game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Resources (Moderators: ericlegomeer, kaasje)
| | |-+  Tips voor 8-bit/pixel spriten en animeren.
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Ceymoonie
Gebruiker

« Gepost op: 6 Juli 2014, 16:36:21 »

Hey NGMC Gemoedelijk,
Voor een project wil ik alles in een 8-bit/pixel style maken. Het probleem is nu; ik weet niet hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Voorbeeld:

En hoe kan ik de vecht animaties dan het beste maken?
Alvast bedankt voor iedereen die hier reageert Gemoedelijk.

Mvg. Casper.

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 6 Juli 2014, 16:53:10 »

Ik verwijs best vaak naar deze site, dit keer ook weer:
http://gas13.ru/v3/tutorials/sywtbapa_world_of_sprites.php

Hier heb je waarschijnlijk ook wel wat aan
http://natomic.com/hosted/marks/mpat/index.html

Verder zul je iets specifieker moeten aangeven waar je moeite mee hebt als je meer uitleg/hulp nodig hebt Knipoog

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 6 Juli 2014, 19:23:49 »

Ik verwijs best vaak naar deze site, dit keer ook weer:
http://gas13.ru/v3/tutorials/sywtbapa_world_of_sprites.php

Hier heb je waarschijnlijk ook wel wat aan
http://natomic.com/hosted/marks/mpat/index.html

Verder zul je iets specifieker moeten aangeven waar je moeite mee hebt als je meer uitleg/hulp nodig hebt Knipoog

Bedankt Gemoedelijk, die eerste link kende ik inderdaad al, maar die tweede nog niet.
Ik denk dat waar ik het meeste moeite mee heb is de shading, wat is het mmoste voor 8-bit look sprites? Want er zijn blijkbaar heel veel manieren van shading Twijfelachtig.

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 6 Juli 2014, 19:39:01 »

'Echte' 8 bit sprites (denk aan spellen voor de NES) hebben vaak weinig of helemaal geen shading omdat er gewoon niet genoeg kleuren gebruikt konden worden in een spel om nog tinten over te hebben voor verschillende shades. Vaak werd ook om deze reden dithering gebruikt om te besparen op kleuren.

16 bit sprites (denk aan Super Nintendo spellen) hadden dit probleem al een stuk minder, en hier zie je dan ook dat er meestal veel meer shading wordt toegepast, en de sprites een stuk kleurrijker zijn.

Vergelijk die 8 bit NES Mega Man in jouw beginpost maar eens met de 16 bit versie:

Eigenlijk het enige stukje shading op de 8 bit versie is de highlight op zijn hand/wapen (en dat is gewoon dezelfde tint als de rest van zijn pak), terwijl de 16 bit versie volledig is voorzien van shading.

« Laatste verandering: 6 Juli 2014, 19:45:57 door ShroomProductions »

Naar boven Gelogd

Lucas De Smet
Gebruiker

Error 404

« Antwoord #4 Gepost op: 6 Juli 2014, 23:58:03 »

De kleuren die de NES ondersteund:

Belley's Adventure (Release:in augustus.) - EGA (Van Red Owl Games)

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 7 Juli 2014, 11:14:39 »

'Echte' 8 bit sprites (denk aan spellen voor de NES) hebben vaak weinig of helemaal geen shading omdat er gewoon niet genoeg kleuren gebruikt konden worden in een spel om nog tinten over te hebben voor verschillende shades. Vaak werd ook om deze reden dithering gebruikt om te besparen op kleuren.

16 bit sprites (denk aan Super Nintendo spellen) hadden dit probleem al een stuk minder, en hier zie je dan ook dat er meestal veel meer shading wordt toegepast, en de sprites een stuk kleurrijker zijn.

Vergelijk die 8 bit NES Mega Man in jouw beginpost maar eens met de 16 bit versie:

Eigenlijk het enige stukje shading op de 8 bit versie is de highlight op zijn hand/wapen (en dat is gewoon dezelfde tint als de rest van zijn pak), terwijl de 16 bit versie volledig is voorzien van shading.
Bedankt Gemoedelijk.
De kleuren die de NES ondersteund:

Dat wist ik idd, vandaar die /pixel Engel.

Ik zat er aan te denken om het simpel te houden zoals mijn normale style:

Alleen lijkt het of ie zo staat:

Is dat op te lossen Vragend?

Mvg. Casper.

« Laatste verandering: 7 Juli 2014, 11:44:11 door Ceymoonie »
Naar boven Gelogd

Ruk
Gebruiker

baba

« Antwoord #6 Gepost op: 7 Juli 2014, 13:16:55 »

Probeer zijn hoofdje eens en klein beetje naar rechts te laten draaien, hetzelfde geld voor de voetjes.
Het linkerarmpje kun je zo laten, het rechter-armpje verschuif je ietsjes naar links. Of bedoelde je dat niet?

Ook is het altijd wel handig om te kijken hoe andere mensen het doen, dus veel referentiemateriaal zoeken en shit na proberen te doen, niet passief door hersenloos over te tekenen, maar actief door erbij na te denken en jezelf vragen te stellen. Net zoals je in je begin post deed door mega-man als referentie te gebruiken Blij

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 7 Juli 2014, 13:36:17 »

Probeer zijn hoofdje eens en klein beetje naar rechts te laten draaien, hetzelfde geld voor de voetjes.
Het linkerarmpje kun je zo laten, het rechter-armpje verschuif je ietsjes naar links. Of bedoelde je dat niet?

Ook is het altijd wel handig om te kijken hoe andere mensen het doen, dus veel referentiemateriaal zoeken en shit na proberen te doen, niet passief door hersenloos over te tekenen, maar actief door erbij na te denken en jezelf vragen te stellen. Net zoals je in je begin post deed door mega-man als referentie te gebruiken Blij
Bedankt Gemoedelijk.
Als ik het goed begrijp beschrijf je aan het begin hoe je hem naar links kan laten kijken. Dat was niet mijn vraag, maar toevallig had ik daar net problemen mee :p.

Ik kijk eigenlijk met al mijn sprites op Google naar inspiratie Gemoedelijk.

Dit heb ik nu:

Heeft iemand nog tips Gemoedelijk?

Mvg. Casper.

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 7 Juli 2014, 13:58:09 »

Probeer ze eens een wat interessantere houding te geven. Kaarsrechte lijnen kun je het beste proberen te vermijden (en dat is soms best lastig)

Mijn poging:

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 7 Juli 2014, 15:15:52 »

Probeer ze eens een wat interessantere houding te geven. Kaarsrechte lijnen kun je het beste proberen te vermijden (en dat is soms best lastig)

Mijn poging:

Bedankt Gemoedelijk.
Mag ik die outline gebruiken als basis?
En wil je daar credits voor?

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 7 Juli 2014, 16:12:14 »

Citaat
Mag ik die outline gebruiken als basis?
Ja hoor
Citaat
En wil je daar credits voor?
Nope

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 7 Juli 2014, 16:38:18 »

Ja hoorNope

Bedankt Gemoedelijk.
De vechter ziet er nu zo uit:

Er zitten wel veel rechte lijnen in, maar het is veel beter dan eerst Gemoedelijk.

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 7 Juli 2014, 20:58:53 »

Ik verveelde me:

De eerste versie gebruikt dezelfde kleuren als die van jou, behalve de kleur van de ogen/mond van jouw versie. Daar voor in de plaats heb ik rood gekozen en hem een riem/band gegeven voor wat contrast (riem vind ik niet zo goed gelukt overigens). Ook heb ik puur zwart toegevoegd voor de outline, en puur wit voor de ogen. (voor de pupil/iris dezelfde kleur blauw gebruikt als zijn pak).

Tweede versie alleen het haar een wat warmere en iets donkerdere tint gegeven.

Derde versie (meer richting 16 bit) schouder iets aangepast, een oranje tint voor wat contrast in het haar toegevoegd (ook gebruikt als highlight kleur voor de riem), en een turquoise tint voor de highlights op het pak toegevoegd. Verder nog de donkerste blauw tint wat veranderd, en beide huid tinten veranderd.

« Laatste verandering: 7 Juli 2014, 21:23:55 door ShroomProductions »

Naar boven Gelogd

Ceymoonie
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 7 Juli 2014, 22:00:56 »

Ik verveelde me:

De eerste versie gebruikt dezelfde kleuren als die van jou, behalve de kleur van de ogen/mond van jouw versie. Daar voor in de plaats heb ik rood gekozen en hem een riem/band gegeven voor wat contrast (riem vind ik niet zo goed gelukt overigens). Ook heb ik puur zwart toegevoegd voor de outline, en puur wit voor de ogen. (voor de pupil/iris dezelfde kleur blauw gebruikt als zijn pak).

Tweede versie alleen het haar een wat warmere en iets donkerdere tint gegeven.

Derde versie (meer richting 16 bit) schouder iets aangepast, een oranje tint voor wat contrast in het haar toegevoegd (ook gebruikt als highlight kleur voor de riem), en een turquoise tint voor de highlights op het pak toegevoegd. Verder nog de donkerste blauw tint wat veranderd, en beide huid tinten veranderd.
Bedankt, ik kopieer niets over, maar ik heb er enorm veel aan Gemoedelijk.

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 7 Juli 2014, 22:13:04 »

Hier nog een bonus omdat de houding zich er wel erg goed voor leende  Tong

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: