game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Design (Moderator: Erik Leppen)
| | |-+  first person vs. third person: voor- en nadelen
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Poll
Vraag: wat is leuker. {virtueele wereld in een stad}
fhirst person shooter(je ziet alleen handen en pistool)   -22 (56.4%)
derde persoons shooter (je ziet het poppetje van achter helemaal)   -17 (43.6%)
Totaal aantal stemmen: 39

Advertenties

jaapi
Gebruiker

http://realonligames.110mb.com/

« Gepost op: 29 Januari 2010, 11:53:59 »

geef reactie als je op (anders) hebt gestemt

Moderatie: onderwerp aangepast om beter in dit forum te passen; irrelevante pollopties verwijderd

« Laatste verandering: 29 Januari 2010, 14:57:24 door Erik Leppen »

Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Januari 2010, 14:56:25 »

Wat mensen leuk vinden is niet het aanzicht, maar de gameplay. Oftewel, wat doe je in een spel, wat voor uitdagingen zijn er, waar wordt de speler op getest, etc. Vragen welk aanzicht mensen het liefst zien is dus zinloos. Dat is net zoiets als vragen of vierkant leuker is dan rond. Je zou aan het antwoord niets hebben.

De meeste mensen die een topdown puzzelspel prefereren boven een 3D-schietspel, doen dat omdat ze liever puzzelen dan schieten, niet omdat ze liever in 2D kijken. Een 2D- en een 3D-puzzelspel vergelijken doen de meeste mensen waarschijnlijk ook vooral aan de hand van het soort puzzels.

Daarnaast hebben we al een heel uitgebreide poll voor genres: Wat is jouw favoriete computerspelgenre?. Verder hebben we ook nog Top down of side view?.

De vraag tussen first person vs. third person is wel interessant en ik stel dan ook voor dat we het daar over gaan hebben. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillen hiertussen en waarom zou je first danwel third person kiezen? Dat zijn aanzichten die beide voor soortgelijke spellen werken, en dus kun je veel beter een vergelijking maken.

« Laatste verandering: 29 Januari 2010, 14:59:09 door Erik Leppen »

Naar boven Gelogd

jaapi
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2010, 15:00:54 »

oke

Naar boven Gelogd

Freekyboy
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Januari 2010, 15:11:02 »

Volgens mij zijn first- en thirdperson games heel andere genres; firstperson komt vaak meer voor in echte shooters (CoD, ET, vul maar in), ik denk dat dit is omdat het realistischer is (je ziet jezelf ook niet van achter in het echt). Third person komt meer voor in RPG's, omdat je dan meer overzicht hebt, en zelfs een beetje achter je kan kijken.

GM8.1 Pro / GM:Studio Professional
Naar boven Gelogd

jaapi
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 29 Januari 2010, 15:12:53 »

oke

Naar boven Gelogd

draak1400
Gebruiker

noem me draak of draak een vier nul nul

« Antwoord #5 Gepost op: 29 Januari 2010, 15:18:07 »

een fist person is handige als je bijv. aan het racen bent en je dingen moet ontwijken dan zie je hoe je stuurt en kan je sneller in grijpen als het verkeerd gaat. bij een shooter game vind ik fist person beter mikken je hebt dan het hele scherm met het met het mikpunt.

bij thrid person vind ik mooier dan zie je de person of de auto (het ding waar het spel omdraait) bij shooter game met thrid person view zie je het popetje en de omgeving er bij dat is wel een iets mooier uitzicht. bij race game kan ik zo beter racen met thrid person view.

fist person view is beter in mikken en ontwijken
en
third person view is mooier.

dit is uit mijn game evaring.
dit vind ik.

Wat mensen leuk vinden is niet het aanzicht, maar de gameplay. Oftewel, wat doe je in een spel, wat voor uitdagingen zijn er, waar wordt de speler op getest, etc. .

wat Erik Leppen ook zeg de gamplay vind ik eigelijk het belangrijkst,wat je in een game doet,wat voor uitdagingen  er zijn en waar de speler op getest word

dan maakt het me niet zo veel uit in welke view dan is.

mvg,draak1400

Naar boven Gelogd

jasper games
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 29 Januari 2010, 15:30:05 »

Dit vind ik een nadeel van 3rd person shooters.

jo
Naar boven Gelogd

lambiory
Gebruiker

met wiskunde kan alles

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Januari 2010, 16:39:30 »

een nadeel van een 1st person shooter is dat je minder overzicht hebt, en alleen maar vooruit kan kijken. maar goed, dit is eigenlijk ook wel realistisch. het ligt natuurlijk ook aan het spel of het beter is om 1st of 3rd person te doen. een spel waarbij je als hoofdzaak alleen maar goed moet richten en schieten is beter in 1st person, omdat je dan veel beter kan richten. een spel waarbij je ook in tanks en voertuigen moet rijden is veel handiger in 3rd person, omdat je dan beter overzicht hebt over alle obstakels en hobbels.
natuurlijk is een combinatie nog beter, dat je kan switchen tussen 1st en 3rd

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Antwoord #8 Gepost op: 31 Januari 2010, 17:28:02 »

Het nadeel van first person is dat je inderdaad een heel beperkt horizontaal gezichtsveld hebt, vaak maar 50 tot 60 graden. In realiteit heb je ongeveer 170 graden (denk ik), dat is ongeveer vier keer meer. Het verticale gezichtsveld is natuurlijk ook kleiner maar dat is minder vaak een probleem (aangezien er in de lucht en voor je voeten toch niks te zien is).

Het nadeel van third person is dat je geen crosshair kan gebruiken om te mikken, want dan staat de speler zelf altijd in de weg en zie je niks. Daarom wordt dit zelden gebruikt bij games waarbij schieten het belangrijkste is. Een ander groot voordeel van third person ook achter je kijken, dat maakt het veel handiger aangezien je niet voortdurend moet rondkijken om te zien of er iets achter je staat (in realiteit kost het nauwelijks tijd om achter je te kijken, maar als je dat met de muis moet doen dan verlies je er veel tijd mee). Een nadeel is dan weer dat je problemen krijgt als de camera daardoor ergens staat waar hij niet kan staan, bv als je met je rug tegen een muur staat.

Naar boven Gelogd

StefanJanssen
Gebruiker

Was StefannafetS

« Antwoord #9 Gepost op: 31 Januari 2010, 17:40:25 »

bij het spel Just Cause zie je je speler wel (op 2 a 3 meter afstand) waardoor je wel zo'n crosshair kan gebruiken. als ik het weer is speel zal ik een screen maken en editen

Enters zijn handig om je post leesbaarder te maken maar 5 enters achter elkaar zonder tekst op de regels zijn vervelend.
Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #10 Gepost op: 31 Januari 2010, 18:49:08 »

Een groot voordeel van third person is dat je kunt zien waar je karakter staat. Als je op een smalle richel staat waar je elk moment af kunt vallen, kun je in first person slecht inschatten, waar je precies wel en niet kan lopen, maar als je je karakter kunt zien staan kun je goed zien waar die wel en niet heen kan lopen.

Een voordeel van first person is dat je je karakter niet kunt zien; en dus de speler niet een specifiek karakter hoeft op te dringen. De speler kan dan spelen als "zichzelf". In een third person spel moet het karakter in beeld zijn en dat betekent dat er een karakter moet zijn en die heeft een bepaald uiterlijk. Je loopt dan de kans dat dat een karakter is dat sommige spelers helemaal niet willen spelen. Je kan dat probleem deels omzeilen met een karakterkeuzemenu.

Verder is bij third person zoals Matrebatre al aangeeft de camera een punt van aandacht. Bij first person is duidelijk waar de camera moet zijn en daar kan die ook altijd zijn. Maar bij third person moet ie vanuit een bepaald punt op je karakter en diens omgeving gericht zijn, en dat kan problemen geven in kleine ruimtes. Als het spel tijdens het spelen zomaar heel ergens anders heen springt, kan dat de speler verwarren.

Bij thirdpersonspellen zonder tijdslimiet zou je een speciale knop kunnen maken die de camera tijdelijk in firstperson zet.

Naar boven Gelogd

Tai
Gebruiker

Attack his weakpoint for massive damage

« Antwoord #11 Gepost op: 31 Januari 2010, 19:57:58 »

Ikzelf spel heel veel GTA IV mutiplayer wat third person is. Zoals bij de meeste 3rde persoons games moet je een knop indrukken voordat je richt waardoor de camera net niet first person gaat maar over de schouder van de speler heen kijkt. Zelf vindt ik dit goed werken maar dan moet je dat ook goed uitwerken.

Wat Erik Leppen hierboven zei over wisselen tussen first- en third person is een optie als je een wijd publiek aan spelers wilt. FALLOUT 3 bijvoorbeeld heeft dat goed opgelost. Zo speel ik als ik door de wasteland loop in third person om een goede overview te houden en zodra ik gebouwen binnenga wissel ik naar first person om snel te reageren wat om de hoeken komt en het 'trillende camera' te vermijden.

De voor en nadelen zijn eigenlijk allemaal wel genoemd.
Mijn voor en nadelen:
First Person
Voordeel: Beter en sneller richen.
Nadeel: weinig kijk over het speelveld
Third Person
Voordeel: Goede kijk over het speelveld en (igv RPG) over je karakter
Nadeel: Het kost tijd om de camera goed te draaien naar je tegenstander. En het trillende camera in kleine hoeken fenomeen  Tong

-Tai

Game Development Blog/Portfolio    Personal Blog 
Nederlandstalige Monster Hunter fan? Klik hier!
Naar boven Gelogd

maiky
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 2 Februari 2010, 02:42:57 »

wat ik zelf heel gaaf vind is wat ze hebbem gedaan in "Metal gear solid 4:guns of patroits" voor de ps3, het spel is gewoon in third person zodat je goed kunt zien waar de vijanden zijn om weg te kunnen sluipen en dan kan je als je stilstaat met een wapen in first person kan richten voor meer precisie wat ik wel heel fijn vind.
Maar uiteindelijk geef ik zelf meer de voorkeur aan first person omdat dat gewoon veel realistischer is en als het dan wat moeilijker word door bijvoorbeeld een smalle richel geeft dat juist een extra uitdaging, maar dan is het wel het beste als je regelmatig checkpoints plaatst als je uitdagende first person shooter maakt

Naar boven Gelogd

tijn22
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 2 Februari 2010, 17:52:49 »

Shooters in een 3e persoons perspectief werken anders aardig goed. Denk aan games als Gears Of War, of Mass Effect. Zolang de camera direct achter de speler staat wordt er altijd naar het punt  geschoten dat jij via de 'camera' ziet, en is het beeld praktisch gelijk aan dat bij een FPS, op het feit na dat 1/3 van het beeld in beslag wordt genomen door de achterkant van de speler, waardoor je kijkhoek in een gemiddelde FPS juist groter lijkt.

Als ik de 'problemen' over 3th person view hier lees, krijg ik de indruk dat je niet precies weet wat de term betekend, of in ieder geval niet veel verschillende 3th person shooters hebt gespeeld.

Naar boven Gelogd

jaapi
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 2 Februari 2010, 18:27:49 »

wie ik? ik heb heel wat gespeelt van derde en eerste persoons

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: