game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Experts
| | |-+  1 lichaam of allemaal ledenmaten?
Pagina's: [1] 2 3 4
« vorige volgende »
Print
Advertenties

vadewad
Gebruiker

« Gepost op: 24 Juni 2006, 11:31:36 »

Ik zat me af te vragen:
Met gamemaker waneer we een 3D spel maken, de meeste maken ,als ze een poppetje maken, een poppetje  als 1 geheel.
Nou ik zat te denken als je de ledenmaten van het poppetjte appart maakt zo bv rug, bovenbeen, onderbeen, voet,bovenarm,onderarm,hand
dat je met die ledenmaten veel meer dingen kan doen dan bijvoorbeeld waneer je een enkel poppteje maakt.
Maar wat zijn nu de voordelen n de nadelen van deze 2 verschllende technieken?

Waarom heeft een dom blondje lege flesjes in de frigo staan???

Zo kan ze de mensen die niets willen drinken ook iets geven.
Naar boven Gelogd

tidob1
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Juni 2006, 11:42:10 »

Met verschillende ledematen is het veel meer werk en een stuk lastiger. Probeer de ledematen maar eens op de juiste plek te krijgen en te houden terwijl ze realistisch bewegen. Het ziet er dan weer wel veel professioneler uit, dat je bijvoorbeeld voor een headshot meer punten krijgt.

« Laatste verandering: 17 Mei 2009, 14:37:36 door tidob1 »
Naar boven Gelogd

David_cross
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 24 Juni 2006, 11:45:03 »

Ik zou kiezen voor ledenmaten. Het is meer werk, maar je kunt makkelijk verschillende armors maken, zonder dat je een heel nieuw model moet maken. Ook kun je dan makkelijker verschillende textures op je poppetje toepassen. En je kunt het realistischer laten bewegen. Het nadeel is dat het meer werk is, maar dat weegt niet op tegen de resultaten, denk ik.

Naar boven Gelogd

vadewad
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 24 Juni 2006, 11:50:27 »

maar voor de plaats van de ledenmaten kan je de functies sin(x) en cos(x) toch gebruiken?
trouwens als je enkel een poppetje hebt, heb je enkel een poppetje voor  te wandelen, enkel een poppetje voor te lopen, enkel een poppetje voot te klimmen, ....
met ledenmaten kan je deze acties allemaal uitvoeren, kost dit dan ook minder gehuegen aangezien je al die modellen dan niet laden moet?

Waarom heeft een dom blondje lege flesjes in de frigo staan???

Zo kan ze de mensen die niets willen drinken ook iets geven.
Naar boven Gelogd

jocom
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Juni 2006, 12:05:59 »

dat is misschien wel zo, maar het is denk ik ook meer tekenwerk als je ledematen doet, je hebt dan volgens mij wel meer vertices(of wat het meervoud ook mag zijn)

jocom

JESUS-freak
--------------
TRIAL AND ERROR is de beste manier om te leren en problemen op te lossen
--------------
Linux rules!!!
Gebruik allemaal Linux!!!
Gratis, efficient en weinig virussen of voor geinstalleerde bugs.
Naar boven Gelogd

t681
Gebruiker

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Juni 2006, 12:15:31 »

Citaat
maar voor de plaats van de ledenmaten kan je de functies sin(x) en cos(x) toch gebruiken?

daardoor word het beslist niet minder makkelijk hoor...

Nou ben ik zelf geen expert, ik zou toch voorkeur geven aan ledematen, ik ben wel in staat om een kirby-achtig mannetje te laten bewegen met verschillende bewegingen, maar een mensfiguur gaat mij te ver.
Ik heb mijn voorkeur gegeven maar trek mij verder terug totdat ik wl een expert ben, anders vinden mensen mij dadelijk een noob.  Knipoog

Naar boven Gelogd

Flumble
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Juni 2006, 17:28:00 »

Ik ben zelf al volop bezig geweest met het maken van een poppetje in 3D met 1 geheel. Dat was veel werk.
Ik ga met de dingen die ik nu weet eens een nieuw poppetje maken, dat wl gebruik maakt van ledematen en dat lijkt mij toch echt veel minder werk. Gemoedelijk

Ook handig aan het gebruik van ledematen/transformaties is dat je er makkelijk iets aan kan toevoegen, dat dan ook op de juiste plaats wordt getransformeerd (ook wanneer door een bug het poppetje op z'n kop staat Tong ).
Dit wat ik bedoel is ongeveer wat scorpius zei. (2 reacties hieronder)

Naar boven Gelogd

tijn22
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Juni 2006, 20:24:16 »

Ik denk niet dat het meeste werk hem in de 3D modellen maken zit, maar in het programmeren van de bewegingen ervan, tijdens het lopen zullen de benen moeten bewegen. dat kan nog wel, maar ze moeten pressies in de tegenovergestelde richting werken. daarnaast moeten de armen ook nog eens doorzwaaien als je stopt met rennen. (bijvoorbeeld). buiten het feit dat de 3D modellen al (vrij) moeilijk zijn om te maken, moet je de speler ook nog eens realistish laten bewegen, anders hebben de apparte ledematen nog geen zin, en geven ze je niet het gewenste resultaat.

Naar boven Gelogd

scorpius
Oud-moderator

Ex-moderator

« Antwoord #8 Gepost op: 11 Juli 2006, 00:24:55 »

Meerdere ledenmaten is doelloos omdat je het zelfde effect kan nabootsen met een geheel poppentje, verschillende armors enzo heeft er niks mee te maken. Een echte 3D spel gebruikt een skelleton die heel de poppentje bestuurt, armors enzo kun je wel los erbij doen maar dan in het spel zelf word het 1 object (Link heet dat) dan beweegt hij over de X,Y,Z as hetzelfde (ook rotated).

Je maakt daarnaast nog de animatie van de poppentje niet in de spel zelf, denk maar aan sprites enzo. Rigid body word heel veel gebruikt als er geen animatie aanpas kan komen, denk maar aan om de vijanden niet allemaal hetzelfde neer late vallen en meer realistiser. Als hij van de trap afval weet je niet van te voren waar hij staat enzo. Dus zorgt Rigid body om hem realistisch te laten vallen.

Een geheel 3D object moet je zien als een huid, van binnen zit een skelleton die de huid bestuurt.
http://www.webreference.com/3d/lesson98/98-1.gif

De gelen strepen zijn zeg maar de skelleton, de witte is wat je in de spel ziet als de object. Als je de skelleton animeert hoe je wilt gaat de "huid" mee, losse ledenmaten animeren kan wel maar dan moet je wel de skelleton vast maken en daar schiet je niks mee op Knipoog

(geel skelleton) (grijs "huid")

Zoals je ziet maak ik zelf ook 3D object, de hoofd zit nu los maar maak ik later weer vast, daarna komt de skelleton en dan lekker animeren ^^

Dus effe kost samen gevat:

Je hoeft niet de beweging te programeren als je alles in een andere programma doet.

Losse ledenmaten is meer werk en doeloos

head shot hoef je geen losse leden te hebben

Naar boven Gelogd

Sjeffff
Gebruiker

GM Old Skool

« Antwoord #9 Gepost op: 28 September 2006, 21:58:59 »

dus een poppetje als rayman zou jij als 1 sprite maken. Want dit is ook weer zo`n geval dat het totaal aan het spel ligt. Wil je er 1tje die loopt,rent,ligt etc dan is het handiger om 1 poppetje te maken. Wil je dat die uitelkaar spat ( op niet telkens manier) is het handiger om ledematen te gebruiken, hoewel je het ook zo kunt doen dat op het moment van de impact dat je dan die ledematen maakt (hoewel die daar dan weer erg sloom van zal worden)

Naar boven Gelogd

tidob1
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 29 September 2006, 16:00:18 »

GMPsychics zou het waarschijnlijk wel wat makkelijker maken,
maar dan is het niet meer geheel met GM gemaakt... Knipoog

Naar boven Gelogd

haro1power
Gebruiker

Don't Stop Me Now!

« Antwoord #11 Gepost op: 29 September 2006, 16:39:28 »

Misschien zou het ook mogelijk zijn om gewoon onzichtbare objecten op het lichaam te plakken.

Zodat je een headshot en zo kunt maken, met weinig moeite.
Dan moet je instellen bij step event dat obj_head dat die bijvoorbeeld 20 pixels omhoog zit. Dan de Y kwadraat van het object.

ICT - That's Living!
Naar boven Gelogd

Laloeka
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 27 September 2007, 16:14:54 »

Hier zat ik gister ook over te denken,

Je kunt het proberen maar ik heb zowat elke website, forum enz. afgekeken en je hebt hier echt goed uitgewerkte code's voor nodig;
Als de rug beweegt moet bijv. de arm een andere kant opgaan als de benen en de benen ok zo...

Twijfelachtig

Als je op eenofandere manier meer 'origin' punten kon maken zou het veel makkelijker zijn

Maar hoe Verrast Treurig

Als je nou een object met verschillende sprites kunt maken en ook kunt kiezzzzen waar je de sprites plaatst zou het kunnen.

Maarja ik ben ook maar een simpele BRUG-WUP Knipoog

-------
Naar boven Gelogd

blackhawk
Gebruiker

NumNumNum ^,^

« Antwoord #13 Gepost op: 28 September 2007, 11:55:14 »

meer ledematen is echt niet moeilijker...
Ik zou altijd voor de losse ledematen gaan.
Het is redelijk simpel, makkelijk aan te passen, goed te overzien Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

helderdje
Gebruiker

Say that again!

« Antwoord #14 Gepost op: 10 Oktober 2007, 19:10:34 »

Ik denk eigelijk dat je juist beter losse ledematen kunt doen, Waarom zou het meer werk zijn dan direct een geheel,
nu heb ik dan nog nooit 3d gedaan, maar het lijkt me egt niet zo moeilijk om ze op de goede plek te krijgen, Oke, het is mischien ff werk, maar dan bereik je ook wat,
Zobiezo, De bewegingen worden er veel beter van.. en als je zon geheel wil animeren kost het ook wel wat tijd..

No problem.
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: