BlockModHaterd GamesDit spel is als 2e geëindigd met Game Maker wedstrijd 18!BlockMod, een simpel spel met simpele regels. Super origineel is het misschien niet, maar het is wel goed uitgewerkt. Gooi stenen op stenen van dezelfde kleur om ze te laten exploderen. Als het speelveld leeg is, win je. Hoe sneller, hoe meer tijdsbonus je krijgt, maar hoe sneller je speelt, hoe minder blokken je laat verdwijnen. En ieder verdwenen blok geeft ook een score, dus weeg alles met elkaar af.
OptiesJe kunt in het optiemenu vier verschillende dingen instellen: (grafische)effecten, volledig scherm, geluidseffecten en muziek. Alles spreekt wel voor zich. Voor de wat oudere PC's is het aan te raden om de grafische effecten uit te schakelen. Klik op
Aan of
Uit om een optie te veranderen. Als je klaar bent kun je op terug klikken.
HelpSnap je iets niet? Heb je hulp nodig? Klik dan op
Help in het hoofdmenu. Hier staat alles met duidelijke plaatjes uitgelegd.
Ook kun je links op het scherm vaak zien wat een knop doet, dit kan handig zijn als je niet weet wat een knop doet.
Laden/OpslaanHet is mogelijk om een spel op te slaan en hem later te laden om verder te spelen. Je kunt een spel opslaan door het ingame-menu te openen. Daarvoor druk je op
<escape> (staat ingame aangegeven). Nu klik je op opslaan en kies je een slot. Er zijn vier sloten en als je een beschreven slot kiest, vraagt BlockMod of je het zeker weet. Nadat je je spel opgeslagen hebt komt er een aftelklok en kun je weer verder spelen.
Je spel laden kan in het hoofdmenu. Je kiest een save en je gaat verder waar je was gebleven. De namen van de saves zijn gebaseerd op de datum en de tijd.
Ingame-pauze/menuZoals ik al eerder gezegd had, er is ook een ingame menu. Hier kun je dus komen door op
<escape te drukken. Dit staat linksboven ook aangegeven.
Hier kun je je spel opslaan, het spel afsluiten en terugkeren naar het hoofdmenu.
GameoverJe kunt ook gameover gaan. Dit gebeurd als de blokken te hoog komen, om precies te zijn, de hoogte van waar de stenen gegooit worden is de maximum hoogte. Als je gameover bent krijg je ook een bonus, maar die is veel lager als wanneer je hem echt uitspeelt. Je kunt je
highscore bekijken door op de knop
Highscores te klikken in het hoofdmenu.
IngameAls het spel begonnen is, na de timer, moet je dus blokken droppen. Dit spreekt allemaal voor zich. Je hebt minimaal 2 blokken nodig om met de 3e de blokken te laten exploderen. Je ziet bovenaan het scherm hoeveel punten je erbij krijgt en daarna zie je hoeveel punten je al hebt. Rechts kun je je score ook zien. Daar staat ook de hoogst gehaalde score ooit. De tijd kun je er ook zien. Aan de linkerkant kun je verder ook zien welk blok je als volgende krijgt.
Bovenaan kun je de kansen zien die je hebt. Als je kansen opzijn komt er aan de onderkant een rij bij. Je raakt pas een kans kwijt als je een blok gooit die verder geen andere blokken laat exploderen. Kijk dus altijd uit dat je blokkenstapel niet te hoog wordt, want dan ben je af.
Speciaal blokEr is ook een special blok, een bom. Deze krijg je niet erg vaak dus plaats hem tactisch. Je kunt niet zien dat je dit blok krijgt aan de linkerkant, dus dat is altijd een beetje een verassing. Waar je de bom ook gooit, alle omringende blokken laat hij exploderen. Ook geeft hij een hogere score dan de normale blokken.
Screenshots

Technische gegevensBestandsgrootte: 4.12MB (ZIP)
Resolutie: standaard / 1024x768 (
Optie)
Game Maker: 7.0
Download
Ten slotteTen slotte wil ik nog even zeggen dat ik een behoorlijk krap schema gehad heb om dit spel te maken. Ik heb daarom eigenlijk niet alles wat erin moet kunnen maken. Zo had ik er een online highscore systeem in willen maken en verschillende game modussen. Ook had ik dan graag levels gehad, maar dat kan allemaal nog komen in een vervolg van dit spel. Ook is dit weer het eerste spel na een lange tijd inactieviteit, maar gelukkig ben in GML nier verleerd. Dit is ook eigenlijk pas het eerste echte spel wat ik afgemaakt heb, dus daar ben ik zelf best trots op.

En als iedereen lijstjes gaat maken vind ik dat erg leuk natuurlijk, maar ik weet dat het spel niet heel origineel is dus laat dat maar achterwege.

En ik wens iedereen veel plezier met het spelen van mijn spel.