game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Maker Creaties (Moderators: WBG, kaasje)
| | |-+  [GMW30] Hexapolis
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Maarten Baert
Forumbeheerder

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Gepost op: 18 September 2011, 22:56:10 »

Hexapolis
Gemaakt door Matrebatre en Wout12345.

Dit spel kwam op de tweede plaats bij Game Maker Wedstrijd 30!

Klik voor grotere versie

In dit spel moet je energie verzamelen door lasers van zenders naar ontvangers te leiden. Maar ontvangers werken alleen met lasers die ook de juiste kleur hebben. Je moet bovendien ook zo snel mogelijk werken, want als je niet genoeg energie weet te verzamelen is het spel al meteen voorbij. Naarmate je langer speelt wordt het steeds moeilijker. Het spel is ook zo gemaakt dat gevorderde spelers in weinig tijd door het gemakkelijke deel heen kunnen spelen, zodat het spel (hopelijk) niet snel saai wordt.

Het spel is in 3D en werkt met een zeshoekig rooster. De besturing is vooral met de muis, maar vooral voor gevorderde spelers kan het handig zijn om muis en toetsenbord te combineren om sneller te zijn.

Download (2.48MB)

Yoyogames-pagina

Veel plezier, en we horen graag wat jullie ervan vinden Gemoedelijk.

« Laatste verandering: 1 Oktober 2011, 13:01:21 door Matrebatre »

Naar boven Gelogd

Bjarno
Jurylid

Vragen over GM niet via PM.

« Antwoord #1 Gepost op: 18 September 2011, 23:01:08 »

Ik download waarschijnlijk morgen wel Gemoedelijk Screen ziet er al goed uit, wel een beetje verwarrend?

-hopelijk een goede tutorial die het spel uitlegt- Tong

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

« Antwoord #2 Gepost op: 18 September 2011, 23:07:17 »

Screen ziet er al goed uit, wel een beetje verwarrend?
Het wordt moeilijker naarmate je langer speelt. In de screenshot heb ik een score van 2332, ik verwacht niet dat je de eerste keer dat je het spel speelt zo ver komt Gemoedelijk. In het begin is het veel simpeler, maar ik wilde een screenshot die het 'echte' spel toonde.

Naar boven Gelogd

redblood
Gebruiker

Dvdbrander

« Antwoord #3 Gepost op: 19 September 2011, 06:16:45 »

Ik heb dit spel al eerder een keer gezien, en ik wil niet gemeen zijn, maar wat voegt het gebruik van de 3d functie toe? Voor zover ik weet kan je ook gewoon alle plaatjes voor alle 6 de kanten opslaan, en het in 2d doen.

Mijn project: shadowconflict
Zie http://www.livestream.com/dvdbrander voor de huidige vordering van het project, en voor livestreams van het programmeren
Naar boven Gelogd

Compor
Jurylid

« Antwoord #4 Gepost op: 19 September 2011, 06:32:16 »

Voor zover ik weet kan je ook gewoon alle plaatjes voor alle 6 de kanten opslaan, en het in 2d doen.
Dat kost weer extra geheugen, het speelveld draaien wordt niet vloeiend, het wordt wazig als je te ver inzoomt, en je hebt geen hidden, dus wordt lasers tekenen lastiger. Je zult eigenlijk je eigen 3d engine moeten maken, en wat is nu het probleem?

Ik vind dit een erg leuk spel. Alleen de combinatie puzzel en snelheid gaat voor mij niet zo. Het enige wat ik doe is snel kijken of ik een kleur naar een ontvanger kan draaien, maar kleurverandering/een fabriek gebruik ik niet omdat ik geen tijd heb om na te denken. Komt er ook een puzzel mode in? Net zoals de tutorial, maar dan meer?

Naar boven Gelogd

redblood
Gebruiker

Dvdbrander

« Antwoord #5 Gepost op: 19 September 2011, 07:32:16 »

Ooow, dat zijn nieuwe features, ik ga wel weer spelen XD

Zie http://www.livestream.com/dvdbrander voor de huidige vordering van het project, en voor livestreams van het programmeren
Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

« Antwoord #6 Gepost op: 19 September 2011, 13:02:53 »

Ik heb dit spel al eerder een keer gezien, en ik wil niet gemeen zijn, maar wat voegt het gebruik van de 3d functie toe? Voor zover ik weet kan je ook gewoon alle plaatjes voor alle 6 de kanten opslaan, en het in 2d doen.
Eerst hebben we dat ook geprobeerd (orthografische projectie, een beetje zoals een isometrisch spel), maar dat zag er eerder vreemd uit. Vooral als de camera draaide gaf het het gevoel dat er iets niet helemaal klopte. Door 'echte' 3D te gebruiken is dat opgelost. En ik kon geen nadelen bedenken, dus waarom niet?

Naar boven Gelogd

mori
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 19 September 2011, 16:37:30 »

Zeker een goed spel. En een betere moeilijkheids opbouw dan die in de wip staat.
Is het niet leuk om een online high-score erbij te doen?

Mijn score was: 2585.
edit: nieuwe score: 3009

« Laatste verandering: 19 September 2011, 16:55:49 door mori »

Naar boven Gelogd

GoldDigger
Gebruiker

op naar de 750 posts

« Antwoord #8 Gepost op: 19 September 2011, 18:15:09 »

als ik dit zie dan weet ik zeker dat ik niet in de top 3 of 5 of 7 kom wel als er niet zo veel deelnemers zijn

@@Bezig met game Middle ages (c++ Opengl)@@
Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #9 Gepost op: 20 September 2011, 16:07:32 »

Degelijk spel. Het is nu met de extra user feedback een stuk beter speelbaar dan tijdens de tussenbeoordeling. Het is nu direct duidelijk hoe de lasers hun energieverbruik werkt en mooi dat ze kleuren in de kleur die gebruikt wordt.

Wat ik wat jammer vind is dat de constante tijdsdruk ervoor zorgt dat je niet echt een heel ingewikkeld systeem wil gaan opzetten om je energiepunten te krijgen. Sowieso, wat moet ik met cyanen lasers en rode ontvangers? Knipoog Ik had ook wel het idee dat de kleuren wat dat betreft niet echt overeenkwamen.

Vraag: als twee stralen van dezelde kleur beide naar een richter gaan, en van daar naar een otnvanger, wat gebeurt er dan met de energie die wordt verbruikt van beide lasers en de punten die je krijgt? Worden die opgeteld? Gemoedelijk Eens kijken of ik dat kan testen.

Na eerste keer spelen had ik iets van 1059 volgens mij. Niet erg hoog dus nog. Heb nog geen fabriek kunnen plaatsen. Vind het verder wel jammer dat door het ontbreken van prisma's lichtstralen niet meer gesplitst kunnen worden zodat je met een laser twee ontvangers tegelijk kan bedienen. Maar goed, de energie van de niet gebruikte kleur blijft bewaard dus op zich is dat niet erg.

Grootste minpunt vind ik overigens (nog steeds) die camera. Er zijn verschillende standen maar die vind ik te ver uit elkaar liggen. Ik wil een klein beetje uitzoomen of een klein beetje van een lagere hoek kijken, niet ineens heel veel tegelijk. Maar eigenlijk vind ik nog steeds dat ik me als speler niet met de camera zou moeten hoeven bemoeien, misschien met als enige uitzondering het draaien. Maar waarom is het draaien beperkt in stappen van 60 graden? Dat is juist de hoek dat allerlei objecten recht achter elkaar staan, vooral vanuit een laag camerapunt....

De naam vind ik trouwens persoonlijk niks. Het zegt ook niet echt iets over het spel, en "polis" is "stad" dus dat is wat vreemd gekozen. Maar goed, het spel is zeer goed en een erg leuk idee dat goed is uitgevoerd. Goed genoeg om nu nog een keer te gaan proberen Gemoedelijk

Edit: jammer dat instellingen niet behouden blijven...

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

« Antwoord #10 Gepost op: 20 September 2011, 16:52:44 »

Wat ik wat jammer vind is dat de constante tijdsdruk ervoor zorgt dat je niet echt een heel ingewikkeld systeem wil gaan opzetten om je energiepunten te krijgen. Sowieso, wat moet ik met cyanen lasers en rode ontvangers? Knipoog Ik had ook wel het idee dat de kleuren wat dat betreft niet echt overeenkwamen.
De kleuren zijn willekeurig, maar elke kleur krijgt een gewicht op basis van het aantal emitters en receivers die er al zijn van die kleur, of van samengestelde kleuren die die kleur bevatten. Meestal gaat het wel min of meer goed, maar je kan natuurlijk altijd pech hebben.

Vraag: als twee stralen van dezelde kleur beide naar een richter gaan, en van daar naar een otnvanger, wat gebeurt er dan met de energie die wordt verbruikt van beide lasers en de punten die je krijgt? Worden die opgeteld? Gemoedelijk Eens kijken of ik dat kan testen.
De engine herkent deze situatie, dat was nodig om oneindige loops te vermijden. Enkel de oudste emitter wordt gebruikt. Eens die op is, zal de tweede emitter gebruikt worden.

Na eerste keer spelen had ik iets van 1059 volgens mij. Niet erg hoog dus nog. Heb nog geen fabriek kunnen plaatsen. Vind het verder wel jammer dat door het ontbreken van prisma's lichtstralen niet meer gesplitst kunnen worden zodat je met een laser twee ontvangers tegelijk kan bedienen. Maar goed, de energie van de niet gebruikte kleur blijft bewaard dus op zich is dat niet erg.
Mergers kunnen omgekeerd gebruikt worden, dan fungeren ze als prisma's. Ik ben alleen vergeten om dat te vermelden in de tutorial. Zie het maar als een feature Tong.

Grootste minpunt vind ik overigens (nog steeds) die camera. Er zijn verschillende standen maar die vind ik te ver uit elkaar liggen. Ik wil een klein beetje uitzoomen of een klein beetje van een lagere hoek kijken, niet ineens heel veel tegelijk.
Goed punt, dat is inderdaad wel onhandig soms. Ik zal kijken of ik dat wat kan verbeteren.

Maar eigenlijk vind ik nog steeds dat ik me als speler niet met de camera zou moeten hoeven bemoeien, misschien met als enige uitzondering het draaien. Maar waarom is het draaien beperkt in stappen van 60 graden? Dat is juist de hoek dat allerlei objecten recht achter elkaar staan, vooral vanuit een laag camerapunt....
Ik heb die hoek gekozen omdat dat juist de hoek is waarbij aangrenzende vakjes niet achter elkaar komen te liggen. Het vakje daarachter natuurlijk wel, maar dat kan je alleen vermijden als je de camera ergens tussen 0 en 30 graden zet. En dan is het beeld asymmetrisch, wat er nogal vreemd uitziet.

De naam vind ik trouwens persoonlijk niks. Het zegt ook niet echt iets over het spel, en "polis" is "stad" dus dat is wat vreemd gekozen. Maar goed, het spel is zeer goed en een erg leuk idee dat goed is uitgevoerd. Goed genoeg om nu nog een keer te gaan proberen Gemoedelijk
De naam is gebaseerd op het verhaal, maar jammer genoeg hadden we geen tijd meer om dat verhaal ook echt in het spel te zetten. Het verhaal speelt zich af in een soort van andere dimensie, waarin je een groeiende stad van energie moet voorzien: de receivers zijn de gebouwen van de stad, de emitters zijn energiebronnen. Naarmate je meer energie verzamelt groeit de stad, en heb je ook meer energie nodig. En als de energie op is stort de hele infrastructuur in elkaar, en 'sterft' de stad (dat is wat je ziet in de animatie op het einde).

Edit: jammer dat instellingen niet behouden blijven...
Ook vergeten, ik pas het aan Gemoedelijk.

Edit: Ik heb net een nieuwe versie geŁpload.

« Laatste verandering: 20 September 2011, 17:24:27 door Matrebatre »

Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #11 Gepost op: 20 September 2011, 21:22:16 »

Hah! 4570!

Begin 't door te krijgen. En dan is 't best leuk. Blij

Goede van dit spel is dat je er gaandeweg beter in wordt.

Alhoewel ik deze ronde volgens mij ook wel heel veel geluk had.

Naar boven Gelogd

Mohammed-f
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 20 September 2011, 22:36:38 »

Leuk spel, maar na een tijdje veranderd het nadenken in zosnelmogelijk klikken: oh wacht deze ook nog... deze weghalen, dit draaien... energie bijna op, als ik niet sneller klik verlies ik...

Eerste keer toen ik het speelde snapte ik het niet. Tutorial gedaan, toen opnieuw gespeeld:
1e poging: 100 score
2e poging: 320 score
Even de posts doorlezen...
3e poging: 1698 score (als ik een snellere (computer)muis had (in plaats van laptop touchpad) had ik wel hoger kunnen halen.

Al met al zeker een leuk spel dat ik later nog een paar keer wil spelen. Gemoedelijk (Ik speel persoonlijk bijna nooit (GM) games langer dan een half uur)

« Laatste verandering: 20 September 2011, 22:40:29 door Mohammed-f »

Naar boven Gelogd

redblood
Gebruiker

Dvdbrander

« Antwoord #13 Gepost op: 21 September 2011, 06:25:11 »

1311, zou het misschien een idee zijn om slepen met de linkermuisknop een item te laten richten? zou een stuk sneller werken.

Naar boven Gelogd

Tempestas ludi
Gebruiker

computer cogitas ergo est.

« Antwoord #14 Gepost op: 21 September 2011, 06:25:34 »

leuke game, eerste score 1000 punten.

Ik stop met gm, helaas te veel betere talen: c++, php, javascript etc. het was een leuke tijd, maar ik ga nu aan de slag met het serieuze werk.
mijn site
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: