game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Werken met Game Maker
| |-+  Tutorials en Uitbreidingen (Moderator: Maarten Baert)
| | |-+  [Tut] Simpele menu tutorial+example
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

gmfreaky
Gebruiker


Offline Offline

Berichten: 2640

Hallo :D


« Gepost op: 22 Mei 2006, 16:43:56 »

Simpele menu tutorial+example
GM versie:
Game Maker 6.x
Niveau: beginners
Registratie vereist: ja

Menu tutorial + example
De example kan hier gedownload worden:
http://www.freewebs.com/rob_de_1e/menuengine.gm6
Tutorial:

Stap 1: de sprites
Maak een paar sprites voor in het menu.
Stap 2: de objecten:
Nu begint het echte werk!

Maak een menu object, en geef hem een logische naam, zoals
'button 1'
Plaats het volgende in het step event van de eerste knop:
GML:
if global.selected = 1 then
image_blend = c_red
else
image_blend = noone
Doe dit in alle menu objecten.
Maak nu een object, genaamd controller.
Zet deze code in het create event:
GML:
global.selected = 1
Dit maakt de globale variable global.selected, en die is aan het begin 1.
Zet deze code in de press up event:
GML:
if global.selected > 1
global.selected +=-1
else
global.selected = (het aantal menu objecten dat je hebt)
Zet deze code in de press down event:
GML:
if global.selected < (het aantal menu objecten dat je hebt)
global.selected +=1
else
global.selected = 1
en als laatste, zet deze code in de press space event
GML:
if global.selected = 1
// doe iets
if global.selected = 2
// doe iets
if global.selected = 3
// doe iets
Doe dit zo vaak als je menu objecten hebt

Stap 3: de rooms:
Maak nu een room met de menuobjecten en de controller.

als er iets fout ging, kijk dan bij de example!

Ik hoop je geholpen te kunnen hebben!
Vragen? pm me!

« Laatste verandering: 6 Februari 2008, 19:41:01 door The Cool Gamer »

kaas
Naar boven Gelogd

sicnezzmcm
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 13


« Antwoord #1 Gepost op: 8 Augustus 2006, 22:36:11 »

if global.selected = 1
// doe iets
if global.selected = 2
// doe iets
if global.selected = 3
// doe iets

wat moet je intypen al je naar het eerste lvl wilt???
als ik dit in typ geeft hij een error aan!!

Naar boven Gelogd

Lars
Gebruiker

Offline Offline

Berichten: 201


« Antwoord #2 Gepost op: 9 Augustus 2006, 11:18:39 »

Vervang //doe iets door room_goto(NaamVanJeEersteLevel)

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print


Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2020 Nederlandse Game Maker Community