game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  Regels voor nieuwe tutorials en uitbreidingen
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Marcoscosci
Oud-moderator


Offline Offline

Berichten: 1242


« Gepost op: 1 Maart 2008, 18:24:05 »

Dit forum is bedoeld voor tutorials, examples, scripts, tools, libraries en meer van dit soort uitbreidingen. Dit forum is dus niet bedoeld voor vragen. Vragen stellen kan bij Beginners of Gevorderden.

Ben je een gevorderde gebruiker?
Tutorials horen geschreven te worden door de meer gevorderde Game Maker-gebruikers op dit forum. Als je nog een beginner bent, probeer dan nog geen tutorials te schrijven, want ze zullen waarschijnlijk afgekeurd worden vanwege fouten of een te laag niveau.

Zoek voor je een tutorial maakt
Vooraleer je een tutorial maakt, is het een goed idee om even te controleren of er nog geen tutorials zijn over dat onderwerp. Gebruik daarvoor de zoekfunctie, en selecteer alleen het tutorialsforum. Als er al andere tutorials zijn, zorg dat jouw tutorial dan beter is of andere onderdelen van het onderwerp bespreekt dan de tutorials die al bestaan. Het zou jammer zijn als je al het werk voor niets hebt gedaan.

Een stappenplan is geen tutorial
Een tutorial is meer dan een lijst van stappen die de lezer moet volgen. Het doel van een tutorial is om de speler iets te leren. En je leert maar heel weinig van het kopiëren van code of D&D als daar geen goede uitleg bij gegeven wordt. Als je in je tutorial kant-en-klare code of D&D geeft, zorg er dan voor dat daarbij ook uitgelegd wordt hoe die code werkt (en niet alleen wat het eindresultaat is).

Bijvoorbeeld:
Citaat
Fout:
Zet deze code in de draw event voor motion blur:

Goed:
Om motion blur te gebruiken moeten we meerdere afbeeldingen tekenen die gedeeltelijk doorschijnend zijn. Hiervoor gebruiken we een for-loop waarin we de verschillende coordinaten bepalen op basis van x, y, hspeed en vspeed. Dat ziet er zo uit:
Citaat
Fout:
Deze code zorgt ervoor dat de speler kan springen.

Goed:
Deze code zorgt ervoor dat de speler kan springen. Op het moment dat de spatiebalk ingedrukt wordt zal gecontroleerd worden of de speler op de grond staat. Als dat het geval is zal de vspeed van de speler op -5 gezet worden, waardoor de speler omhoog springt.
Het is de bedoeling dat de lezer na het lezen van je tutorial zelf in staat is om de code te schrijven. De code is enkel bedoeld als voorbeeld.

Niveaus
Er zijn vier verschillende niveaus voor tutorials en uitbreidingen. Deze geven aan welke voorkennis nodig is om de tutorial te kunnen volgen of de uitbreiding te gebruiken:
  • Beginner: bijna geen voorkennis nodig, enkel D&D en misschien wat simpele GML
  • Gemiddeld: de basis van GML en de meeste zaken van GM
  • Gevorderd: redelijk wat ervaring met GM nodig
  • Expert: veel ervaring en ook kennis van hoe Game Maker werkt nodig

Voor tutorials:
  • Post enkel je eigen werk, niet het werk van anderen (ook niet als link). Vertalingen zijn wel toegestaan, op voorwaarde dat het een goede vertaling is en ook duidelijk wordt aangegeven waar de originele tutorial vandaan komt.
  • Zorg dat je tutorial niet te simpel is. Niet elke beginnersvraag moet beantwoord worden in een tutorial. Bespreek ook geen dingen die je zo uit de handleiding kan halen.
  • Denk na over de doelgroep. Gebruik niet zomaar GML in een tutorial voor beginners, beginners kennen nog geen GML. Geef ook geen overbodige uitleg in tutorials voor gevorderden of experts.
  • Let op spelling en hoofdletters!
  • Verdeel je tutorial in hoofdstukken als het een langere tutorial is.
  • Voeg commentaar toe aan je code waar dat nodig is.
  • Zorg dat je alles weet over wat je schrijft. Schrijf geen tutorial over dingen die je nog nooit zelf hebt geprobeerd.
  • Plaats de tutorial pas als hij af is, en niet in delen verspreid over het topic.

Voor alle andere topics:
  • Post enkel je eigen werk, niet het werk van anderen (ook niet als link).
  • Maak geen examples, scripts of uitbreidingen voor te eenvoudige dingen.
  • Let op spelling en hoofdletters!
  • Zorg voor een goede en zo direct mogelijke downloadlink (indien van toepassing). Zorg dat de links lang mee gaan en niet binnen enkele weken automatisch verlopen.
  • Maak geen topics voor uitbreidingen die je nog aan het maken bent. Als je een redelijk grote uitbreiding maakt mag je wel beta-versies plaatsen als die al bruikbaar zijn.

Topictitel
Kies een goede titel waarbij het meteen duidelijk is waarover je topic gaat. Voor de titel van je topic moet een afkorting staan van het type tutorial of uitbreiding:
  • [Tut] bij een tutorial
  • [Exa] bij één (of meer) example(s)
  • [Tool] bij een tool
  • [Scr] bij één (of meer) script(s)
  • [Lib] bij een library
  • [Gex] bij een uitbreiding (game maker extension)
  • [Dll] bij een dll
Deze afkortingen kunnen ook gecombineerd worden (bijvoorbeeld [Tut+Exa]). Het is niet de bedoeling om een topic-icoon te gebruiken.

Lay-out
Zorg bij alle soorten tutorials en uitbreidingen voor een goede lay-out. Een goede lay-out kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
Citaat
Titel van de tutorial

Korte inleiding

GM-versie: Game Maker 6 / Game Maker 7 / GameMaker 8 / Game Maker 7 en GameMaker 8 / ...
Pro vereist: Ja / Nee
Niveau: Beginner / Gemiddeld / Gevorderd / Expert

Tussentitel
Tekst

Tussentitel
Tekst

Tussentitel
Tekst

Slot

Code:
[b][u]Titel van de tutorial[/u][/b]

Korte inleiding

[b]GM-versie:[/b] :gm6: / :gm7: / :gm8: / :gm7: en :gm8: / ...
[b]Pro vereist:[/b] Ja / Nee
[b]Niveau:[/b] Beginner / Gemiddeld / Gevorderd / Expert

[b]Tussentitel[/b]
Tekst

[b]Tussentitel[/b]
Tekst

[b]Tussentitel[/b]
Tekst

Slot

Dit is geen vereiste, het is alleen een voorbeeld. Je mag je eigen lay-out gebruiken, zolang die deze dingen bevat:
- GM-versie
- Pro vereist
- niveau
- onderverdeling in hoofdstukken (bij grotere tutorials)

Beoordeling
Voordat een topic geplaatst wordt, wordt hij eerst bekeken door een moderator. Topics worden binnen enkele weken beoordeeld (maar meestal veel sneller). Als je tutorial of uitbreiding niet aan bovenstaande eisen voldoet, beslist de moderator of de topic wordt verwijderd of dat hij na enige aanpassing goedgekeurd kan worden. Je ontvangt in dit geval altijd een PM. Je ontvangt meestal geen PM als je tutorial is goedgekeurd. Ga geen moderators PMen als je tutorial niet snel genoeg gecontroleerd wordt. Doe dit pas als je al langer dan twee weken wacht. Controleer het forum ook altijd eerst, vaak is de tutorial al goedgekeurd maar heb je dat niet gezien.

« Laatste verandering: 21 Mei 2015, 22:41:54 door Bjarno »

"De uitslag is bekend wanneer die klaar is, en hoe lang dat duurt weet niemand."
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print


Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2019 Nederlandse Game Maker Community