Dit lijstje nodigt mij wel uit om dat hele interview eens te gaan zitten luisteren. Ga ik misschien nog eens doen, maar 45 minuten is wel errug lang. Super bedankt
BlueMoonProductions voor de samenvatting!

Als je samenvatting klopt, ziet het er allemaal heel goed uit. Ze willen zo te zien een aantal dingen
sneller maken en dat vind ik wel heel goed, want de traagheid is wat mij betreft Game Maker's nummer één tekortkoming. Het leuke van die PSP-Game Maker is dat omdat een PSP trager is dan een computer, ze om dit te doen wel moeten optimaliseren. En dat is óók voor PC-gebruikers erg welkom.
Verder lijkt het alsof ze heel erg de
gevorderde gebruiker tegemoet komen, en niet zozeer de beginner. De beginner heeft aan heel veel van deze dingen weinig. Oké, de particle-editor is handig voor hen, maar dingen zoals de arraylimiet, debugger, kleurcodering, is vooral voor GML'ers erg handig. Vermoedelijk willen ze uiteindelijk gewoon betere spellen op hun site, maar dan moet het maken van
echt goede spellen wel worden aangemoedigd.

De groottelimiet van 32000 voor arrays heb ik zelf volgens mij in vier jaar tijd één keer bereikt, dus die heeft voor mij geen hoge prioriteit.
Een betere debugger is voor mij heel erg welkom.
Kleurcodering voor speciale variabelen is iets dat ik echt al heel lang wil. Mijn reden om constantes te gebruiken is dat ze gekleurd worden (en sinds GM8 herkend door dat "aanvullijstje"). Ik vind het erg vervelend dat, zodra ik van een constante een globalvar maak (omdat ik 'm bijvoorbeeld extern wil laden in Game Start), de kleurcodering vervalt. Deze feature is voor mij erg welkom.
Aan de syntaxisfouten die de code-editor mij tijdens typen geeft, stoor ik mij niet zo. Liever een fout terwijl je nog aan het typen bent, dan
geen fout als je
niet aan het typen bent, lijkt mij zo. Ik moet nog zien of dit een verbetering gaat opleveren.
Maar al met al ziet het er heel goed uit voor de toekomst van Game Maker.