game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Design (Moderator: Erik Leppen)
| | |-+  Eenzaamheid
Pagina's: [1] 2 3 4
« vorige volgende »
Print
Advertenties

la quiz
Nieuwsposter

« Gepost op: 20 Maart 2011, 08:23:41 »

Beste forumleden,

Ik zag laatst een spel wat ikzelf een geweldige sfeer vond bevatten. Het was echt alsof je alleen in die spelwereld rondliep. Je was een vreemd soort character die eigenlijk geen doel had, maar alleen maar naar een hoge berg toe moest. Het zit een beetje op dezelfde lijn als Seiklus, maar toch vond ik hierbij de sfeer veel beter. Mijn vraag aan jullie luidt:

Wat maakt hetgeen wat je eenzaam voelt in een game?

Misschien zie je dit topic als hetzelfde als het "sfeer" topic. Maar ik doel hier echt op iets specifiekers. Namelijk het eenzame gevoel.

Groeten,
La Quiz

Naar boven Gelogd

lolliepop
Gebruiker

Beware of the Moogle virus!

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Maart 2011, 08:50:56 »

Wat mij eenzaam laat voelen in een game, is een rustige omgeving met niet of weinig personen en/of dieren.

Naar boven Gelogd

Jochem261
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Maart 2011, 08:51:49 »

Geen andere mensen of dieren. Maar ook geen bewegende objecten. En een grijze tint in het spel. Of dat het regent, dat ziet er ook eenzaam uit.(alsof je geen thuis hebt ;om te schuilen)

Naar boven Gelogd

goudewup
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Maart 2011, 09:00:08 »

Geen andere mensen of dieren. Maar ook geen bewegende objecten. En een grijze tint in het spel. Of dat het regent, dat ziet er ook eenzaam uit.(alsof je geen thuis hebt ;om te schuilen)

Juist wel bewegende objecten, denk aan gras dat waait in de wind o.i.d.

Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Maart 2011, 09:28:37 »

Wat voor muziek zat er in dat spel op dat moment bij? Ik denk dat rustige droevige muziek ook heel veel kan helpen.

Verder inderdaad subtiel bewegende objecten, denk aan blaadjes of andere dingen die waaien. Of lampen die flikkeren, of sterren die fonkelen ('s nachts). Als je helemaal geen beweging hebt denk ik dat je een dode sfeer creŰert alsof het een statisch landschap is, in plaats van een verlaten wereld.

Wat misschien ook werkt is slecht weer, i.h.b. regen.

En misschien geluidseffecten van bijvoorbeeld wolven, vogels of andere dieren (als dat in de setting past). Of andere geluiden die zeggen dat er iets is maar dat je niet te zien krijgt.

Ik weet niet of iemand het GM-spel The Wasteland kent, maar ondanks dat dat een grafisch redelijk eenvoudig spel was, vond ik het ook een beetje die sfeer hebben. Ook omdat je inderdaad helemaal alleen bent. Geen andere karakters waar je tegen kunt praten, relatief weinig objecten waar je interactie mee hebt. Verder was er bijna geen verhaal waardoor je ook niet weet waar je bent en waarom. Dat helpt denk ik ook.

Naar boven Gelogd

Joszs
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Maart 2011, 11:04:36 »

Beste forumleden,

Ik zag laatst een spel wat ikzelf een geweldige sfeer vond bevatten. Het was echt alsof je alleen in die spelwereld rondliep. Je was een vreemd soort character die eigenlijk geen doel had, maar alleen maar naar een hoge berg toe moest. Het zit een beetje op dezelfde lijn als Seiklus, maar toch vond ik hierbij de sfeer veel beter. Mijn vraag aan jullie luidt:

Wat maakt hetgeen wat je eenzaam voelt in een game?

Misschien zie je dit topic als hetzelfde als het "sfeer" topic. Maar ik doel hier echt op iets specifiekers. Namelijk het eenzame gevoel.

Groeten,
La Quiz

Bedoel je "Journey", volgens mij is de eenzaamheid in dat spel het feit dat alles uit ru´nes en zandvlakten bestaat. Er is tevens weinig interactie in eenzame spellen en natuurlijk een sombere sfeer. Je bent aan jezelf overgeleverd.

Een ander spel waarbij ik een gevoel van eenzaamheid kreeg is "Fallout 3" als je door de verwoeste wasteland heen loopt met het gevoel dat er elk moment een of ander beest op je af kan komen rennen, dat gevoel is onbetaalbaar.

Om dit in je eigen project te krijgen moet je denk ik als eerste zorgen dat de speler zich kan identificeren met de hoofdpersoon.

Naar boven Gelogd

generaallucas
Gebruiker

Verhalen: klaar terwijl u wacht.

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Maart 2011, 13:02:19 »

Dat ie eenzaam is, gelooft de speler wel. Je moet hem eenzaam laten vˇelen. dus gewoon ''geen anderen om hem heen'' werkt echt niet. Je kunt je ook in een grote drukke stad eenzaam voelen, terwijl je je, als je alleen bent, niet eenzaam hoeft te voelen.

Het idee dat er iets mis is, laat de speler eenzaam voelen. Stel nu dat de speler wakker word en er is niemand... De hele drukke stad die hij gewend is en waarmee de speler kennis heeft gemaakt is leeg, iedereen is weg... dan zou ik me wel eenzaam voelen Tong

Actionscript 3 - C++ - C# - CSS3 - GML - HTML5 - Javascript - PHP - SQL - Visual Basic - VTask

3DS Max(VRay), Photoshop, Illustrator, Flash, Irrlicht, SDL, CML, OpenGL, Phonegap, Cordova
Naar boven Gelogd

Jochem261
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 20 Maart 2011, 19:57:25 »

Juist wel bewegende objecten, denk aan gras dat waait in de wind o.i.d.
ja dat weer wel ja. ik bedoelde eigenlijk; geen auto's en geen molens die draaien bijvoorbeeld omdat je dan het gevoel krijgt dat daar mensen bezig zijn.

Naar boven Gelogd

Davidos
Gebruiker

games, ik maak ze

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Maart 2011, 20:11:00 »

ik denk dat geluid ook kan helpen

Naar boven Gelogd

knarfi
Gebruiker

Niet alle dagen zijn leuk... Maar deze wel!

« Antwoord #9 Gepost op: 20 Maart 2011, 20:17:45 »

Je hoeft niet alleen in droevige werelden rond te lopen he om je eenzaam te voelen, ik denk meet met niks beginnen, dat je alles zelf meot maken, je wapens om verder te komen etc, ook dat je in het gras begint en dat je dan iets tegen komt, daarvoor heb je dit nodig dat maak je enz. Ook geen uitleg van mensen, liever gewoon bordjes. En natuurlijk moet het ook nacht worden!

Naar boven Gelogd

redblood
Gebruiker

Dvdbrander

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Maart 2011, 21:01:28 »

wat natuurlijk ook helpt is een lege straat oid, met 1 iemand aan het eind. daar ren je dan naar toe, probeert te praten, maar die iemand verdwijnt.
offe, een foto, die je kan pakken, en dan moet je huilen en valt er een traan op.
zulke kleine geintjes kunnen heel goed eenzaamheid maken.

Mijn project: shadowconflict
Zie http://www.livestream.com/dvdbrander voor de huidige vordering van het project, en voor livestreams van het programmeren
Naar boven Gelogd

niels15
Gebruiker

1000 posts gehaald :D

« Antwoord #11 Gepost op: 20 Maart 2011, 22:30:34 »

En natuurlijk spelen de gaphics en de muziek ook een grote rol
Grijse graphics
Zielige muziek

Ook zou je verdorde planten lege huizen en omgevallen bomen in iets dat verlaten is speelt natuur een grote rol meestal want mensen houden het niet meer bij/netjes

Niels15

En nu maar eens slape XD

Naar boven Gelogd

M-Dog1994
Gebruiker

Afbeelding gemaakt in game maker ;)

« Antwoord #12 Gepost op: 20 Maart 2011, 22:41:20 »

Gameplay
Vrijwel geen interactie met andere organismen.
Je moet alles zonder de hulp van anderen bereiken.
(Anders kun je het spel ook niet echt eenzaam noemen of niet?)

Omgeving
Grote, ruime gebieden.
Denk aan een woestijn, een berglandschap et cetera...
Geen andere organismen, gewoon echt dat je alleen bent.

Tenzij je je alleen voelt en niet zozeer alleen bent.
Dan misschien meer een drukke stad waar niemand naar je omkijkt.
Mensen gewoon als schimmen tekenen terwijl je zelf wel gewoon "ingekleurd" bent.
In ieder geval ervoor zorgen dat je er niet bij past.

Geluid
Geen muziek, muziek verpest de eenzame sfeer.
De geluidseffecten daarentegen kun je behoorlijk versterken.
Voetstappen, wind... noem maar op.
Dat ze in ieder geval goed overdreven te horen zijn.

Naar boven Gelogd

SLiV
Jurylid

« Antwoord #13 Gepost op: 21 Maart 2011, 20:06:56 »

Goed punt; als er al andere wezens zijn, moeten deze zo min mogelijk op de speler lijken. Eenzaamheid heeft ook iets te maken met het ontbreken van soortgenoten, en niet zomaar elk soort beweging.

Zou het ook niet iets te maken kunnen hebben met het daadwerkelijke ontbreken van soortgenoten? D.w.z. dat ze zijn verdwenen, terwijl ze er wel ooit waren? Ik lees namelijk redelijk veel over ru´nes of lege straten, dus zaken die (ooit) door de mens gemaakt zijn.
Ook een mooi voorbeeld is "I Am Legend"; deze film speelt zich af in New York, maar omdat de mensheid getroffen is door een virus, zijn alle straten (overdag) verlaten.

Mij lijkt de crux van eenzaamheid toch wel dat je iets niet met iemand kan delen.

Naar boven Gelogd

niels15
Gebruiker

1000 posts gehaald :D

« Antwoord #14 Gepost op: 23 Maart 2011, 18:03:21 »

Als de stad/gebied verlaten is betekend dus dat niemand meer daar komt en dat de natuur zijn gang gaat omdat niemand het meer bijhoud dus zo ongeveer

Dus mij lijkt als de stad al langer verlaten is dat er veel natuur is en als de stad pas een maand geleden bijv. de stad verlaten is weinig natuur

Niels15

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: