game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Algemeen
| |-+  Game Maker Nieuws
| | |-+  GMIndie interviewt YYG over GM9
Pagina's: [1] 2 3 ... 7
« vorige volgende »
Print
Advertenties

BlueMoonProductions
Gebruiker

BlueMoonProductions - Call me 'Blue'

« Gepost op: 20 Juni 2010, 15:46:28 »

GMIndie heeft een interview afgenomen met YYG. Het interview is ruim 3 kwartier lang, en volgens mij heeft 1 van de deelnemers een schots accent, dus ik kan me voorstellen dat het wat saai is voor sommigen. Daarom heb ik me opgeofferd en de hoofdpuntjes er uit gepikt Very Happy Het gaat over wat GM 9 ons gaat brengen, en het originele interview kun je hier naluisteren.

Topic 1 What is in store?
  • Russell Kay ergert zich er in GM aan dat als bijv. de sprite of code editor aanstaat je niet naar andere dingen kan kijken. Hij zegt niets over dat er iets mee gedaan gaat worden, maar misschien?
  • Mike Dailly ergert zich er aan dat goede uitleg van functies ontbreekt. Het lijkt hem een goed idee dat de help-file eens wordt herschreven. Ook hier geen beloftes, maar misschien..
  • Landon Podbielski(een van de inteviewers) ergert zich er aan dat in de code editor al dingen als 'assignement operator expected' staan, terwijl je nog aan het typen bent. Hij vind dat die ruimte(waar dat staat) kan worden gebruikt voor een uitleg van de functie.
  • Er komt een beter 'script-debugging' systeem, omdat het erg vervelend is omdat je steeds het spel moet opstarten om te kijken of je wijziging heeft gewerkt.
  • Ze willen ook het particle-system verbeteren, zodat het snel wordt en ook op de PSP goed werkt(die wat trager is dan computer's).
  • Alle afbeeldingen in GM zijn aparte 'textures', ze willen dat dit voortaan allemaal samengevoegd gaat worden in 1 texture.
  • De manier van laden(van het spel) is volledig herschreven, en gaat nu veel sneller. Ze gaven een voorbeeldje: Een spel koste op de computer 20 seconden om te laden, en op de PSP 40. Door de nieuwe manier van laden werd het voor de PSP maar 16 seconden, dus reken maar uit, dat wordt voor de computer nog sneller(exact omgerekend zou het dus 8 seconden zijn ipv 20).
  • Ze zijn op zoek naar een manier om online highscores en een online libary te 'supporten'.
  • Het zal ooit(niet per se volgende versie) mogelijk zijn om array's groter dan 32000 te hebben. Dit was puur een keuze van Mark Overmars, er was geen reden om 32000 als limiet te nemen, het was puur een design kwestie.
  • Het compileren van GML is of wordt mogelijk, zodat het laden nog sneller gaat.

Topic 2 Brainstorming.
  • Misschien nieuwe icoontjes voor dingen, objects, sprites enzovoorts(niet interessant, maar wel de moeite waard om te melden)(nog niet zeker!).
  • Misschien wordt het interne tutorial-systeem verbeterd.
  • Het idee van plug-in's(die dan te downloaden zijn van YYG) lijkt Mike en Russell wel leuk, maar op dit moment is het nog niet mogelijk.
  • Mike en Russell willen graag een sound-editor in GM.
  • Ze denken na over een eigen muziek-extensie, net als .gmspr voor de sprites en .gml enzo, om tegelijk goed klinkende muziek(zoals mp3) te krijgen en niet te grote bestanden(wat het nadeel is van mp3).
  • Ze willen graag dat je met de sprite-editor ook bestanden als .gif kan exporteren(op dit moment, in GM8 alleen .gmspr en .png).
  • Ze willen graag dat de sprite-editor nog geavanceerder wordt, maar willen hem wel gebruikers-vriendelijk houden.
  • Ze denken er over om de room-editor te verbeteren. Een interviewer suggereert een box waarin een lijst met objecten staat zodat je daar de parameters van kan bewerken(positie enzo).
  • Waarschijnlijk niet in de volgende versie, maar het wordt mogelijk om in en uit te zoomen in de room-editor.
  • Ze denken er over om op de lange termijn veel dingen voor 3d te gaan herschrijven.
  • Ze kunnen onthullen dat ze bezig zijn met een soort script-debugger(voor lange scripts).
  • Ze zijn aan het werken op een systeempje om variabele-namen ook een kleurtje te geven(dat begreep ik er uit).
  • Ze gaan nadenken over de suggestie om een soort particle editor in GM te doen of een schermpje om te kijken hoe je particles er uit zullen zien.
(sorry voor de slechte opmaak, enters doen raar..)

Discuseer Smile

Let op! Dit is mijn interpretatie van het interview! Het kan zijn dat ik dingen verkeerd heb begrepen of dingen per ongeluk heb overgeslagen. Ook is het niet zeker of deze dingen in GM 9 zullen zitten!

« Laatste verandering: 21 Juni 2010, 08:25:04 door BlueMoonProductions »
Naar boven Gelogd

uko
Gebruiker

Op naar de 1321,4 berichten!

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Juni 2010, 16:04:24 »

Klinkt goed allemaal. Veel van de dingen die geupdate gaan worden hoopte ik al op dat ze geupdate zouden worden.  Very Happy Bedankt voor dit topic, hoef ik niet dat hele interview door te luisteren Very Happy (op dit moment geen zin in, ga het later mischien nog een keer doen.)

De opmaak ziet er gewoon goed uit hier hoor  Confused
Gebruik windows xp en google chrome.

Blood'n Gore city:

6%
Coming soon to a game-maker.nl forum near you.
Naar boven Gelogd

dennisvdz
Gebruiker

Oh, here it goes again!

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Juni 2010, 16:15:45 »

Ziet er veelbelovend uit.
Alleen zie ik weinig nieuws, meer verbeteringen.

Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Juni 2010, 16:35:56 »

@uko: met opmaak bedoel ik dat alles zo dicht bij elkaar staat. Ik had eerst wat enters tussen de regels maar dat deed het niet..

@dennisvdz: Ik denk dat we wel mogen aannemen dat je spellen voor de PSP kan maken in GM9 of dat er een soort 'GM4PSP' komt, ook in het interview wordt er naar verwezen.

Naar boven Gelogd

dennisvdz
Gebruiker

Oh, here it goes again!

« Antwoord #4 Gepost op: 20 Juni 2010, 16:52:08 »

Ik heb hier niet eens een PSP liggen, dus GM9 kan mij appart de pot op Razz.
Moet je alles zeker eerst op zo'n schijfje branden ofzo en daar weer 100000 euro aan uitgeven.

Langere arrays, yay.

Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Globale moderator

Algemene GM-vragen in mijn PB's beantwoord ik niet

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Juni 2010, 17:26:17 »

Dit lijstje nodigt mij wel uit om dat hele interview eens te gaan zitten luisteren. Ga ik misschien nog eens doen, maar 45 minuten is wel errug lang. Super bedankt BlueMoonProductions voor de samenvatting! Smile

Als je samenvatting klopt, ziet het er allemaal heel goed uit. Ze willen zo te zien een aantal dingen sneller maken en dat vind ik wel heel goed, want de traagheid is wat mij betreft Game Maker's nummer één tekortkoming. Het leuke van die PSP-Game Maker is dat omdat een PSP trager is dan een computer, ze om dit te doen wel moeten optimaliseren. En dat is óók voor PC-gebruikers erg welkom.

Verder lijkt het alsof ze heel erg de gevorderde gebruiker tegemoet komen, en niet zozeer de beginner. De beginner heeft aan heel veel van deze dingen weinig. Oké, de particle-editor is handig voor hen, maar dingen zoals de arraylimiet, debugger, kleurcodering, is vooral voor GML'ers erg handig. Vermoedelijk willen ze uiteindelijk gewoon betere spellen op hun site, maar dan moet het maken van echt goede spellen wel worden aangemoedigd. Smile

De groottelimiet van 32000 voor arrays heb ik zelf volgens mij in vier jaar tijd één keer bereikt, dus die heeft voor mij geen hoge prioriteit.

Een betere debugger is voor mij heel erg welkom.

Kleurcodering voor speciale variabelen is iets dat ik echt al heel lang wil. Mijn reden om constantes te gebruiken is dat ze gekleurd worden (en sinds GM8 herkend door dat "aanvullijstje"). Ik vind het erg vervelend dat, zodra ik van een constante een globalvar maak (omdat ik 'm bijvoorbeeld extern wil laden in Game Start), de kleurcodering vervalt. Deze feature is voor mij erg welkom.

Aan de syntaxisfouten die de code-editor mij tijdens typen geeft, stoor ik mij niet zo. Liever een fout terwijl je nog aan het typen bent, dan geen fout als je niet aan het typen bent, lijkt mij zo. Ik moet nog zien of dit een verbetering gaat opleveren.

Maar al met al ziet het er heel goed uit voor de toekomst van Game Maker. Cool

Shoot 3 - de nieuwste telg in de serie
Connects - een spel voor echte puzzelliefhebbers
Duel Racer 3 - Leuk racespel voor twee spelers
Naar boven Gelogd

trevortjes
Gebruiker

~Alles is het begin van het einde~

« Antwoord #6 Gepost op: 20 Juni 2010, 17:28:33 »

Het ziet er veelbelovend uit en net als dennis vind ik dat het psp idee de pot op kan omdat ik denk dat het niet goed gaat aanslaan en dat je teveel geld gaat betalen.
Steunt Sony YYG ook met dit idee?

Zoek jij muziek dat aardig in elkaar zit en de pc zijn mb'tjes niet eruit zuigt? Laat mij dan in ruil voor credits Midi muziek maken klik Elke dag leer ik bij om jullie elke keer weer blijer te maken met oorstrelende klanken! KOTS, KOTS, SLIJM, SLIJM, maar ik meen het wel! Klik!
Naar boven Gelogd

Compor
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 20 Juni 2010, 18:00:37 »

Zou er ook een nieuw logo komen?
Dat over de PSP boeit me ook niet, ik heb er geen en de PSP begint ouderwets te worden, tegenwoordig komt er al een 3DS en sony zal ook al wat nieuws uitbrengen denk ik...

Naar boven Gelogd

dennisvdz
Gebruiker

Oh, here it goes again!

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Juni 2010, 18:04:01 »

Sony ziet dit als een kans dat er meer PSP gebruikers komen.
Ik vind 't echt geen reden om er een te kopen.

Is er al informatie bekend van hoe je dit op je PSP douwt dan?:\

Naar boven Gelogd

nlck1597
Gebruiker

TC

« Antwoord #9 Gepost op: 20 Juni 2010, 18:28:12 »

Zou er ook een nieuw logo komen?
Dat over de PSP boeit me ook niet, ik heb er geen en de PSP begint ouderwets te worden, tegenwoordig komt er al een 3DS en sony zal ook al wat nieuws uitbrengen denk ik...

sony brengt de playstation move, en ook 3D gaming  Smile

Ik zou ook graag een leerling willen zijn van PRO!
GML:
if yo_mama_is_fat = true
{
move_towards_point(x,y,obj_McDonalds)
}
Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Juni 2010, 18:34:21 »

Kleurcodering voor speciale variabelen is iets dat ik echt al heel lang wil. Mijn reden om constantes te gebruiken is dat ze gekleurd worden (en sinds GM8 herkend door dat "aanvullijstje"). Ik vind het erg vervelend dat, zodra ik van een constante een globalvar maak (omdat ik 'm bijvoorbeeld extern wil laden in Game Start), de kleurcodering vervalt. Deze feature is voor mij erg welkom.
Over dat deel ben ik niet helemaal zeker wat ze nou bedoelen, ze hadden het over 'popping-up' variables, dus ik neem aan dat ze kleurgecodeerde variabelen noemen. Kan ook een mis-interpretatie van mij kant zijn hoor.
Steunt Sony YYG ook met dit idee?
Volgens het interview is er nogal wat gezeur heen en weer. Zo wil YYG/GM heel graag online ondersteunen, maar Sony staat dat niet toe.

Naar boven Gelogd

gino456
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 20 Juni 2010, 19:02:38 »

ik mag blij zijn dat ze de help file willen vebeteren (ik hoop dat ze het gaan doen)
want sommige dinngen zijn hier en daar wel eens onduidelijk
maar ook voor anderen dinggen zien er veelbelovend uit. Very Happy

Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 20 Juni 2010, 19:18:46 »

Over de help-file is niets toegezegd he, alleen dat het wel handig zou zijn.

Naar boven Gelogd

lucb1e
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juni 2010, 20:12:33 »

Over de help-file is niets toegezegd he, alleen dat het wel handig zou zijn.
mwah de helpfunctie is prima, mensen moeten 'm alleen leren gebruiken al mag het op sommige punten wel iets beginners-vriendelijker

In ieder geval wel erg bedankt voor de samenvatting!!

Coming soon: Aerocide
Twitter: twitter.com/aerocide
Youtube: youtube.com/user/aerocidegame
Binnenkort gesloten beta, voeg me toe op MSN (zie profiel) Smile
Naar boven Gelogd

daantjuh0001
Gebruiker

Global Productions

« Antwoord #14 Gepost op: 20 Juni 2010, 20:18:34 »

Weten ze al wanneer gm9 uitkomt dan? En nog ff over die psp. Ik heb er zelf een en ik zou het wel cool vinden als je psp games kan maken. Ik heb net een nieuwe psp gekocht, psp slim en lite en zou een beetje jammer zijn als die nu al oud word.

The Ultimate Tourwagen Game

The Ultimate Tourwagen Game komt terug. Ik ga de game helemaal opnieuw maken en beter dan ooit. Dit omdat mijn moeder denkt dat ik niet zulke mooie spelletjes maak
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 7
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: