Spin+spanning.)

GMW #44
Deze wedstrijd zorgde voor veel deelnemers, negen in totaal! Het thema was erg simplistisch. Je moest namelijk een spel maken van 16 bij 10 pixels. Dat is ongeveer 12960 keer zo klein als veel tv en computer schermen! Veel mensen zagen dit toch als een uitdaging. Uiteindelijk wonnen zowel Flori9 als ik, Jmaster2710, de eerste prijs. Zover ik weet is dat de eerste keer dat een gamemaker wedstrijd een gedeelde eerste plaats heeft gehad.
Eigenlijk bijzonder hoe zo weinig pixels, zo veel aandacht hebben gekregen.

Tot zo ver alle gamemaker wedstrijden. Volgende keer zal ik verslag doen van GMW #45 , Cirkels.  Ik kan niet wachten op jullie rol in deze wedstrijd!

Reviews
Er zijn veel maanden voorbij gegaan, en een hoop spellen bijgekomen. Hoewel ik ze wel allemaal zou willen spelen en reviewen, is dat helaas onmogelijk. Ik ben slechts in mijn eentje, en ik heb nog een hoop andere dingen die ik wil doen in mijn vrije tijd. Daarom heb voor deze Seal of quality maar 1 spel gekozen om te reviewen, maar als jullie deze Seal of quality leuk vinden, zal ik de volgende keer 2 reviews proberen te maken.

BLcGR
Voorbij de blokkende blokken

Games maken met 16x10 pixels was de opdracht voor de wedstrijd die BLcGR won. Een moeilijke opdracht zou je denken. Toch weet Flori9 een bijzonder leuk en uitdagend spel te maken. Af en toe voelde net zo ingewikkeld als een schaakspel, en dat voor een spel met maar 160 pixels.

Het is moeilijk om dit spel in een woord te beschrijven. Er zitten namelijk een paar hele slimme mechanics achter. In het spel is het de bedoeling om met jouw blauwe blokje alle groene blokjes aan te raken. Het klinkt erg simpel, maar dat wordt al minder zodra de rode blokjes in het spel komen. De rode blokjes gaan je achterna, en proberen jou aan te raken. Dit zorgt voor leuke puzzels waar je goed de beweging van het rode blokje in de gaten moet houden en voorspellen. Zodra je denkt het rode blokje eindelijk voor te zijn, worden er opeens andere blokjes geïntroduceerd die dan weer een nieuwe manier van denken vereisen.

Hier zit helaas ook het nadeel van het spel. Er waren levels waar ik binnen een paar seconden klaar was, en toen weer levels die een stuk moeilijker waren. Naar mijn idee waren er soms een beetje rare schommelingen in de moeilijkheid. Hiermee bedoel ik niet de levels die makkelijk waren om nieuwe elementen te introduceren, dat was namelijk een heel goed idee. Ook had ik soms het probleem dat ik even niet meer door had waar mijn blok zat. Dit werd vooral in latere levels een probleem toen je meerdere blokken tegelijk bestuurde. Nog een laatste ding om over te klagen is de muziek. Hoewel het leuk klinkt wordt het na een tijdje erg irritant. Dit probleem heb je vooral met spellen waar je veel tijd aan moet besteden om het uit te spelen. Ook was het geen goede loop, en dat maakte het niet echt beter. Gelukkig kreeg je wel de optie om de muziek uit te zetten (waar ik laat achter kwam) dus eigenlijk telt dit minpuntje niet echt zwaar mee.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit maar een paar kleine probleempjes waren die je heel makkelijk over het hoofd kan zien. Het is een prima spel dat mij zeker heeft vermaakt. Met 40 levels om te proberen zit dit spel me maar 160 pixels toch vol met content. En hoewel ik het cijfer misschien als laag over komt, moet je dat zeker niet zo zien. Het spel doet heel goed waar het gemaakt voor was. Ik had veel plezier met het spel en daarom krijgt het: The Seal of quality! 
    Pluspunten:
+ Leuke puzzels
+ Slimme manier van uitleggen
+ Ziet er goed uit voor een 16x10 spel
Minpunten:
- Muziek valt in herhaling en is geen loop
- Soms rare schommelingen in moeilijkheid
- Kleuren zijn soms verwarrend

Cijfer:
7.5/10

“ Leuk spel, en de A.I. van de rode blokken is erg orgineel (ik heb in ieder geval nog geen spel gezien die het zo aanpakt).” ~Ceymoonie over BLcGR

>> BLcGR  topic

Previews
Wat hou ik van de lucht van spelletjes in de maak. Ik vind het altijd heerlijk om te zien wat voor nieuwe ideeën mensen hebben verzonnen. Het W.I.P topic is een topic waar nog van alles kan gebeuren. Waar misschien wel het belangrijkste op het forum gebeurt: advies van anderen krijgen. Op dit board vind je altijd veel potentie. Spellen die groter en beter moeten worden komen er met een non-stop stroom naar toe. Oké, nu heb ik wel weer genoeg gekwijld over mijn obsessie met W.I.P games. Het wordt tijd dat ik ga previewen!

Purrrfect Catch
It's raining cats!

Een spel uit februari in een uitgave van oktober? Om heel eerlijk te zijn moeten er nog gewoon een paar opvallende en goede spellen aandacht krijgen. Een van die spellen is Purrrfect Catch van Moree. Dit spel was visueel zo erg aantrekkelijk dat ik het al een tijd heb willen spelen. Het moment is nu eindelijk hier. maar voordat we beginnen wou ik jullie erop wijzen dat de twee woorden in de titel beide naar katten verwijzen: Purrrfect en Catch. Ah, wat hou ik toch van woordspelingen

Laat ik beginnen met wat iedereen als eerst ziet: de graphics. Het spel ziet er erg goed uit. Mooie felle kleuren, goed geanimeerd, simpel weg gewoon heerlijk om naar te kijken. Je speelt als een kat zonder poten die volgens mij graag wilt vliegen. Je wordt namelijk afgeschoten uit een kanon en daarna is het je doel om te stuiteren op de vogeltjes die ook in de lucht vliegen. Het spel bestaat uit 5 verschillende ‘golfen’. Elke golf komt er een nieuw element bij en nemen de vogeltjes af. Hoe verder je komt, hoe gevaarlijker het dus wordt. In het begin zijn het slechts egeltjes die je dromen om te vliegen willen stoppen, maar later verschijnen er ook andere gevaren zoals bijvoorbeeld bliksem.
Dit zorgt voor afwisseling. Maar er zit daar nog wel een probleempje. Namelijk dat het spel erg sloom is in het begin. Het duurde ongeveer 5 minuten voordat ik in mijn eerste keer spelen bij wave 2 was aangekomen. Het duurt heel lang als je nog geen upgrades hebt. Maar zelfs met upgrades voelt het spel af en toe sloom. Aangezien je met elke upgrade telkens maar een beetje beter wordt, zal je ook  telkens maar een beetje verder komen. Op zich is dat niet zo heel erg, maar het begin voelt gewoon zo sloom aan. Nog een laatste ding waar ik over wil zeuren is de geluksfactor in dit spel. Misschien ligt het aan mij, maar ik voel me soms helemaal hulpeloos in dit spel. Bijvoorbeeld als de kat naar beneden valt en je geen een vogeltje ziet waar je op kan landen. Dit zorgt ervoor dat het erg oneerlijk voelt. Een ander klein nadeeltje is dat ik al eens een spel heb gespeeld dat hier enorm veel op lijkt.
Hiermee zeg ik helemaal niet dat dit een slecht spel is, integendeel zelfs! 'Purrrfect Catch' is een erg leuk en vermakelijk spel. Het ziet er goed uit en werkt ook hoe het zou moeten. De menu’s zijn hartstikke duidelijk en goed afgewerkt, net zoals de rest van het spel. Ook is het al heel erg uitgebreid met upgrades, verschillende gebieden en een variatie aan gevaren. Dit spel is veelbelovend, en daarom verdient dit spel ook: The Seal of quality!   
    Pluspunten:
+ Geweldige graphics
+ Upgrades
+ Passende en goede muziek
Minpunten:
- Soms is geluk een te grote factor
- Voelt soms repetitive aan
- Begint erg sloom

Conclusie:
Veel belovend!

“ Zeer goed afgewerkt, heb geen enkele bug gevonden...
animaties zijn ook heel erg goed en de muziek word je niet beu na 5 minuten
proficiat!”
~Ik_jolan over Purrrfect Catch

>> Purrrfect Catch  topic

Eindwoord
Wow! Heb je nou echt zonet alle 2000 woorden gelezen! Zo ja, dan wil ik je heel erg bedanken. The Seal of quality was een hoop werk voor één man, maar het was wel heel erg leuk om te doen. Ik wil graag Kaasje, Laquiz en Ilja bedanken voor alle vorige Best of’s. Ook wil ik ze bedanken voor het advies wat ik heb gekregen over het schrijven. Ik heb ten slotte ook hun lay-out ‘geleend.’ Als jullie het leuk vonden om dit te lezen, zal er over 2 maanden een nieuw en beter georganiseerde ‘Seal of quality’ verschijnen. Ik hoor graag wat jullie ervan vonden. Hopelijk tot over 2 maanden!

Op dit moment heerlijk bezig met een passie project! Hopelijk sta ik ermee op Indigo dit jaar!
Naar boven Gelogd

Florian van Strien
Jurylid

« Antwoord #1 Gepost op: 6 November 2014, 16:26:48 »

Leuk geschreven dit! Blij Stond gek genoeg niet tussen mijn nieuwe topics, maar het is zeker het lezen waard. En bedankt voor de Seal. Tong Schommelingen in moeilijkheid vind ik persoonlijk niet zo erg, omdat ik de speler ook af en toe wat rust wil gunnen, maar ik begrijp de kritiek. Ik heb de levels vrij snel gemaakt, dus perfect is de opbouw zeker niet. En de herhalende muziek snap ik ook geheel.

Dit ziet er in elk geval heel mooi uit en ik kijk uit naar de volgende editie. Gemoedelijk

Mijn spellen: Swapblocks, circloO, BLcGR, 80 Seconds Cave, TRrBL, The Contact Machine
Ik heb meegewerkt aan: Lines (WP, iOS)
Tutorials: Shaders - de basis, Asynchrone functies

Mijn oude forumnaam was flori9.
Naar boven Gelogd

massimot
Gebruiker

GameMaker Studo 1.4 Prof + Android/iOS

« Antwoord #2 Gepost op: 6 November 2014, 16:33:00 »

Samengevat in één woord: wow. Echt heel erg leuk gedaan. Je hebt geprobeerd de oude stijl van de best-ofs te behouden en tegelijkertijd iets nieuws en eigens toe te voegen. En dat is je echt heel goed gelukt! Blij

Je hebt mij in ieder geval een redelijk aantal minuutje bezig kunnen houden, dus ik kijk uit naar een eventueel volgend nummer!

PS: Heb je plannen om de Prijzenslag voort te zetten, of vraag ik nu te veel? Het is gewoon een vraag, en geen eis Tong

Naar boven Gelogd

Janoot
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 6 November 2014, 17:23:20 »

Oeh nice gedaan, zou wel beetje raar zijn als Best Of nu opeens terugkomt Tong

Naar boven Gelogd

Perry26
Gebruiker

Vragen over GM bij mij WEL via pm :p

« Antwoord #4 Gepost op: 6 November 2014, 17:35:29 »

Dit is n zeer mooi alternatief voor de best-offs, ik heb ze gemist.

(ik hoop nu wel dat je nog tijd hebt om zelf spelletjes te maken, want daar ben je zeker goed in)

Naar boven Gelogd

dvdtv
Wedstrijdleider

Eigenaar van het bedrijf: Meester Dennis.

« Antwoord #5 Gepost op: 6 November 2014, 17:40:32 »

Gozer,

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik blij ben datje hiermee door bent gegaan! en al heel wat jaartjes actief op het forum en ik heb heel wat vragen hier gesteld. Tegenwoordig ben ik meer van het antwoorden op vragen en af en toe is er toch weer iets dat je niet weet.

De prijzenslag is weer iets groots wat mensen kunnen maken! Wat natuurlijk weer veel tijd vergt en zeker een leuk idee is!

Naar boven Gelogd

Martin Beentjes
Gebruiker

Gelieve quotes gebruiken bij PB's.

« Antwoord #6 Gepost op: 6 November 2014, 19:42:37 »

Mooi om te zien dat er iemand is gekomen die het stokje heeft overgenomen. Ook goed dat je het uiterlijk van de Best Of gewoon overneemt, want dat was gewoon goed.

Naar boven Gelogd

Ruud Verbeek
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 6 November 2014, 20:06:50 »

Geweldig dit, ga er vooral mee door Blij

EN ZEEHONDEN

Naar boven Gelogd

dennistimmy
Gebruiker

.

« Antwoord #8 Gepost op: 6 November 2014, 20:16:15 »

Ik had vroeger altijd de gewoonte om F5 te spammen als het het einde van de maand om 0:00 was. Ik ben blij dat iemand hier de moeite heeft genomen de best-of min of meer voort te zetten. Dit geeft mij ook weer motivatie om spellen op het NGMC te posten.

...
Naar boven Gelogd

The RuneSnake
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 6 November 2014, 20:30:53 »

Hij lijkt echt.

Goed gedaan!

TR

Naar boven Gelogd

kaasje
Globale moderator

« Antwoord #10 Gepost op: 6 November 2014, 21:55:13 »

Nice, Jmaster. Gefeliciteerd met je eerste uitgave! Blij

ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

ericlegomeer
Forumbeheerder

http://xkcd.com/386/

« Antwoord #11 Gepost op: 6 November 2014, 22:42:50 »

Top Gemoedelijk! En dat zeg ik natuurlijk niet alleen omdat ik erin sta Euforisch

Nee, het ziet er top uit en ik wens je er veel plezier mee. Je moet het namelijk vooral leuk hebben tijdens het samenstellen van de Be.. Seal of Quality! Dan is het helemaal mooi meegenomen wanneer je er qua schrijf- en taalvaardigheid nog wat van opsteekt ook ^^

Kijk al uit naar je volgende uitgave Gekanteld

Naar boven Gelogd

Mohammed-f
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 7 November 2014, 08:26:56 »

Ik had bijna de hoop opgegeven dat iemand zou opstaan en proactief het initiatief neemt.

Mooie uitgave! En leuk geschreven  Cool

« Laatste verandering: 7 November 2014, 08:51:10 door Mohammed-f »

Naar boven Gelogd

Steelkenny
Jurylid

RIP Game Maker Community :(

« Antwoord #13 Gepost op: 7 November 2014, 16:20:50 »

Sweet sh*t Gemoedelijk. Goed gedaan ^_^.

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 7 November 2014, 16:48:57 »

Heel leuk Gemoedelijk.
Is het misschien een mogelijkheid om gewoon leden reviews in te sturen en dat de beste erin worden gezet? Zo kan je na een maand zo'n 4-7 reviews erin zetten, en kan iedereen helpen wanneer zei de tijd hebben.

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: