game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Maker Creaties (Moderators: WBG, kaasje)
| | |-+  - Mandelbrot Generator -
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Jesse
Gebruiker

« Gepost op: 22 Februari 2011, 20:53:05 »

- Mandelbrot Generator -

Ik ben sinds een poosje (sinds het begin van de week) bezig geweest met complexe cijfers en de mandelbrot verzameling.  Gemoedelijk (links voor de mensen die niet weten wat het is Knipoog)

Ik ontdekte hoe je de verzameling moest maken en heb een script geschreven om eentje te maken. Eerste versies waren nogal lelijk, maar ze zijn best scherp. Gemoedelijk

En als laatst heb ik er nog een zoom functie op gezet waarmee je kan inzoomen. Hier zijn een aantal screens:

(Meer zijn ook te vinden op het internet Knipoog)

Hier komt de downloadlink (GM071aangeraden eerst de uitleg hieronder te lezen voor gebruik)
-----------------------
 Download
-----------------------

In de zipmap zit de exe en 3 tekst bestandjes.
In de tekstbestandjes staan waarden die je kan veranderen.

• In het bestand "color.txt" staan 2 kleurencodes gescheiden door een komma. De kleurencodes zijn opgebouwd als:
Code:
code = red + green * 256 + blue * 65536
      verander ze gerust en bekijk het resultaat Gemoedelijk

• Daarna krijg je het bestand "sharpness.txt". Dat werkt als volgt:
      De mandelbrot wordt laten zien in blokjes, met een hoogte en breedte van het getal dat in het tekstbetandje staat. Als er 1 in staat is ie het scherpst. Denk eraan: Hoe kleiner het getal, hoe langer het maken van het plaatje doet. En hoe groter het getal, hoe minder scherp het plaatje wordt. Emotieloos
    • En als laatste het bestand "repeat.txt". In dat bestand staat ook een getal. Ik raad je aan die gewoon op 50 te laten staan. Knipoog Om te weten waar het getal voor staat, moet je eerst weten hoe de mandelbrot getekent wordt. En dat ga ik helaas niet in dit topic vertellen. (Misschien als er aan mij gevraagd word of ik een tutorial wil maken erover wel Tong)

Hoe je het programma gebruikt:

- Als het programma opstart laad hij eerst. Er staat in het midden: "Zoom: 1x" en daaronder een laadbalk.
    - Als hij klaar is met laden, die je het resultaat en zit er om je muis een witte rechtoek.
    - Klik je met je linkermuisknop, dan zoomt hij in op wat er in de rechthoek zit.
    - Klik je met je rechtermuisknop, dan zoomt hij gewoon uit.
    - Druk je op F5, dan vernieuwd hij de huidige plaats en zoom. (Dat is bijvoorbeeld handig als je de tekstbestandjes hebt veranderd)
    - CTRL + S is het opslaan van de huidige toestand als .png
    - Vind je het te lang duren? Druk op "Z" en hij stopt met rekenen... Je ziet het tot dan toe resultaat.

Dat was het alweer Blij ik hoop dat jullie het mooi vinden en misschien leuke screens sturen van wat jullie hebben...

JesseV Gemoedelijk[/list][/list]

« Laatste verandering: 23 Februari 2011, 12:29:23 door Jesse »

Naar boven Gelogd

ericlegomeer
    Forumbeheerder

http://xkcd.com/386/

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Februari 2011, 21:09:41 »

Vet Blij! Dat beschrijft het echt gewoon volledig Blij! Heb zoiets ook al tijden willen schrijven, maar kon er geen tijd voor vinden en het idee werd overspoeld met allemaal andere ideeŽn (en huiswerk...) Geweldig dat je dit hebt gemaakt Gemoedelijk!

Zal er wat meer mee spelen als ik wat meer tijd heb, maar aangezien ik zo druk bezig ben, kan hij op de achtergrond mooi renderen zonder dat ik het wachten zat word Tong

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
    Forumbeheerder

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Antwoord #2 Gepost op: 22 Februari 2011, 21:50:31 »

Mooi, dat wel, maar een beetje traag ... vooral omdat ik een ander programma heb dat hetzelfde doet via de grafische kaart, en die hele afbeelding tekent in minder dan een seconde Tong. GM is hier duidelijk niet echt geschikt voor.

Kan je geen systeem maken waarbij de afbeelding eerst op een lagere resolutie wordt berekend, en dat vervolgens telkens pixels worden bijgemaakt totdat de afbeelding volledig is? Ik bedoel iets zoals Adam7. Dan moet je tenminste niet meer zo lang wachten ...

Naar boven Gelogd

Ruud Verbeek
    Gebruiker

miauw

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2011, 09:24:15 »

Gaaf. Toch wel typisch: gisteren ben ik begonnen met fractals programmeren in Java en dezelfde avond kom jij hiermee!
    Ik ga hem nu downloaden. Gemoedelijk

EDIT:
    Hmmm... Hij doet wel erg lang over het laden, en kan je hem niet afsluiten tijdens het laden? (ik heb hem moeten killen met taakbeheer)
    Verder is het wel mooi gemaakt. Gemoedelijk

« Laatste verandering: 23 Februari 2011, 09:29:53 door arfie »

A well-used door needs no oil on its hinges.
    A swift-flowing stream does not grow stagnant.
    A deer blends perfectly into the forest colors.
    Software rots if not used.

These are great mysteries.
    Naar boven Gelogd

Jesse
    Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2011, 12:28:54 »

EDIT:
    Hmmm... Hij doet wel erg lang over het laden, en kan je hem niet afsluiten tijdens het laden? (ik heb hem moeten killen met taakbeheer)
    daarom heb ik ook in de openingspost gezet:

aangeraden eerst de uitleg hieronder te lezen voor gebruik

als je de z ingedrukt houd stopt ie en zie je het tot dan toe getekende resultaat..

ik heb ook een nieuwe versie gemaakt. Deze is een stuk sneller, en het ziet er ook nog mooier uit ook Tong

Naar boven Gelogd

Advertenties
    « vorige volgende »
    Pagina's: [1]
    Print

Topic Informatie
    0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: