Weet al een tijdje van dit project af, maar heb het nog niet echt gespeeld. Dus alsnog en met een verslag:
Het eerste was opvalt is het sneeuw. Het valt erg gelijkmatig en snel, bovendien ook recht naar beneden, wat een beetje een onrustige sfeer geeft. Als je het sneeuw een beetje schuin laat vallen (direction 250, bijvoorbeeld), de snelheid wat lager zet en de sneeuwvlokken willekeurig laat vallen in plaats van over het hele view gelijk verspreid, dan ziet het er realistischer uit én een stuk sfeervoller.
De besturing werk in principe gewoon goed en heb ik niet veel op aan te merken.
Nadat ik van het 'wrakhout' afsprong en begon te glijden op het ijs kreeg ik wel een glimlach op m'n gezicht. Leuke toevoeging!
Het vechten werkt verre van perfect, maar het is een begin. Wat erg mist is iets wat aangeeft hoeveel levens je vijand nog heeft en hoeveel tijd er nog tussen aanvallen in zit. Ik zit nu roekeloos op de vijand te klikken, wachtend tot ik weer kon aanvallen. Een sprite van een klokje dat ronddraait bijvoorbeeld zou erg gepast zijn.
De schade dat je toedient is ook erg onduidelijk. Als ik aanval staat er een getal boven mijn hoofd in het rood, is dat hoeveel
ik uitdeel, of valt de vijand op direct hetzelfde moment aan en is dat hoeveel schade ik krijg ?
Zorg ervoor dat zowel de schade die jij toedient als de schade die je krijgt laat zien, en dat het op de juiste plaats word weergegeven.
Uitgaande dat de vijand inderdaad op hetzelfde moment aanvalt als de speler; een leukere manier is dat als je eenmaal op de vijand het gedrukt, er bij de vijand een
alarm gaat lopen dat hij gewoon standaard elke
x aantal seconden aanvalt, ongeacht of de speler aanvalt of niet.
Grafisch is er niets mis. Het past gewoon allemaal netjes bij elkaar en dat is uiteindelijk wat belangrijk is. Het enige wat nog mist zijn gepaste animaties, maar ik ga er van uit dat die wel zullen komen.
De vijanden kijken de hele tijd maar een enkele richting op, dat is een beetje jammer. Ik heb onlangs een mooi stukje code van Maarten Baert gekregen dat je bij de
image_xscale van de sprite kan zetten.
image_xscale := (obj_speler.x > x) * 2 - 1;
Dit geeft dan 1 of -1 terug, afhangend van waar de speler staat.
Succes verder!
-Tai