game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  [Tut] Waar moet ik op letten bij de Game Maker wedstrijden?
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Marcoscosci
Oud-moderator

« Gepost op: 4 November 2010, 22:29:37 »

Waar moet ik op letten als ik hoog wil scoren bij de Game Maker wedstrijden?

De Game Maker wedstrijden worden steeds populairder. De wedstrijd #24 had maarliefst 24 deelnemers. Door al deze competities heeft de jury al redelijk wat ervaring met het beoordelen van spellen. We weten inmiddels wel op wat voor dingen we moeten letten om een evenwichtige beslissing te kunnen maken. Helaas zien we dat bepaalde punten elke wedstrijd door verschillende deelnemers verkeerd worden aangepakt. In deze tutorial stippen we deze punten aan.

Presentatie

• Zorg dat de resources bij elkaar passen. Dit is misschien wel het moeilijkste onderdeel van deze categorie. Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld dat deelnemers met simpele en eenvoudige graphics, die niet moeilijk te maken zijn, hoger scoren in deze categorie dan mensen die erg hun best hebben gedaan op ingewikkelde graphics die niet echt gelukt zijn. Ook gebeurt het dat deelnemers drukke muziek zet onder een rustig puzzelspel. Nog weer een ander voorbeeld zijn spellen die een heel strak en mooi menu hebben, maar waar het spel zelf weer een hele andere (minder mooie) stijl heeft. Als je zorgt dat alles een beetje in balans is, dan scoor je gemakkelijker hoog in deze categorie.
  • Zorg voor onderhoudende geluidseffecten en muziek. In tegenstelling tot het bovenste punt, is dit juist weer minder belangrijk, maar kan toch zorgen voor het verschil tussen een middenmoter en een topper. Omdat dit na graphics het moeilijkste type resources is, is de jury hier niet heel streng in, maar het speelt zeker een rol. Wel geldt: liever geen muziek dan slechte muziek.
  • Zorg dat objecten duidelijk en herkenbaar zijn. Soms zijn afbeeldingen wel erg klein, zodat je slecht kan zien wat bepaalde dingen moeten voorstellen. Vaak helpt het al enorm om de objecten net wat groter te maken. Het is vooral erg vervelend als de cursor of de unit(s) die je bestuurt slecht zichtbaar zijn.
  • Blijf af van de resolutie. Veel juryleden vinden het irritant als een spel de resolutie van het scherm aanpast waardoor deze full screen kan worden afgespeeld. Tegenwoordig gebruiken veel mensen al vrij grote resoluties (denk aan 1920x1080). Als je een spel van 640x480 of 800x600 vergroot tot 1920x1080 dan ziet het er gelijk al niet meer uit. En bovendien vinden mensen het soms handig om snel naar andere programma’s te kunnen schakelen wat vaak ook niet meer kan. Het beste is om de keuze voor full screen over te laten aan de speler. En zorg bij full screen bijvoorbeeld voor een zwarte band aan de zijkant in plaats van een beeldvullend level.

Originaliteit

• Probeer zo min mogelijk bestaande spellen na te maken. Spellen zoals pong, breakout, pacman, etc zijn al zo vaak gemaakt dat juryleden zoiets hebben van ‘oh leuk, alweer een kloon…’. Op het gebied van originaliteit scoor je dan automatisch vrij laag. Op zich kan een kloon niet per definitie verkeerd of slecht, maar deelnemers die een spel klonen, lukt het vaak niet om er goede originele elementen aan toe te voegen.
  • Verzin een originele spelnaam. Hoeveel spellen ken je die ‘blocks’ of iets wat er op lijkt heten? Waarschijnlijk veel. Een afgezaagde spelnaam duidt vaak op een gebrek aan creativiteit. De naam van je spel is (normaal gesproken) het eerste wat een jurylid van je spel ziet, dus zorg dat hij/zij gelijk enthousiast wordt bij het zien van de titel.
  • Wees creatief, maar overdrijf niet. Het kan voorkomen dat deelnemers iets heel origineels bedenken, maar wat toch eerder aftrekpunten oplevert dan bonuspunten. Om maar even een niet-bestaand voorbeeld erbij te pakken: stel het menu is een doolhof. De knoppen Play, Quit, Load en Help zitten allemaal verstopt in een andere hoek van het doolhof. Heel origineel allemaal, maar niet erg gebruikersvriendelijk. Je wilt als speler namelijk snel door het menu kunnen navigeren. Als je iets origineels bedenkt, moet je ook nagaan of er ook nadelen aan zitten.

Gameplay

• Zorg dat de gebruiker altijd overzicht houdt over het spel. Een speler moet altijd in staat zijn om een level in één keer uit te spelen, dus zonder trial en error. Spelelementen als onzichtbare muren, vijanden/obstakels die plotseling vanuit het niets komen en gebeurtenissen die van toeval afhangen wekken irritatie op en zijn slecht game design.
  • Zorg dat het spel uitspeelbaar is. Levels moeten niet te makkelijk zijn, maar ook zeker niet te moeilijk. Zorg dat er nooit meer vijanden in beeld komen dan je redelijkerwijs kan neerschieten. Vijanden die je te vaak moet raken voordat ze uitgeschakeld zijn, kunnen het spel ook te moeilijk maken. Zorg voor voldoende checkpoints in lastige levels. Zorg voor voldoende levens. Niets is vervelender dan een spel met veel levels waarbij je amper geraakt mag worden en waarbij je meteen het hele spel opnieuw moet doen als je af bent. Zorg tenslotte dat als de computer met hetzelfde unit speelt als jij, dat hij ook dezelfde mogelijkheden heeft. Als de computer bijvoorbeeld met auto’s speelt die er hetzelfde uit zien, maar wel 10% sneller gaat of bepaalde wapens kan gebruiken die jij niet kan gebruiken, dan is dat niet eerlijk.
  • Zorg dat de besturing prettig is. Een speler moet altijd zonder al teveel problemen de controle hebben over zijn units. Controleer of het inderdaad onmogelijk is om vast te zitten in muren. Controleer of de units inderdaad altijd in dezelfde richting gaan als de speler opdraagt.
  • Zorg voor voldoende variatie. Spellen waarbij je alleen kan lopen en schieten zijn negen van de tien keer snel saai. De zogeheten replayability (herspeelbaarheid) van het spel is dan niet erg hoog. Zorg voor extra’s die het spel verslavend maken. Als we de beroemde Super Mario spellen als voorbeeld erbij pakken, dan zie je dat er wel tientallen moves zijn om Mario door levels heen te loodsen. En kijken we naar de Zelda reeks, dan merk je dat er allemaal collectables en sidequests zijn om de speler te blijven boeien. Overdrijf dit echter niet. Er zijn ook genoeg voorbeelden van spellen die juist helemaal niet veel extra features hebben, maar toch heel succesvol zijn. Denk hierbij aan Pacman en Tetris.
  • Zorg voor een goed beloningssysteem. Dit hangt ook wel een beetje samen met het vorige punt, want een goed beloningssysteem zorgt ervoor dat het spel verslavender is. Zorg voor een goede balans tussen de punten die je voor de verschillende opdrachten kan krijgen. Voor moeilijkere onderdelen in het spel, moet je ook meer beloond worden. Het wil ook nog wel eens voorkomen dat een speler strafpunten krijgt als hij iets verkeerd doet, terwijl hij/zij er zelf eigenlijk weinig aan kon doen. Probeer dit te voorkomen. Heb je een spel waar je upgrades kan kopen (of verdienen), leg dan ook voldoende uit wat je er mee op schiet.

Afwerking

• Gebruik niet de standaard pop-ups en game info. Veel deelnemers tonen in het begin van het spel meteen de speluitleg in de game info, wat gelijk al een slecht visitekaartje is. Speluitleg hoort op een leuke manier in het spel te zitten. Dit kan bijvoorbeeld een aparte tutorialpagina zijn waar met afbeeldingen h.e.e.a. wordt uitgelegd. Ook kun je een paar tutoriallevels aan het begin van het spel plaatsen, waar stap voor stap de mogelijkheden worden uitgelegd. De standaard game info is net een Word-document en is niet bepaald professioneel. Hetzelfde geldt voor de standaard pop-up. Als deze in beeld komt, ziet een jurylid meteen dat er weinig aandacht is besteed aan afwerking.
  • Controleer het spel op spelfouten. In bijna elke competitie staat in ruim de helft van alle spellen één of meerdere spelfouten. Dit is erg slordig en ook onnodig. Je zou het spel door vrienden kunnen laten spelen voordat je hem opstuurt. Zij kunnen dan voor jou een lijst maken met alle spelfouten.
  • Probeer bugs zo veel mogelijk te voorkomen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want als je wist dat de bugs er waren, dan zou je ze er gelijk uit halen. Wat kan helpen om bugs te vinden, is om nadat de game klaar is, het spel zelf van voren af aan uit te spelen. Stel je maakt een spel level voor level, en elke keer als een level klaar is ga je die testen, en als het level werkt, ga je naar de volgende en ga je die testen. Wat er kan gebeuren is dat er door een verandering of verbetering iets niet meer werkt in een level dat je al eerder gemaakt hebt. Ook een veelvoorkomende error is de error die je krijgt als je naar de volgende room probeert te gaan terwijl er geen volgende room is. Het is zonde om die erin te laten zitten.
  • Zorg dat je makkelijk begint en het niveau gelijkmatig hoger wordt. In het begin moet de speler nog wennen aan de mogelijkheden, dus begin niet te moeilijk. Zorg ook dat de moeilijkheidsgraad van de levels langzaam oploopt. Als de moeilijkheidsgraad van de levels vrij willekeurig is, dan kan het zijn dat een grote groep vast loopt bij hetzelfde level, waardoor latere levels door velen niet bereikt worden.
  • Zorg dat je spel niet onnodig veel MB groot is. De meeste grote spellen zijn niet groot omdat ze zo enorm veel mogelijkheden en levels bevatten, maar omdat er een heleboel resources bij zitten die vaak niet eens veel toevoegen aan het spel. Met een extern introfilmpje wordt je spel al meteen explosief groter, wat erg zonde is als je zelf ook prima met functies in Game Maker een cutscene kan maken. Zorg ook dat je resources niet dubbel laadt. Als je twee objecten hebt die dezelfde sprite gebruiken, hoef je de sprite toch maar één keer toe te voegen. Verder hoeft je spel niet 10 verschillende deuntjes van 4MB te bevatten. Twee of drie is vaak al zat.
  • Zorg dat het spel op constante snelheid draait. Soms gebeurt het dat er dusdanig veel objecten tegelijk in beeld zijn, dat het de computer te veel rekenkracht kost. De FPS (frames per second) valt dan terug. De meestvoorkomende reden hiervoor is dat er teveel objecten en/of particles tegelijk in beeld zijn. Controleer of particles optijd weer vernietigd worden wanneer ze geen functie meer hebben. Een andere mogelijkheid is om objecten (ver) buiten je window inactief te zetten en ze pas weer actief te maken als je in de buurt komt.

door Marcoscosci, namens alle (oud)juryleden

« Laatste verandering: 5 November 2010, 07:47:34 door Matrebatre »

"De uitslag is bekend wanneer die klaar is, en hoe lang dat duurt weet niemand."
Naar boven Gelogd

Bjarno
Jurylid

Vragen over GM niet via PM.

« Antwoord #1 Gepost op: 5 November 2010, 08:02:12 »

Handige tutorial Gemoedelijk Deze fave ik.

Enigste "minpuntje" is dat dit niet enkel van toepassing is op wedstrijden maar ook op alle andere games Tong

Naar boven Gelogd

la quiz
Nieuwsposter

« Antwoord #2 Gepost op: 5 November 2010, 20:56:07 »

Ah goed om te weten allemaal ja. Dit zorgt er zeker voor dat mensen voortaan hun spel beter gaan afwerken en wat denk ik nog wel de beste tip uit deze tut is, is om je spel te laten betatesten door iemand anders. Met de nadruk op iemand anders. Want zelf ben je vaak blind voor bepaalt soort errors omdat je er als het ware 'omheen speelt'. Dit heb ik vaak.

Ik zag helaas geen puntje staan over het icon en de loadingbar. Nu weet ik van mijn vriend Kaasje, dat veel juryleden daar toch ongemerkt rekening mee houden. Het zou volgens mij prima passen bij het puntje over de game info. Als Kaasje mijn spel altijd betatest, zeurt hij ook altijd over het icon en de loadingbar. En aangezien hij nu tegenwoordig ook soms 1 van de juryleden is Tong.

Groeten,
La Quiz

Naar boven Gelogd

HD Blood
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 5 November 2010, 21:13:36 »

Vet !

Dit is een hele handige tut !
Ik zou niet op alles kunnen letten, dat krijg ik nooit gemanaged. maar de meeste punjes vind ik wel handig !
Maar de afwerking zoals messages, enzo, doe ik altijd wel, dus dat is al mooi meegenomen.

Heel fijn dat deze tut er is !
Mvg HD.

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Antwoord #4 Gepost op: 6 November 2010, 13:15:27 »

Ik zag helaas geen puntje staan over het icon en de loadingbar. Nu weet ik van mijn vriend Kaasje, dat veel juryleden daar toch ongemerkt rekening mee houden. Het zou volgens mij prima passen bij het puntje over de game info. Als Kaasje mijn spel altijd betatest, zeurt hij ook altijd over het icon en de loadingbar. En aangezien hij nu tegenwoordig ook soms 1 van de juryleden is Tong.
Klopt, het gebruiken van het standaard icoontje en laadscherm helpt natuurlijk niet om hoog te eindigen. Maar dat is (voor mij althans) één van de minder belangrijke dingen, ik let veel meer op de afwerking van het spel zelf. Alleen als het spel zelf heel goed is ga ik zeuren over dat soort dingen Tong. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om er rekening mee te houden.

Naar boven Gelogd

maanu40
Gebruiker

Nog een persoon

« Antwoord #5 Gepost op: 6 November 2010, 16:11:13 »

Ik vind eigenlijk dat dit niet alleen voor gm wedstrijden geld maar ook voor in het algemeen. Als ik deze tut had geschreven dan zou ik hem "Hoe maak ik mijn spel goed?" noemen. Knipoog

Naar boven Gelogd

dj2010
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 18 November 2010, 21:05:56 »

heel mooie tut!!!

ik ben't er helemaal mee eens dat spelfouten in een game (wat héééél vaak voorkomt) echt gewoon heel slordig zijn!

mooi geordend, en handig voor elke game.

Wordt verwacht in 2012
Naar boven Gelogd

Martin Beentjes
Gebruiker

Gelieve quotes gebruiken bij PB's.

« Antwoord #7 Gepost op: 19 November 2010, 20:35:27 »

Mooie uitgebreide tutorial. Goed uitgelegd, alles staat erin. Ik denk dat dit uiteindelijk, als je de tutorial iets manipuleert, dat het eigenlijk niet alleen voor een wedstrijd geld, maar voor altijd als je een game showt hier.
Top tutorial, hier heb ik nou wat aan.
Helaas doe ik weinig meer in GM omdat ik bijna alleen op Ubuntu zit Tong

Naar boven Gelogd

Ant-99
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 25 December 2010, 14:05:13 »

heel mooie tut!!!

ik ben't er helemaal mee eens dat spelfouten in een game (wat héééél vaak voorkomt) echt gewoon heel slordig zijn!

mooi geordend, en handig voor elke game.
Dat geld ook voor hoofdletters...
Oh ja, mooie tuturial...Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

mori
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 5 Juni 2011, 23:17:55 »

en als je nou dislextie hebt?

Naar boven Gelogd

lucb1e
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 6 Juni 2011, 00:59:14 »

Dan doe je je best, en als het heel erg is kun je het misschien bij het inleveren erbij zeggen. Of er rekening mee gehouden wordt weet ik niet.
Je kan in ieder geval altijd googlen voor de juiste spelling van een woord, grammatica is inderdaad wat lastiger. Maar wel te doen lijkt me, en grammaticafouten zijn sowieso minder erg dan dat je typvouten maakt.

« Laatste verandering: 6 Juni 2011, 01:01:25 door lucb1e »

Naar boven Gelogd

Compor
Jurylid

« Antwoord #11 Gepost op: 6 Juni 2011, 06:46:47 »

en als je nou dislextie hebt?
Dan vraag je je ouders/vrienden om je teksten netjes te maken.
Of je zorgt dat er weinig tekst in je spel zit, of gebruikt een spellingchecker (die van Word bijv.).
Het meeste kan je er met hulpmiddelen wel uit halen.

Naar boven Gelogd

mori
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 6 Juni 2011, 08:04:03 »

meestal zijn de woorden wel goed maak de gramatica van engels is bij mij heel slecht.

Naar boven Gelogd

Martin Beentjes
Gebruiker

Gelieve quotes gebruiken bij PB's.

« Antwoord #13 Gepost op: 6 Juni 2011, 17:17:09 »

Dan kun je het spel ook in het Nederlands maken en alle teksten door iemand laten controleren, en eventueel iemand vragen de teksten vertalen naar het Engels.

Naar boven Gelogd

Marcoscosci
Oud-moderator

« Antwoord #14 Gepost op: 12 Juni 2011, 13:26:20 »

Wat ik overigens ook nog wel even wil noemen n.a.v. de huidige competitie: stop geen dingen in je wedstrijdversie die niet voor de wedstrijd bedoeld zijn!

Het dient totaal geen doel om er meer dingen in te stoppen dan nodig of toegestaan. Zet alle extra functionaliteit gewoon even uit.

"De uitslag is bekend wanneer die klaar is, en hoe lang dat duurt weet niemand."
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: