Heb dit spel ook eens gespeeld - je moet toch weten wat je tegenover je hebt hè. Hier al mijn bevindingen.
Eerste probleem is de laadtijd, doe daar wat aan. Laad muziek extern of verlaag de kwaliteit, in een simpel spelletje hoor je het verschil niet eens.
Het menu. Ziet er duidelijk uit, lekker groot en goed leesbaar. Mouse-over effect is goed maar werkte niet helemaal goed (beweeg maar wat rond in alle richtingen met de muis).
Het spel zelf.Het idee. Leuk - het is een klassiek idee, maar werkt heel aardig met cijfers. Het is eigenlijk vrij direct duidelijk wat je kunt doen. Dat zit dus allemaal wel goed.
Het begin. In dat eerste level gat leveling wel heel snel omhoog. Die rode schijf waar je op een gegeven moment uitkomt ziet er uit als een soort doel en dat leek te blijken (ja, dat
leek te blijken) als je erin springt. Maar er gebeurde niks. Er wordt mij niets verteld over wat hier de bedoeling van is. Er staat wel "skip" rechtsonderin - geen idee wat dat betekent in een Nederlandstalig spel

. Heb er maar op geklikt dus, en toen kwam ineens het verhaal.
Maak aan de speler duidelijk dat het hier gaat om een tutorial. Dat kan zo simpel als een stukje tekst "speluitleg" bovenin te zetten (niet "tutorial" want dat betekent niks in een Nederlandstalig spel

)
Het verhaal. Ik heb niet alles kunnen lezen omdat ik iets aan het noteren was, dus heb daar niet goed op gelet.
Het spelen. Globale indruk:
te moeilijk. Ik snap dat je enige uitdaging wil, maar je gooit meteen wel alles over de speler heen. Laat de speler eerst wennen aan het mechanisme. Begin met alleen enen als vijanden. Voeg pas een paar platforms later daar tweeën bij en nog iets later drieën en in dat gebied zet je dan de niveau-2-bonus neer op een enigszins lastig te bereiken plek zodat de speler kan kiezen of deze niveau 1 blijft of niveau 2 zal worden.
Dat zou ik doen als ik jou was. Zoals het nu is zie ik zo'n beetje in het eerste scherm al allerlei gecijferde vijanden (1, 2, 3, 4, 5,

met elk hun eigen bewegingspatroon en het halen van het eerste checkpoint is al een hele klus. Daarnaast, doordat het zo snel gaat is het niets raken vaak een kwestie van goed geluk.
Wel goed vond ik dat je als je een niveaubonus pakt en daarna niet het checkpoint haalt dat je dan toch je niveau mag houden. Dat maakt het wat makkelijker voor de slechtere spelers. Zelfde geldt voor dat vijanden die je eenmaal dood hebt gemaakt na het behalen van het eerste checkpoint, wegblijven; dat is ook goed gekozen. Ook goed is dat het eerste stuk geen levens kost - jammer dat het beginstuk zo moeilijk is dat dat uitmaakt.
Je engine is niet heel denderend. Werkt goed op de normale platfoms maar op bewegende platforms is springen lastig en word je steeds een stukje gelanceerd als het platform weer afdaalt. Dat effect kun je verminderen door het platform (veel) trager te laten bewegen (en daarmee de vijanden ook want je gebruikt dat de snelheden gelijk zijn). Bij het eerste schuine platform gebeurde er ook iets raars - het leek alsof ik nog even stuiterde voordat ik uit het beeld viel. Vreemd.
Bij een fout gaat het spel meteen door met het volgende leven. De speler heeft geen tijd om te reageren op zijn levensverlies en kan daarom doordat het spel meteen doorgaat per ongeluk nog een leven verliezen. Niet handig. Na dood, doe een geluidje en wacht twee tellen ofzo en ga dan verder.
Na het stuk waar je level 2 wordt kun je naar het plaform helemaal onder gaan - daar zweven zes vieren en een vijf maar is niets te halen? Waarom al die vijanden daar op dat doodlopende stuk? Dat is erg vreemd. Onthoud dit: uitdaging <=> beloning. Deze moeten in balans zijn. Kleine beloning is kleine uitdaging, grote beloning is grote uitdaging. Dit doodlopende suk was een aardige uitdaging en nul beloning (omdat het doodliep, ik had verwacht van niet totdat ik er eenmaal was). Ik moest per se terug en dan naar boven (en dat lukte niet)
Ik verlies een leven als ik
BOVEN het beeld uitkom? Dat zie ik vaker in GM-platformspelletjes. Rare trend, Niet doen. Programmeerfout is geen excuus, iedereen kan in de outside room event een extra "if (y > room_height)" zetten.
ThemaGetallen zijn een lastig thema. Op zich is je idee heel aardig en het gebruik van getallen maakt het wel duidelijker denk ik. Maar anderzijds kun je zeggen dat de relatie met het thema
getallen niet heel sterk is - je gebruikt eigenlijk alleen losse
cijfers; je maakt er niet echt getallen van. Lijkt me geen probleem voor de wedstrijd, maar ik noem 't toch even.
SamenvattingIk denk dat eigenlijk de problemen van dit spel zijn samen te vatten als: engine niet perfect en spel te moeilijk. Dus eigenlijk is er maar weinig mis mee. Maar zo gaat dat met goede gameplay... er hoeft maar één ding mis te zijn en 't is weg. Mocht je een update overwegen, zou ik de levels makkelijker maken en de bewegingen vertragen. En zorg dat je altijd kunt springen van een bewegend platform.
Maar dat terzijde, is het dus eigenlijk best een geslaagd spelletje.