game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Design (Moderator: Erik Leppen)
| | |-+  Grafisch gebrek maskeren
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Jolie
Gebruiker

HC Bloemendaal FTW!

« Gepost op: 6 September 2011, 07:51:49 »

Hey,

Het valt me op dat veel games beoordeelt worden op de graphics. Ik heb hier al een flink altijd kwalitatief hoge spellen gezien met nog geen 5 reactie's, enkel doordat de graphics nog 'placeholders' zijn of de maker geen goede graphics kon vinden. Enkele voorbeelden zijn het spel Apis of The haunted labyrinth.

Niet iedereen op het forum kan goed spriten, maar er zijn genoeg gevorderde Game Maker gebruikers. Niet iedereen kan dus zelf zijn graphics maken. Je kunt via resources een topic openen, maar de gemiddelde kans op slagen is redelijk klein. Dan zijn er nog topics van mensen die sprites aanbieden, maar er zijn vaak periode's dat er niemand beschiktbaar is. Je kan ook nog een team proberen te vormen, maar dat is veelal moeilijk.

Dus, stel je hebt geen goede graphics en voorlopig ziet het er niet naar uit dat je die zal krijgen ook. Wat ga je doen? Ik zie een paar mogelijkheden:

• Abstracte graphics (Maar dat past lang niet altijd in elk spelidee)
  • Place Holders (Maar dat schrikt mensen af en daardoor krijg je weinig feedback)
  • Niet beginnen aan je games voordat je een manier hebt gevonden om graphics te vinden (Maar dat is nou niet altijd even leuk )

Wat zouden jullie doen om grafisch gebrek te maskeren?

Het is belangrijk hier niet stiekem een request voor graphics tussen te gooien, anders gaat dit topic zo dicht. Blijf ontopic en heb het over grafisch gebrek overwinnen en niet over jouw spel dat nog graphics nodig heeft.

Naar boven Gelogd

gino456
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 6 September 2011, 08:25:00 »

nou om eerst te beginnen

wat jij zegt je bent alleen en je kan niet alles goed.
je probeert het wel maar het ligt niet bij jou.

soms verwacht sommige gebruikers veel van je.
en soms moet je er niet naar luister(alleen als wat tips geven want die zijn wel handig)
je kunt nog tut volgen op het internet of zelfs hier op deze forum.

daarbij vindt ik ook dat ze beginners niet zomaar moeten afkraken dat ze slechte grafisch hebben.
mij eerste spel was ook niet echt zo goed in de grafisch vormgeving,
en mij 2de ook niet en 3 de ook niet.

maar mij gameplay weer wel mij laatse 2 spellen die heb gemaakt zijn wat beter in hun grafisch.

maar soms blijven mensen klagen over felheid of dat het te standaard is.
soms moet jij denken van (hier erin en daar eruit als je gamplay maar goed is)

en natuurlijk zijn er mensen die een ander mening hebben dan ik op dit moment

mvg
Gino456

Naar boven Gelogd

Jolie
Gebruiker

HC Bloemendaal FTW!

« Antwoord #2 Gepost op: 6 September 2011, 08:39:53 »

wat jij zegt je bent alleen en je kan niet alles goed.
je probeert het wel maar het ligt niet bij jou.

soms verwacht sommige gebruikers veel van je.
en soms moet je er niet naar luister(alleen als wat tips geven want die zijn wel handig)
je kunt nog tut volgen op het internet of zelfs hier op deze forum.

daarbij vindt ik ook dat ze beginners niet zomaar moeten afkraken dat ze slechte grafisch hebben.

Sorry, maar dit gaat er meer over de vraag of graphics uitmaken en ik start een topic over hoe je grafisch gebrek kan overwinnen. Wij hebben het dus allebei over iets anders.

mij eerste spel was ook niet echt zo goed in de grafisch vormgeving,
en mij 2de ook niet en 3 de ook niet.

maar mij gameplay weer wel mij laatse 2 spellen die heb gemaakt zijn wat beter in hun grafisch.

En dat is relevant aan de discussie omdat ..?

en natuurlijk zijn er mensen die een ander mening hebben dan ik op dit moment

Dat is discussiëren  Gemoedelijk

Dit gaat meer een beetje de kant op van of graphics uitmaken, maar ik heb het liever over hoe je grafisch gebrek kan oplossen Gemoedelijk

PS: Misschien heb ik je zinnen verkeerd geïnterpreteerd, ik begreep lang niet alles wat je schreef. Misschien ietsjes meer op de grammatica letten volgende keer ;)

Naar boven Gelogd

superice
Gebruiker

'Ze girl zimply had to die...'

« Antwoord #3 Gepost op: 6 September 2011, 09:38:06 »

Grafisch gebrek zou in principe geen probleem hoeven zijn. Een wijs man zei ooit:
Citaat
Een game moet goed speelbaar zijn als alle sprites vervangen worden door circels en vierkantjes.

Mocht je het inderdaad willen maskeren zou ik zelf gewoon proberen de gameplay zo goed mogelijk te maken. En anders zou ik sprites downloaden van internet. Slechte graphics maskeren is niet een probleem, het echte probleem is hoe je mensen er van overtuigt dat het geen probleem is, wat je dus doet met een goede gameplay/usability e.d.

Infection (GMW #29)
The Rocket bèta (GMW #30)

Ik ben vertrokken naar GMOT. Mocht je contact met me willen opnemen, dan kan dat via de PM hier, PM op GMOT.

'Marty, we have to go back!'
Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #4 Gepost op: 6 September 2011, 14:06:18 »

Mooie discussievraag. Veel spellen zie ik inderdaad dit probleem hebben. Enkele dingen die ik zo even kan bedenken:

Zoek een eigen stijl. Ik heb soms het idee dat mensen proberen na te maken wat ze zien in andere spellen. Echter, wat je ziet in andere spellen is gemaakt door professionals. Logisch dat als je dat ook probeert dat je dan dat niveau niet haalt. Ik denk dat je niet moet proberen na te maken wat je ziet, maar juist iets eigens probeert te maken. Je hoeft niet te kunnen tekenen om je te kunnen onderscheiden.
Ik heb zelf bewust gekozen voor abstracte stijl omdat ik weet dat ik geen realistische vormen kan tekenen (met mensen tekenen ben ik nu echter uitgebreid aan het oefenen). Probeer wat dingen uit en je vindt vanzelf wel iets dat je ligt.
Investeer tijd. Tekenen kun je leren. Maar dan moet je wel oefenen. Ik weet het, het is geen antwoord op de vraag, hoe maskeer je het, maar probeer er serieus iets mee en uiteindelijk zul je ook grafisch steeds beter worden. Ter voorbeeld, die pixelart die je soms in mijn onderschrift ziet, die zou ik vijf jaar geleden écht niet kunnen hebben getekend. Kijk, niet iedereen kan tekenen. Maar iedereen die er serieus tijd in steekt kan wel iets presenteren dat er enigszins netjes uitziet. Probeer iets te vinden dat je wel kan maken, en probeer dat dan ook zo goed mogelijk te maken.
Zoek een maatje. En dan bedoel ik niet, hier op dit forum. Maar ken je iemand (vrienden, broer/zus, ...) die een beetje leuk met grafische dingen overweg kan, vraag eens of hij/zij zin heeft om een heel spel vorm te geven, gewoon, om te kijken wat daar uit komt.

Naar boven Gelogd

Jolie
Gebruiker

HC Bloemendaal FTW!

« Antwoord #5 Gepost op: 6 September 2011, 14:46:49 »

Grafisch gebrek zou in principe geen probleem hoeven zijn. Een wijs man zei ooit:
Mocht je het inderdaad willen maskeren zou ik zelf gewoon proberen de gameplay zo goed mogelijk te maken. En anders zou ik sprites downloaden van internet. Slechte graphics maskeren is niet een probleem, het echte probleem is hoe je mensen er van overtuigt dat het geen probleem is, wat je dus doet met een goede gameplay/usability e.d.

Het lastige is, als je zo iets ziet:

Mijn eerste spel waarin je met een vliegtuigje het zonnestelsel doorkon :P

Trek je meteen een vooroordeel over een spel. Mensen veranderen niet graag van mening, en iemand overdonderen met gameplay is nog niet half zo makkelijk als iemand overdonderen met graphics. Ik weet niet of de discussie of je iemand kan overdonderen met gameplay erg relevant is, maar je hebt bij voorbaat een flink minpunt gescoord, en de speler krijgt de indruk dat dit een simpel, afgeraffeld spel is. (Wat met het spel in het screenshot ook het geval is, maar daar gaat het niet om  Tong )

Mooie discussievraag. Veel spellen zie ik inderdaad dit probleem hebben. Enkele dingen die ik zo even kan bedenken:

Zoek een eigen stijl. Ik heb soms het idee dat mensen proberen na te maken wat ze zien in andere spellen. Echter, wat je ziet in andere spellen is gemaakt door professionals. Logisch dat als je dat ook probeert dat je dan dat niveau niet haalt. Ik denk dat je niet moet proberen na te maken wat je ziet, maar juist iets eigens probeert te maken. Je hoeft niet te kunnen tekenen om je te kunnen onderscheiden.
Ik heb zelf bewust gekozen voor abstracte stijl omdat ik weet dat ik geen realistische vormen kan tekenen (met mensen tekenen ben ik nu echter uitgebreid aan het oefenen). Probeer wat dingen uit en je vindt vanzelf wel iets dat je ligt.

Dit is inderdaad een erg goed idee. Je kunt daar tegelijkertijd mee scoren op het gebied van originaliteit. Echter, over het algemeen bevalt een stickman stijl iets minder dan een 'normale' cartoony of realistische stijl. Maar als je niet veel anders kan, is dit een prima manier om toch grafisch consistent te blijven.

Investeer tijd. Tekenen kun je leren. Maar dan moet je wel oefenen. Ik weet het, het is geen antwoord op de vraag, hoe maskeer je het, maar probeer er serieus iets mee en uiteindelijk zul je ook grafisch steeds beter worden. Ter voorbeeld, die pixelart die je soms in mijn onderschrift ziet, die zou ik vijf jaar geleden écht niet kunnen hebben getekend. Kijk, niet iedereen kan tekenen. Maar iedereen die er serieus tijd in steekt kan wel iets presenteren dat er enigszins netjes uitziet. Probeer iets te vinden dat je wel kan maken, en probeer dat dan ook zo goed mogelijk te maken.

Het is inderdaad wel nodig om flink te oefenen voor zoiets, alleen je hebt wel een tikkeltje aanleg nodig. Ik bijvoorbeeld heb dit totaal niet, en na een paar tutorials en tien minuten spriten is dit er uit gekomen:

Niet heel lelijk (Hoop ik? ),  Maar je hebt veel ervaring nodig om echt iets moois te maken merk ik nu.

Zoek een maatje. En dan bedoel ik niet, hier op dit forum. Maar ken je iemand (vrienden, broer/zus, ...) die een beetje leuk met grafische dingen overweg kan, vraag eens of hij/zij zin heeft om een heel spel vorm te geven, gewoon, om te kijken wat daar uit komt.

Ook dit vind ik een erg goede tip. Mijn zus heeft alle visuele dingen geërfd, maar samenwerken is toch altijd een beproeving (Maar dat, dat is weer een ander verhaal soort discussie )  En het nadeel van samenwerken is dat je soms niet verder kan omdat je op een ander wacht.

Maar erg goede tips, ik zal me maar eens verder verdiepen in het grafische gebeuren.

PS: Ik ben niet heel bekend met game design discussies, dus sommige dingen kunnen aanvallend/kritiek achtig over komen, maar zo is het allerminst bedoeld, ik ben hardstikke blij met de reactie's :)

Naar boven Gelogd

Zwetbaba
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 6 September 2011, 15:29:52 »

Zoek een eigen stijl.
Dat vind ik inderdaad zeer belangrijk. Ik heb persoonlijk niet graag dat mensen echt plaatjes van het internet halen die ze gebruiken als mannetje en dergelijke. Vaak hebben ze van deze plaatjes nog niet eens een animatie en dan krijg je een afbeelding die ten eerste enkel naar links en rechts kijkt zonder enige beweging (springen, lopen, vallen...).
En ten tweede een afbeelding die misschien helemaal niet bij de andere graphics van je spel hoort.

Ikzelf ben ook helemaal geen expert in het tekenen. Maar vaak hou ik het gewoon zeer eenvoudig. Het is zelfs zo dat een spel waarbij de graphics allemaal hetzelfde getekend zijn (en misschien redelijk eenvoudig zijn) veel aangenamer is om te spelen dan een spel met
'echt-uitziende' graphics die eigenlijk op niets trekken. En ja, dat kom je vaak tegen...

Tenslotte biedt GameMaker eigenlijk veel functies aan waarbij je bij wijze van spreken niet eens tekentalent nodig hebt. Zo gebruik ik zelf zeer vaak de gewone vectorgraphics (cirkel, vierkant, driehoek, ...) die je dan omlijnt, schaduw geeft, de alpha een beetje aanpast, etc.
En daarnaast zijn er de effecten (particles). Deze kunnen ook al zeer veel doen, als je ze maar goed gebruikt. Zo moet je natuurlijk niet in een spel met een 'cartoony' stijl een eerder realistische explosie maken ofzoiets. Maar als je dat goed weet te combineren, kan dat zeker leiden tot hele mooie resultaten.

Ik denk gewoon dat je niet ècht een serieus tekentalent nodig hebt. Als je wat overweg kan met de effecten en tekenfuncties van GameMaker (ook in de Sprite Editor), dan kan je echt waar al zeer ver komen. Natuurlijk, ik weet dat je bij sommige spellen per se iets echter-uitziende graphics wilt. Maar jah, als je dat ècht wilt, dan vrees ik toch dat je sowieso zal moeten leren tekenen. Daar zit niets anders op, lijkt me.

Naar boven Gelogd

Compor
Jurylid

« Antwoord #7 Gepost op: 6 September 2011, 15:57:33 »

Je kunt via resources een topic openen, maar de gemiddelde kans op slagen is redelijk klein.
Dat ligt eraan, sommige mensen beginnen zo:
Citaat
spirits gezogt

ik wil een wolk en een platofrm en vijadn vogel nog meer dekorati voor platfrom spel in de wolken.
Je krijg Cr.

Gr [Auteur]
Zonder aan je spel begonnen te zijn meteen alle sprites verzamelen. Ik vroeg eens een sprite aan met een duidelijke post, diezelfde dag meteen drie sprites gekregen.

Citaat
Dan zijn er nog topics van mensen die sprites aanbieden, maar er zijn vaak periode's dat er niemand beschiktbaar is.
Vaak? Meestal is er wel een topic open hoor, en anders wacht je toch even?

Ik denk dat als je het echt niet kan/wil leren, dat je dab heus wel anderen kan vragen. Of dat nu online gebeurt of gewoon een vriend/kennis is.

Maar als je het zelf wilt leren, dan kan dat ook. Sommige mensen kunnen realistische pixel-art maken, en dan wil jij dat ook. Maar dat wordt meestal niets, als je goed cartoonpoppetjes kan tekenen dan is dat beter. Als je geen vuur/explosie kan pixelen, gebruik dan particles. Als je niet goed kunt spriten in birdview, maar wel modellen maken, dan kan je renders gebruiken met bijvoorbeeld Model Creator. (Heb ik ook uitgeprobeerd, gaf mooi resultaat)

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Antwoord #8 Gepost op: 9 September 2011, 13:19:26 »

Als je geen vuur/explosie kan pixelen, gebruik dan particles. Als je niet goed kunt spriten in birdview, maar wel modellen maken, dan kan je renders gebruiken met bijvoorbeeld Model Creator. (Heb ik ook uitgeprobeerd, gaf mooi resultaat)
Inderdaad. Er zijn vaak meerdere manieren om een bepaald resultaat (ongeveer) te bereiken. De meest voor de hand liggende methode is om het handmatig te tekenen, maar het kan ook anders. Ik kan ook niet goed tekenen, maar modellen maken kan ik wel. Voor mij duurt het minder lang om dingen te modelleren en te renderen, en ik vind dat het resultaat wel mooi is (alle sprites in The Machine zijn zo gemaakt, behalve de muren). En als ik me niet vergis zijn een groot deel van de graphics van Rollercoaster Tycoon (1 en 2) ook zo gemaakt, dus het is echt niet zo ongebruikelijk.

Kortom, je kan twee dingen doen als je zelf je graphics wilt maken:
- Zoek een andere manier om je graphics te maken die gelijkaardige resultaten geeft.
- Kies een andere stijl.

Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #9 Gepost op: 9 September 2011, 13:58:54 »

Overigens. Het meeste dat we hier bespreken is volgens mij ook van toepassing op auditief gebrek (muziek en geluidseffecten).

Zo kan ik niet goed overweg met geluidseffecten. Ik pak dan meestal samples uit een drumset Tong En dat werkt eigenlijk wel aardig. En als ik loopjes maak worden die ook altijd saai en eentonig, dus ik maak hele liedjes om meer variatie te krijgen.

Alleen heb je als je slecht bent met geluid, een voordeel boven het niet kunnen tekenen - geluid zou je kunnen weglaten.

Volgens mij is het belangrijkste advies (aansluitend bij wat Matre ook noemt in zijn twee punten): probeer er achter te komen waar jij zelf wel en niet goed in bent, en gebruik je sterke kanten op een slimme manier.

En iedereen heeft sterke kanten Knipoog Alleen moet je ze even vinden.

Naar boven Gelogd

trevortjes
Gebruiker

Frikandel

« Antwoord #10 Gepost op: 9 September 2011, 18:16:07 »

Het handigst is om van het begin af aan een eigen stijl te ontwikkelen.
By tsunami is dat de outline met blokkerige kleur vlakken en daar ga ik mee waarschijnlijke bij de meeste spellen bij houden.

Naar boven Gelogd

SLiV
Jurylid

« Antwoord #11 Gepost op: 10 September 2011, 11:23:08 »

Kijk, een topic naar mijn hart.

In principe niet, nee. Maar helaas zijn mensen niet totaal rationeel. Zeggen dat er eigenlijk geen armoede zou hoeven te zijn, is geen oplossing voor de afrikaanse hongersnood.
Bovendien zijn graphics een manier om goede gameplay aantrekkelijk te maken. Niet andersom.

Goed punt, maar ik moet wel zeggen dat ook dat niet altijd helemaal werkt. Ikzelf heb meerdere keren van juryleden te horen gekregen dat mijn (abstracte) graphics 'te simpel' waren.

Citaat
Ik heb geen vrienden die in zoverre interesse tonen in mijn creaties, noch die kunnen tekenen.

Naar boven Gelogd

Robert Geers
Jurylid

« Antwoord #12 Gepost op: 10 September 2011, 12:06:16 »

Goed punt, maar ik moet wel zeggen dat ook dat niet altijd helemaal werkt. Ikzelf heb meerdere keren van juryleden te horen gekregen dat mijn (abstracte) graphics 'te simpel' waren.
Dat betekent niet dat het niet werkt, dat betekent dat de stijl die jij gekozen hebt relatief simpel is. Een simpele stijl die perfect wordt toegepast kan natuurlijk wel minder hoog beoordeelt worden dan een veel "moeilijkere" stijl die ook perfect wordt toegepast. Dit neemt echter niet weg dat een simpele stijl die perfect wordt toegepast over het algemeen hoger zal worden gewaardeerd dan een mislukte poging om een heel moeilijke stijl toe te passen.

Ik heb geen vrienden die in zoverre interesse tonen in mijn creaties, noch die kunnen tekenen.
Dan zul jij het helaas met de overige tips moeten doen Rolt ogen

Nog even een aanvulling op de tip: Investeer tijd.
Niet alleen tekenen leren kost tijd, maar het tekenen op zich ook. Als ik Erik Leppen zou vragen om in één minuut een poppetje te tekenen dan ziet deze er ook niet zo uit als in zijn onderschrift. Om dat soort grafics te tekenen heb een paar uur nodig. En waarschijnlijk zul je meerdere pogingen moeten doen voor je tevreden zult zijn met het resultaat.

Naar boven Gelogd

gamemouse
Gebruiker

www.monsterclubcards.com

« Antwoord #13 Gepost op: 11 September 2011, 07:52:33 »

Ik maak altijd voordat ik begin een standaard sprite-sheet met character en objecten die er zoiezo in moeten. Gaandeweg komen er steeds weer nieuwe sprites bij. In de game in progress zet ik altijd meteen de sprites die ik wil hebben en als ik dan niet tevreden ben, dan is er vaak maar een kleine aanpassing nodig.

Naar boven Gelogd

jelle97
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 14 September 2011, 08:55:23 »

als je de gameplay zo leuk maakt dat de graphics niet opvallen? Gamemaker is natuurlijk niet zo goed met graphics dus daar kun je weinig aan doen... of misschien wel? Weet niet, ik maak zelf meestal gewoon games om leuk te spelen. Misschien dat ik mijn nieuwe spel Zombiedefender op de WIP zet, maar ik heb nogsteeds geen account bij een upload site Treurig.
In elk geval zou ik niet alleen kijken naar graphics, als de gameplay leuk is vind ik dat meestal belangrijker. Denk aan Ro-Bat. Graphics zijn mooi, maar natuurlijk geen assassins creed e.d. Toch is het een heel verslavend spelletje.

waarom zeggen ze dat ik geen leven heb??? Ik ben een gamer, ik heb heel veel levens!grappigste game nr 1 op ngmc: lol u died
leukste game tot nu toe: superactionbouncego
mooiste game tot nu toe(en waarschijnlijk voor altijd): city of the duce!!!!

Als je me credits wilt geven, doe dat dan op:
JELLAULIAAN TRIANGLE GAMES of JTG

RACING, BECAUSE FOR SOCCER, FOOTBALL, BASEBALL AND TENNIS YOU ONLY NEED ONE BALL Knipoog
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: