Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Forum index
Zoeken
Help
Inloggen
Registreren
Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
De
activerings e-mail
gemist?
Forums
Algemeen
Game Maker Nieuws
Best of: november en december 2011
Pagina's:
[
1
]
2
3
4
« vorige
volgende »
Advertenties
la quiz
Nieuwsposter
«
Gepost op:
1 Januari 2012, 02:03:40 »
Door La Quiz en Kaasje
We kijken er in de zomer al naar uit: de wintermaanden, naar kerst en oud en nieuw. Niet voor de gezelligheid of de sneeuw natuurlijk, maar voor de nieuwjaarsuitgave van Best of! De nieuwjaarsuitgave betekent namelijk een extra speciale uitgave, met vele interviews, extra content en natuurlijk de uitslag van de prijzenslag. Want, ja ja, we hebben er weer wat van gemaakt. Je leest interviews met iedereen die we dit jaar voor de virtuele camera gesleurd hebben, we hebben een waar onderzoek en natuurlijk veel meer. Voordat we echter aan al die mooie dingen kunnen beginnen, eerst even de huishoudelijke mededelingen:
Neojume mocht zich met zijn spel ColorStack winnaar van
Game Maker Wedstrijd #31
noemen. Zijn spel vind je uiteraard terug in de vorm van een review in deze Best of. Inmiddels is
Game Maker Wedstrijd #32
, die haast uitgeroepen werd tot een ‘titanenstrijd’, alweer afgelopen en we wachten allemaal met spanning op de uitslag. Het thema was ‘energie’.
Goed, nu dat allemaal achter de rug is, kunnen we ons verheugen op een mooie Best of. Veel leesplezier!
Reviews
Dat het kerst was, heeft schijnbaar weinig invloed gehad op de hoeveelheid games die uitgebracht werd tijdens deze twee maanden. Integendeel, de kerst bracht ons vele goede games. Zo zagen we een kleurrijk en erg goed afgewerkt spel voorbij komen van Simonke. Ook hebben we de eerste commerciële game gespot op het NGMC.
Water Galaxy 2
van P. v. Loon en Lambriory heeft het zover geschopt dat het nu te koop is als Indiegame. We reviewen hem niet nog een keer, maar we hebben wel een aantal andere reviews.
Happy Dancing Colors
Een spel met een afwerking waar iedereen bewondering voor heeft
Lieve dames, beste heren, als u waarde hecht aan de afwerking van een spel, neemt u dan vooral een voorbeeld aan Happy Dancing Colors van
Simonke
. Nee, daar overdrijf ik niet. Zelfs timers die aangeven hoe lang je nog een power up hebt, worden in beeld gebracht door een prachtige animatie en telkens als je dit spel speelt, kom je nieuwe details tegen, waarvan je denkt: “Hé, was dat er al?” Als elk spel zo afgewerkt zou zijn, zouden we minstens drie redacteuren extra nodig hebben om de kwaliteit van de games aan te kunnen.
Want Happy Dancing Colors is qua gameplay eigenlijk helemaal niet zo interessant. Je bestuurt met de muis een balletje, waarmee je andere balletjes moet vangen en uit moet kijken voor obstakels. Niets nieuws dus. Dit spel speel je dan ook eigenlijk niet om het spel, maar om de extra’s die erbij komen. Zo zijn er achievements, ‘special events’ (waarin punten in velden naar je toe komen, bijvoorbeeld), verschillende modes, power ups en vele obstakels die je moet ontwijken. Kortom, de vele verrassingen die je te wachten staan als je speelt, maken dit spel leuk.
Tja, wat kun je nu nog meer zeggen over een spel met de ideale afwerking? Nou ja, er hadden nóg meer extra’s mogen zijn. Dynamische muziek, bijvoorbeeld, was bij dit spel erg leuk geweest (dat elk balletje dat je vangt op de maat een tromgeluid vormt), of meerdere power ups (ik ben alleen een magneet tegengekomen), maar meer zou ik ook niet kunnen bedenken. Bovendien is het spel, zelfs op de moeilijkste mode, nog vrij makkelijk. Ik heb ook niet het gevoel dat het spel naar mate je meer punten haalt, moeilijker wordt.
Maar laten we deze review vooral niet met een negatieve toon afsluiten. Een echte gamedesigner moet dit spel spelen en een voorbeeld nemen aan de afwerking van het spel. Zelfs het simpelste idee kan ontzettend goed gebracht worden en dat heeft Simonke hierbij bewezen. Aangezien we hier allemaal praktisch gamedesigners zijn, eis ik, nu je dit gelezen hebt, van je dat je dus een kijkje gaat nemen, als je dat nog niet gedaan hebt. Prima werk, Simonke!
>>
Happy Dancing Colors topic
ColorStack
Stapelen is wat moet, dat maakt deze game zo goed
Zoals altijd reviewen we in de Best-of ook een winnaar van Game Maker Wedstrijden die in de afgelopen twee maanden zijn gehouden. Dit keer was dat Game Maker Wedstrijd #31.
Neojume
mocht zich de winnaar van deze wedstrijd noemen. Hij heeft het spel ColorStack gemaakt. Toch was Neojume zelf niet zo onder de indruk van zijn creatie. Zo lijkt het althans. Het spel is niet op het forum verschenen en er is niet eens een downloadlink verschenen. Gelukkig heb ik verscheidene contacten met personen die de link wel hadden, ja, Kaasje inderdaad. Dus ik kon het spel gelukkig nog reviewen voor deze Best of.
Oke... daar gaan we dan... Ah, dat begint al goed, het spel heeft een goede interface en afwerking! Ook wordt alles goed uitgelegd, maar als ik eenmaal begin te spelen ben ik wat teleurgesteld. Het is namelijk gewoon het ‘toren van Hanoi’ idee, alleen dan anders uitgewerkt. Misschien is dat ook de reden waarom Neojume het niet op het forum heeft geplaatst, het was een last-minute idee wat maar half goed is uitgewerkt. Er zitten ook nog enkele bugs in waardoor het spel eigenlijk niet helemaal af voelt. Inderdaad, dat had Neojume zelf ook al gezegd. Toch blijft het een leuk tussendoor spelletje dat je eventjes speelt en misschien nog eens een tweede keer, maar daar blijft het dan ook bij.
>> ColorStack heeft dus geen topic
Previews
We sprongen een gat in de lucht toen we de aankondiging van The Twonkle Box 2 zagen. Het hele jaar wachtten we al op deze game en nu er eindelijk een demo is, konden we hem natuurlijk niet missen. Verder bracht The First Person ook een interessante engine uit, die gebruik maakt van 3D physics. Genoeg stof om te previewen dus.
COBS
Ein, zwei, drei Dimensions. Ja ja, dass ist ganz toll!
Ja jongens, het is weer zover. Er is weer een 3d game verschenen op het forum. In het WIP Board om precies te zijn. Ik denk dat al veel mensen deze game hebben gespeeld en dat is ook logisch. Het is gewoon een goede... ehm... game? Nee, het is geen game, het is eerder een engine. Een nogal kleine engine. Het is daarom jammer dat deze game zo vroeg is gepost. Er was vrij weinig te spelen in deze Alfa-alfa-alfa versie van de game. Toch was hetgeen wat er was te spelen niet slecht. Zeker niet slecht. Physics en light effects zijn aanwezig. Dit zorgt ervoor dat het echt een van de mooiste 3D games op het forum is. Ook zorgt het kleurenpallet van zwart en wit voor een soort van luguber sfeertje. Er is goed gebruik gemaakt van low-resolution textures. Eigenlijk is er heel goed gedacht aan het feit dat Game Maker eigenlijk niet voor 3D is gemaakt, waardoor je dus erg creatief moet zijn met zogenaamde ‘work-arounds’, om het spel nog een beetje speelbaar te maken. Daar is bij deze game erg goed over nagedacht en daarom wil ik jullie op het hart drukken de game te spelen. Tevens wil ik eigenlijk de developer van COBS,
the first person
, nog veel meer op het hart drukken deze game af te maken. Want zoals we allemaal wel weten blijken de meeste projecten te mooi om waar te zijn...
>>
COBS topic
Twonkle Box 2
Geweldige graphics, gameplay en sfeer, wat heeft deze game niet?
Twonkle Box... Twonkle Box... zzzz... Twonkle....zzz.. Box… Ja, inderdaad, ik droom wel vaker over Twonkle Box. Wat was dat een geweldige game zeg! Dat einde, die graphics, die… ja ik kan wel een hele lijst opnoemen maar dat is zinloos. Iedereen weet hoe geniaal deel één was en nu dus deel twee. Dat moet toch haast wel een ehm.. tja... vochtige droom worden. Dus zo snel als ik kan ga ik met mijn muis naar de rechterbovenhoek van het scherm en een paar seconde later start ik het op. Tjeezzz.. wat een mooie loading bar. Oh, mag je dit eigenlijk nog wel een loading bar noemen? Het is eigenlijk wat artwork gemaakt door
Gamemouse
zelf. Even later zit ik in de game. Het eerste wat me opvalt is de soepele movement. Heeft hij soms van elke tiende graad een sprite gemaakt of zo? Wat loopt dat soepel zeg, naar mijn mening zelf iets te soepel. Het lopen gaat wat snel, waardoor ik het eerst even onder de knie moet krijgen, wil ik me goed door de wereld bewegen. En tja... voor de rest is de game gewoon geweldig. Er is slechts één demo level te spelen, maar dat is genoeg. Dat is genoeg voor een klein voorproefje. Het is alsof je een minuscuul glaasje van een wijn uit 2000 aangeboden krijgt. Tuurlijk pak je dat met beide handen aan en vraag je vervolgens of je die hele voorraad wijn mee naar huis mag nemen!
>>
Twonkle Box 2 topic
«
Laatste verandering: 1 Januari 2012, 18:20:54 door la quiz
»
Naar boven
kaasje
Lokale Moderator
Re: Best of: november en december 2011
«
Antwoord #1 Gepost op:
1 Januari 2012, 02:04:45 »
Onderzoek
Al een hele tijd geleden beweerde Steelkenny in een topic in het Game Design board dat jongens beter zijn dan meisjes in gamen. Meteen vroegen wij ons af: is dat wel zo? Tijd voor een onderzoek dus. Snel werden er drie vrienden en drie vriendinnen opgetrommeld en naar spelervaring ingedeeld. Zo hadden we twee ‘noob’-gamers, die totaal niet gamede, ‘semi’-gamers, die wel gamede, maar niet dagelijks of heel frequent, en de ‘pro’-gamers, die vrijwel dagelijks een gamesessie hebben. Voor elke groep vonden we uiteindelijk een jongen en een meisje.
Wat vooral interessant is, is natuurlijk om te kijken of meisjes in bepaalde genres beter zijn dan jongens. We hebben in totaal drie tests gedaan met drie verschillende games: een puzzelspel, een schietspel en een RPG. Als puzzelspel kozen wij het welbekende Get It Filled (zie
Best of september en oktober 2011
). Onze proefkonijnen speelden dit spel een kwartier lang en wij bekeken hoe ver zij kwamen. Als shooter kozen we Team Fortress 2, een Free To Play cartoony-shooter. Dit spel werd twintig minuten gespeeld, waarna we keken hoeveel punten, die te verdienen zijn door te doden, healen, et cetera, iemand had binnengehaald. Ten slotte, als RPG, kozen we het razendpopulaire spel Skyrim, dat onze testers maar liefst veertig minuten moesten spelen. Omdat Skyrim een game is waarin werkelijk alles mogelijk is, was de laatste test dus een soort gedragstest: gaat een jongen meer vechten en stelen, en gaat een meisje verkleedpartijen houden met de bijna eindeloze combinaties van kledingstukken? Terwijl onze testers speelden, hebben wij nauwkeurig bijgehouden wat ze deden en hoe ze speelden. Wat de resultaten waren, krijg je nu te lezen.
Eerst even een overzicht van onze proefkonijnen:
GET IT FILLED
Haast alle proefkonijnen begonnen met het puzzelspel. Opmerkelijk was dat meisjes dit deden omdat ze meenden dat ze ‘het andere toch niet konden’. Al bij de eerste levels viel op dat twee van de drie dames ofwel praatte, ofwel kreten slaakte als iets niet lukte. De heren, echter, bleven constant doorspelen, af en toe onderbroken door een lage brom als er een verkeerde keuze gemaakt was. Opvallend was dat wiskundig niveau van weinig invloed was. Vooraf hadden wij allen aangenomen dat dat wél het geval zou zijn. Echter, degene met wiskunde C (‘laagste’ wiskunde hier in Nederland – voor de Belgen onder ons) versloeg zijn concurrenten met wiskunde B en wiskunde D (hogere wiskunde) met zijn vingers in zijn neus.
De systematiek die spelers gebruikten om een level uit te spelen, wisselde per persoon. Sommige spelers kozen voor een ‘trial-and-error’-tactiek, andere spelers dachten eerst lang na voor dat ze iets deden en weer andere spelers dachten ‘in hokjes’: telkens een klein deel aanpakken en dan naar het volgende deel kijken. Er leek geen bepaalde vrouwelijke of mannelijke tactiek.
Uiteindelijk zag de uitslag er zo uit:
Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat mannelijke spelers beter zijn in het door ons uitgekozen puzzelspel. 1-0 voor de heren, dus.
TEAM FORTRESS 2
Dan, de shooter, drie keer als tweede gekozen. Na een korte tutorial gaan onze proefpersonen online om mensen uit de hele wereld virtueel van het leven te beroven. Mensen die TF2 kennen, zullen weten dat er een verscheidenheid aan klassen zijn. Het was niet raar dat de meeste mensen begonnen met de klasse ‘soldier’, aangezien de tutorial met die klasse werkt. De meeste meisjes hadden moeite met de mouselook die de gemiddelde FPS heeft. Ook met de wat uitgebreidere controls (bukken, springen, reloaden, in combinatie met lopen) had het vrouwelijk geslacht beduidend meer moeite dan onze mannelijke helden. Tijdens het schieten blijven de dames stilstaan, waardoor ze een makkelijke prooi worden voor snipers en andere tegenstanders. Jongens lijken sneller in te zien dat blijven bewegen handiger is, of hebben gewoon de skills om te blijven bewegen en dus twee dingen tegelijk doen (schieten en bewegen). Onze vrouwelijks semi-gamer kon helaas niet tegen de blood ‘n’ gore in Team Fortress en we moesten dus zoeken naar een optie om het bloed uit te zetten (die we helaas voor haar niet vonden). Vandaar dat we haar wezen op de klasse ‘medic’, gezien daar wat minder bloed aan te pas komt.
De uiteindelijke statistieken:
Weer een beduidende winst voor de heren. Dat maakt een verdiende 2-0!
SKYRIM
Even vaak als TF2 als tweede gekozen, was Skyrim, de RPG. Zoals hierboven geschreven staat, was dit veel meer een gedragstest. De meeste van onze spelers hebben de controls snel door, maar de manier van toepassen, echter, verschilde. Eén van de dames vond het bijvoorbeeld fijner om met de muis
onder
het toetsenbord te spelen, waar 99% van de gamers hun muis rechts van het toetsenbord houdt.
De meeste spelers wisselden ook vaak op juiste momenten af tussen een pijl en boog, zwaard en healing. Daarentegen hadden de meeste spelers moeite met het inschatten van gevaarlijke plekken. Grotten werden met weggestopt wapen bewandeld en zelfs vijandige kastelen en wachttorens werden wat gevaar betreft bijna geheel genegeerd.
Uit onze waarnemingen bleek dat jongens veel agressiever en crimineler te werk gingen dan meisjes. Alle jongens kregen met guards (een soort politie) aan de stok, doordat ze willekeurige voorbijgangers doodden of bestalen. Als de guards een keuze gaven om een boete te betalen, kozen de jongens meestal voor een gevecht en de meisjes voor het afbetalen van de boete.
Daarentegen waren meisjes meer met uiterlijk en graphics bezig. Twee van de dames vonden een verkleedpartij nodig en een aantal maal hoorden we ‘wat ziet dit spel er mooi uit’. Wederom kwam naar voren dat vrouwen stil blijven staan tijdens gevechten en jongens dynamischer te werk gaan. Qua ‘ontdekkingsinstinct’ ging het allemaal redelijk gelijk op. De één besloot een klein gebied te grondig te ontdekken, de ander besloot willekeurig rond te lopen en weer iemand anders bleef in de beginstad. Eén speler (de vrouwelijke noob-gamer) wist zelf een quest te starten door te praten met een legeraanvoerder. Logischerwijs was het gevolg dat deze quest gedaan moest worden. Helaas waren de vechtskills van deze ontdekkingsreizigster niet goed genoeg om erg ver te komen in de desbetreffende quest.
Dus, zijn jongens beter dan meisjes in gamen? Wellicht. Het leuke is namelijk dat dit onderzoek eigenlijk praktisch zinloos is geweest, aangezien 1) de groep testpersonen veel te klein is, 2) we niet alle spelgenres getest hebben. Ongetwijfeld is het zo dat de dames hard ownen in My Little Pony Online, of spellen als The Sims (voor zover daar van ‘hard ownen’ sprake is). Jongens daarentegen, zullen weer beter zijn in shooters. Met dit onderzoek is echter wel een opstap gemaakt naar een conclusie: Jongens zijn beter in puzzel- en shootergames. Jongens gedragen zich veel agressiever als ze een keuze hebben en lijken controls sneller op te pikken, waardoor ze dynamischer spelen. Meisjes blijven zich meisjesachtig gedragen door veel aandacht aan uiterlijk te besteden, als dat kan, en combat zo veel mogelijk te ontlopen.
Regel blijft wel: zodra een meisje je uitdaagt voor een potje Call of Duty, moet je uitkijken: grote kans dat ze een pro is in dat spel.
Prijzenslag
Zo op de laatste dag van het jaar zijn er veel dingen voor het laatst. De Top 2000 draait zijn laatste nummertjes, de vuurwerkwinkeltjes verkopen hun laatste vuurwerk, etc., etc... Zo is dit ook de prijzenslag. De laatste prijzenslag van 2011. Ja, ik schrijf dit nu met een zeer droevig nummer op de achtergrond, dus ik word zelf ook wat melancholisch, maar niet getreurd. Dit keer was de prijzenslag nog nooit zo sociaal geweest. We hebben een aantal vrienden uitgenodigd om voor ons de laatste twee winnaars uit te kiezen. Dit is gedaan op basis van twee ‘rondes’. Kijk en zie wie er heeft gewonnen! Niet meteen doorspoelen naar het einde hè!
http://www.youtube.com/watch?v=kW7YBM3U2ss
Gefeliciteerd!
«
Laatste verandering: 1 Januari 2012, 17:46:48 door kaasje
»
I'm an outlaw, not a hero. I never intended to rescue you. We're our own dragons as well as our own heroes, and we have to rescue ourselves from ourselves.
~
Tom Robbins
[
Strength To Go On (GMW#32)
] - [
Best of: jan en feb.
] - [
Codex
]
Naar boven
la quiz
Nieuwsposter
«
Antwoord #2 Gepost op:
1 Januari 2012, 02:06:53 »
Interviews
Elk jaarwisseling nemen we het afgelopen jaar eens wat betreft de gebeurtenissen rondom Game Maker en het NGMC. Dit doen we samen met de personen die geïnterviewd zijn in de Best ofs van dit jaar. Wat vonden we het beste spel? Wat is het hoogtepunt op het gebied van Game Maker geweest dit jaar? Vertel op, Lucb1e, Robert Geers, BlueMoonProductions en Ericlegomeer!
Lucb1e
Wat vond jij de hoogtepunten van 2011?
Game Maker HTML5 is natuurlijk hét nieuwe van 2011. Dit is een hele vooruitgang voor Game Maker. Ik heb het nog niet zelf getest en mijn originele mening over het idee was niet echt positief, maar als je ziet wat mensen er nu mee maken vind ik het toch een stuk handiger dan alle games moeten downloaden. Het heeft dus zeker wel toekomst!
Terugkijkend naar posts zie ik dat easy-upload begin 2011 nog werkte. In het mirroren van die site en links updaten zijn ook de nodige uren in gaan zitten. Een hoogtepunt is het eigenlijk niet, maar voor mij was het wel speciaal (gebeurt natuurlijk niet ieder jaar).
Wat vind jij de beste game die dit jaar op het forum verschenen is en waarom?
Ik vond
Arctic War
het beste spel. Grafisch zag het er goed uit, de geluiden waren passend en het speelde lekker. De skirmish AI was helaas niet hoogbegaafd en ik miste online tegen elkaar spelen best wel, maar de rest zat erg goed in elkaar. Het is trouwens ook
opensource
, dat vind ik ook wel een pluspunt.
Volgens mij heb ik buiten Arctic War geen spel meer dan één of twee keer gespeeld, maar Fireflies en Highway Racer waren ook wel leuk om te doen.
Waarin heb je jezelf verbeterd dit jaar, wat heb je geleerd?
Ik ben eigenlijk voornamelijk bezig geweest met andere programmeertalen en technieken. In Game Maker heb ik volgens mij niet veel bijgeleerd dit jaar, voor zover ik me kan herinneren... Wel heb ik ondervonden, na een paar weken geen Game Maker te hebben gebruikt, dat je geen arrays als argument kan meegeven aan een script. Terugswitchen van C# naar GML viel toch tegen, lol.
Wat zijn je voornemens voor 2012 (op Game Maker gebied)?
Het lijkt me wel leuk om nog eens een goede online game te maken in Game Maker en ik moet me nog altijd eens in 3D verdiepen, maar echt voornemens om iets te gaan doen of leren in Game Maker heb ik niet.
Wat wens je de forumleden toe in 2012?
Buiten de standaard beste wensen en goede gezondheid, wil ik de forumleden ook veel plezier toewensen bij het maken van games en het experimenteren met Game Maker. Ik heb het zelf altijd heel leuk gevonden om van alles uit te proberen, en ik hoop dat anderen dit ook hebben
. Tot slot nog
'ne gooie roetsj
allemaal!
Robert Geers
Dit jaar was wat Game Maker betreft een beetje een zwak jaar voor mij en ik heb dus zelf ook niet echt hoogtepunten gehad. Maar wat het forum betreft vind ik de Game Maker wedstrijden altijd wel een hoogtepunt. Het is mooi om te zien dat deze wedstrijden steeds competitiever worden doordat het aantal deelnemende spellen van hoog niveau steeds groter wordt.
Ik speel eigenlijk niet zo heel veel spellen, maar ik vind dat Erik Leppen met zijn This Is A Running Game heeft laten zien hoe een spel eigenlijk afgewerkt zou moeten worden.
De grootste verandering die ik heb doorgemaakt, is dat ik nu een stuk gestructureerder werk dan vorig jaar. Ik zet nu bijvoorbeeld veel meer commentaar in de codes en zet codes ook veel algemener op, zodat als je bijvoorbeeld overgaat van een gridsize van 32x32 naar 20x20 je niet of nauwelijks iets hoeft te veranderen. Dit werkt naarmate je game groter wordt veel prettiger en kost nauwelijks meer tijd.
Dit jaar is de stapel met niet afgemaakte games weer flink gegroeid, dus mijn voornemen voor 2012 wordt om weer eens een (aantal) games af te maken. Verder wil ik wel weer een keer deelnemen aan een GMW (en dan natuurlijk winnen
).
Natuurlijk alle goeds, en dat iedereen volgend jaar weel veel plezier gaat beleven met Game Maker en op het forum.
BlueMoonProductions
Het hoogtepunt voor mezelf, voor Game Maker of voor het forum? Het hoogtepunt voor mezelf was uiteraard de CGC-uitreiking, waarbij ik voor de 2e keer een prijs won. Voor Game Maker de HTML5-release. Zelfs de grootste scepticus moet toegeven dat het toch een best mooi programmaatje is. Voor het forum kan ik niet echt met een absoluut hoogtepunt komen. Er zijn weer heel veel mooie spellen verschenen dit jaar, leuke wedstrijden, Best of Topics, en binnenkort uiteraard weer de Game Maker Awards. Het feit dat er zo veel op dit forum gebeurt vind ik meer dan noemenswaardig!
Dat is altijd zo'n moeilijke vraag.. Er zijn zo verschrikkelijk veel goede games verschenen: Get it filled, Water Galaxy (2), Arctic War, Rollacoasta, Red het licht, Hexapolis, en dat is slechts een fractie. Elke game is op zijn eigen manier leuk, en ze zijn vaak te goed om aan de kant geschoven te worden omdat we appels met peren moeten vergelijken.
Dus: ik pas
Ik heb dit jaar vooral aan City of the Duce gewerkt, en daar heb ik erg veel van geleerd. Waar Game Maker toe in staat is en waartoe niet, en vooral heel erg veel over Game Design(iets wat je niet direct terug ziet in het spel, dat geef ik meteen toe
).
Ik hoop sowieso voor 2012 om City of the Duce af te maken. In 2012 zelf ga ik eerst maar eens mijn site afbouwen. Daarnaast wil ik me eens wat verder in een andere programmeertaal gaan verdiepen.
Daarnaast wil ik ook graag eens een poging tot iets commercieels doen, of ik dat met GM ga doen weet ik nog niet.
Ik gok dat ik zo'n 25-50% van deze voornemens waarheid worden
Een succeswens is misschien wat standaard, maar wat kan ik ze anders toewensen? Onze leden zijn al enorm creatief, innovatief en talentvol.
Dus .. Veel succes met het vullen van de komende Best ofs allemaal!
Ericlegomeer
Het moderator worden was toch wel een hoogtepunt, vond ik zelf, op het forumgebied. Iets waar je stiekem natuurlijk op hoopt, en zodra je gevraagd wordt, je je bij afvraagt of het wel kan naast twee studies en iedereen helpen met hun vragen. Mooie is, dat het allemaal best goed uit lijkt te pakken
Dit vind ik altijd een lastige, vaak blijf je dan hangen in de laatste maanden en ik moet toegeven dat ik niet al te veel games ook echt speel. Als ik echt moet kiezen voor welke game (uit Creaties) ik de beste van dit jaar vind, is dat toch wel Happy Dancing Colors van Simonke. Het is eenvoudige gameplay, waar je toch skills voor nodig hebt, met een grafische afwerking waar je u tegen zegt (als je het kon eten zou je je vingers er bij aflikken
) Echt zo'n game waar alle details aandacht hebben gekregen, en er gewoon moeite is gedaan om een zo goed als foutloze game op te zetten.
Heb vooral het idee dat ik veel geleerd heb van m'n studies, bijvoorbeeld wat meer inzicht in het programmeren van bepaalde dingen. En verder heb ik ook toch weer wat geleerd van projecten oppakken die ik ben gestart in het verleden. Gestart in tijden dat ik het rustiger had en laten verstoffen in de drukkere tijden, en die dan toch weer op proberen te pakken. Even rust is prima, maar sommige projecten zijn gewoon te leuk om te laten liggen (ook al is het resultaat volledig nutteloos, het gaat om de leerweg die je ondergaat).
Misschien eens een keer zelf een leuk, goed spel uitbrengen (maar reken nergens op, dat denk ik al jaren
). Sowieso veel mensen blijven helpen met vragen en goed moderator zijn, maar als daarnaast nog een leuk spel ontwikkeld zou kunnen worden, zou dat wel héél leuk zijn ^^! (Denk dat sommige leden wel afvragen hoe mijn skills zijn
[Redactioneel: We vragen ons af of dat Best of waardig zou zijn, inderdaad])
Natuurlijk een heel gelukkig Nieuwjaar ^^! Met veel leuke games en leerzame programmeerervaringen
Kaasje
De prijzenslag was voor mij persoonlijk wel een hoogtepunt. De opdrachten pakten beter uit dan ik verwacht had en ze leverden leuke resultaten op. Verder was de uitslag, hoewel hierover veel ophef ontstaan is, van de CGC, waar La Quiz en ik een videoverslag van gemaakt hebben, ook wel een hoogtepunt. Het was leuk om een aantal forumleden in het echt te ontmoeten.
Het zal je misschien verbazen, maar ik ga hier toch echt Highway Racer van The First Person noemen. Dat spel heeft een persoonlijke tint, doordat het mogelijk is eigen muziek in te laten. Verder was ook Get It Filled van Zwetbaba een mooie game. Door een bepaald onderzoek, echter, kan ik de muziek daarvan niet meer aanhoren. Dat neemt echter niet weg dat de afwerking erg netjes was.
Door de vele filmpjes die bij de Best ofs dit jaar gekomen zijn, heb ik geleerd om veel meer ontspannen te presenteren. Dat is handig voor dat soort filmpjes, maar ook voor presentatie op school, bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de reviews en previews naar mijn idee dit jaar qua inhoud (tekstueel) een stuk verbeterd. Dat gebeurt niet zomaar, lijkt me: oefening baart kunst.
Ten eerste de game waar ik met La Quiz aan werk, en die eigenlijk gepland stond uitgebracht te worden op 10 augustus 2011, eens afmaken. We zijn er nog een heel stuk verder mee gegaan voor de kerstvakantie, maar het was een ondoenlijke taak dit spel nog voor de jaarwisseling af te maken. Dan in 2012 maar.
Ten tweede, niet geheel onverwachts, elke twee maanden gewoon weer een mooie Best of afleveren. Allicht met hier en daar een extraatje en natuurlijk elke keer met een boeiend interview.
Tja, natuurlijk de standaardwensen: gezondheid, gelukkig Nieuwjaar, et cetera. Maar natuurlijk ook veel plezier op het gebied van gamedesign, programmeren en spriten (en alles wat daarbij komt). Hopelijk heb je al je vingers, ogen en oren nog, want anders moet ik je ook veel beterschap en sterkte toewensen…
La Quiz
Er zijn veel dingen gebeurt in 2011. Ik kan zo snel eigenlijk niet een duidelijk hoogtepunt noemen. Toch zijn gebeurtenissen als Prijzenslagen, Game Maker Wedstrijden en andere dingen mij goed bijgebleven. Als echt hoogtepunt zou ik dan denk ik kiezen voor het moment dat ik mijn eerste bedrijfje startte: Limestone Applications.
Tja... Ik vind Get It Filled wel een hele goede game. Ik ben hem eigenlijk pas gaan waarderen toen ik hem tijdens het onderzoek, te lezen in deze Best-Of, gespeeld heb zien worden. De levelopbouw is hier en daar niet altijd even goed, maar het geheel mag er zeker zijn!
Wat zeker verbeterd is aan mij, en tegelijkertijd ook aan Kaasje vind ik, zijn onze presenteervaardigheden. De eerste filmpjes van de Prijzenslag vorig jaar waren nogal statisch en nerveus, maar dit jaar waren ze veel losser en namen we haast alle filmpjes in één take op. Dat was wel anders vorig jaar...
Ik ben momenteel bezig om bepaalde sites van mij om te zetten naar HTML5 met behulp van GM:HTML5. Ik wil dit jaar eigenlijk alle sites in HTML5 omzetten en ze hierdoor verbeteren en verder uitbreiden.
Natuurlijk alle beste wensen voor 2012 maar daarnaast ook veel creativiteit. De games dit jaar waren hier en daar nogal onorigineel, met name de 'gecoverde' spellen. Ik hoop dat dit verbetert volgend jaar, ik ben er eigenlijk vrij zeker van. Ook wil ik iedereen nog één ding zeggen. Het mag duidelijk zijn dat wat wij hier doen mogelijk is gemaakt door een aantal mensen met vooruitstrevende ideeën. Laat dit een voorbeeld zijn!
Zo, dat was ‘m dan. We hopen dat we aan jullie grootse verwachting voldaan hebben met deze grote nieuwjaarsuitgave. Gefeliciteerd aan de winnaars van de prijzenslag en doe wat leuks met jullie prijs! Over twee maanden is er weer een ‘gewone’ Best of met de gebruikelijke content. Tot die tijd hopen we op veel mooie games en een geweldig begin van het nieuwe jaar. Nu we het daarover hebben: een erg gelukkig Nieuwjaar gewenst, met veel geluk, liefde, voorspoed, et cetera, et cetera. Wij gaan weer aan de oliebollen!
La Quiz en Kaasje, out.
Naar boven
Bjarno
Gebruiker
Vragen over GM niet via PM.
«
Antwoord #3 Gepost op:
1 Januari 2012, 02:14:09 »
Wauw, wat een leuke lap tekst hebben jullie deze keer weer gefabriceerd! Keep up the good work! Spijtig dat je geen reviews hebt van enkele spellen van de wedstrijd maar dit lijkt me logisch aangezien de deadline eergisteren was (vorig jaar dus
).
Ik ga 'em zometeen nog uitgebreid lezen!
Mijn vernieuwde website!
-
Bekijk mijn GameMaker Cursus
(002)
-
PiEngine 3.1
Huidige ontwikkeling: Project Light
Games:
One Key 2
|
Oil Plus+
|
The Box
|
Arvoitus
|
Mouse Tracker
|
Pieces of the Robot
|
Rotation
|
ONEKEY
HTML5
|
Master Typer
Bezoek mijn website
Naar boven
ericlegomeer
Lokale Moderator
http://xkcd.com/386/
«
Antwoord #4 Gepost op:
1 Januari 2012, 02:31:42 »
Citaat van: Spoiler Alert
*Niet doorspoelen, niet doorspoelen, niet doorspoelen*
*Spannender en spannender*
*Kies een kant Dana!*
Yay! Dankje Dana :
D!
Later maar eens kijken naar wat er in de rest van de Best of staat, eerst maar eens bijkomen van de prijzenslag...
Heb alleen dus mn goede voornemens op GameMaker gebied al afgelopen jaar dus net op het nippertje al uitgevoerd, dus die vervalt al ^^
edit
De later er naar kijken is sneller geworden dan gedacht
Was leuk leesvoer as usual, nog wat notities tussen het lezen
:
Whahaha, je zult toch maar Semi vrouwelijk of Semi mannelijk zijn
(Beter de rijen indelen
)
Citaat
Regel blijft wel: zodra een meisje je uitdaagt voor een potje Call of Duty, moet je uitkijken: grote kans dat ze een pro is in dat spel.
Inderdaad, wat je zo nu en dan hoort ja
(Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar ik daag ook weinig mensen uit tot het spelen van games ^^)
Citaat
[Redactioneel: We vragen ons af of dat Best of waardig zou zijn, inderdaad]
Ik vraag het me ook af, moet eerst maar eens een volledig spel in elkaar gaan draaien! Maar na het GMW spel heb ik ergens toch wel het idee dat ik de smaak te pakken heb. Alleen een spel bouwen kost zo veel tijd en toewijding, maar we gaan ons best erop doen
!
edit2
Twee beschamende taalfouten verwijderd
«
Laatste verandering: 1 Januari 2012, 03:37:13 door ericlegomeer
»
Naar boven
mori
Gebruiker
«
Antwoord #5 Gepost op:
1 Januari 2012, 02:36:29 »
weer een best of, en dit keer een uitgebreide ^^.
jammer dat ik het filmpje van de prijzenslag niet kan zien. maar de teksten zijn idd verbeterd en zeker ook het presenteren van kaasje en la quiz
Naar boven
Laloeka
Gebruiker
Avatar met dank aan Maarten Baert
«
Antwoord #6 Gepost op:
1 Januari 2012, 03:20:16 »
@ redactie:
Citaat
>> COBS topic
Verwijst naar het verkeerde topic
Bedankt voor deze editie!
[
Nieuws
] [
Portfolio
] [
Gastenboek
]
Naar boven
ferboturbo
Gebruiker
Hoi
«
Antwoord #7 Gepost op:
1 Januari 2012, 10:28:23 »
Citaat
''F Ferboturbo'' dat is een dummy
ik ben een dummy
en gefeliciteerd eric!
mijn complimenten la quiz en kaasje of kaasje en la quiz leuk dat jullie dit ieder jaar weer super goed doen !
«
Laatste verandering: 1 Januari 2012, 11:29:03 door ferboturbo
»
Al je bestanden
veilig
op een
online opslagplaats
bij
Dropbox
. Een
2GB account
is
gratis
!
http://db.tt/zL3Nxa3G
Als je registreerd krijg
jij
en
ik extra opslagplaats
!
[sarcasme]Het is zeer handig om je administrator wachtwoord te vergeten![/sarcasme]
Naar boven
Erik Leppen
Forumbeheerder
«
Antwoord #8 Gepost op:
1 Januari 2012, 10:46:36 »
Jongens, ik vind het echt geweldig hoe jullie dit elke twee maanden weer zo mooi neerzetten, die Best Of. Het is echt een tijdschrift, en een begrip op de NGMC. Volgens mij is hier echt heel veel werk in gaan zitten. De interviews zijn altijd erg leuk om te lezen, zo ook dit keer.
Dat onderzoek is erg origineel en een leuke toevoeging, petje af! Maar zoals je zelf al aangeeft is het wel een beetje uit balans. Je test namelijk volgens mij op "jongensgames". Dat meisjes dan minder presteren is dan niet zo vreemd. Je zou ook de Sims kunnen hebben getest, die zie ik staan bij de favorieten van de dames. Er klopt ook het een en ander niet aan je conclusie vind ik,
Citaat
Dus, zijn jongens beter dan meisjes in gamen? Allicht. Het leuke is namelijk dat dit onderzoek eigenlijk praktisch zinloos is geweest
Volgens mij bedoel je hier "wellicht" i.p.v. "allicht". Want als je zelf zegt dat je onderzoek weinig waarde heeft dan zou je niet zo'n sterke conclusie mogen trekken als je nu doet.
Citaat
Met dit onderzoek is echter wel een opstap gemaakt naar een conclusie: Jongens zijn beter in puzzel- en shootergames.
In shootergames wil ik best geloven, maar in puzzels? Dat betwijfel ik. Ik denk ook dat het van het spel afhangt. Je observeert dat meisjes meer letten op hoe een spel eruit ziet. Get it filled is een goed spel, maar op grafisch gebied nog niet van commercieel niveau (sorry Zwetbaba
). Misschien remt dat de meiden af.
Verder had het denk ik leuker geweest om alleen GM-spellen van NGMC'ers te testen. Dat is namelijk ook een eer voor de maker, dat jullie hun spel kiezen voor een onderzoekje
Tot slot had je natuurlijk even die rode kringeltjes van de spellingscontrole kunnen weghalen in die tabellen
Maar op de minpuntjes na, natuurlijk een enorme prestatie wederom! Topwerk Kaasje en La quiz!
www.erikleppen.nl
Naar boven
Compor
Gebruiker
«
Antwoord #9 Gepost op:
1 Januari 2012, 11:29:25 »
Gefeliciteerd ericlegomeer, ik hoopte al dat jij zou winnen want ik zou me best rot voelen als ik twee keer eerste werd.
@kaasje en la quiz
Natuurlijk ontzettend bedankt voor het organiseren van zo'n leuke prijzenslag! Ik heb weer genoten van de filmpjes en de grappige opdrachten.
Laatste creatie:
Boem is Ho
Naar boven
trevortjes
Gebruiker
ME GUSTA
«
Antwoord #10 Gepost op:
1 Januari 2012, 14:05:41 »
CobS link verwijst naar get it filled
Ga naar
lmtye
voor blogs over muziek van de jaren 60 tot 90
Een topic met meer dan
900 berichten
en in ieder geval
meer dan 600 klanten
.
Trevortjes opent zijn deuren na 4 maanden weer om MIDI's te maken voor jullie! (als de mods het topic heropend hebben
)
Naar boven
SLiV
Gebruiker
"Reject only your ignorance and you might survive"
«
Antwoord #11 Gepost op:
1 Januari 2012, 15:04:15 »
Zo, das weer een lekkere kluit. Jullie hebben het niveau van de Best ofs opnieuw weten te verhogen.
Goed werk, luitjes!
En gefeliciteerd, eric.
»
HMS Imahara
(
Ludum Dare 23
)
»
[CGC '11] Groep D
(
YouTube
)
CGC inzendingen 011, 098, 102, 094, 124, 139 en 136
Mijn eerste indrukken van de CGC inzendingen:
{
A
|
B
|
C
|
D
| E | F | G | H }
Naar boven
Jolie
Gebruiker
HC Bloemendaal FTW!
«
Antwoord #12 Gepost op:
1 Januari 2012, 15:11:18 »
Prachtige best of, met groot plezier gelezen en uiteraard ook het filmpje bekeken.
(Enneh: De topic link van twonkle box 2 is verkeerd )
Het wachten is binnenkort voorbij...
Naar boven
goodboy
Gebruiker
Ik ben niet je vijand of je vriend.
«
Antwoord #13 Gepost op:
1 Januari 2012, 15:58:01 »
kunnen jullie de videoondertittelen? hier zijn boxjes kapot
http://www.game-maker.nl/forums/topic,74920.0
Topic gesloten, graag open maken. Het voldoet aan de regels.
http://www.game-maker.nl/forums/
zie wat onder "resources" staat.
http://www.game-maker.nl/forums/topic,2761.0
zie wat onder "topics maken over resources staat."
Naar boven
The RuneSnake
Gebruiker
«
Antwoord #14 Gepost op:
1 Januari 2012, 16:08:56 »
Mooi gemaakt , als mensen mijn voornemens willen weten:
TheRuneSnake:
Salvador , ik had nooit verwacht dat het mij zal kunnen om een 3d online game te maken.
Na veel turorials en examples is het me toch gelukt , het was dan wel geen leuke en zeker geen mooie game, maar voor mij is het best bijzonder.
City of the Duce , ik wist eigenlijk niet dat het mogelijk was om zo mooie games met de 3d van gamemaker te maken.
Dit heeft me ook geïnspireerd voor Salvador.
Aan het begin van dit jaar was ik net begonnen met game-maker , nu kan ik de meeste dingen wel maken.
Een keer een leuke game maken die mensen echt ook leuk vinden.
Veel succes , ik hoop dat er veel leuke games uitkomen!
TR
Was Therunesnake Is TERUG!
Naar boven
Advertenties
« vorige
volgende »
Pagina's:
[
1
]
2
3
4
Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Algemeen
=> Aankondigingen & Regels
=> Game Maker Nieuws
=> De Community
Werken met Game Maker
=> Tutorials en Uitbreidingen