game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Algemeen
| |-+  Game Maker Nieuws
| | |-+  GM8 krijgt nieuwe sprite-editor met alphatransparency
Pagina's: [1] 2 3 4
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Matrebatre
Lokale Moderator

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Gepost op: 15 April 2009, 23:57:38 »

Yoyogames heeft aangekondigd dat GM8.0, in tegenstelling tot GM7.0, alpha transparency volledig zal ondersteunen. Tot nu toe was dat alleen mogelijk door sprites en backgrounds extern te laden uit PNG- of BMP-bestanden die alpha-informatie bevatten. Maar in GM8.0 zal het mogelijk zijn om deze afbeeldingen ook echt in Game Maker te laden en zelfs te maken, dankzij de nieuwe sprite editor die ook alpha transparency ondersteunt. Yoyogames heeft ook een beta-versie van de nieuwe sprite editor als een apart programma op zijn website geplaatst (link), zodat die al getest kan worden op bugs. Bugs en suggesties moeten per e-mail gestuurd worden naar Yoyogames, naar "bugs AT gamemaker PUNT nl" (tekens weggehaald voor spambots).

Een paar dagen geleden heeft Yoyogames trouwens ook aangekondigd dat ze artiesten zoeken die sprites willen maken voor GM8.0. Het is de bedoeling dat deze artiesten sets van sprites maken die zullen worden meegeleverd als standaardsprites. Deze sprites moeten van veel hogere kwaliteit zijn dan de huidige standaardsprites. De sprites zullen ook alpha transparency hebben. De artiesten zullen betaald worden door Yoyogames om deze sprites te maken. Wie geïnteresseerd is, moet een e-mail sturen naar Yoyogames met een set sprites die hij zelf heeft gemaakt als voorbeeld. De volledige uitleg staat op hun website (link).

Yoyogames heeft ook aangekondigd dat ze verwachten dat GM8.0 klaar zal zijn tijdens of na deze zomer. Een vaste datum hebben ze nog niet, en ze zeggen dat het nog zeker een paar maanden zal duren voor de eerste beta-versie gepubliceerd zal worden.

Bronnen:
http://glog.yoyogames.com/?p=523
http://glog.yoyogames.com/?p=520

« Laatste verandering: 18 April 2009, 17:31:29 door Blijbol »

The Machine:|||||||||||||||||||| 25%
Model Creator v6:|||||||||||||||||||| 10%
- Model Creator v5 - Land of Monsters - Armadillo Race - Land of Monsters II -
Naar boven Gelogd

tidob1
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 16 April 2009, 15:46:43 »

Dat is snel, erg snel. Ik ben nog niet eens gewend aan GM7  Razz

Da's erg mooi, dat alpha transparency. Alleen, dat kon toch al, door een extra sprite te maken, en alpha toe te voegen dmv:
GML:
sprite_set_alpha_from_sprite()
Of een vergelijkbare functie? En hoe gaat dat precies in zijn werk, kun je dan in de Sprite Editor een soort extra subimage maken, die staat voor het alpha channel?

Ik denk trouwens wel nog meer dat YYG GameMaker commercieler maakt, en dat dit soort dingen ervoor zorgen dat mensen sneller beginnen met GM, omdat het er mooier uitziet, en je minder zelf hoeft te doen. (denk aan: RPG maker en uiteindelijk: www.mygamefactory.com xD). Ik hoop dat het niet te veel veranderd, hooguit een paar extra functies/recourses, maar geen hele code-generate-knoppen, of functies die een half spel voor je maken.

Naar boven Gelogd

Robert Geers
Lokale Moderator

Vragen over GM per PM worden genegeerd!

« Antwoord #2 Gepost op: 16 April 2009, 17:25:33 »

Natuurlijk probeert yoyogames ervoor te zorgen dat er meer mensen aan GameMaker beginnen. Daar is het immers een commercieel bedrijf voor. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor de wel heel drastische verandering die jij geeft.

Ik denk dat ze bij yoyogames door hadden dat de oude sprite editor niet geavanceerd (meer) was en dat daarom de meeste mensen gebruik maken van een ander tekenprogramma voor het maken van sprites. Met deze vernieuwde sprite editor willen ze dat tegengaan en weer een totaal pakket aanbieden voor het maken van games.

Ik heb zojuist even de testversie van de sprite editor getest en ik vind het er goed uit zien. Het bevat een redelijk aantal nieuwe functies die de sprite editor gelijk een stuk geavanceerder maken. Het is wel even wennen, maar dat zal wel goed komen. Smile Iedereen die nieuwsgierig is raad ik aan om gewoon de testversie te downloaden. (Deze zit een een .zip bestand van nog geen 700 kb)

Tot slot wil ik nog even duidelijk vermelden dat yoyogames wel bezig is met GameMaker 8.0 maar nog geen uitspraken doet over wanneer we deze versie kunnen verwachten. Voor een eventuele beta versie geldt hetzelfde. Dus je heft nog alle tijd om aan GM7 te wennen Wink

Naar boven Gelogd

jelle6
Gebruiker

WWW.PRAISEKIDS.NL

« Antwoord #3 Gepost op: 16 April 2009, 17:40:16 »

srry, maar wat is dat alpha tr....? Sad

Kijk mijn website: www.praisekids.nl
Naar boven Gelogd

kaasje
Lokale Moderator

« Antwoord #4 Gepost op: 16 April 2009, 17:56:23 »

Hey,

Ik moet zeggen dat de screenshots van de sprite editor er goed uitzien!
Wat ik een hele verbetering vind, is dat je nu ook fonts kan kiezen.
Ik ben benieuwd of GM8 ons nog meer nieuws zal brengen dan deze nieuwe sprite editor...

Groeten,
Kaasje

Ik ben tot ongeveer 14 augustus op vakantie en daarom zeer beperkt online. Iedereen een fijne vakantie toegewenst!

I'm an outlaw, not a hero. I never intended to rescue you. We're our own dragons as well as our own heroes, and we have to rescue ourselves from ourselves.
~ Tom Robbins

Naar boven Gelogd

Aragon
Gebruiker

Belangrijk --->

« Antwoord #5 Gepost op: 16 April 2009, 17:59:02 »

Ik heb dat ze eens wat meer aan de snelheid gaan werken. Dit ziet er niet slecht uit. Maar ik gebruik het niet...

Betá uit voor 3D Online Shooter gemaakt met Ultimate3D en 39dll.
klik hier
Naar boven Gelogd

jasper games
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 16 April 2009, 18:08:19 »

Ik heb dat ze eens wat meer aan de snelheid gaan werken. Dit ziet er niet slecht uit. Maar ik gebruik het niet...
ik had volgens mij ergens gelezen dat het aan het eind van de zomervakansie v8 uit komt, kan ook iets anders zijn, maar zoiets.

srry, maar wat is dat alpha tr....? Sad
met alpha transparency kun je je spellen erg mooi maken, dan kun je bv ranjes maken om je sprite heen tekenen die half transparant zijn(smooth edges, is dat nu), en ramen tekenen, die dus half (of natuurlijk een hele andere waarde Wink) transparant zijn, zodat je alles nog kan zien wat er achter staat. hartstikke handig dus!

Eventjes een mededeling; ik ben hier niet meer actief en zoek me maar op gmot ofzo en ga niet GM doen GM is namelijk stom. ga html of php of c++ leren ofzo.
oh en er zijn te veel noobs die denken dat ze goed gm kunnen.
Ik maak geen action libraries!
Naar boven Gelogd

jelle6
Gebruiker

WWW.PRAISEKIDS.NL

« Antwoord #7 Gepost op: 16 April 2009, 18:16:22 »

met alpha transparency kun je je spellen erg mooi maken, dan kun je bv ranjes maken om je sprite heen tekenen die half transparant zijn(smooth edges, is dat nu), en ramen tekenen, die dus half (of natuurlijk een hele andere waarde Wink) transparant zijn, zodat je alles nog kan zien wat er achter staat. hartstikke handig dus!

Thanks! Very Happy

Naar boven Gelogd

EagleGuard
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 16 April 2009, 18:28:35 »

Hopelijk wordt 't met gm8 eindelijk mogelijk om files buiten .wav perfect te laten loopen Mad

Check mijn nieuwste muziek op Newgrounds! Nieuwste muziek: Rock it out
Naar boven Gelogd

haro1power
Gebruiker

Don't Stop Me Now!

« Antwoord #9 Gepost op: 16 April 2009, 18:31:11 »

Het lijkt erg goed te worden.
Heel erg fijn dat ze eindelijk een sprite editor hebben met Alpha ondersteuning!
Allemaal nieuwe functies in die sprite editor, en allemaal handig.

Helaas hebben ze het in een ander programma staan waarmee je het moet openen, anders had je het al in GM kunnen importeren, dat zou erg handig geweest zijn.

En ik hoop dat mijn GM key nog steeds voor GM8 geld.

ICT - That's Living!
Naar boven Gelogd

Shiritt
Gebruiker

White Wolf FTW....

« Antwoord #10 Gepost op: 16 April 2009, 19:04:22 »

wist ik al, ik had zelfs al wat sprites opgestuurt omdat ze spriters nodig hebben, niet voor geld, maar ik had nog een paar goede liggen (met trancperacy)

Naar boven Gelogd

bjarno
Gebruiker

#24: 5%

« Antwoord #11 Gepost op: 16 April 2009, 19:31:31 »

Helaas hebben ze het in een ander programma staan waarmee je het moet openen, anders had je het al in GM kunnen importeren, dat zou erg handig geweest zijn.
Neen, de nieuwe sprite editor zal (net zoals in Game Maker 7) in game maker zelf zitten. Dit is enkel een deeltje uit game maker 8(met name de sprite editor) waarmee je nu kunt testen.

Gebruik Interpunctie in je berichten voor een leesbaar forum!
Games: Rotation | Master Typer | 60 Seconds
Tutorials: Surfaces | Automatisch Tilen
Huidige projecten:
Arvoitus
My Name Is Light: Een vernieuwende platformer/adventure
Naar boven Gelogd

zardac
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 16 April 2009, 19:55:21 »

Die editor is perfect!
Ik vind het een hele goede editor!
Ik zat het te testen,en this gewoon goed:P

Naar boven Gelogd

jelle6
Gebruiker

WWW.PRAISEKIDS.NL

« Antwoord #13 Gepost op: 16 April 2009, 21:27:47 »

Fijne editor.
Maar vaak denk ik dat de vakjes van die achtergrond pixels zijn...
maar de knoppen zitten allemaal op andere plekken.
Want als ik bij de oude wil inzoemen(wat ik vaak doe Wink) weet ik waar de knop zit.
Bij de nieuwe denk ik dat die op de zelfde plek zit en dan klik ik ergens anders op.

Maar wel mooi Very Happy

Naar boven Gelogd

Dante
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 16 April 2009, 21:45:58 »

Mooie editor...
Heb je dan niet meer de functie sprite_set_alpha_from_sprite nodig?
Zou wel handig zijn, hoef je geen maskers meer te maken.

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: