game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  [EXA] Vrij geavanceerde inventory met shop en bank.
Pagina's: [1] 2 3 ... 6
« vorige volgende »
Print
Advertenties

nielsjes1
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1473


« Gepost op: 15 Augustus 2010, 11:38:20 »

Vrij geavanceerde inventory met shop en bank.

Gemaakt door: Nielsjes1 (Niels)
Met de basis van: Deze TUT van Urban Joris (SoftLion)


Versie: Game Maker 7 PRO
Niveau: Gevorderd


Ik heb m'n 1e example gemaakt. Gemoedelijk Het is een inventory met shop en bank. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Gemoedelijk

Hoe het werkt:
De inventory is maar 1 object, hij drawed 24 keer spr_slot, deze wordt dan vervolgens gevuld met het item dat er in zit. De items hebben allemaal een ID (de image_number in spr_item) dit ID is erg belangrijk! Als je een item aanmaakt moet je een ID instellen (dit bepaald welk item het is). De shop en bank werken ongeveer hetzelfde als de inventory. Overigens maken deze alle 3 voor ieder slot een globale variable.

Wat in de example zit:
Een inventory natuurlijk (24 slots).
Een shop met 36 slots waar je items kunt kopen en verkopen (halve prijs, naar boven afgerond).
Een bank met 36 slots waar je items op kunt zetten en af kunt halen.
Het gebruiken van items.
Een vijand die items dropt als je hem dood.

De controls:
Pijltjes:                             Lopen
Enter:                               Maak een item; Dit is om te testen!
Spatie:                             Dood een enemy.
Link klikken (indrukken):   Versleep/drop item.
Rechts klikken:                 Gebruik/buy/sell item.
I:                                     Zet inventory aan/uit.
F:                                     Praat/pak items op.
Esc:                                  Sluit vensters/sluit de game af.


Screen:


Q&A:
Q: Hoe verander ik de items?
A: Ga naar spr_item, iedere image is een item. Je kunt er zoveel maken als je wilt.

Q: Hoe verander ik de prijzen van items?
A: Ga naar de GAME START event van obj_shop en verander ze zo:
GML:
global.value[ITEM-ID]=WAARDE
Je kunt er ook meer toevoegen als je meer items maakt.

Q: Ik wil dat de shop andere items verkoopt, hoe moet dat?
A: Ga naar de GAME START event van obj_shop, het 2e codeblok en verander het. (Zie de comments.)

Q: De inventory/shop/bank staat niet op de goede plek, wat moet ik doen?
A: Ga naar de draw event en verander de variables xx en yy.

Q: Ik wil dat je meer/minder terug krijg als je een item verkoopt, hoe doe ik dat?
A: Ga naar het script "sell_item" en verander daar:
GML:
global.gold+=ceil(global.value[sell] /2)
   In de gewenste hoeveelheid.

Bugs, tips, complimenten, kritiek, alles is welkom. Gemoedelijk


Mvg, Niels.

« Laatste verandering: 5 Mei 2013, 20:06:06 door nielsjes1 »

Naar boven Gelogd

mikey
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1322

Tekenaar/ Schilder/ Grafisch vormgever


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Augustus 2010, 00:47:32 »

Mooi, de tutorial is toch gekomen! Gemoedelijk Een erg mooie tutorial, wat mij nog wel handig lijkt is, hoe voeg je items samen? Bijvoorbeeld een scherpe stok en een veer, als je ze op elkaar sleept dat ze dan samen een pijl worden. Dat lijkt mij erg leuk om te weten, of hoe maak je een extra slot waarin je de dingen ziet die je draagt bijvoorbeeld een pet? Ik weet het wel, maar misschien andere niet. Maar wel een erg leuke tutorial.


mvg, mikey Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

nielsjes1
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1473


« Antwoord #2 Gepost op: 17 Augustus 2010, 08:04:42 »

Mooi, de tutorial is toch gekomen! Gemoedelijk Een erg mooie tutorial, wat mij nog wel handig lijkt is, hoe voeg je items samen? Bijvoorbeeld een scherpe stok en een veer, als je ze op elkaar sleept dat ze dan samen een pijl worden. Dat lijkt mij erg leuk om te weten, of hoe maak je een extra slot waarin je de dingen ziet die je draagt bijvoorbeeld een pet? Ik weet het wel, maar misschien andere niet. Maar wel een erg leuke tutorial.


mvg, mikey Gemoedelijk
Ok, dat samenvoegen zat in de tutorial van softlion, ik heb het nooit gebruikt, dus het er ook uitgehaald, toen ik deze example maakte, ben ik dat vergeten er weer in te doen. Ik zal het er wel inzetten. Gemoedelijk
Die equipslots komen er misschien ook wel in, alleen ik heb nu geen tijd om er aan te werken. Engel


Naar boven Gelogd

Martin Beentjes
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 2332

Gelieve quotes gebruiken bij PB's.


« Antwoord #3 Gepost op: 17 Augustus 2010, 10:31:14 »

Heeft elk slot eigenlijk ook een ID? Bijvoorbeeld sl1, sl2 etc.
Want dan kun je de inhoud wegschrijven in een ini file. Als je snapt wat ik bedoel.

Ik zou met dat samenvoegen misschien werken met een Craftsysteem. Anders kun je zo lvl 100 wapens maken Tong
Dus misschien een uitgebreider systeem? Dat is dan wel voor later, want hier kunnen mensen ook op uitbreiden, als het van jou mag. Tong

Ik vind het zelf wel een zeer goede example. Ik ga de codes eens goed doornemen, en dan kan ik het zelf proberen Gemoedelijk



Martin

Naar boven Gelogd

nielsjes1
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1473


« Antwoord #4 Gepost op: 17 Augustus 2010, 10:53:16 »

Heeft elk slot eigenlijk ook een ID? Bijvoorbeeld sl1, sl2 etc.
Want dan kun je de inhoud wegschrijven in een ini file. Als je snapt wat ik bedoel.
Ieder slot heeft een globale variable. Run anders maar in debug mode, dan kan je het zien. Knipoog


Naar boven Gelogd

Martin Beentjes
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 2332

Gelieve quotes gebruiken bij PB's.


« Antwoord #5 Gepost op: 17 Augustus 2010, 11:45:27 »

Oké, dan kun je dus de inhoud van de inventory opslaan in een INI bestand Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

dolf10003
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 80


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Augustus 2010, 12:53:48 »

heb een fout gevonden in het spel ik ben nu voor de zoveelste keer iteams toe aan het voegen maar na ID 29 komt er een fout in het spel als je dat iteam  wilt verkopen staat er dat er een fout is opgetreden de fout is dit



___________________________________________
ERROR in
action number 1
of Mouse Event for Glob Right Released
for object obj_shop:

In script sell_item:
Error in code at line 14:
       global.gold+=ceil(global.value[sell] /2)//we geven geld (maar de helft, naar boven afgerond)
                                ^
at position 31: Unknown variable value or array index out of bounds




ik heb natuurlijk wel de waarde in gesteld van de iteams


Dolfgames

http://www.dolfgames.eu/

Projecten

Little Demon

Download via http://www.dolfgames.eu/store.htm
Naar boven Gelogd

mariogame
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 113


« Antwoord #7 Gepost op: 28 Augustus 2010, 17:45:17 »

goede tutorial.
maar als ik een nieuwe item maak. krijg ik die nooit uit enemy.

Naar boven Gelogd

nielsjes1
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1473


« Antwoord #8 Gepost op: 1 September 2010, 16:13:56 »

goede tutorial.
maar als ik een nieuwe item maak. krijg ik die nooit uit enemy.
Heb je wel de items verandert die de enemy kan droppen? En de kans hoger dan 0 procent gezet? Engel
Anders werkt het namelijk niet. Tong

EDIT:
Ik heb nu geen GameMaker, maar ik denk dat je bij problemen zoals dolf had, de for event moet veranderen.

« Laatste verandering: 1 September 2010, 18:27:10 door nielsjes1 »

Naar boven Gelogd

mariogame
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 113


« Antwoord #9 Gepost op: 7 September 2010, 08:19:53 »

bedankt het werkt.
alleen nog een probleem ik heb in mijn shop nieuwe items gemaakt.
maar als ik left click op dat item doe komt er dit.

___________________________________________
ERROR in
action number 1
of Mouse Event for Glob Right Released
for object obj_shop:

In script buy_item:
Error in code at line 12:
      if global.gold >= global.value[buy]//we kijken of we genoeg geld hebben
                               ^
at position 30: Unknown variable value or array index out of bounds

Naar boven Gelogd

Naud1234
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 715


« Antwoord #10 Gepost op: 7 September 2010, 17:41:53 »

Ik vind dit een handige example. Ik ga het misschien wel gebruiken. Ik weet wat alles betekent maar ik zou het niet kunnen nabouwen, omdat ik dan veel dingen zou vergeten er in te zetten. Tong Ik heb de example aangepast zodat je de grootte van je inventory kunt aanpassen in het Game Start event door global.hor (de hoeveelheid kolommen) en global.ver (de hoeveelheid rijen). Het heeft me best veel moeite gekost om overal alle standaardwaarden voor de hoeveelheid rijen en kolommen te vervangen door global.ver en global.hor.  Tong

Download de verbeterde versie met aanpasbare hoeveelheid rijen en kolommen.


Naar boven Gelogd

aragorn0099
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 131


« Antwoord #11 Gepost op: 12 September 2010, 15:20:39 »

nice [tut] 3 moeilijke dingen in 1 goed bedacht Blij en 3 basis dingen voor een rpg dus goed gedaan en vreselijk bedankt Blij

Naar boven Gelogd

phtje
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 428

Iedereen succes in GMW #27! :)


« Antwoord #12 Gepost op: 11 Oktober 2010, 19:05:22 »

De link doet het niet, of ligt dat aan mij?


Naar boven Gelogd

nielsjes1
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1473


« Antwoord #13 Gepost op: 11 Oktober 2010, 19:06:27 »

De link doet het niet, of ligt dat aan mij?
EasyUpload is down zie ik, toen ik dit uploade was updo down, dus nu upload ik het ook wel op updo. Knipoog


Naar boven Gelogd

phtje
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 428

Iedereen succes in GMW #27! :)


« Antwoord #14 Gepost op: 11 Oktober 2010, 19:09:24 »

EasyUpload is down zie ik, toen ik dit uploade was updo down, dus nu upload ik het ook wel op updo. Knipoog
Graag pm me waarneer je klaar bent.
Ik wil is kijken hoe jullie een inv. maken ^^ en of dat met de mijne verscheelt ^^
Erg bedankt.


Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 6
Print


Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2019 Nederlandse Game Maker Community