game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  [Exa] Splitscreen engine voor 2/4 spelers
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Gepost op: 18 Januari 2010, 11:13:45 »

Splitscreen example

Splitscreen is erg handig bij offline-multiplayer-games. Soms wordt in dit soort spellen alleen speler 1 gevolgd, en moet speler 2 maar hopen dat hij bijvoorbeeld niet in een gat valt. Met splitscreen geef je beide spelers een eigen view, zodat dat niet kan gebeuren.

De example toont je hoe je splitscreen kunt inbouwen.

GM-versie:  GameMaker 8
Registratie vereist: Nee
Niveau: Gemiddeld(Basiskennis van views vereist)

Download
Download via www.lucb1e.com
Download via www.bluemoonproductions.nl


Het enige echt relevante gedeelte is te vinden onder het Views tabblad in de rooms. Dit is genoeg alles wat je nodig hebt om je splitscreen engine op te zetten.

view_current
Even een korte uitleg over iets wat niet in de example zit: view_current. Soms wil je dat bepaalde dingen alleen zichtbaar zijn voor n speler(bijvoorbeeld, zijn levensbalk, die rechtsonderin zijn scherm staat). Hiervoor kun je view_current gebruiken.

Om te begrijpen hoe je view_current moet gebruiken, moet je eerst weten hoe views werken. Een view is zoals je waarschijnlijk al wist, een 'hap' uit de room, die vervolgens over een bepaald gebied van het window wordt uitgespreid. Voor elke view, wordt het Draw Event van elke instantie uitgevoerd. Dat betekent dus dat je voor elke view andere dingen kunt tekenen.

view_current bevat de huidige view. Hier is een voorbeeld van hoe je view_current zou kunnen toepassen:
GML:
if (view_current == 0)
 {
  draw_text(3, 3, "Deze tekst is alleen zichtbaar in view 0!");
 }else if (view_current == 1){
  draw_text(3, 3, "Deze tekst is alleen zichtbaar in view 1!");
 }else{
  draw_text(3, 3, "Deze tekst is zichtbaar in alle andere views!");
 }

Veel succes Knipoog

mvg,
BlueMoonProductions

« Laatste verandering: 2 Oktober 2011, 06:32:38 door BlueMoonProductions »

Naar boven Gelogd

Hfan
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1780

Superman is back, and here to stay.


« Antwoord #1 Gepost op: 1 Februari 2010, 18:20:41 »

In functies mogen geen hoofdletters zitten, dat zou je even kunnen veranderen.

Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 4 Februari 2010, 20:34:37 »

Gewijzigd Blij

Heeft verder niemand reacties/commentaar Treurig?


Naar boven Gelogd

Janoot
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 3393


« Antwoord #3 Gepost op: 7 Februari 2010, 17:34:48 »

Heel erg bedankt, dit was echt wat ik nodig had  Blij, eerst had ik gewoon 2 spelers en er werd er maar 1 gevolgd, nu heb ik een splitscreen waarmee het veel leuker is.
Ik heb er zelf nog een lijn tussengevoegd om het beter te zien en ik heb er een groter scherm van gemaakt.


Naar boven Gelogd

bytterman
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 151

Vragen? pm/e-mail me.


« Antwoord #4 Gepost op: 28 Februari 2010, 18:42:14 »

Geen pro ik kan het spelen en heb geen pro RaaR?


,,
,. Byttergames ., ,
Games for you .
,,
Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 1 Maart 2010, 07:01:51 »

Geen pro ik kan het spelen en heb geen pro RaaR?

Heu, een beetje wel ja Tong


Naar boven Gelogd

generaallucas
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 2900

Verhalen: klaar terwijl u wacht.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Maart 2010, 11:54:53 »

Geen pro ik kan het spelen en heb geen pro RaaR?

view is geen pro functie. iedereen kan het gebruiken.


Actionscript 3 - C++ - C# - CSS3 - GML - HTML5 - Javascript - PHP - SQL - Visual Basic - VTask

3DS Max(VRay), Photoshop, Illustrator, Flash, Irrlicht, SDL, CML, OpenGL, Phonegap, Cordova
Naar boven Gelogd

redskul200
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 116


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Mei 2010, 14:54:42 »

ik heb in een platform spel exact gedaan wat je zei maar een het rechter scherm i veel kleiner dan het linker enuig idee waar dat aan ligt?
edit:  ik kan je example ook niet laden. ik heb 7 pro.

« Laatste verandering: 12 Mei 2010, 14:58:00 door redskul200 »

KANKER Zo'n klein woordje,  met zo'n groot effect.  Doet je huilen van schrik, Een woord van 6 letters groot.
Voor de een een Scheldwoord, Voor de ander de dood.       
RESPECT
zet dit op je profiel!
als je ook meeleeft met de mensen die kanker hebben laat dan je respect zien!
Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 12 Mei 2010, 14:55:59 »

Dan heb je echt iets verkeerd ingevuld. Komen bij beide views(in de room-editor) de getallen 'W' en 'H' in port on screen en view in room met elkaar over een?


Naar boven Gelogd

redskul200
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 116


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Mei 2010, 15:03:52 »

ik zal alles eens overdoen.
edit: gelukt kun je er ook voor zorgen dat er een duidelijke grens is tussen de twee views?

« Laatste verandering: 12 Mei 2010, 15:08:33 door redskul200 »

KANKER Zo'n klein woordje,  met zo'n groot effect.  Doet je huilen van schrik, Een woord van 6 letters groot.
Voor de een een Scheldwoord, Voor de ander de dood.       
RESPECT
zet dit op je profiel!
als je ook meeleeft met de mensen die kanker hebben laat dan je respect zien!
Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 12 Mei 2010, 15:04:17 »

Of bekijk de example Knipoog


Naar boven Gelogd

redskul200
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 116


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 12 Mei 2010, 15:09:18 »

ik heb in een platform spel exact gedaan wat je zei maar een het rechter scherm i veel kleiner dan het linker enuig idee waar dat aan ligt?
edit:  ik kan je example ook niet laden. ik heb 7 pro.
gaat dus niet. maar is in orde. kun je ook een lijn tekenen tussen de twee views?

« Laatste verandering: 12 Mei 2010, 15:11:08 door redskul200 »

KANKER Zo'n klein woordje,  met zo'n groot effect.  Doet je huilen van schrik, Een woord van 6 letters groot.
Voor de een een Scheldwoord, Voor de ander de dood.       
RESPECT
zet dit op je profiel!
als je ook meeleeft met de mensen die kanker hebben laat dan je respect zien!
Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Mei 2010, 15:09:58 »

Oke...

Werkt het al? Post anders screens van wat je hebt ingevuld of typ het over.


Naar boven Gelogd

redskul200
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 116


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 12 Mei 2010, 15:13:21 »

het werkt maar ik heb last omdat ze schijnbaar door elkaar lopen. kan je niets iets doen zodat ze van elkaar gescheiden zijn
edit: is al gelukt ik heb van de x'en in view 1 (321) gemaakt.

bedankt geweldige tutorial en goede hulp
thankx

« Laatste verandering: 12 Mei 2010, 15:16:32 door redskul200 »

KANKER Zo'n klein woordje,  met zo'n groot effect.  Doet je huilen van schrik, Een woord van 6 letters groot.
Voor de een een Scheldwoord, Voor de ander de dood.       
RESPECT
zet dit op je profiel!
als je ook meeleeft met de mensen die kanker hebben laat dan je respect zien!
Naar boven Gelogd

BlueMoonProductions
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 5636

Vanaf heden ook verkrijgbaar in groen en rood.


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 Mei 2010, 15:13:57 »

Heb je de x van de port on screen van de 2e view wel veranderd?


Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print


Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2020 Nederlandse Game Maker Community