game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Algemeen
| |-+  Game Maker Nieuws
| | |-+  Best of: januari en februari 2013
Pagina's: [1] 2 3
« vorige volgende »
Print
Advertenties

kaasje
Globale moderator

« Gepost op: 28 Februari 2013, 23:00:05 »

Best of: januari en februari 2013
Door Kaasje en La Quiz

De eerste twee maanden van 2013 zitten er alweer op. Jongens, wat vliegt de tijd. Ongelofelijk. We zitten alweer op een zesde van het jaar. Dat betekent natuurlijk dat de Creative Game Challenge voor de deur staat, want de deadline nadert. Zover is het echter nog niet, want we verklappen alvast: de CGC zal de komende twee Best ofs uitgebreid aan bod komen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit óók een hele bijzondere uitgave is. Jawel, we blijven jullie verrassen met extra features, want ja, zo gul zijn wij nu eenmaal.
Een hoogtepunt van de afgelopen twee maanden was toch wel de uitslag van de Game Maker Awards. Alle winnaars: natuurlijk gefeliciteerd. In deze Best of lopen we in vogelvlucht (en in dialoogvorm) door de GMA’s heen: wat vonden jullie eigenste Best of-redacteuren van de uitslag? Lees snel verder, en je weet het.
Verder zullen we het ook hebben over het winnende spel van Game Maker Wedstrijd #37. Het is iets met terugspoelen, geloof ik. En natuurlijk komt met de uitslag van een wedstrijd ook weer een nieuwe wedstrijd om de hoek kijken. Game Maker Wedstrijd #38 werd explosief ontvangen door het forum. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd wat voor een spellen we gaan spelen naar aanleiding van deze wedstrijd.
Ander groot nieuws komt van Erik Leppen. In samenwerking met het bedrijf Gamious maakte hij één van de eerste commerciële games van het NGMC. Zijn spel vind je natuurlijk terug in deze Best of, maar interessanter is misschien nog wel dat we Erik gevraagd hebben om zijn ervaringen in de snoeiharde, commerciële wereld met ons te delen. Kortom, ben je benieuwd hoe het eraan toe gaat in de game-industrie, lezen dat artikel!
Ook hebben we besloten nog iets toe te voegen aan de opmaak van de (p)reviews, namelijk: de mening van een ander. Hoe dat er precies uit ziet, moet je zelf maar eens bekijken.
Als laatste heeft Laloeka deze uitgave de eer om een review te schrijven. Hij won de prijsvraag van de vorige uitgave (“Maak een screenshot van een moment uit de Prijzenslag  dat jij heel memorabel vond”) met zijn ontzettend demonische inzending. Verder konden we ook wel lachen om de inzending van Wout12345, maar helaas kan  er maar één winnaar zijn.
Goed, dat waren nogal wat nieuwspuntjes, maar we zijn er nu echt weer doorheen. Veel leesplezier!

Reviews
Als Best of redacteur zie je heel wat voorbij komen in het Game Maker Creaties board. Het is dan ook altijd een hele afweging om de beste games uit te kiezen. Op het laatste moment komen er games bij, of schrappen we weer wat, tot we uiteindelijk allebei een ‘juist’ gevoel hebben. Nu moet ik zeggen, persoonlijk had ik bij de definitieve lijst met te reviewen games een naar onderbuikgevoel. Er miste simpelweg iets; iets wat ik toch wel een aantal keer met plezier gespeeld had. Iets zoals EGA. Dus ja, als professional moet je ook wel eens naar je gevoel luisteren en toch stiekem een review schrijven.

EGA
Wat een zinderende concurrentie, met zo’n goed uitgewerkte online highscore!

Je weet dat een spel verslavend is, als je het meer dan vijf keer speelt, verspreid over ongeveer een maand. Is EGA dan verslavend? Ja, want ik heb het zojuist voor de vijfde keer gespeeld en ik heb mijn highscore – die al redelijk hoog was – verbeterd! Dat heeft Red Owl Games toch wel mooi voor elkaar.

EGA is een arcadespel met een vrij simpel concept, namelijk: verzamel punten en ontwijk vijanden. Dat klinkt nogal saai, maar wat nu als ik daar bij vertel dat op een gegeven moment het speelveld gaat bewegen, de vijanden je om de oren vliegen en je ofwel Japanner, ofwel multitaskende huisvrouw moet zijn om alles in de gaten te houden.  Om een voorbeeld te noemen: op een gegeven moment splitst het speelveld zich in twee velden, die apart van elkaar bewegen. In het ene veld verzamel je punten, terwijl je in het andere veld goed moet opletten of je niet gepakt wordt door vijanden. Dat wordt helemaal chaos als de twee velden ook nog eens over elkaar heen gaan bewegen.  

Dit soort toevoegingen maken EGA origineel. Verder is er een online highscore, die ook echt een extra dimensie toevoegt aan het spel. In beeld zie je constant wie er boven je staat in de lijst en hoeveel punten je nog moet halen om diegene in te halen. Op deze manier wordt een soort competitie gecreëerd en dat maakt dit spel juist zo leuk.

Maar dan, plotseling, als het veld nog maar één stukje geel mist (telkens als je punten verzamelt, kleurt het vakje onder die punten geel) en ik het allerlaatste, ontbrekende stukje oppak… BAM! Game over. Wat!? Game over? Ik had nog twee levens! Waarom ben ik opeens game over? Ik had op zijn minst verwacht dat we verder zouden gaan met de kleur rood, maar nee, mijn punten worden geteld en ik word aan de highscorelijst toegevoegd. De essentie van een arcadespel is in mijn ogen dat het op een bepaalde manier eindeloos door gaat, zodat je puur op skill je highscore kan verbeteren. Door een ‘einde’ aan het spel te maken, komt er ook een limiet op een maximum score. Dag herspeelwaarde. Verder vind ik persoonlijk dat er (nog steeds) teveel tekst in beeld staat. Een HUD was misschien beter geweest voor de gegevens die nu op het speelveld gezet worden. Maar goed, het mag de pret allemaal niet drukken.

Mocht je nog niet in de highscorelijst staan van EGA: probeer het eens uit! Het is een superspel, totdat je game over gaat.
   Pluspunten:
+ Online highscore
+ Chaotisch
+ Verslavend
Minpunten:
- Veel tekst in beeld
- Spontaan einde

Cijfer:
76/100

“Het is een grappig spel. Ik dacht eers ‘dit is makkelijk’, totdat de "views" gingen bewegen. Fantastisch Blij ~ NickGerrets over EGA

>> EGA topic

Wizard Duel
Wingardium leviosa! De snelle toverspreuken vliegen je om de oren

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik wel van magie en tovenarij hou. Daarom was ik blij dat ik eens iets zag met ‘Wizard’ in de titel. Natuurlijk was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Van het nieuwe lid Meh hebben we immers nog niet zoveel gehoord. Desondanks heeft hij het toch meteen naar de Best of geschopt.

In Wizard Duel ben je een tovenaar die het opneemt tegen andere tovenaars. Je kan spreuken schieten, blokkeren en upgrades kopen. Het begint allemaal vrij makkelijk, maar al heel snel wordt het toch een heel stuk pittiger. Zo pittig zelfs, dat het mij met geen mogelijkheid lukte om langs level vijf te komen. De AI lijkt zo bevoordeelt dat de speler zich een beetje bedrogen voelt als hij opeens vier spreuken tegelijk naar zich toe geslingerd krijgt. Waarom kan de AI dat wel en de speler niet? Zelfs na een aantal keer geoefend te hebben in de practice mode en geupgradet te hebben, was het gewoon praktisch onmogelijk om dit level te halen. De AI is gewoon té goed.

Meer dan dit is er eigenlijk niet te doen in Wizard Duel. Omdat de moeilijkheidsgraad zo snel oploopt, loop je vrij snel vast. Het spel voelt ook niet echt ‘af’ aan: er is geen muziek, het aantal opties is beperkt en bepaalde dingen lijken niet zo goed uitgedacht. Het duelsysteem werkt goed. Zo kan je bijvoorbeeld mikken en spreuken op een bepaalde manier richting de vijand sturen. Grafisch ziet het spel er ook prima uit en de geluidseffecten sluiten prima aan op de retro-sfeer die het spel schept. Maar ja, daar houdt het ook wel weer op, helaas. Wizard Duel weet qua gameplay net niet te overtuigen.
   Pluspunten:
+ Goed werkend duelsysteem
+ Upgrades en customization
+ Graphics
Minpunten:
- Te moeilijk
- Onafgewerkt

Cijfer:
63/100

“Leuk idee en mooi uitgewerkt! De AI van de tegenstanders is inderdaad iets te lastig.” ~ Sieperdepiep over Wizard Duel

>> Wizard Duel topic

Briquid
Het spreekwoord 'Water naar zee dragen' is hier niks bij

Wat was het een verrassing hè, toen Erik Leppen opeens het eerste commerciële spel op het forum plaatste? Het was de eer aan Briquid om het eerste Game Maker spel te zijn wat draait op zowel Android als iOS. Ik werd opgebeld door een enthousiaste Kaas dat we dat spel eens grondig onder de loep moesten nemen. Gelukkig heb ik een iPad dus ik begon meteen te spelen.

Als eerste wil even benadrukken dat het niet de normaalste zaak van de wereld is om op onze leeftijd een iPad te hebben. Op het NGMC zijn er misschien welgeteld 5 mensen die de game kunnen testen. Dus een erg grote doelgroep zal het NGMC voor Briquid niet zijn. Desalniettemin startte ik het spel op en je kunt alles zeggen over Erik, maar games maken dat kan hij wel. Het spel is een originele puzzelgame die heel professioneel aanvoelt. Ik zal in het kort uitleggen wat de bedoeling is van het spel.

Eigenlijk is het doel heel simpel. Breng water van A naar B. Helaas wordt dat je lastig gemaakt door de zwaartekracht. In de latere levels kan je weliswaar de zwaartekracht van richting veranderen, maar het wordt er niet gemakkelijker op. Er zijn in totaal 100 levels beschikbaar voor goedkope hersengymnastiek. Althans, goedkope? Het spel kost €2.69 in de Appstore en voor sommigen is dat toch net wat te veel. In vergelijking met andere spellen uit de Appstore is de prijs inderdaad wat aan de hoge kant. Je kan het echter ook zo bekijken: eet één hamburger bij de Mac en je hebt het eruit. Gelukkig is Briquid wat gezonder dan een hamburger en gaat het wat langer mee.

Dus als jij een bevoorrecht persoon bent en een iPad/Android tablet hebt, dan moet je dit spel als de wiedeweerga gaan checken! Wij Nederland zijn een waterland en daarom zijn we de waterpuzzelaars!
   Pluspunten:
+ Professioneel
+ Bijna Alles
Minpunten:
- Geen undo functie
- Het kost geld

Cijfer:
95/100

“Op basis van die ervaring kan ik stellen dat dit spel zeker een aanrader is voor elke puzzelliefhebber. Het spel ziet er goed uit en werkt nog beter. Sommige puzzels zijn erg lastig, maar dat maakt de euforie als de oplossing eenmaal gevonden is alleen maar groter.” ~ WBG over Briquid

>> Briquid topic

Rewind
Review door Laloeka

Een simplistisch arcade spelletje? Zo dacht de jury van de Game Maker Wedstrijden er totaal niet over. Dit spelletje van Sieperdepiep heeft Game Maker Wedstrijd #37 gewonnen! Door de simpele uitstraling en briljante vormgeving heeft dit spelletje ook mijn stem gewonnen. Het ziet er grafisch erg goed uit, en het spel is goed te besturen. Wat meteen op valt, is dat alle sprites gespiegeld zijn en de animaties achterstevoren werken. Dat is een leuk detail waardoor het meteen duidelijk is dat het spel meedeed aan de wedstrijd met het thema achterstevoren.

Een klein minpuntje van dit spel is dat de levels niet erg goed gesorteerd zijn op moeilijkheidsgraad. Maar wat dan weer wel leuk gedaan is, zijn het kleine stukjes tekst aan de bovenkant van het scherm in sommige levels om aan te duiden dat er een nieuw spelonderdeel aanwezig is. Dat onderdeel speelt daarna een centrale rol in die puzzel. De verschillende levels zijn ook aardig gevarieerd, wat het niet zo eentonig maakt.

Kortom: Ben je een fan van puzzel- en behendigheidsspelletjes en heb je er een tiental minuten voor over, dan raad ik je aan dit spel te spelen. !
   Pluspunten:
+ Graphics
+ Geluid en muziek
+ Verschillende spelonderdelen

Minpunten:
- Kleine bug waardoor je soms opnieuw moet beginnen
- Je kunt niet opslaan

Cijfer:
75/100

“ Dit is één van de enige NGMC-Spellen waar ik me wel degelijk mee vermaakt heb. Normaal vind ik het wel leuk ofzo, of fijn om eens te spelen, maar dit is echt wel speciaal Gemoedelijk ~ Steelkenny over Rewind

>> Rewind Topic

Previews
Ook de previews zijn natuurlijk weer van de partij in deze Best of. We moeten denk ik eerlijk zijn: er zijn deze twee maanden best wel wat interessante games gemaakt. Laten we bijvoorbeeld eens beginnen met een spel met een ongemakkelijke sfeer, maar hele felle graphics (gaan die twee samen?). Of wat dacht je van het spel over een oude opa waarin je urenlang tekstboxen aan het skippen bent?
Zijn deze demo’s compleet achterlijk, of geniaal? Tja, kijk zelf maar. Hieronder lees je in ieder geval wat wij erover te zeggen hebben.
Overigens, het ‘roguelike projectje’ dat we tegengekomen zijn, Catacombs, waarin random dungeons aangemaakt worden, verdient zeker een eervolle vermelding. Het is nog niet heel veel, maar het belooft heel wat!

Instinct
Creepy en vrolijk tegelijk, wat moet je daar van denken?

Soms kom je van die spelletjes tegen waarvan je denk “Juist.” In de helft van de gevallen gaat het dan over een game waarin wat zwaardere onderwerpen aan bod komen, zoals zelfmoord of depressie. Instinct van yyboyyy96 is zo’n soort spelletje, of althans, doet een poging tot het zijn van een dergelijk spel.

In Instinct loop je door levels heen. Dat is eigenlijk alles. Je ontwijkt af en toe een afgrond, maar that’s it. Wat het spel nu zo bizar maakt, is het feit dat overal teksten staan als ‘nobody likes you, kill yourself’. In combinatie met het ‘er is niks aan de hand’-muziekje zorgt dit voor een vrij creepy sfeer. Het is duidelijk waar de maker heen wil met dit spel, maar aan de uitwerking schort nogal wat: grafisch gezien zijn alle kleuren veel te fel, de Engelse teksten zijn wel erg vrij vanuit het Nederlands vertaald en de puzzel die ik tegen ben gekomen, was voor mij niet op te lossen. Ik moest een viercijferige code invoeren (via een standaard message, overigens), maar had in het hele level maar drie cijfers gezien. Het was niet mogelijk om terug te gaan en dus zat ik vast. Nu ja, kortom: er moet nog het één en ander gebeuren aan deze game.

Maar als al die dingen eenmaal gefixt worden, heb je volgens mij een best goed spel. Misschien zelfs wel heel goed. Ik vind dit soort spelletjes altijd wel interessant en ik hoop yyboyyy96 daarom met deze preview te motiveren. Want echt, als de uitwerking slaagt, hebben we hier te maken met een diamantje.
   Pluspunten:
+ Leuke poging
+ Aardige sfeer
+ Luguber
Minpunten:
- Grafisch kan beter
- Vreemde puzzel
- Weinig uitgedacht
- Slechte Engelse vertalingen

“Het is nog niet al te veel en hoewel ik snap waar je voor gaat, mis ik nog wel dat gevoel.” ~ Tai over Instinct

>> Instinct topic

Old Gramps
Speel voor één dag als rechercheur, advocaat en als rechter!

Kaasje is alweer met zijn tweede spel van fatsoenlijke kwaliteit uit de kast gekomen. Oké... Er kloppen een paar dingen niet in deze zin. Ten eerste is dit Kaasje's beste spel tot nu toe en ten tweede is de woordkeuze niet helemaal je van het. Maargoed, we hebben het natuurlijk over Old Gramps! Jawel, dat spel met die eindeloze dialogen. Wat zeg ik? Het hele spel bestaat uit één dialoog.

Inderdaad, hetgeen waar je normaal als gamer zo snel mogelijk doorheen skipt om maar te beginnen met spelen, is bij dit spel de basis. Textboxen, textboxen en textboxen en heel veel puzzels. Wat Kaasje eigenlijk heeft gemaakt is een spel in het ouderwetse text-based genre. Je praat met mensen om een raadsel op te lossen. In episode one, want het spel heeft alweer (bijna – ik had de eer de alpha van de nieuwe versie te mogen spelen) twee episodes, moet je gaan ontdekken wat er is misgegaan bij een doodnormale goocheltruc. Dit doe je door verschillende aanwijzingen met elkaar te combineren. Een paar van die aanwijzingen krijg je door middel van items. Door met mensen te praten kan je items in je bezit krijgen wat soms bewijsstukken zijn waar je u tegen mag zeggen.

Het blijft niet bij alleen bewijsstukken verzamelen. Nee. Zoals het een echte rechercheur beaamt moet je je kunnen verdedigen in de rechtszaal. In dit geval is de rechtszaal een restaurant, maar goed, you get the point. Bij deze zogenaamde 'Witness Accounts' moet je goed nadenken en opletten om de schurk in de bajes te krijgen. Dit is erg leuk en het brengt behoorlijk wat dynamiek in het spel.

Toch zijn er ook wat nadelen. Zo vond ik het eerste half uur van de gameplay behoorlijk saai. Ik snap dat dat allemaal nodig is om het verhaal te snappen, maar je zit in principe alleen maar naar het scherm te turen en af en toe op spatiebalk te rammen. Soms kan een Witness Account erg lastig zijn en je hebt vreemd genoeg geen hints tot je beschikking. Misschien leuk voor de hardcore gamer, maar ik vind het zelf leuk om progress te maken. Desalniettemin is dit een goed spel voor de geduldige gamer.

Dus ben jij een geduldige gamer? Voort! Spelen dat spel dan.
   Pluspunten:
+ Goede Dialogen
+ Verhaal!
Minpunten:
- Soms saai

“Ondanks mijn ongezonde manga-haat en de dus ietwat stroeve ontmoeting met dit spel, moet ik toch zeggen dat het erg geestig en grappig om je spel te spelen, Kaasje. 't Was allemaal stiekem wel een beetje flauw, maarja, dat was wellicht precies de lol ervan.” ~ Rick Roerig over Old Gramps

>> Old Gramps topic

De GMA’s in vogelvlucht
Een dialoog tussen Kaasje en La Quiz

Oooooh, Luuk, moet je eens kijken, de uitslag van de Game Maker Awards 2012 is er! Was jij nou niet degene die al een week van tevoren door het huis stuiterde uit enthousiasme voor de uitslag?

Eindelijk, hij is er. Laten we eens gaan kijken welke pareltjes we uit de pap der forumgames kunnen vissen.

Moet je eens kijken. Drie keer goud voor NGMC Party Disorder 2! Volgens mij heb ik de weddenschap gewonnen!

O ja, jij had gewed dat NGMC PD2 drie keer goud zou winnen. Geweldig!!! Tik ‘m aan, ouwe!

*Tikt aan* En moet je eens kijken bij Beste Spelmaker 2012: Bjarno! Zwaar verdiend. Met games als One Key 2, The Definition of Life en The Story of Light heeft hij dit jaar heel wat laten zien!

Inderdaad verdiend! Volgens mij is Bjarno de filosoof van ons forum. Wat mij ook gelukkig stemt is de vierde plaats voor Zwetbaba in dezelfde categorie.

Oh ja? Waarom dan?                                                                                                                                                                                                            

Ook al heeft hij niet veel games gemaakt, hij weet toch telkens van saaie spelconcepten een leuk spel te maken. Dat is de definitie van het leve.. ehm, ik bedoel, van een spelmaker.

Haha, goede grap! Welk spel ik overigens wel een beetje mis is Trappenhuis. Ik vond dat toch een vrij creepy game en het spel heeft zeker wel indruk op me gemaakt. Jammer dat hij net buiten de boot gevallen is…

Ik heb hem zelf niet gespeeld, maar ik geloof je zo. Het is trouwens raar hè, eens een keer een GMA zonder een spel van Erik Leppen in de top 3 van de categorie Beste Spel.

Tja, Erik was gedurende een groot deel van 2012 vast al bezig aan zijn nieuwste spel Briquid, vandaar dat hij niet zo in de prijzen gevallen is. Ach ja.

Welk spel ook niet in de prijzen is gevallen is het spel Boem is ho van Compor en Jpelgrom. De game was genomineerd in de categorie Beste Puzzelgame, maar alsnog geen award, terwijl hij wel tweede is geworden bij de CGC.

Tja, dat heb je als je het moet afleggen tegen een chick hè. Dan verdien je zo’n award niet, blijkbaar.

Dat had ik inderdaad nooit verwacht, dat er in een mannenwereld als het NGMC een vrouw een wedstrijd zou winnen.

Ach ja, emancipatie hè. Trouwens, waarom staat Prostilov niet bij Beste Componist/Musicus? Die jongen maakt al een tijd lang trouw zijn voice-overs. En ik moet zeggen, die zijn best geniaal.

Zingt hij die voice-overs soms? Nee, dan is het geen muziek hè. Oke, ik geef toe, hij had wel een award verdiend voor al zijn werk.

Volgens jou vallen voice-overs zeker onder ‘sprites’, hè Luuk?                                                                              

Ja, en jij vindt eindeloos textboxen skippen zeker ook bij gameplay horen?

Ik maak tenminste nog iets wat lijkt op een game. Het laatste spel wat ik van jou heb gezien is Reach the Sky 2 Beta, in 2008 of zo.

Er zijn nou eenmaal mensen die onder de digitale steen hebben gelegen… Back to the subject. Volgens mij zijn wij hier klaar *flies away*

Ja, ik denk ook dat dit het wel zo’n beetje was. Laten we nu maar foto’s van onze hoofden gaan maken en die hiernaast plakken. Tot volgend jaar!

Gouwe Ouwe
Simon Donkers en zijn legendarische bacteriën kunnen we nooit vergeten!

Iedereen kent Simon Donkers. In de tijd dat wij jong en pril waren, wilde hij nog wel eens een spelletje maken. Sterker nog, Simon Donkers was – naar ons idee – een hele legende op het gebied van Game Maker. Niet zozeer omdat hij forumbeheerder was, maar meer vanwege zijn spel Bacteria. God, ik herinner me nog dat iedereen dat spel kende.
Destijds vond ik het spel maar overrated en stom, maar nu ik wat ouder ben, kan ik het spel alleen maar appreciëren. In Bacteria 2 neem je het op tegen een AI (of hotseat medespeler) en probeer je zo veel mogelijk vakjes in beslag te nemen. Op elk vakje staat een pijltje en als je aan de beurt bent, kan je een vakje draaien, zodat het pijltje ergens anders heen wijst. De vakjes waarnaar de pijl wijst
worden dan ingenomen. Klinkt simpel, maar jongens, wat een AI, wat een gameplay. Nu pas, haast tien jaar later, snap ik wat er zo geweldig aan is. Spelen, zou ik zeggen, en herspeel het dan over tien jaar nog eens. Simon, je bent en blijft een legende!

>> Speel Bacteria 2

De stap richting het commerciële
Door Erik Leppen

Onlangs heeft Erik Leppen ons verrast met Briquid (zie review hierboven). Het spel is één van de eerste commerciële games op het NGMC en opvallender nog, gemaakt door een team van professionals. Natuurlijk willen wij hier alles van weten en speciaal voor de Best of vroegen we Erik naar zijn ervaringen.

Het verhaal dat resulteerde in Briquid begon in 2008 toen ik met ByteAlity Tower Defense YoYoGames' competition03 won en daarmee naamsbekendheid kreeg bij YoYoGames. Drie jaar later was YoYoGames bezig met GameMakerspellen uitgeven en heb ik contact gehad met Mark Overmars voor de ontwikkeling van een vervolg op dat spel. Hier is uiteindelijk niets uitgekomen omdat er andere dingen op mijn pad kwamen. Echter rond april 2012 kon ik me weer volledig aan storten op game-ontwikkeling. Ondertussen had YoYoGames hun game-uitgeverij uitbesteed aan de startende game-uitgeverij Gamious, geleid door de broers Pim en Jos Bouman. Zodoende heeft Mark mij in contact gebracht met Gamious en ben ik met Pim gaan praten. De eerste bijeenkomst heb ik bij wijze van portfolio enkele van mijn spellen meegenomen. Hieronder ook het spelletje EAU, waarmee ik in 2009 aan de NGMC's 21e wedstrijd meedeed.

ByteAlity Tower Defense
Na een grondige afweging door Gamious is uiteindelijk EAU gekozen als het meest geschikte spel om serieus aan te gaan werken als eerste titel, omdat het zowel origineel was als redelijk kleinschalig. Rond datzelfde moment is Gamious ook in overleg geweest met Wouter van Toll voor de grafische vormgeving en na kennismaking met elkaar en met Jos die als producer het project zou begeleiden, hebben we ons met z'n drieën op dit spel gestort. Ons voordeel was dat er al een gameplayconcept lag, zodat we een startpunt hadden, maar de eerste maanden bestonden vooral uit het brainstormen voor gameplay-ideeën, ideeën omtrent levelvoortgang, scoremechanismen, bediening, en uiteraard een passende grafische stijl. Na een heleboel paden bewandeld te hebben kwamen we uiteindelijk terug bij een redelijk simpel spelconcept met weinig features en een vrolijke kleurrijke pixelachtige vormgeving. Gelijktijdig was Gamious in contact met geluidsartiesten en is uiteindelijk Arjen Schut geselecteerd om de geluiden te maken van ons nieuwe spel dat toen inmiddels dankzij Wouter de naam Briquid had gekregen. Hoewel Jos, Wouter en ik elkaar wekelijks zagen voor overleg, verliep de samenwerking met Arjen, op de eerste kennismaking na, eigenlijk altijd op afstand met online overlegmiddelen (e-mail, forum).
In den beginne voerden we het overleg bij één van de Gamious-oprichters thuis. Alhoewel dat kleinschalige wel iets had, waren we allen verheugd doen Gamious halverwege de rit eindelijk

Gamious
heuse kantoorruimte wist te bemachtigen. Aldaar konden we de games testen op de nodige apparatuur - eerst een Androidtablet, later ook iPads - testversies bouwen, en uiteraard het spel-in-wording laten testen door omstanders.
Het bouwen aan een serieus commercieel spel met GameMaker was een zeer leerrijke, avontuurlijke maar soms ook zeer frustrerende ervaring. GameMaker Studio stond zelf nog in de kinderschoenen waardoor we regelmatig nare bugs tegenkwamen die ons echt ophielden. Daarnaast was er nog weinig informatie over het daadwerkelijke compileren naar de verschillende doelformaten. Gelukkig had Gamious tegen het eind van de rit Marnix Kraus weten binnen te halen, die veel technische zaken omtrent appstores, instellingen, rechten en voorzieningsprofielen heeft weten te regelen, wat ons een hoop zorgen uit handen heeft gehaald - en allemaal kennis die we bovendien kunnen hergebruiken voor volgende projecten!
En nu - na veel langer dan ik van tevoren had voorzien - is Briquid dan eindelijk daar. Een feestelijk moment waar we natuurlijk op geproost hebben. Maar we zijn geenszins klaar. Zo zal er zeker nog een keer een update komen waarin wat bugs zullen moeten worden gladgestreken en zal het marketingteam zich nog eens moeten buigen over het genereren van meer naamsbekendheid voor het bedrijf en het spel. En uiteraard gaan wij verder - met de volgende game!

Hoe verloopt de samenwerking met de grafisch artiest/componist?
Jos, Wouter en ik kwamen wekelijks bij elkaar voor overleg over de vorderingen, waarbij we bekijken wat er gedaan is, laten we onze gedachten daarover uit en besluiten we wat we de volgende week gaan doen. Het contact met geluidsman Arjen was op afstand, maar natuurlijk hebben we kennisgemaakt. We denken zeker met elkaar mee - dat wil zeggen, als programmeur mag ik ook invloed uitoefenen op de graphics (en daar heb ik ook zeker gebruik van gemaakt); we mogen allemaal zeggen wat er van alle onderdelen vinden en dan wordt dat serieus besproken zodat met iedereen rekening wordt gehouden.

Hoe word je gekoppeld aan een resourcemaker?
Gamious regelt de mensen. Na een kennismaking blijkt vrij snel of het "klikt" en dan is het team daar.

Word je beïnvloed door de uitgever? Als in, in hoeverre word je "beperkt in je vrijheid" bij het maken van je game?
Iedereen beïnvloedt iedereen. Ik zie dat niet als een beperking in vrijheid. Natuurlijk kun je niet je eigen zin altijd doen, maar uiteindelijk is iedereen expert in zijn gebied en wordt, door dingen niet op jouw manier maar op de ander zijn manier te doen, het spel alleen maar beter. Zo had Marnix enige moeite nodig om mij over te halen met versiebeheer te werken, maar werkte dat uiteindelijk als een speer.

Heb je veel te zeggen over hoe de game er grafisch uit moet zien en welke sfeer de muziek moet hebben, of wordt dit volledig uitbesteed?
Iedereen heeft wat te zeggen. Als je kunt onderbouwen waarom je iets vindt dan wordt dat serieus genomen. We hebben allemaal hetzelfde doe een zo goed mogelijke game neerzetten.

Heb je persoonlijk contact met de uitgever/componist/grafisch artiest?
Contact met geluidsman Arjen was op afstand; Jos, Wouter en ik zagen elkaar wekelijks voor overleg. Alhoewel we de uitgever niet zo veel nodig hadden. Bedenk dat de uitgever iemand anders is dan de producer.

Triple-A title Call of Duty
Hoe denk je dat games maken op de manier waarop jij dat nu gedaan hebt verschilt van het maken van echt grote games (triple A titles, etc.)?
Het team is kleiner. En daardoor weet ik als programmeur ook wat er gebeurt bij de graphics en geluiden en heb ik daar zeggenschap in. Daarnaast wordt je niets opgedragen te doen, maar wordt overlegd wat iedereen gaat doen. Dat werkt, omdat we allemaal hetzelfde willen. We hebben het spel dus niet alleen samen gebouwd, maar ook samen ontworpen.
Verder, omdat ik de enige programmeur ben, ben ik de expert op dat gebied. Als ik zeg "dat kan niet" dan is dat zo.

Wat voor een procedures ga je allemaal door en welke rol speelt de uitgever hierin?
We zijn begonnen met brainstormen voor ideeën: hoe sluiten levels op elkaar aan, hoe wordt de score berekend, wat zijn de mogelijke zetten, wat zijn de objecten in het spel, waar zit de uitdaging, wat voor soort spel wordt het, hoe gaan dingen er uitzien, wat maakt dit spel uniek, maar ook: wat is het verdienmodel? Verder is het eigenlijk helemaal niet zo heel anders dan hobbymatig games bouwen, behalve dat je nu iets moet creëren met marktwaarde. En dus is alles wat rigoreuzer. Zo kregen we op een gegeven moment een leentablet mee met een testversie erop zodat we vrienden en kennissen konden laten testen. De bevindingen werden dan weer in de groep gegooid.
Marktwaarde betekent trouwens ook dat je een idee hebt dat goed is, en dat goed wordt uitgewerkt. Wat dat betreft heb ik vertrouwd op Gamious - zij zijn de mensen met kennis over die markt.

In hoeverre brengt het samenwerken met een bedrijf meer druk met zich mee dan als je zelf of met wat vrienden een game maakt?
Je wil het niet verkeerd doen. Immers, je biedt je vaardigheden nu ineens aan in ruil voor geld. Dan moet je ineens echt iets kunnen. Ik was op het laatst wel bang bijvoorbeeld, dat als de game straks uit zou zijn dat die dan overal zou crashen. Gelukkig heb je dan teamleden die je daarin geruststellen.
Niet alleen moet je iets kunnen, je benadeelt iemand als je een week niks gedaan hebt, en dat doe je nu eenmaal liever niet. Wat dat betreft is het ook een extra stimulans om verder te gaan.
Een ook niet onbelangrijk verschil met hobbymatig games bouwen is dat er natuurlijk contracten moeten worden opgesteld.

Ga je in het vervolg nog meer games met gamious maken/vind je het voor herhaling vatbaar?
We zijn al bezig! Blij

Tips van de pro:
  • Wat je nodig hebt is niet alleen wilskracht, maar ook een goed game-idee.
  • Aan een goed game-idee heb je niks als je niet beschikt over mensen met de vaardigheden om dat idee uit te werken tot een goed design.
  • Aan een goed design heb je niks als je niet beschikt over mensen met de vaardigheden om dat idee uit te werken tot een goede game.
  • Aan een goede game heb je niks als je niet beschikt over mensen met de vaardigheden om dat spel aan zo veel mogelijk mensen bekend te krijgen - oftewel, marketingmensen met een netwerkje.
  • Je hebt alleen iets aan mensen die iets kunnen dat je niet zelf kan.
  • Er is een verschil tussen een goede game, en een game die goed genoeg is dat mensen er voor willen betalen.
  • Ongeveer 60 procent van de mobielegameontwikkelaars maakt verlies. En ook die 60 procent denkt dat ze goed bezig zijn. Dus de kans dat wij daar bij gaan horen is natuurlijk gewoon 60%.

Met deze wijze en boeiende woorden van Erik sluiten we de Best of af. We zijn moe van het harde werken (want we zijn studenten, dus beginnen we pas twee dagen van tevoren en werken tot diep in de nacht door) en we hopen dat jullie er ook weer van genoten hebben.
Maar voordat we ons warme bedje in duiken, is het natuurlijk weer tijd voor de prijsvraag. Door mee te doen aan de prijsvraag maak je natuurlijk weer kans op de eer om een review of preview te schrijven in de volgende Best of.
De vraag luidt: Stel, Eriks volgende game met Gamious heeft een storyline, wat voor een verhaal zou er dan achter zitten?
Het meest leuke, bizarre, komische, etc., antwoord wint. Stuur je inzending voor 1 april (nee, da’s geen grap) naar Kaasje of La Quiz.

Tot de volgende keer!

« Laatste verandering: 28 Februari 2013, 23:32:57 door kaasje »

ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

Bjarno
Jurylid

Vragen over GM niet via PM.

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Februari 2013, 23:20:44 »

Oh leesplezier voor het volgende uur... bedankt Kaasje (en la quiz ofc) om mijn 1 maart al goed te laten starten Gemoedelijk

Edit:
Afgetikt om 0:40, 40 minuten ernaast maar heb er toch plezier aan gehad. Zeker het interview met Erik Leppen vond ik handig om te lezen hoe die samenwerking nu eigenlijk was.

« Laatste verandering: 28 Februari 2013, 23:34:17 door Bjarno »

Naar boven Gelogd

Laloeka
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Februari 2013, 23:36:02 »

Even vluchtig doorgelezen; ik zal het morgen nog eens grondig overdoen. Bedankt voor de mogelijkheid een review te schrijven in deze editie, ik vond het leuk om te doen Gemoedelijk

Verder zie ik dat jullie een photoshoot hebben gedaan en er iemand hevig aan het uitknippen is geweest; leuke toevoeging aan de Best of!

-------
Naar boven Gelogd

Yvanis
Gebruiker

If you kill yourself, I’ll kill you. ~Roronoa Zoro

« Antwoord #3 Gepost op: 1 Maart 2013, 10:13:23 »

Ik was bang dat Old Gramps er niet in zou staan, maar gelukkig staat hij er toch in  Blij. Het was weer leuk om te lezen!

~Ilja

We zijn bijna zo ver met het maken van een aangepast thema wat de index.php verwijdert bij de eerste pageload.
Current project(s): The Captain's Last Journey - Labyrinth of Chess -
Geld Moet Rollen
Naar boven Gelogd

Julian6457
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 1 Maart 2013, 13:25:02 »

:O Manga spel
FF spelen

Project ALP Android
Testers nodig... [PM]
Naar boven Gelogd

Red Owl Games
Gebruiker

In het land der blinden is éénoog koning.

« Antwoord #5 Gepost op: 1 Maart 2013, 16:33:06 »

Yeeeaaaaaaahh! Mijn spel staat in de best of ! Cool
yey, hoera, jippie!

wooot!

jaaaaaaaaaaaaa!

Ehm, oke. Laat ik eens gaan lezen wat jullie geschreven hebben. Rolt ogen

Het is in ieder geval weer een lekker lange best of, en ik zag al ingeplakte gezichten, dus ik denk dat jullie weer eens iets nieuws hebben uitgevonden. Gemoedelijk

Neem een kijkje op mijn website: Red Owl Games

Naar boven Gelogd

ShroomProductions
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 1 Maart 2013, 16:42:02 »

Citaat
Overigens, het ‘roguelike projectje’ dat we tegengekomen zijn, Catacombs, waarin random dungeons aangemaakt worden, verdient zeker een eervolle vermelding. Het is nog niet heel veel, maar het belooft heel wat!

Wat een eer, en dat terwijl er echt nog geen zak aan is op het moment  Blij
Nu moet ik het natuurlijk wel waar gaan maken, binnenkort maar weer eens flink er aan gaan werken dus.

Naar boven Gelogd

la quiz
Nieuwsposter

« Antwoord #7 Gepost op: 1 Maart 2013, 22:26:50 »

Ik doe het gewoon eens een keer. Mijn grote vriend Kaasje (Tim) bedanken voor al bijna 3 jaar Best-Of. Kaasje je hebt goed werk geleverd! Oja en Old Gramps lijkt me een leuk spel om te spelen. Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

jmaster2710
Gebruiker

5 jaar lang games gemaakt! Op naar de 10!

« Antwoord #8 Gepost op: 2 Maart 2013, 09:07:34 »

Ik heb een verhaal ingestuurd bij kaasje Blij
10 minuten veel onzin typen XD.

En trouwens Kaasje en la-Quiz ik heb er erg respect voor dat jullie dit al zo lang doen.
Het is erg leuk om te lezen, en als je erin vermeld wordt al helemaal(vooral toen ik nog niet lang op dit forum zat en jullie over little runner schreven)
En ook dat jullie zoveel tijd in het forum steken.
Ik heb daar echt respect voor Blij
En hoop dat jullie nog lang door gaan.

Gr. Jmaster

Op dit moment heerlijk bezig met een passie project! Hopelijk sta ik ermee op Indigo dit jaar!
Naar boven Gelogd

kaasje
Globale moderator

« Antwoord #9 Gepost op: 2 Maart 2013, 12:52:12 »

Ik doe het gewoon eens een keer. Mijn grote vriend Kaasje (Tim) bedanken voor al bijna 3 jaar Best-Of. Kaasje je hebt goed werk geleverd! Oja en Old Gramps lijkt me een leuk spel om te spelen. Gemoedelijk
Graag gedaan. Jij ook bedankt voor de altijd prettige samenwerking, en meer nog: voor de lol die we altijd samen hebben (want laten we eerlijk zijn, we waren best wel melig bij het schrijven van dat dialoog Tong).
Reach The Sky 2 Beta is ook leuk om te spelen hoor Knipoog

ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

draak1400
Gebruiker

noem me draak of draak een vier nul nul

« Antwoord #10 Gepost op: 2 Maart 2013, 18:42:32 »

* Yea lees voer*
* Draak1400 begint te lezen*
* Draak1400 schrikt omdat die hoofden ziet ! *
*Draak1400 drukt op alt +f4 *
 Tong

Maar zo ging het ongeveer wel. Ik schrok me dood.
Al weet ik niet meer hoe het komt.
Nu lach ik er om dat ik schrok  Tong

Wie zijn idee waren die hoofden ?

Verder weer een leuke best of om te lezen.

Dragon Drago Drag Dra Draa Draak
Naar boven Gelogd

guitarfreak
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 9 Maart 2013, 15:38:30 »

Die hoofden doen me wel extreem veel denken aan de Power Unlimited

http://www.youtube.com/watch?v=M6a5ft-2DDM&feature=youtu.be
Happy Song - Kate Micucci Cover door mij!
Naar boven Gelogd

Julian6457
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 9 Maart 2013, 19:27:59 »

Nu je het zegt, je hebt gelijk Blij
nog niet opgevallen

Project ALP Android
Testers nodig... [PM]
Naar boven Gelogd

Jolie
Gebruiker

HC Bloemendaal FTW!

« Antwoord #13 Gepost op: 9 Maart 2013, 23:11:51 »

Volgens mij was dat ook de intentie Tong

Naar boven Gelogd

Compor
Jurylid

« Antwoord #14 Gepost op: 10 Maart 2013, 08:11:14 »

Eerdere 'best of'-topics zijn ook geïnstpireerd door Power Unlimited.
In dit filmpje zullen we de deelnemers opdrachten geven, of zelf zo willekeurig mogelijk bepalen wie er door is naar een volgende ronde (ja, zie het net zoals de prijzenslag bij de Power Unlimited).
De vraag is typisch pu stijl Tong
Van welk blad zijn wij fan denken jullie? Tong De PU natuurlijk.

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: