game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Design (Moderator: Erik Leppen)
| | |-+  Regels Game Design
Pagina's: [1]
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Erik Leppen
Forumbeheerder

« Gepost op: 16 November 2009, 20:28:20 »

Het gamedesignforum
Er lijkt soms verwarring te ontstaan over waar dit forum nu precies voor is. Daarom is besloten om de tekst aan te passen. De regels zijn eigenlijk niet veranderd, maar hopelijk is nu wel duidelijker wat de bedoeling is van het gamedesignforum. Als er vragen zijn, kun je mij een persoonlijk bericht (PM) sturen voor meer uitleg.

Wat is game design?
Game design is de theorie achter spellen in het algemeen. Eťn van de hoofdvragen is "wat is een goed spel". Bij game design probeert men ieder detail van een spel vast te leggen voordat men begint met het daadwerkelijk maken ervan. Het begint bij vragen als: wat moet de speler doen, wanneer heeft de speler gewonnen, welke uitdagingen krijgt de speler voor zich en wat zijn de beloningen? Hoe ziet de wereld eruit en wat gebeurt er in die wereld, wat is het verhaal? Welke informatie krijgt de speler en hoe bedient de speler het spel (interface)? Dat is nog heel globaal, maar je kan op elk klein detail ingaan. Game design gaat over het maken van de juiste keuzes voor elk aspect van je spel.

Wat je echt moet onthouden is dat game design nadrukkelijk niet gaat over hoe je een spel programmeert. De gedachte aan Game Maker moet je dus proberen zo veel mogelijk los te laten in dit forum.

Verder hanteren we in dit forum de regel dat topics algemeen blijven. Dat betekent dat ze niet gaan over "dit spel" of "dat spel", maar over "spellen" in het algemeen; een bepaald aspect in spellen.

Wat zijn goede topics?
Omdat game design een erg abstract begrip is, hier wat voorbeelden. Voorbeelden van goede vragen zijn de volgende.
  • Hoe moeilijk moet een spel zijn om uit te spelen?
  • Wat is het nut van (high)scores, levens, tijdlimiet, ... ?
  • Wat maakt een bepaald genre spel (bijvoorbeeld platform) interessanter?
  • Hoe laat je belangrijke spelvoorwerpen beter opvallen?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van verhalen, minimaps, ... ?
  • Wat is een goede interface?
  • ...

De volgende vragen horen niet in het gamedesignforum:
  • Hoe programmeer ik een goede interface? -> Beginners/gevorderden
  • Hoe kan ik mijn spel verbeteren? -> Work in Progress
  • Ik ben van plan een spel te gaan maken en heb ideeŽn nodig. -> werk het basisidee zelf uit en maak een topic in het WIP-forum met een speelbare demo.
  • Ik heb een idee voor een spel, wat vinden jullie ervan? -> maak een simpele speelbare demo en maak een topic in het WIP-forum met een speelbare demo.

Wat moet ik verder nog weten?
Game design is geen exacte wetenschap met een absoluut ja en nee, maar draait om meningen. Twee mensen die het niet met elkaar eens zijn, kunnen allebei gelijk hebben. Probeer als je het ergens niet mee eens bent, goede argumenten te geven. Dit houdt de discussie interessant.

Lees ook eens enkele van de al bestaande discussies om een beeld te krijgen van wat game design ongeveer inhoudt.

Voordat je een nieuwe topic plaatst, zoek eerst of eenzelfde discussie niet al bestaat; zo voorkomen we dat we dingen dubbel gaan bediscussiŽren.

Lees natuurlijk ook even de algemene forumregels. Voor vragen en op- of aanmerkingen over dit forum kan je mij natuurlijk altijd een PM sturen.

NB. het is niet de bedoeling in deze topic te reageren; stel vragen via een persoonlijk bericht.

« Laatste verandering: 20 Januari 2011, 20:43:41 door Erik Leppen »

Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1]
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: