for object lastfinish:
Error in code at line 7:
pers.Finished[CLevel]=1;
^
at position 16: Unknown variable CLevel
Hé, een nieuw spel. Laat ik nou net zin hebben een review te schrijven

Dat was het optimistische begin van een review ongeveer een week geleden. Daarna kwam er telkens weer iets tussendoor.

Ach, het is nu toch afgekomen.
Grafisch:Grafisch ziet het er goed uit. Alles pas bij elkaar en niets is storend qua kleuren.
Wat me wel meteen opviel bij het levels selecteren, was dat het lettertype erg ineengedrukt is. Hierdoor is het lastig om even snel de naam van een level of iets van het options menu te lezen.
Ik was ook erg verbaasd door het effect bij het schieten (de gele streepjes). Hoewel ik er later aan gewend raakte (bij explosies heeft het wel weer een bepaalde charme), vond ik dit in het begin erg storend.
Voor de rest deed de fullscreen-optie bij mij niets anders dan een zwarte band om het oorspronkelijke spel vouwen. Hoewel je dit zeker ook fullscreen kunt noemen, had ik gehoopt dat het spel ook groter zou worden. Misschien is het een idee om hier twee verschillende opties voor te maken.
Maar al met al zag het er goed uit.
Gameplay:De gameplay was goed. In het begin vond ik de besturing een beetje te gevoelig, maar als het je gelukt was door een level of een deel daarvan te zwieren, gaf dat een goed gevoel.
Iets meer uitleg was niet verkeerd geweest. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar het enige wat ik aan uitleg kreeg was:
“Fly your craft with W, A, S, and D” Toen ik even verderop iets tegenkwam dat me neerschoot, kon ik ook nog wel bedenken, dat ik misschien ook zou kunnen vuren. Met deze kennis heb ik me door alle levels heen gekregen (als de doughnut het laatste level is, want toen kreeg ik een error, zie hierboven) , maar ik merkte toen pas op dat ik raketten had. Ook was het me in het begin onduidelijk dat de score voor de levels effect had op de volgende levels.
Dit brengt me meteen bij het grootste pluspunt! Het feit dat je levels kunt herspelen om je score/levens/ammo op te krikken zorgt ervoor dat je als je een level niet haalt, terug gaat naar vorige levels om die te herspelen en ervoor te zorgen dat je meer kans maakt in het level dat je niet haalde. Ik merkte dat ik een eerder level telkens opnieuw speelde om een hogere score te halen.
Wat een beetje vervelend was, was dat ik om een level opnieuw te spelen eerst het menu moest openen (pauze), om daarna restart te selecteren. Ik had liever een instant-replay button gehad.
Een leuk extraatje vond ik dat je de raketten van de tegenstander kon beïnvloeden door erop te schieten. Hoewel het misschien relatief weinig toevoegt, is het wel iets dat laat zien dat iemand een beetje moeite heeft gedaan.
Wat ik wel weer jammer vond, was dat er geen manier was om levels “perfect” te doen. Je kunt levels halen, maar het kost je altijd wat van je “grondstoffen” (hier bedoel ik schild, ammo, etc. mee). Dit vermindert een beetje de motivatie om een level opnieuw te gaan doen als je (naar jouw idee) te veel grondstoffen hebt gebruikt, want je denkt dan dat je het niet met minder kan doen.
Legacy heb ik ook nog geprobeerd, maar is mijn ogen nagenoeg onmogelijk, omdat het schieten afhankelijk wordt van de beweging.
Enfin, wat ik wilde zeggen was: soepele gameplay.
Muziek/geluid:Aangezien ik er vrij weinig verstand over heb, zal ik niet al te veel op de muziek zelf ingaan. Ik vond het goed klinken en voor de rest kan ik er niet veel zinnigs over zeggen.
Wat mij enorm stoorde was dat als je een level opnieuw opstartte de muziek ook opnieuw begon met spelen, dit klonk heel vreemd.
Ook was de hele tijd hetzelfde muziekje een beetje vervelend, en naar mijn idee onnodig, aangezien er verschillende .ogg files in de zip zaten.
Op de geluiden was niks aan te merken.
Over het algemeen klonk het dus goed!
Voor de rest:Als je doodgaat krijg je de boodschap
“You will be destroyed”. Dit is een beetje vreemd aangezien je daarvoor al kapot bent gegaan. Het zou misschien logisch zijn als er een verhaal o.i.d. in het spel zou zitten, maar dat leek niet echt het geval te zijn.
Je kunt vanuit het levelselect-scherm (of hoe je het ook noemen wilt) niet terug naar het hoofdmenu om bijv. een ander saveslot te kiezen.
Kortom:Een spel dat je bezig houdt!