game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Maker Creaties (Moderators: WBG, kaasje)
| | |-+  [GMW#18] BlockMod
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

hater92
Gebruiker

Heeft zijn eerste spel ooit gemaakt

« Gepost op: 19 April 2009, 15:26:02 »

BlockMod
Haterd Games

Dit spel is als 2e geŽindigd met Game Maker wedstrijd 18!

BlockMod, een simpel spel met simpele regels. Super origineel is het misschien niet, maar het is wel goed uitgewerkt. Gooi stenen op stenen van dezelfde kleur om ze te laten exploderen. Als het speelveld leeg is, win je. Hoe sneller, hoe meer tijdsbonus je krijgt, maar hoe sneller je speelt, hoe minder blokken je laat verdwijnen. En ieder verdwenen blok geeft ook een score, dus weeg alles met elkaar af.

Opties
Je kunt in het optiemenu vier verschillende dingen instellen: (grafische)effecten, volledig scherm, geluidseffecten en muziek. Alles spreekt wel voor zich. Voor de wat oudere PC's is het aan te raden om de grafische effecten uit te schakelen. Klik op Aan of Uit om een optie te veranderen. Als je klaar bent kun je op terug klikken.

Help
Snap je iets niet? Heb je hulp nodig? Klik dan op Help in het hoofdmenu. Hier staat alles met duidelijke plaatjes uitgelegd.

Ook kun je links op het scherm vaak zien wat een knop doet, dit kan handig zijn als je niet weet wat een knop doet.

Laden/Opslaan
Het is mogelijk om een spel op te slaan en hem later te laden om verder te spelen. Je kunt een spel opslaan door het ingame-menu te openen. Daarvoor druk je op <escape> (staat ingame aangegeven). Nu klik je op opslaan en kies je een slot. Er zijn vier sloten en als je een beschreven slot kiest, vraagt BlockMod of je het zeker weet. Nadat je je spel opgeslagen hebt komt er een aftelklok en kun je weer verder spelen.

Je spel laden kan in het hoofdmenu. Je kiest een save en je gaat verder waar je was gebleven. De namen van de saves zijn gebaseerd op de datum en de tijd.

Ingame-pauze/menu
Zoals ik al eerder gezegd had, er is ook een ingame menu. Hier kun je dus komen door op <escape te drukken. Dit staat linksboven ook aangegeven.

Hier kun je je spel opslaan, het spel afsluiten en terugkeren naar het hoofdmenu.

Gameover
Je kunt ook gameover gaan. Dit gebeurd als de blokken te hoog komen, om precies te zijn, de hoogte van waar de stenen gegooit worden is de maximum hoogte. Als je gameover bent krijg je ook een bonus, maar die is veel lager als wanneer je hem echt uitspeelt. Je kunt je highscore bekijken door op de knop Highscores te klikken in het hoofdmenu.

Ingame
Als het spel begonnen is, na de timer, moet je dus blokken droppen. Dit spreekt allemaal voor zich. Je hebt minimaal 2 blokken nodig om met de 3e de blokken te laten exploderen. Je ziet bovenaan het scherm hoeveel punten je erbij krijgt en daarna zie je hoeveel punten je al hebt. Rechts kun je je score ook zien. Daar staat ook de hoogst gehaalde score ooit. De tijd kun je er ook zien. Aan de linkerkant kun je verder ook zien welk blok je als volgende krijgt.

Bovenaan kun je de kansen zien die je hebt. Als je kansen opzijn komt er aan de onderkant een rij bij. Je raakt pas een kans kwijt als je een blok gooit die verder geen andere blokken laat exploderen. Kijk dus altijd uit dat je blokkenstapel niet te hoog wordt, want dan ben je af.

Speciaal blok
Er is ook een special blok, een bom. Deze krijg je niet erg vaak dus plaats hem tactisch. Je kunt niet zien dat je dit blok krijgt aan de linkerkant, dus dat is altijd een beetje een verassing. Waar je de bom ook gooit, alle omringende blokken laat hij exploderen. Ook geeft hij een hogere score dan de normale blokken.

Screenshots

Technische gegevens
Bestandsgrootte: 4.12MB (ZIP)
Resolutie: standaard / 1024x768 (Optie)
Game Maker: 7.0

Download

Ten slotte
Ten slotte wil ik nog even zeggen dat ik een behoorlijk krap schema gehad heb om dit spel te maken. Ik heb daarom eigenlijk niet alles wat erin moet kunnen maken. Zo had ik er een online highscore systeem in willen maken en verschillende game modussen. Ook had ik dan graag levels gehad, maar dat kan allemaal nog komen in een vervolg van dit spel. Ook is dit weer het eerste spel na een lange tijd inactieviteit, maar gelukkig ben in GML nier verleerd. Dit is ook eigenlijk pas het eerste echte spel wat ik afgemaakt heb, dus daar ben ik zelf best trots op.  Gemoedelijk

En als iedereen lijstjes gaat maken vind ik dat erg leuk natuurlijk, maar ik weet dat het spel niet heel origineel is dus laat dat maar achterwege. Knipoog En ik wens iedereen veel plezier met het spelen van mijn spel. Blij

« Laatste verandering: 31 Augustus 2012, 18:04:09 door kaasje »

Naar boven Gelogd

kaasje
Globale moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 19 April 2009, 16:00:27 »

Hey,

Aardig spel. Leuk om te doen ook.

+ Graphics zijn redelijk
+ Leuk
+ Simpel om te doen, maar toch steeds moeilijker

- Alles is een beetje sloom
- Niet meerdere modes

Jammer dat er niet meerdere modes zijn. Dat had het een stuk leuker gemaakt.
Succes met de wedstrijd!

Groeten,
Kaasje

ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

mikey
Gebruiker

Tekenaar/ Schilder/ Grafisch vormgever

« Antwoord #2 Gepost op: 19 April 2009, 17:05:39 »

ziet er erg mooi uit Blij
is er een online highscore? anders kan je dat er in proberen te zetten Knipoog

Naar boven Gelogd

hater92
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 19 April 2009, 17:27:10 »

Nee die is er niet, maar ik zei al dat ik die er nog in wil zetten misschien maar dat heeft voor de wedstrijd ook weinig nut. Knipoog

Maar de snelheid heb ik zelf geen last van, maar dat is wat iedereen denk ik zelf ervaart. Daar heb ik mijn testers niet over gehoord. En ik weet ervan, de modussen, maar de tijd was voor mij te kort (ik ben niet gelijk vanaf het begin eraan begonnen dus ja XD) Maar voor de volgende versie komt dat allemaal erin.

Naar boven Gelogd

tja...
Gebruiker

ijsje!!!

« Antwoord #4 Gepost op: 19 April 2009, 17:28:29 »

score 15140! probeer dat maar te verslaan!

I am an according to the gml n00b test!
Naar boven Gelogd

Robert Geers
Jurylid

« Antwoord #5 Gepost op: 20 April 2009, 14:48:34 »

Hey,

Kan het kloppen dat het jaren geleden is dat we voor het laatst een spel van jou hebben gezien? Ik dacht namelijk dat ik me nog wel een hater.. kon herinneren van een behoorlijke tijd terug Tong

Dan nu maar even over je spel Gemoedelijk
  • De sprites vind ik erg mooi. Wat ik alleen wel jammer vind is dat ze niet allemaal in 1 stijl zijn. Neem bijvoorbeeld de knoppen die je in de menu's gebruikt. De tekst knoppen hebben een andere stijl als de pijlknoppen in het Helpmenu. Ook het scroll-over effect is anders. Het is mooier als je continuÔteit aanbrengt in je sprites.
  • De muziek en geluiden die je gebruikt in je spel vind ik wel goed. Dat is ook zeker een pluspunt.
  • Waarom heet het  BlockMod? Zit hier nog een gedachtegang achter?
  • Het speltype is niet super origineel. Er zijn nog tal van andere spellen te spelen met een soortgelijk speltype.
  • Hoewel het speltype niet super origineel is is het wel goed uitgewerkt. Wat ik erg goed vind is dat je kleuren kunt wegspelen. Als bijvoorbeeld alle groene blokken op zijn is het heel vervelend als je nog een groen blokt krijgt. Gelukkig heb je dat hier niet Gemoedelijk
  • Het doel van het spel is duidelijk. De helpfile is vrijwel overbodig omdat het bij de eerste keer spelen al helemaal duidelijk wordt hoe alles werkt. (Maar als je de helpfile weg had gelaten had je daar vast weer gezeur over gekregen Tong)
  • In de helpfile staat dat er een lijn is waar je niet boven mag komen, maar dat deze lijn niet wordt getekend. Waarom wordt die lijn dan niet getekend? Daar wordt het toch alleen maar duidelijker van?

Al met al vind ik het een prima spel. Het zou op bepaalde punten nog wel wat verbeterd kunnen worden. Helaas voor jou bestaan er al veel andere soortgelijke spellen, maar ik vind dit toch wel een heel aardig uitgewerkt versie. Gemoedelijk

Veel succes met de wedstrijd Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

Andreasx
Gebruiker

555 berichten!!! 09:47:03 8 april 2010

« Antwoord #6 Gepost op: 20 April 2009, 17:24:46 »

Ik denk dat jou spel gaat winnen,
waarom:
1. Het gaat pas echt over blokken.
2. Het is professioneel gemaakt.
3. Dat er zo ver ik weet geen bugs inzitten.

Naar boven Gelogd

hater92
Gebruiker

« Antwoord #7 Gepost op: 20 April 2009, 18:45:10 »

@Robert Geers
Haha, ja ik zit hier al een lange tijd. Tong Ik heb, om eerlijk te zijn, nog nooit een spel afgemaakt. Knipoog Ik heb toen alleen maar gewerkt aan allerlei verschillende dingen en een hoop kennis opgedaan (en gedeelt). Bedankt voor je lange post! Gemoedelijk Dit is eigenlijk mijn eerste keer dat ik zelf alle graphics verzorgd heb. In het helpmenu zit eigenlijk een bug, waardoor het scroll over effect niet helemaal werkt. Hier kwam ik te laat achter.. Maar ik zal er aan denken, want goed in spriten ben ik absoluut niet. :p De naam, tsja daar heb ik niet echt een verklaring voor. Ik had eerst een heel ander spel in gedachte, maar dat heb ik niet kunnen uitwerken. Ik heb de naam wel gehouden, want ik vond het wel grappig. Knipoog Je kunt het zien als een spel waarbij je zelf kunt veranderen met blokken wat je wilt.
Ik weet dat het niet erg origineel is en daarom heb ik ook geprobeerd om het zo goed mogelijk uit te werken en ik denk dat dat best goed gelukt is. Gemoedelijk Ik heb alleen iets te weinig tijd gehad door mijn eigen planning, want dan had ik er ook nog verschillende spel modussen in gedaan en een online highscore systeem
En die lijn, dat heb ik niet meer gedaan uiteindelijk. Het werd een erg onoverzichtelijk geheel met zo'n lijn. Het zag er ook niet mooi uit, maar mocht ik een nieuwe versie uitbrengen, dan zorg ik er zeker voor dat die lijn er op een andere manier toch is. Knipoog

Bedankt!

(BTW: ik heb vroeger een tijd aan City Ponds gewerkt, misschien dat dat je nog iets zegt. Knipoog)

@Andreasx
Mja ik weet het niet. Er zijn veel goede spellen ingeleverd moet ik zeggen en ik ben zelf erg benieuwd naar de uitslag. Gemoedelijk We zullen zien.

« Laatste verandering: 20 April 2009, 18:54:23 door hater92 »

Naar boven Gelogd

ChrisCompany
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 1 Mei 2009, 12:55:47 »

Leuk spel, hier zou ik zelfs nog wel verslaafd aan kunnen raken denk ik. Jammer dat je geen online highscores in het spel hebt, dat zou het nog leuker maken! Mijn highscore is nu 13480.

Ik vind het menu erg mooi, grafisch gezien. En als ik zou moeten kiezen, is dit mijn favoriet voor de gm wedstrijd. De originaliteit is inderdaad wat minder, maar daarentegen nog wel goed uitgewerkt! Net wat Robert Geers al zei over de kleuren wegspelen, dat is essentieel bij dit soort spellen en dat heb je gelukkig goed verwerkt in je spel. Ik vind alleen wel dat je er hoog begint (je kan maar 1x je kansen opmaken en dan ben je al dood als je beetje ongeluk hebt). Maar dat voegt juist weer extra uitdaging toe aan het spel, dus dat moet je zeker niet veranderen. Een van de beter uitgewerkte spellen van dit genre op dit forum!

Naar boven Gelogd

jasper games
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 1 Mei 2009, 13:47:54 »

gaaf! Ik hou van dit soort spellen!
aleen 1 dingetje: toen ik dit spel startte en ik keek bij highscores, was hij al gevuld! :O mijn naam stond er ook tussen, en voor de rest <naam> ofzo... hoort dit?
 Twijfelachtig

jo
Naar boven Gelogd

mikey
Gebruiker

Tekenaar/ Schilder/ Grafisch vormgever

« Antwoord #10 Gepost op: 1 Mei 2009, 13:52:23 »

gaaf! Ik hou van dit soort spellen!
aleen 1 dingetje: toen ik dit spel startte en ik keek bij highscores, was hij al gevuld! :O mijn naam stond er ook tussen, en voor de rest <naam> ofzo... hoort dit?
 Twijfelachtig

dan heb je het spel al eens eerder gespeelt denk ik Tong

Naar boven Gelogd

hater92
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 1 Mei 2009, 18:56:00 »

Mwah, dan zou de Game id hetzelfde moeten zijn als een spel wat je ooit eerder gespeeld hebt, dat kan natuurlijk best. Knipoog Daar kan ik niets aan doen.

@ChrisCompany
Bedankt voor je korte review! Gemoedelijk Alles wat je zegt klopt ook eigenlijk. Ik had ook veel liever een soort van level systeem erin willen bouwen, waarbij je makkelijker begint. Dan ga je ook minder snel dood aan het begin, maar dat is nu inderdaad een kwestie van geluk. De online highscore had ik zelf ook heel erg graag gezien, maar als ik weer een update voor dit spel uitbreng zit dat er zeker in! Knipoog

« Laatste verandering: 1 Mei 2009, 18:57:44 door hater92 »

Naar boven Gelogd

Declan
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 1 Mei 2009, 20:19:35 »

leuk spel, online highscore zou een goed idee zijn
mijn score is nu 16570

I am a in the GM Quiz!
Naar boven Gelogd

ick-in-noot
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 2 Mei 2009, 20:23:37 »

20210 Gemoedelijk

leuk dat je weer is een spel maakt. nice done Gemoedelijk

Naar boven Gelogd

redblood
Gebruiker

Dvdbrander

« Antwoord #14 Gepost op: 3 Mei 2009, 12:13:39 »

19150... net niet genoeg.
wel jammer dat als je gewoon zorgt dat je m nog niet uitspeelt je meer punten kunt krijgen, dus de tijd zou zwaarder moeten ellen.

Mijn project: shadowconflict
Zie http://www.livestream.com/dvdbrander voor de huidige vordering van het project, en voor livestreams van het programmeren
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: