Best of: mei en juni
Door La Quiz en Kaasje
Deze twee maanden zijn weer omgevlogen. Mede dankzij de vele wedstrijden in deze twee maanden, het einde van
GMW#22, die gewonnen werd door Venator Inc. met hun spel Commodian, de
10-daagse GMW#23, gewonnen door Dennisvdz met zijn spel Bloxx, en het begin van
GMW#24 hebben we allemaal levend het einde van het schooljaar gehaald. Mei en juni zijn ook maanden van verandering. Met een
nieuwe regel over geanimeerde avatars en signatures, het
NGMC Hall of Fame topic, dat uiteindelijk toch gekomen is en niet te vergeten:
de nieuwe lijst van muziekprogramma’s in het Resources subforum. En, misschien heb je dat nog niet gemerkt, maar je kan je signature nu niet meer opvullen met 500 tekens, maar met 1000 tekens!
Als klap op de vuurpijl mochten wij op 25 juni de community feliciteren met haar 10.000ste lid. Verder is ook de uitslag van de Creative Game Challenge van de Universiteit Utrecht bekend. Wij feliciteren:
P v Loon en
Lambriory met hun 1ste plaats met hun spel
Beasts of Darkness,
Tai met zijn 2de plaats met zijn spel
Narithia en
BlueMoonProductions met de DGDARC-prijs voor zijn spel
AnimalQuest. Er zijn mooie resultaten behaald door de leden van onze community en dat is iets waar we trots op mogen zijn.
Ook qua goede games op de community heeft het niet stilgestaan. Zowel in het Work In Progress subforum als het Game-Maker Creaties subforum zijn vele goede games uitgebracht. De hoogtepunten zullen we uiteraard in dit topic bespreken.
Als laatste gaat er ook iets veranderen aan de best of topics. Wees niet bang, noch het interview, noch de previews zullen geschrapt worden. Er is namelijk besloten dat er bij elk best of topic een lid van het forum een stukje mag schrijven. Omdat Kevindemen ons op dit idee gebracht heeft, mocht hij als eerste uit een lijstje met games kiezen om te reviewen. Zijn review vindt je dus ook terug in dit topic.
Hoe je zelf de kans kan krijgen een review of preview te schrijven, vind je aan het einde van het interview (wat in deze uitgave met niemand minder dan Tai is) in het nawoord. Voor nu wensen wij je veel plezier met het lezen van deze best of!
Online Tag
Hoewel hij van zijn docent slechts een 8,5 als cijfer kreeg, verdiend
Semmy voor
Online Tag toch minstens een twee keer zo goed cijfer. Online Tag heeft een simpel concept. Het is namelijk gewoon het standaard buitenspeel-spelletje wat wij tikkertje noemen, maar dan met power-ups, verschillende tegels waardoor je sneller of langzamer gaat lopen en geheime gangen. Daarnaast hoef je voor een potje tikkertje nu niet naar buiten, maar kan je gewoon achter je computer blijven zitten en met een aantal vrienden online tegen elkaar spelen. In de drie maps die er zijn is genoeg te beleven om dit een tijdje te doen. Het spel werkt simpel: één iemand is de tikker. Zodra de tikker iemand weet te vangen, wordt de getikte de tikker en mag diegene proberen om iemand te tikken. Zo gaat het spel steeds door. Is dat alles? Nee, want hoe langer je het volhoudt zonder getikt te worden, hoe meer punten je krijgt. Met deze punten kun je nieuwe ‘outfits’ kopen voor jou eigen speler. Grafisch is het spel heel simpel, maar dat maakt het ook wel leuk. Hoe meer mensen er online zijn, hoe chaotischer en leuker het spel wordt en dat maakt het spel uniek en verslavend. In ieder geval, mocht je het nog niet gespeeld hebben, dan is het zeker eens de moeite waard om Online Tag te spelen.
>> Online Tag topic
Commodian
Het spel
Commodian van
Venator Inc. (Shiritt, Official-Neosoft en Eagleguard) is de terechte winnaar van Game-Maker Wedstrijd #22 (met slechts twee punten voorsprong op de nummer twee van de wedstrijd). In dit spel ben jij een ruimtevaarder die vele onbekende planeten ontdekt. Echter, deze planeten, die elk bestaan uit vier verschillende levels, zijn bewoond met allerlei buitenaardse wezens, die jou het leven onveilig maken. Het is jouw doel deze buitenaardse wezens te verslaan door allerlei valstrikken neer te zetten. Commodian lijkt dus een beetje op een tower-defense spel, maar dan met ontzettend veel ‘towers’, levels en verschillende vijanden, die ieder een andere zwakte hebben. Aan het einde van elke planeet komt er een uitdagende boss-battle. Het spel heeft vele extra’s. Zo heb je een soort encyclopedie waarin je de zwaktes van buitenaardse wezens kan opzoeken. Ook speel je, naarmate je meer levels uitspeelt, meer valstrikken vrij en kan je door ervaringspunten te gebruiken de schade die een bepaald element aanricht verhogen. Grafisch ziet Commodian er prachtig uit en ook qua geluidseffecten en muziek is het spel erg goed afgewerkt en mooi. Door deze twee punten hangt er een sfeer in het spel die je echt doet denken aan buitenaards leven. Het verhaal maakt de sfeer helemaal compleet. Door de sterke sfeer die er in het spel hangt, wil je blijven doorspelen en dat hebben de heren van Venator Inc. goed aangepakt. Commodian is een aanrader voor iedere tower-defense liefhebber die eens een hele andere visie op tower-defense spellen wil hebben.
>> Commodian topic
Bloxx
De volgende review is van het spel
Bloxx van
Dennisvdz die meedeed aan GMW #23. Het eerste wat je altijd van een spel ziet of leest is de titel. Om eerlijk te zijn dacht ik dat het spel aan de hand van de titel weer een onorigineel spel zou zijn met gare blokken. Het spel was wel met blokken maar was zeker niet gaar.
Je kent allemaal vast wel het spel waarbij er blokken naar beneden vallen. Op deze blokken moet je springen door hoger in het level te komen. Deze game doet precies hetzelfde alleen zijn hier wat extra dingen toegevoegd. Ten eerste heb je een turret-achtig ding tot je beschikking. Ten tweede is het naast het hoger komen in het level ook je taak om de zogenaamde UFO’s neer te halen. Aangezien deze game je aandacht op 2 punten legt moet je constant wisselen van aandachtspunt. Hierdoor word de game naar je gevoel erg hectisch.
Uiteraard zijn er ook minpunten aan spellen, zo ook bij dit spel. Omdat de view zo klein is, klik je vaak naast het scherm waardoor je weer met je muis naar de menubalk moet om het scherm weer te openen. Als dit wat later in het spel gebeurd ben je meestal al dood door de vallende blokken. Desalniettemin is het een goed spel. Zeker een keer spelen dus.
>> Bloxx topic
My name is light
Preview
Eerst bekijk je altijd het topic voordat je een spel download. Deze keer deed ik het ook en het viel me op dat het topic van
Bjarno er goed uitzag. Ik wilde het spel meteen downloaden en dat deed ik vervolgens ook.
Tijdens het spelen werd ik overvallen door een gevoel wat ik niet vaak heb in een game en wat ik zoveel mogelijk in mijn eigen games probeer te verwerken. Namelijk: ‘Het Avontuur’. Dat je de drang hebt om verder te gaan in het spel omdat je de wereld om je heen wil ontdekken. Het is een mysterieus spel dat een enorme sfeer heeft, omdat het niet alles weggeeft. Er blijven altijd delen in het spel die je nooit zult zien.
Omdat er aan elk goed spel ook minstens 1 minpunt zit, zit dat hier ook. Bjarno heeft ervoor gekozen om het element “avontuur” zo simpel mogelijk in het spel te verwerken, namelijk door een platform game te maken met verder helemaal niets erin. Je moet geen dingen verzamelen, je hebt geen upgrades of iets dergelijks, het is allemaal heel simpel. Dit heeft ook zijn nadeel vind ik, omdat het zo simpel is (inclusief het character) verveelt het snel. Daarentegen is het spel (nog) wel kort maar krachtig.
Kortom, ik zeg: “
Zorg dat je eigen naam licht wordt” oftewel, speel het gewoon.
>> My Name Is Light topic
Anga
Door KEVINDEMEN
Toen ik het spel aan het downloaden was, had ik er niet zo’n geweldig idee bij. De titel zei mij nog weinig tot niets. Ook leek het saaie game maker 8 icoon mij een beetje uit te lachen en kwam de titel in hoofdletters schreeuwerig over. Toen ik het spel opende geloofde ik mijn ogen eigenlijk niet. Puzzelspellen zie ik niet vaak en dat maakte nu net om dit spel langer te spelen dan een normaal game maker spel.
Grafisch is het spel in orde. De sprites zijn geheel in dezelfde stijl, wat ze nog mooier maakt dan ze zijn. De sprites zien er simpel uit maar zijn daardoor ook erg mooi geworden. De teksten van de uitleg zijn wat moeilijk te lezen. Ze hebben een beetje dezelfde soort kleur als de achtergrond.
De muziek in het spel is rustig en leidt niet teveel af van het spel. Aan de andere kant ergerde ik mij in level 4 wel een beetje aan de eentonigheid. Het muziekje herhaalde zich naar mijn idee iets te vaak. Gelukkig was er de optie om het geluid uit te zetten, maar ik had liever gehad dat er meer variatie in de muziek zat.
Het spel heeft een goede level opbouw, maar wordt al snel vrij pittig. Hierdoor kreeg ik zo nu en dan de drang om steeds verder te komen in het spel. Jammer is dat je al weet hoe je het de volgende keer moet doen, als je een level al eens uit hebt gespeeld. Zo wist ik wel steeds verder te komen maar was het niet mogelijk om er beter in te worden. Ik vond het overigens erg jammer dat je de uitleg weer opnieuw krijgt, als je level 1 herstart. Ik had liever gezien dat je deze eenmalig kreeg of kon opvragen in het menu.
Er zitten goede animaties in het spel die het ook leuk maken. Zo heeft
La Quiz van een saai menu een hele schuifdoos weten te maken. Alhoewel de schuifanimaties erg mooi zijn gaan ze op den duur vervelen. Ze duren naar mijn idee erg lang als ik in het menu een optie wil selecteren.
Het was een groot genoegen om dit spel te spelen en zeker om het vaker dan één keer te spelen. Het verveelt minder snel dan de gemiddelde game maker game maar het duurt nog even voor het perfect is. Ik vind de naam erg origineel gekozen en kwam erachter na het topic gelezen te hebben dat het ruimtelijk betekend in een andere taal.
>> Anga topic