game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Maker Creaties (Moderators: WBG, kaasje)
| | |-+  Model Creator voor Game Maker - v5.0 - Open source!
Pagina's: [1] 2 3 ... 22
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Maarten Baert
Forumbeheerder

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Gepost op: 8 Januari 2009, 21:41:59 »

Model Creator voor Game Maker (v5.0)

Pagina op Engelse GMC

Open source!
Model Creator v5 is nu open source! Ik ben niet van plan om nog iets aan te passen aan v5.
Citaat

Model Creator v5 by Maarten Baert is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Belgium License.
Dat betekent:
Citaat
  • You are free:
    • to Share — to copy, distribute and transmit the work
    • to Remix — to adapt the work
  • Under the following conditions:
    • Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).
    • Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

Attribution
Als je de originele of aangepaste versies wilt verspreiden, moet je mijn naam (Maarten Baert) en een link naar http://www.maartenbaert.be/model-creator/ (of de url zelf) toevoegen.

Met dit programma kan je eenvoudige 3D modellen maken. Het is een volledig herziene versie van Model Creator v4.0. Deze versie is klaar, ik ga alleen nog maar bugs oplossen (als jullie er nog vinden) en kleine verbeteringen aanbrengen. Eventueel maak ik ook nog plug-ins.

Video tutorial op YouTube: Modeling a chair
Video tutorial op YouTube: Texturing

Deze tutorial legt uit hoe je de modellen die je gemaakt hebt in je spel kan zetten (bij nummer 7).
Deze tutorial legt ook een reeks dingen uit, onder andere hoe texture mapping werkt.

Dit is een screenshot van het programma. Hierin zie je het hele menu en de twee views.

Online documentatie

Statistieken:
Aantal scripts: 223 (dll's niet meegerekend)
Aantal lijnen code: 14462

Download Model Creator v5.0 (1.80MB)
Download Model Creator v5.0 source code (418KB)
Yoyogames pagina (gelieve te raten als je het programma goed vindt)

Op vraag van iemand op de Engelse GMC heb ik een logo gemaakt dat je in je signature kan zetten:
(link naar deze pagina)
Code:
[url=http://www.game-maker.nl/forums/topic,36584.0][img]http://files.maartenbaert.be/model-creator/mc-banner-small.png[/img][/url]

« Laatste verandering: 25 Mei 2013, 16:07:05 door Maarten Baert »

Naar boven Gelogd

TimVN
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 8 Januari 2009, 21:57:11 »

Wow very nice!

Ik zet zo een screenie van me creatie! Cool

Als je iets wilt selecteren, en er staat iets onder, dan selecteert ie ze allebij Treurig

« Laatste verandering: 8 Januari 2009, 22:21:23 door G-maker-T »
Naar boven Gelogd

TrevoriuS
Gebruiker

« Antwoord #2 Gepost op: 9 Januari 2009, 00:05:33 »

Kan ik ook daadwerkelijk texture afbeeldingen weergeven, en niet alleen UVs maken? Want dat zou wel nuttig zijn, ook voor het simuleren van image planes voor reference materiaal.

Naar boven Gelogd

Sjeffff
Gebruiker

GM Old Skool

« Antwoord #3 Gepost op: 9 Januari 2009, 15:05:03 »

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik ken tog geen 3d met gm Tong
Maar van wat ik van je filmpje zie vind ik het nogal storend dat de achtergrond erg donker is.
Kun je die ook aanpassen ?
Een lichtere achtergrond lijkt me fijner werken.
Maar goed, voor de rest, tja...
Hoe vaak kunnen we wel niet zeggen dat het er fantastisch uitziet !?

Naar boven Gelogd

onnaj
Gebruiker

« Antwoord #4 Gepost op: 9 Januari 2009, 15:39:20 »

zou je een goede tutorial kunnen maken over hoe je textures maakt?  Emotieloos

ps uit je online documentatie als ik het goed begrijp moet je je model volledig opbouwen uit triangels om te kunnen mappen?

Ik denk dat ik weer af en toe kom kijken...
Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

« Antwoord #5 Gepost op: 9 Januari 2009, 16:43:00 »

Kan ik ook daadwerkelijk texture afbeeldingen weergeven, en niet alleen UVs maken? Want dat zou wel nuttig zijn, ook voor het simuleren van image planes voor reference materiaal.

Dat kan inderdaad! Dat vond ik juist het handigste, je kan je UV map aanpassen en meteen zien wat het resultaat daarvan is. Ga gewoon naar settings en selecteer een texture afbeelding. Zet schematic view uit en je ziet je texture. Je texture verschijnt nu trouwens ook in de UV editor op de achtergrond, zodat je meteen ziet wat wat is.

zou je een goede tutorial kunnen maken over hoe je textures maakt?  Emotieloos

ps uit je online documentatie als ik het goed begrijp moet je je model volledig opbouwen uit triangels om te kunnen mappen?

Dat is een beperking van modellen in game maker, daar kan ik niks aan doen. De enige manier om dat te omzeilen is om alle basisvormen om te zetten naar triangles (daarvoor is een knop) en daarna te mappen.

Als je iets wilt selecteren, en er staat iets onder, dan selecteert ie ze allebij Treurig

Daarvoor heb ik een paar extra methoden toegevoegd. Je kan shift gebruiken om dingen die al geselecteerd waren opnieuw te deselecteren. Of ctrl+shift om te filteren. Lees de pagina over selecteren maar eens.

« Laatste verandering: 9 Januari 2009, 16:49:34 door Matrebatre »

Naar boven Gelogd

onnaj
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 9 Januari 2009, 16:53:46 »

@matre

a, oke dat is jammer die knop heb ik nog niet gevonden  Blij

kan je toch echt geen tutorial maken?  Engel

zou erg handig zijn

Naar boven Gelogd

kaasje
Globale moderator

« Antwoord #7 Gepost op: 9 Januari 2009, 16:56:48 »

Hey,
Sorry voor mijn post in het WIP board, ik had dit topic nog niet gezien. Nog maar een keer dan:

Ongelooflijk, heb je dit echt met game-maker gemaakt? Verrast
Mijn diepste respect!

+ Nuttig
+ Alles werkt
+ Interface (of HUD, hoe je het ook noemt) ziet er mooi uit
+ Gewoon niets aan op te merken

Ik zie dat dit nog in WIP staat, ik weet niet of het ergens staat, maar wat ga je er nog aan doen. Naar mijn idee is dit toch een redelijk volledig programma. En het mooiste is dat het nog lijkt op een 'echt' programma ook!

Model creator is al prima staaltje werk, ik kan niets anders zeggen.

Groeten,
Kaasje

[EDIT]
Wel een rare bug gevonden. Telkens als ik het programma voor de run, krijg ik een zwart scherm. Als ik niks doe, gebeurt er ook niets. Zodra ik enter indruk lijkt het programma pas te runnen.

« Laatste verandering: 9 Januari 2009, 17:01:07 door kaasje »

ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

helderdje
Gebruiker

Say that again!

« Antwoord #8 Gepost op: 9 Januari 2009, 17:43:32 »

- als je een wall tekent zie je deze maar aan 1 kant (andere kant kijk je erdoorheen) hoort dit zo? ik heb nog niet zo heel vaak ge-3d-ed, maar lijkt me beetje raar

mijn creatie:

één kruk

« Laatste verandering: 9 Januari 2009, 17:53:19 door helderdje »

No problem.
Naar boven Gelogd

onnaj
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 9 Januari 2009, 17:51:15 »

- als je een wall tekent zie je deze maar aan 1 kant (andere kant kijk je erdoorheen) hoort dit zo? ik heb nog niet zo heel vaak ge-3d-ed, maar lijkt me beetje raar

tuurlijk hoort dat zo....je zal nog een wall moeten tekenen aan de andere kant  Knipoog

ooit muren van 1 pixel breed gezien?

Naar boven Gelogd

TrevoriuS
Gebruiker

« Antwoord #10 Gepost op: 9 Januari 2009, 17:54:38 »

1 pixel, ja, 0, ja :p
De wall is een face. Een face wordt niet getekend als zijn 'kijkrichting', ookwel normaal of loodlijn, van de camera af wijst. Dit komt omdat je anders veel cpu gebruikt om alles altijd te tekenen, ook bijvorbeeld de achterkant van een kubus welke je helemaal niet ziet. Dus je moet er vanuit gaan dat je alles altijd dikte moet geven, het is maar heel zelden zo dat je dat niet nodig hebt, en dan is het minder zwaar om gewoon de face nog een keer te maken maar met een normal die de andere kant op wijst dan om dan maar alles te tekenen, ook de dingen die je niet ziet.

Naar boven Gelogd

helderdje
Gebruiker

Say that again!

« Antwoord #11 Gepost op: 9 Januari 2009, 18:00:41 »

tuurlijk hoort dat zo....je zal nog een wall moeten tekenen aan de andere kant  Knipoog

ooit muren van 1 pixel breed gezien?

waar je die muren ziet is van de ene kant gezien en waar je de muren niet ziet is niks aan veranderd alleen vanaf de tegenovergestelde kant gescreent...

@ TrevoriuS
En hoe zorg ik ervoor dat ik die wall er vanaf de andere kant juist zie?
EDIT: nevermind, ik begrijp het al, die moet je dan natuurlijk rotaten?

« Laatste verandering: 9 Januari 2009, 18:03:25 door helderdje »

No problem.
Naar boven Gelogd

onnaj
Gebruiker

« Antwoord #12 Gepost op: 9 Januari 2009, 18:09:50 »

waar je die muren ziet is van de ene kant gezien en waar je de muren niet ziet is niks aan veranderd alleen vanaf de tegenovergestelde kant gescreent...

@ TrevoriuS
En hoe zorg ik ervoor dat ik die wall er vanaf de andere kant juist zie?
EDIT: nevermind, ik begrijp het al, die moet je dan natuurlijk rotaten?

asjeblaft

http://www.easy-upload.nl/index.php/file/149678500640b7

3 driehoeken,
2 zijn van 1 kant zichtbaar
1 van beiden kanten

oftewel precies hetzelfde getekend aan de achterkant

Naar boven Gelogd

TrevoriuS
Gebruiker

« Antwoord #13 Gepost op: 9 Januari 2009, 19:09:30 »

Met obj importen loopt het vast. Althans, ik heb het niet te intensief getest maar deze file kwam uit maya en was 2300 triangles

Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder

« Antwoord #14 Gepost op: 9 Januari 2009, 19:17:40 »

Met obj importen loopt het vast. Althans, ik heb het niet te intensief getest maar deze file kwam uit maya en was 2300 triangles

Het loopt niet vast, het is gewoon nogal traag. Het import script voor OBJ dat iedereen gebruikt is nog veel trager, denk ik. Je model met 2300 triangles zou maximum zo'n 10 seconden duren schat ik (op mijn computer). Ook niet zo vreemd, het kan tot 2300*(3+3+3+1) = 23.000 lijnen bevatten. Als een gemiddeld model evenveel vertices als faces gebruikt, dan mag je uitgaan van 2300*(1+1+1+1) = 9.200 lijnen. Het laden van GMMOD of MOD bestanden gaat gemiddeld 20 keer sneller.

"nevermind, ik begrijp het al, die moet je dan natuurlijk rotaten?" - Er is hiervoor speciaal een functie (flip faces). Als je dus een vlak dubbelzijdig wilt tekenen, kan je het gewoon kopieren en dan die functie gebruiken.

« Laatste verandering: 9 Januari 2009, 19:23:13 door Matrebatre »

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 22
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ga naar: