game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  [Tut] Messages mooier maken
Pagina's: [1] 2 3 ... 8
« vorige volgende »
Print
Advertenties

kaasje
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 2301


« Gepost op: 19 Oktober 2008, 09:01:32 »

Versie van GM:  Game Maker 6 , Game Maker 7 misschien  Game Maker 5
Moeilijkheidsgraad: Beginners
Wat is het?
Zoals je misschien wel weet zijn de messages in GM erg saai. Heb je bijvoorbeeld iets gewonnen, komt er weer zo'n grijs blok, dat nogal op een begrafenisuinodiging lijkt. In deze Tutorial leer ik jullie hoe je de messages mooier kunt maken. Denk aan achtergronden, eigen knoppen, etc.
Al deze codes werken voor show_message, show_message_ext, get_integer, get_string en show_question.


Zet deze code(s) in het create event van je controller. De code(s) blijven voor je hele spel, voor elke message gelden.

Code #1:
GML:
message_background(background)
Met deze code kan je een achtergrond instellen voor je message. Vul tussen de haakjes de naam van de achtergrond in.

Code #2:
GML:
message_alpha(alpha)
Zet de alpha (doorzichtigheid) van de message. Vul tussen de haakjes de gewenste alpha in.

Code #3:
GML:
message_button(sprite)
Met deze functie kun je de buttons veranderen in een gewenste sprite. Let op: Je sprite moet bestaan uit 3 subimages, de eerste is wat je normaal ziet, de tweede als de muis op de knop staat, en de derde als je op de knop klikt.

Code #4:
GML:
message_button_font(name,size,color,style)
Met deze functie verander je de font op de button. Vul bij naam de naam van je font in. Vul bij size de grootte in pixels in. Vul bij color de kleur in. En vul bij style 0,1,2 of 3 in. 0 = Normaal, 1 = Bold , 2 = Cursief en 3 = Bold en cursief

Code #5:
GML:
message_text_font(name,size,color,style)
Met deze functie kan je het lettertype van de message veranderen. Vul bij naam de naam van je font in. Vul bij size de grootte in pixels in. Vul bij color de kleur in. En vul bij style 0,1,2 of 3 in. 0 = Normaal, 1 = Bold , 2 = Cursief en 3 = Bold en cursief

Code #6:
GML:
message_input_font(name,size,color,style)
Met deze functie kan je het font van de tekst in het invoervakje veranderen. Vul bij naam de naam van je font in. Vul bij size de grootte in pixels in. Vul bij color de kleur in. En vul bij style 0,1,2 of 3 in. 0 = Normaal, 1 = Bold , 2 = Cursief en 3 = Bold en cursief

Code #7:
GML:
message_mouse_color(color)
Met deze functie kan je de kleur van het lettertype in je message veranderen als je muis op de message staat.

Code #8:
GML:
message_input_color(color)
Met deze functie kun je de achtergrond van je invoervakje een kleur geven.

Code #9:
GML:
message_caption(show,string)
Hiermee kan je een rand (titelbalk) om je message heen maken. Show is wel of niet een rand (0 = niet, 1 = wel) en de ingevulde string komt in de rand te staan.

Code #10:

GML:
message_position(x,y)

Met deze functie kun je de positie van de message veranderen. Vul bij x de waarde op de x-as in (horizontaal) en bij y de waarde op de y-as (verticaal)

Code #11:
GML:
message_size(width,height)
Met deze functie kun je de grootte van de message (in pixels) instellen. Als je 0 invult zal de message zó groot zijn dat de tekst erin past.


Dat was de tutorial. Ik hoop dat je er iets van geleerd heb, en dat ik voortaan in WIP's en GMC's geen begrafenisuitnodigingen meer krijg Tong
Heb je nog vragen? Stel ze gerust.


Groeten,
Kaasje


Definities van de argumenten en voorbeelden:

Background = Background die de message moet krijgen:
GML:
message_background(background0)

Alpha = transparantheid van de message (1 = volledig zichbaar, 0 = onzichtbaar):
GML:
message_alpha(0.5)

Sprite = een sprite die je wil gebruiken als knop:
GML:
message_button(sprite0)

Name = naam van een font
Size = grootte van een font
Color = kleur van aan font
Style = Staat eronder vermeldt:
GML:
message_text_font("Times New Roman",12,c_black,1)

Show = Laten zien (1) of niet (0)
String = tekenreeks in de balk (border):
GML:
message_caption(1,"Dit komt in de border")

X = x-positie van de message
Y = y-positie van de message:
GML:
message_position(100,350)

Width = breedte van de message
Height = hoogte van de message:
GML:
message_size(256,96)

« Laatste verandering: 4 Maart 2009, 17:09:50 door kaasje »

ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

Bjarno
Jurylid


Offline Offline

Berichten: 5083

Vragen over GM niet via PM.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 30 Oktober 2008, 18:05:01 »

Vroeger gebruikte ik een extension voor deze. Nu niet meer. Dankzij deze verzameling van scripts.

Thanks Kaasje


Naar boven Gelogd

Maarten Baert
Forumbeheerder


Offline Offline

Berichten: 4942

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Oktober 2008, 19:12:48 »

Dankzij deze verzameling van scripts.

Dat zijn geen scripts maar functies. Hij heeft dit niet zelf geschreven, dit zijn gewoon bestaande functies die hij heeft uitgelegd. Ik denk dat dit dus meer onder [Tut] valt dan onder [Scr] aangezien hij helemaal geen code geeft.

En als je vindt dat deze functies nog niet genoeg controle geven, kan je nog altijd de Max WinAPI dll gebruiken. Dat is wel zeer ingewikkeld, maar het geeft je wel absolute controle (het staat je toe meerdere berichten tegelijk te openen, en je spel ook verder te laten gaan terwijl je een bericht toont etc).


Naar boven Gelogd

jelle6
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1855


« Antwoord #3 Gepost op: 30 Oktober 2008, 19:15:39 »

ik wil niet droog doen hoor maar je kon het allemaal vinden in de handleiding Tong Knipoog

Naar boven Gelogd

kaasje
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 2301


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Oktober 2008, 19:31:31 »

ik wil niet droog doen hoor maar je kon het allemaal vinden in de handleiding Tong Knipoog
Je kan zo veel in de handleiding opzoeken Tong
Wat dacht je van views, etc.

Wat Matrebatre zegt klopt, dit is gewoon GML, dus inderdaad, ik kan het beter een [TUT] noemen Knipoog
Groeten,
Kaasje


ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

magier446
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 27


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Januari 2009, 15:12:19 »

klein vraagje

kan je eens voorbeelden geven van wat er kan staan want bij mij lijkt het niet te lukken alvast bedankt


games maken blyft leuk! ook al versta ik er soms niks van...
Naar boven Gelogd

kaasje
Globale moderator


Offline Offline

Berichten: 2301


« Antwoord #6 Gepost op: 30 Januari 2009, 15:37:05 »

Hey,
Background = Background die de message moet krijgen:
GML:
message_background(background0)

Alpha = transparantheid van de message (1 = volledig zichbaar, 0 = onzichtbaar)
GML:
message_alpha(0.5)

Sprite = een sprite die je wil gebruiken als knop:
GML:
message_button(sprite0)

Name = naam van een font
Size = grootte van een font
Color = kleur van aan font
Style = Staat eronder vermeldt:
GML:
message_text_font("Times New Roman",12,c_black,1)

Show = Laten zien (1) of niet (0)
String = tekenreeks in de balk (border)
GML:
message_caption(1,"Dit komt in de border")

X = x-positie van de message
Y = y-positie van de message
GML:
message_position(100,350)

Width = breedte van de message
Height = hoogte van de message
GML:
message_size(256,96)

Groeten,
Kaasje


ECCE QUAM SIT...
Naar boven Gelogd

magier446
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 27


« Antwoord #7 Gepost op: 30 Januari 2009, 16:13:40 »

leuk maar hoe doe je die color en zo
???

dat zou ik graag wetet


games maken blyft leuk! ook al versta ik er soms niks van...
Naar boven Gelogd

tidob1
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 2610


« Antwoord #8 Gepost op: 30 Januari 2009, 16:26:52 »

Bij color kun je een 'kleur-waarde' invullen. Dat kan een van de volgende kleuren zijn:
GML:
c_aqua
c_black
c_blue
c_dkgray
c_fuchsia
c_gray
c_green
c_lime
c_ltgray
c_maroon
c_navy
c_olive
c_purple
c_red
c_silver
c_teal
c_white
c_yellow
Je ziet het al, gewoon c_ met daarachter de gewenste kleur in het engels. Je kunt alleen de kleuren hierboven gebruiken, of een kleur maken met een van deze functies:
GML:
make_color_rgb(r,g,b)
make_color_hsv(h,s,v)

Naar boven Gelogd

Andreasx
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 574

555 berichten!!! 09:47:03 8 april 2010


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 28 Februari 2009, 11:07:37 »

Die:
message_button(sprite0)

Klopt niet want bij mij zegt ie dat het een variable moet zijn.


Naar boven Gelogd

debeste95
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1049

Berichten: 3


« Antwoord #10 Gepost op: 2 Maart 2009, 18:38:43 »

Die:
message_button(sprite0)

Klopt niet want bij mij zegt ie dat het een variable moet zijn.
als hij iets niet kent noemt hij het altijd een unknown variable. kijk eens of je hem goed hebt getypt


Debeste95 is weer terug! (: Feestje? Gratis koekjes bij mij thuis! ;D
Naar boven Gelogd

meneer peer
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 42


« Antwoord #11 Gepost op: 18 Maart 2009, 14:56:44 »

bij sprite0 moet je wel je eigen sprite invullen.. 1 die je zelf gemaakt hebt...

Naar boven Gelogd

cartman123
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 342

Dot arena extreme is uit!


« Antwoord #12 Gepost op: 26 Maart 2009, 16:55:14 »

En waar zet je al die codes? onder wat? draw event?


http://www.game-maker.nl/forums/topic,58751.0

Volg het topic nu! Nieuwe gamemode vanavond online! Fragparty, met de nieuwe versie, tussen 7 en 10 uur.
Naar boven Gelogd

onnaj
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1009


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 26 Maart 2009, 16:56:38 »

En waar zet je al die codes? onder wat? draw event?

nee, voor je

show_message ,etc gebruikt  Knipoog


Ik denk dat ik weer af en toe kom kijken...
Naar boven Gelogd

jelle6
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 1855


« Antwoord #14 Gepost op: 26 Maart 2009, 17:05:12 »

create event Knipoog.
Stond erbij Blij.

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 8
Print


Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2022 Nederlandse Game Maker Community