game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  [Tut] Krijg meer downloads dmv een goede presentatie!
Pagina's: [1] 2
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Ragoune
Oud-moderator

Resload.com!

« Gepost op: 26 September 2008, 18:23:03 »

Krijg meer game-downloads!
Presenteren

Welkom bij de tutorial!
In deze tutorial ga ik je uitleggen hoe je meer downloads voor je game kunt krijgen, door middel van het presenteren van je topic bij "Game Maker Creaties". Zelfs als je een kleine game hebt, is het niet nodig om het niet goed te presenteren. Hierdoor zal je ook een slechtere naam krijgen op het NGMC.
Dus, als je jouw game wilt uploaden, dan zou ik eerst deze tutorial even doornemen!

Inhoud
  • Hoofdstuk 1: Wat je allemaal nodig hebt
  • Hoofdstuk 2: Screenshots maken
  • Hoofdstuk 3: Beginnen met het schrijven + Uploaden
  • Hoofdstuk 4: Opvrolijken!
  • Hoofdstuk 5: De puntjes op de i

Hoofdstuk 1: Wat je allemaal nodig hebt
Als eerste heb je natuurlijk een game nodig. Deze moet je wel in een .exe bestand zetten, zodat niemand jouw game kan kopiëren! Een .exe bestand is een uitvoerbaar bestand. Ja, dit klinkt nogal vaag maar het betekend dat Windows [of een ander systeem] jouw bestand kan af laten spelen, net als in het Debuggen in Game Maker.
Daarnaast heb je een goede upload site nodig, zelf neem ik altijd Send Space. Hier hoef je nooit te wachten en verder hoef je ook niet te registreren. Als laatste heb je ook nog een kleine kennis van BB Code nodig.

Dit was alles [valt best wel mee hè], op naar het volgende hoofdstuk!

Hoofdstuk 2: Screenshots maken
Screenshots zijn het belangrijkste voor het presenteren van je game. Een screenshot is een afbeelding van het spel [dus een foto ergens midden in het spel genomen] waaraan andere spelers kunnen zien hoe het spel eruit ziet. Als je bijvoorbeeld bij het spel Armadillo Race van Matrebatre kijkt, zie je dat hij 4 plaatjes in zijn topic heeft. Elk plaatje laat zijn spel zien, op een verschillend moment. Dit moet jij dus ook gaan doen! Hieronder staat hoe je dat het beste kan doen:
1. Start je spel op
2. Speel tot je een leuk stukje tegenkomt
3. Druk dan op PrtSc rechtsboven op het toetsenbord (dit laat een foto nemen van alles dat jij momenteel op je scherm ziet)
4. Ga naar bijvoorbeeld paint (mag elk ander tekenprogramma zijn)
5. Druk op Ctrl + V (dit plakt de foto die jij als laatste hebt genomen in paint)
6. Zorg dan dat je alleen jou plaatje ziet, dus haal alles eromheen weg
7. Sla je plaatje op (als .png (dit zorgt voor de beste kwaliteit)) en onthoud waar je hem hebt opgeslagen
Zo, dan hebben we dat ook weer gedaan! Weer een stukje verder!
Je mag zelf weten hoeveel screenshots je wilt nemen, ik zou 1-4 aanraden omdat het anders te onoverzichtelijk wordt.
Alles wat je nu hebt gedaan, gaan we gebruiken bij het volgende hoofdstuk.

Hoofdstuk 3: Beginnen met het schrijven + Uploaden
Eindelijk, we gaan beginnen met het maken van jouw eigen topic!
We beginnen natuurlijk met de titel [we nemen als voorbeeld het spel Car [dit bestaat niet echt!]], daarna zetten we wat globale feiten zoals de versie van Game Maker waarmee het spel is gemaakt.
Dit zou er zo uit moeten komen te zien:
Citaat
Car!

Versie: Game Maker 7.0
Gemaakt door: Ragoune
Dit ziet er natuurlijk helemaal niet aantrekkelijk uit, daarom gaan we wat dingen veranderen, maar we laten de inhoud hetzelfde. In andere woorden: Presenteren!
Als eerste vergroten we het woord Car! zodat dit als eerste de aandacht krijgt. Hieronder zetten we de naam van de maker [Ragoune], want we willen ook wel wat aandacht Knipoog. Dit alles zetten we ook in het midden [dit zorgt voor een leuke opmaak!].
Ook veranderen we Game Maker 7.0 naar Game Maker 7 7.0 wat het wat meer kleur geeft.
Als het goed is komt het er ongeveer zo uit te zien:
Citaat
Car!

Versie: Game Maker 7 7.0
Geef maar toe, dit ziet er veel leuker uit! Als je niet snapt hoe ik dit gedaan hebt, dan moet je eerst BB Code leren. BB Code is een soort programmeertaal die op forums gebruikt worden, het verschilt een klein beetje per forum maar het is heel makkelijk! Hieronder heb ik de BB Code van dat stukje tekst:
Code:
[center][size=14pt][b]Car![/b][/size]
[size=10pt]Gemaakt door: Ragoune[/size]

Versie: :gm7: 7.0[/center]
Als je bijvoorbeeld de grote wilt veranderen moet je
Code:
[size=getal+pt] en [/size]
gebruiken. Alles wat hiertussen staat wordt dus met die grootte weergegeven. Zo werkt het ook met
Code:
[b] en [/b] [dikgedrukt maken]
en
Code:
[center] en [/center] [centreren]
Het laatste is Game Maker 7, dit kan je simpel maken. Gewoon op het plaatje klikken boven het tekstvak waarmee je een topic post, de code voor het plaatje wordt dan in het tekstvak gezet.
Nu gaan we de tekst toevoegen, dit verdelen we in:
  • Een kleine inleiding
  • Het verhaal
  • Het doel
  • De controls
  • De download links
  • Eventuele credits
De inleiding schrijf je zonder een titel en niet gecentreerd zodat het duidelijk blijft. Hierna maak je een titel genaamd: 'Verhaal:'. Daaronder schrijf je dus het verhaal.

Alles wat je schrijft moet in goed Nederlands zijn, dus niet zo:

halo allemal ik heb een spellejte gemaakt en ik wil leren hoee ik die het goeds kan presentren

Maar:

Hallo allemaal!
Ik heb een spel gemaakt en ik wil leren hoe ik hem het beste kan presenteren!

Dit is maar een klein verschil, maar het maakt heel veel uit! Gebruik dus altijd hoofdletters, goede spelling en interpunctie [punten, komma's, vraagtekens, etc.]!

Als je dat hebt gedaan is het het beste om het doel op schrijven, dit doe je hetzelfde als het verhaal. Daarna ga je de screenshots uploaden! De uploadsite die ik altijd gebruik is Tiny Pic. Hier klik je op Kiezen... en selecteer je jouw screenshot. Je zal dan even moeten wachten, en dan verschijnt een scherm met 4 stukje code. Je neemt dan de code van "IMG-code voor forums & berichtenforums". In je topic zet je dan jouw code. Wanneer je topic online is, zal de webbrowser de code door het plaatje veranderen! Als je meer dan 1 screenshot hebt zal je de vorige stappen moeten herhalen.
Daaronder schrijf je de controls, gewoon de toets op het toetsenbord met daarachter de actie die uitgevoerd wordt in de game.
Dan komen de downloadlinks! Dit is een URL waar jouw game op staat. Zoals ik zei gebruik ik hiervoor Send Space. Dus ga daar maar naar toe. Als je daar bent klik je op Kiezen... en selecteer je jouw .exe bestand van jouw spel. Deze kan je aanmaken in Game Maker door op File -> Create Executeable te klikken. Daarna vink je "I have read and agree to the terms of service." aan, dit geeft aan dat jij toestemt. Om daadwerkelijk te uploaden zal je op "Upload File" moeten klikken.
Ook hier moet je weer even wachten, en verschijnt er een nieuw venster. Hier moet je de code nemen van "Download Link:". Dit is de URL van jouw spel. Dan ga je weer naar jouw topic toe, maak een titel en zet je het volgende eronder neer:
Code:
[url="downloadlink"]Download Car[/url]
Wat je nu eigenlijk doet is het aangeven van een URL, datgene tussen de eerste [] daarna sluit je hem af met de andere [tweede] []. Wat daartussen in staat is klikbaar. Dus als je daar op klikt ga je naar de URL die tussen de eerste [] staat.
Als je alles goed hebt gedaan moet het iets vergelijkbaars als dit worden:
Citaat
Car!

Versie: Game Maker 7 7.0

Hey, ik heb net m'n 1e spel gemaakt, dit is een racespel. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

Het verhaal:
Je bent net 18 geworden, en van school afgegaan. Van je ouders had je € 3000 euro gekregen om een tweedehands auto te kopen.
Dit had je gedaan en je reed door stad. Toen je voor een stoplicht stond te wachten zei iemand tegen je: "Racen? € 500 als je wint! Als het groen is ga ik!". En daar ging je!

Het doel:
Race zo snel mogelijk naar het volgende stoplicht. Je moet winnen van de auto links van je.

Screenshot:

Zet hier de URL van jouw screenshot neer!

De controls:
Pijltje omhoog = Gassen
Pijltje rechts    = Naar rechts sturen
Pijltje links      = Naar links sturen
Enter              = Overnieuw
F1                  = Help
Esc                 = Afsluiten

Download:
Download versie 1

Credits:
De Nederlands Game Maker Community
Pff, dat was aardig wat hè? Maar nu heb je ook wat! Als je wilt weten hoe ik dit gedaan hebt kun je hieronder kijken, daar is de BB Code:
Code:
[center][size=14pt][b]Car![/b][/size]
[size=10pt]Gemaakt door: Ragoune[/size]

Versie: :gm7: 7.0[/center]

Hey, ik heb net m'n 1[sup]e[/sup] spel gemaakt, dit is een racespel. Ik hoop dat jullie het leuk vinden!

[b]Het verhaal:[/b]
Je bent net 18 geworden, en van school afgegaan. Van je ouders had je € 3000 euro gekregen om een tweedehands auto te kopen.
Dit had je gedaan en je reed door stad. Toen je voor een stoplicht stond te wachten zei iemand tegen je: "Racen? € 500 als je wint! Als het groen is ga ik!". En daar ging je!

[b]Het doel:[/b]
Race zo snel mogelijk naar het volgende stoplicht. Je moet winnen van de auto links van je.

[b]Screenshot:[/b]

[img]De link van jouw screenshot[/img]

[b]De controls:[/b]
Pijltje omhoog = Gassen
Pijltje rechts    = Naar rechts sturen
Pijltje links      = Naar links sturen
Enter              = Overnieuw
F1                  = Help
Esc                 = Afsluiten

[b]Download:[/b]
[url=http://www.google.nl]Download versie 1[/url]

[b]Credits:[/b]
De Nederlands Game Maker Community
Zo, nu zijn we er echt bijna!

Hoofdstuk 4: Opvrolijken
Als je vindt dat jouw presentatie er perfect uitziet, kan je dit gerust overslaan. Maar al vindt je dat jouw presentatie toch nog ff ietsje beter wilt maken dan rest is het een idee om kleuren te gebruiken. Hier kan ik niet zo veel over uitleggen omdat het, euhm, super makkelijk is! Het enige dat je moet weten is wat de begin- en eindtag is en de kleurennamen. Hieronder is een voorbeeld van hoe jouw tekst er dan ook uit zal komen te zien:
Citaat
Dit is rood
Dit is blauw
Dit is geel
Dit is groen
Dit is zwart [hmm, komt me bekend voor]
Dit is roze
Dit is zeegroen
Dit is bruin
Dit is citroen groen
Dit is oranje
Dit is paars
Dit is donkerblauw [marine]
Dit is maroon [niet de band maar kastanjebruin]
Als je alle tags en kleur codes wilt weten kun je hieronder kijken:
Code:
[color=red]Dit is rood[/color]
[color=blue]Dit is blauw[/color]
[color=yellow]Dit is geel[/color]
[color=green]Dit is groen[/color]
[color=black]Dit is zwart [hmm, komt me bekend voor][/color]
[color=pink]Dit is roze[/color]
[color=teal]Dit is zeegroen[/color]
[color=brown]Dit is bruin[/color]
[color=limegreen]Dit is citroen groen[/color]
[color=orange]Dit is oranje[/color]
[color=purple]Dit is paars[/color]
[color=navy]Dit is donkerblauw [marine][/color]
[color=maroon]Dit is maroon [niet de band maar kastanjebruin][/color]
Als je kleuren gebruikt, let er dan wel op dat je ze niet teveel gebruikt! Doe dit bijvoorbeeld alleen bij de Downloads om aan te geven wat de laatste [bijvoorbeeld met rood] en nieuwste [bijvoorbeeld met groen] versie is.
En hier is het dan: Het laatste hoofdstuk!

Hoofdstuk 5: De puntjes op de i
Hehe, daar zijn we dan. Hieronder is een lijstje met alle dingen die nog moet checken voordat je jouw spel upload:
  • Check of alle URL's en screenshots goed werken door op Bekijken te klikken [onder het tekstvak]
  • Kijk nog even of je geen tekstfouten heb
Dit is niet zo veel maar toch wel handig.
Het laatste wat je moet doen is op Verzenden klikken [naast Bekijken] en jouw topic gaat online!

Daar heb je het, jouw spel met een super mooie presentatie! Deze game zal zeker meer downloads krijgen dan hetzelfde spel zonder mooie presentatie!!!

M.v.g.,

Ragoune

Als je nog foutjes ziet of verbeteringen hebt, hoor ik het graag!

Hoofdstuk 4 is toegevoegd vanwege een aanvraag van casio1234!

« Laatste verandering: 17 Maart 2010, 09:57:47 door Ragoune »
Naar boven Gelogd

boelensman1
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 28 September 2008, 06:41:01 »

Goeie tuturial, goed en duidelijk uitgelegt, Ik denk dat ik jouw tuturial zeker ga gebruiken.
alleen bij die screenshot's lijkt het me handig als je ook de standaard functie van game-maker voor snapshot's uitlegt, want die is ook erg handig en dan kun je meteen doorspelen.
je hebt alleen stap 4 zelf niet helemaal uitgevoerd Verrast, hier zijn de fouten:

Citaat
Een .ee bestand is een uitvoerbaar bestand.
spellingsfout.
Citaat
de een titel
dubbele lidwoorden
Citaat
    * Check of alle URL's en screenshots goed werken door op Bekijken te klikken [onder het tekstvak]
    * Kijk nog even of je geen tekstfouten heb
inderdaad  Tong

« Laatste verandering: 28 September 2008, 23:30:46 door Marcoscosci »

Naar boven Gelogd

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Antwoord #2 Gepost op: 28 September 2008, 14:08:05 »

De controls hoeven niet in je topic. Die heeft iemand pas nodig als die besloten heeft je spel te gaan downloaden en spelen. In je topic hoeven alleen maar dingen te staan die je speler moet weten om de beslissing om te downloaden, te maken, en de controls vallen daar niet onder. De controls moeten in je spel duidelijk zijn.

Naar boven Gelogd

Ragoune
Oud-moderator

Resload.com!

« Antwoord #3 Gepost op: 28 September 2008, 17:16:56 »

Hey,

Persoonlijk vind ik het toch altijd wel handig, want dan kan je meteen aan de slag Knipoog.
Maar wat jij zei kan natuurlijk ook!

Ragoune

Naar boven Gelogd

ericlegomeer
Forumbeheerder

http://xkcd.com/386/

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Oktober 2008, 11:40:53 »

Ten eerste wil ik zeggen dat dit heel slim bedacht is en handig voor veel mensen, goed gedaan. Verder nog een tip: Schrijf het verhaal wat je wilt vertellen eerst in bijvoorbeeld Microsoft Word, dit haalt sommige fouten er al uit, en omdat er onderaan staat of mensen de fouten aan willen geven
Als je nog foutjes ziet of verbeteringen heb, hoor ik het graag!
heb ik bij deze jouw tutorial in Word geplakt Gemoedelijk

fout (feit)
Zou ik anders formuleren (mening)
Verbeterde versie

3. Druk dan op PrtSc rechts-boven op het toetsenbord [dit laat een foto nemen van alles dat jij momenteel op je scherm ziet]
3. Druk dan op PrtSc rechtsboven op het toetsenbord [dit laat een foto nemen van alles dat jij momenteel op je scherm ziet]

De inleiding schrijf je zonder de een titel en niet gecentreerd zodat het duidelijk blijft. Hiernaa maak je een titel genaamd: Verhaal:. Daaronder schrijf je dus het verhaal.
De inleiding schrijf je zonder de een titel en niet gecentreerd zodat het duidelijk blijft. Hierna maak je een titel genaamd: 'Verhaal:' Daaronder schrijf je dus het verhaal.

Dan ga je weer naar jouw topic toe, maak een titel en zet je het volgenden eronder neer:
Dan ga je weer naar jouw topic toe, maak je een titel en zet je het volgende eronder neer:

Maar al vindt je dat jouw presentatie toch nog ff ietsie beter wilt maken dan rest is het een idee om kleuren te gebruiken.
Maar al vindt je dat jouw presentatie toch nog ff ietsje beter wilt maken dan rest is het een idee om kleuren te gebruiken.
Kijk nog even of je geen tekstfouten heb
Kijk nog even of je geen tekstfouten hebt
XD wel op het juiste moment zo'n fout maken XD

Dit moet je niet zien als: "Wat maak jij stomme fouten", maar als "Iedereen maakt fouten en bij deze help ik je met het aangeven van deze fouten"...

Mijn tip zou je er nog bij kunnen zetten:
"Plak het voor het posten nog even in een tekstverwerker om zo sommige kleine foutjes er nog uit te vissen Gemoedelijk"

Want (ik neem aan) dat we allemaal mensen zijn en dus fouten maken... en hier vervolgens ook weer overheen lezen XD

Eric

Edit
Dit lijkt me nog een beetje dubbelop Tong
Versie:  Game Maker 7 7.0
Beter zou zijn:
Versie:  Game Maker 7
of
Gemaakt met: Game Maker Game Maker 7

« Laatste verandering: 19 Oktober 2008, 11:44:55 door ericlegomeer »

Naar boven Gelogd

Ragoune
Oud-moderator

Resload.com!

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Oktober 2008, 14:21:17 »

Hey,

Heel erg bedankt als eerste, ik zal het meteen veranderen! Ja, ik weet het, ik had het eigenlijk zelf ook nog ff moeten doorkijken. Maar zoals gewoonlijk moest ik weer eens van de computer af... Ik had het dus ff snel gepost en ik dacht dat ik het later dan wel ff zou doorkijken Knipoog. Dat was ik dus vergeten Engel. En over dat laatste, ik bedoelde het als versie 7 [ Game Maker 7], subversie 0 [7.0]. Dus ik denk dat ik dat zo laat. Maar thnx anyway!

M.v.g.,

Ragoune

Edit: Ik dat dat het "heb" was XD [Nederlands is niet mijn beste vak Tong]!

« Laatste verandering: 19 Oktober 2008, 14:24:01 door Ragoune »
Naar boven Gelogd

TriLobyte
Gebruiker

HBO Game Design '13-'17

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Maart 2010, 12:32:36 »

Krijg meer game-downloads!
Presenteren

Hoofdstuk 2: Screenshots maken

6. Zorg dan dat je alleen jou plaatje ziet, dus haal alles eromheen weg
7. Sla je plaatje op en onthoud waar je hem hebt opgeslagen
Zo, dan hebben we dat ook weer gedaan! Weer een stukje verder!
Je mag zelf weten hoeveel screenshots je wilt nemen, ik zou 1-4 aanraden omdat het anders te onoverzichtelijk wordt.
Alles wat je nu hebt gedaan, gaan we gebruiken bij het volgende hoofdstuk.

Zet er a.u.b. bij dat je moet opslaan als .PNG formaat anders krijg je soms hele lelijke plaatjes als je paint gebruikt Knipoog

Citaat van: Ragoune op 26 September 2008, 19:23:03
De inleiding schrijf je zonder de een titel en niet gecentreerd zodat het duidelijk blijft. Hiernaa maak je een titel genaamd: Verhaal: Daaronder schrijf je dus het verhaal.

Nog een foutje.

Mvg,

« Laatste verandering: 12 Maart 2010, 12:45:08 door TriLobyte »

niet BINNENKORT V2.0! - That's the world of Golennium
Naar boven Gelogd

Ragoune
Oud-moderator

Resload.com!

« Antwoord #7 Gepost op: 17 Maart 2010, 09:58:23 »

Hey,

Bedankt, ik heb het allemaal veranderd Knipoog.

M.v.g.,

Ragoune

Naar boven Gelogd

WBG
Globale moderator

« Antwoord #8 Gepost op: 18 Maart 2010, 15:33:39 »

Ik heb 5 reacties verwijderd.
Nu weer graag on-topic.

Naar boven Gelogd

legend hoods
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 6 April 2010, 15:58:45 »

Even een kleine tip;

Als je de Alt-toets inhoudt wanneer je een screenshot maakt, dan leg je alleen het actieve venster vast. Dus hoef je niet meer je bureaublad, of andere venster dat er achter is, weg te knippen.

Knipoog

Naar boven Gelogd

wout
Gebruiker

Ex Game-maker gebruiker nu Webmaster.

« Antwoord #10 Gepost op: 6 April 2010, 20:08:56 »

Mooie plaatjes helpen ook Gemoedelijk
Logo's enzo

GOSCRIPTING.NL - MINECRAFTFORUM.NL - FRONTHOSTING.NL - WOUTWO.NL - UPDO.NL
Dé host voor Game Maker spellen:
Updo.nl
Naar boven Gelogd

Stijnio
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 30 Mei 2010, 14:18:43 »

Goede tut!
Het is overigens ook mogelijk om met F9 een screenshot van je spel te maken. Dit bespaart je wat knip+plakwerk. De afbeelding wordt dan in de map waar je spel staat opgeslagen, als BMP.

Ik ga deze tut wel gebruiken als ik binnenkort mijn spel online zet.

mvg

Evade, Avoid, Survive! - Kun jij alles overleven en het einde bereiken?

Laser Evasion - Hoe lang overleef jij de lasers?
Naar boven Gelogd

Bjarno
Jurylid

Vragen over GM niet via PM.

« Antwoord #12 Gepost op: 30 Mei 2010, 14:25:04 »

Een andere manier is het gebruik van lettertype's die ook voorkomen in het spel, met Photoshop of GIMP maak je er een kopje van (met de tekst-tool) en dat bestand (in png!) zet je dan op een afbeeldingshost die dat ondersteund (of gewoon updo/airhost/easy-upload).

Dat heb ik gedaan bij ONE KEY MORE.

Naar boven Gelogd

thoot-je
Gebruiker

Je kan me wakker maken voor een kop tomatensoep :D

« Antwoord #13 Gepost op: 8 November 2011, 18:43:01 »

mooie tut want hoevaak zie je wel niet van:

Citaat van: zomaar een speltopic wat je vaak ziet
ik heb een spelejte gemaakt. klik hier om te downloaden !!!!!!! super gaaf  |8D |8D |8D |8D

daarom bump ik dit topic ook. zodat mensen dit dus gaan lezen en zelf een mooi topic aanmaken.

Mijn website: thomasbaake.nl

De 2 belangrijkste dingen in het leven: Productief zijn en extreem veel genieten
Naar boven Gelogd

Rexeter1
Gebruiker

« Antwoord #14 Gepost op: 18 November 2011, 22:04:32 »

Citaat
3. Druk dan op PrtSc rechtsboven op het toetsenbord (dit laat een foto nemen van alles dat jij momenteel op je scherm ziet)

Als je Alt-prtsc doet krij ge een screenshot van alleen de active venster (in windows dan, hè).

Een nieuwkomende blog met mooie texten over alles en nog wat, kijk maar eens op
lino.bloggertje.nl
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: