game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
+  Forums
|-+  Games
| |-+  Game Maker Creaties (Moderators: wannabe_god, jelleisgoed)
| | |-+  Model Creator voor Game Maker - het oude topic, niet meer posten hier!
Pagina's: [1] 2 3 ... 10
« vorige volgende »
Print
Advertenties

Matrebatre
Lokale Moderator

Gelieve quote te gebruiken als je PMs beantwoordt.

« Gepost op: 29 Augustus 2007, 21:21:56 »

Model Creator voor Game Maker - V4.0

Model Creator is een programma waarmee je eenvoudig 3D modellen kan maken voor Game Maker. Nadat ze gemaakt zijn kan je ze eenvoudig in Game Maker inladen met d3d_model_load.

Er is een nieuwere versie van Model Creator. Zie dit topic.

Ik heb er ook een filmpje van gemaakt hoe je ermee modellen kan maken:
Filmpje op YouTube (0:44) (van v1.0)
Filmpje op YouTube (2:34) (van v3.0)

Screens:

Een vliegtuig dat ik voor iemand op dit forum heb gemaakt.

Een cactus die ik gebruik in Armadillo Race. Alle andere modellen zijn ook hiermee gemaakt.

Een ruimteschip dat Hedanito heeft gemaakt in Model Creator.

Download V4.0:
Game Maker 7 Model Creator (1.56MB)
Dit is het basisprogramma van Model Creator.
Game Maker 7 Preview (1.18MB)
Dit is een klein programmaatje om modellen snel en eenvoudig te kunnen testen. Je kan hiermee kijken hoe je model er zal uitzien in Game Maker. Als je dit op dezelfde plaats zet als Model Creator, dan kan je vanuit Model Creator voorbeelden bekijken van je model nadat je het hebt opgeslagen.

Help krijg je in het programma: druk op F1

Ik heb trouwens mijn avatar gemaakt met dit programma, en ALLE modellen in Deep Space zijn hiermee gemaakt. Ook alle modellen van Armadillo Race (zie onderschrift) heb ik hiermee gemaakt.

Wat je er allemaal mee kan doen:

- Bestaande modellen (gamemaker formaat) openen, vaak zelfs modellen waar fouten in staan en door game maker niet geopend kunnen worden.
- Modellen opslaan als .mod en ze in game maker laden. Met normals.

- Je model bewerken vanuit 6 aanzichten: vooraanzicht, achteraanzicht, bovenaanzicht, onderaanzicht, linkerzijaanzicht, rechterzijaanzicht. Je kan je model ook bekijken in 3D natuurlijk.

- Vlakken tekenen
- Vlakken kleuren
- Vertices (en vlakken) selecteren
- Vertices (en vlakken) verplaatsen in x,y en z richting dmv slepen met de muis
- Vertices (en vlakken) kopieren, draaien, spiegelen, uitrekken, omdraaien (flip normals ...), ...
- De 6 basisvormen tekenen, en daarna gedetailleerder bewerken
- Textures op je modellen plakken, met texture mapping (uv) functies.

- Undo/redo (ongedaan maken/ongedaan maken herstellen)

- Smooth normals, met drempelwaarde instellen.

Ik ben nu bezig met v5.0, een volledig nieuwe versie van Model Creator
V5.0 is volledig nieuw, alles is volledig opnieuw geprogrammeerd. In v5.0 komen er een aantal nieuwe functies, maar de bestaande functies worden vooral veel eenvoudiger om te gebruiken.

Wat er al klaar is:
- de engine
- twee onafhankelijke views om je model te besturen
- menu's
- objecten systeem en draw systeem
- bestandsextensie associatie systeem (voor .gmmod bestanden)
- alle draw mode's
- een groot deel van de aanpassingen die leden hier gevraagd hebben
- history-systeem: het kan in principe oneindig veel acties ongedaan maken (maar standaard onthoudt het er maar 20, dit kan ik nog veranderen)

Wat er nog moet gebeuren:
- bestanden opslaan/laden
- veel andere functies
- code generator: zet je model om in GML code, of genereert een script om het model uit het bestand te laden
- ...

De belangrijkste aanpassingen op v4.0 zijn:
- twee views in plaats van één: je kan voor elke view instellen wat hij moet weergeven
- het is mogelijk om acties te doen in de 3D view, zoals vlakken tekenen door bestaande punten te verbinden (handig om gaten op te vullen), punten verplaatsen naar bestaande punten (handig als je een punt fout geplaatst hebt), ...
- de selectie wordt ook weergegeven in 3D view: zo kan je meteen zien wat je geselecteerd hebt.
- de bestaande functies zijn veel handiger om te gebruiken
- bij het model bestand wordt extra info over Model Creator opgeslagen, zoals de grid size, scale, of je color en/of texture wilt opslaan, ... zodat je dit niet altijd opnieuw hoeft in te geven

Als je nog een idee hebt voor v5.0, post het dan aub.

« Laatste verandering: 5 Maart 2009, 16:25:10 door Matrebatre »

Als je 3D spel niet werkt, controleer dan of het object dat de projectie instelt de hoogste depth heeft.
- Model Creator - Land of Monsters - Armadillo Race - Land of Monsters II -
Naar boven Gelogd

Mohammed-f
Gebruiker

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Augustus 2007, 15:31:26 »

Nog niet getest, maar misschien beter mmer formaten mogelijk maken ipv alleen mod en obj. Het belangrijkste vind ik dat je modellen ook kan converteren. Wink

----------
----------
----------
Mijn RTS/Strategie spel.
----------
----------
----------
Naar boven Gelogd

Matrebatre
Lokale Moderator

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Augustus 2007, 15:38:33 »

Voor importeren probeer ik ook zo veel mogelijk, maar ik weet eigenlijk niet hoe bestanden zoals .obj en .vtx enzo opgebouwd zijn ...

Als je 3D spel niet werkt, controleer dan of het object dat de projectie instelt de hoogste depth heeft.
Naar boven Gelogd

glenn-zoo
Gebruiker

« Antwoord #3 Gepost op: 2 September 2007, 11:16:28 »

Ik heb een vraagje trouwens.
Moet je Gamemaker registreren om modellen die je via dit progamma hebt gemaakt te importeren?

Naar boven Gelogd

PlasProbleem
Gebruiker

Voer geen oorlog. Voer de eendjes.

« Antwoord #4 Gepost op: 2 September 2007, 11:29:42 »

Je moet registreren voor 3D dus het lijkt me wel.

Link doet het niet

« Laatste verandering: 2 September 2007, 14:56:37 door PlasProbleem »
Naar boven Gelogd

Matrebatre
Lokale Moderator

« Antwoord #5 Gepost op: 5 September 2007, 16:21:12 »

ow ja ik los het op  Very Happy

Naar boven Gelogd

maker-x
Gebruiker

« Antwoord #6 Gepost op: 10 September 2007, 11:41:25 »

Dude That Rocks! Cool

ga naar www.freewebs.com/ppgdgm6 voor GM GAMES en examples.
Naar boven Gelogd

Klodderkont-games
Gebruiker

Kikker

« Antwoord #7 Gepost op: 10 September 2007, 15:11:48 »

cool progje maa ik snap niet hoe ik de z values toe voeg?

Riku : 15% (topdown shooter/RPG)
Naar boven Gelogd

Tunder Nerd
Gebruiker

« Antwoord #8 Gepost op: 10 September 2007, 17:11:46 »

vlakken omhoog zetten(3d) is onhandig, voor de rest netjes. zorg in latere versies voor betere besturing, je krijgt een 7,5!

groentes,

Tunder Nerd
Tha Masterz

Bezig met:
razor bladed
RTS
Naar boven Gelogd

Mohammed-f
Gebruiker

« Antwoord #9 Gepost op: 14 September 2007, 17:26:07 »

Als je een model opent als txt (of met notepad) dan zie je een grote lijst met waarden. Misschien dat je hiermee kan klooien met verschillende extenties je een beter programma kan krijgen.

----------
----------
----------
Mijn RTS/Strategie spel.
----------
----------
----------
Naar boven Gelogd

Matrebatre
Lokale Moderator

« Antwoord #10 Gepost op: 15 September 2007, 10:09:56 »

Ik ben momenteel bezig met ervoor te zorgen dat het programma ALLE gamemaker modellen kan openen (dus ook diegene die niet zijn gemaakt met enkel trianglelist ...)
Dit blijkt erg veel werk te zijn (ik moet ook wall en floor erin steken en ik ben nog niet helemaal achter de berekening hoe je dat doet als de vloer schuin staat (moet ik draaien over x of y, ik dacht y maar ik weet het niet zeker)

Verder zoek ik naar een handige manier om textures erop te zetten (ik bedoel handiger dan voor elke vertex apart de coordinaten aan te geven)

UPDATE:
hij kan nu alle soorten primitives laden. Ik ben ook bezig met het laden van cone,cylinder,ellipsoid,block,wall en floor.

« Laatste verandering: 15 September 2007, 15:37:07 door Matrebatre »

Naar boven Gelogd

Mohammed-f
Gebruiker

« Antwoord #11 Gepost op: 15 September 2007, 18:22:58 »

Had hem net getest, is erg handig (nog niet geprobeert te importeren) maar het tekenen gaat wel erg moeilijk omdat je bijv. met driehoeken tekenen de diepte niet kan zien.

----------
----------
----------
Mijn RTS/Strategie spel.
----------
----------
----------
Naar boven Gelogd

Matrebatre
Lokale Moderator

« Antwoord #12 Gepost op: 16 September 2007, 10:33:51 »

Had hem net getest, is erg handig (nog niet geprobeert te importeren) maar het tekenen gaat wel erg moeilijk omdat je bijv. met driehoeken tekenen de diepte niet kan zien.

Tja, dat is het eeuwige probleem met tekenen in 3D. Meestal los ik dit op door eerst alles plat te tekenen en het dan in een ander aanzicht aan te passen. Je kan natuurlijk ook in de hoogte tekenen door het scrollwieltje van de muis te gebruiken. In de nieuwe versie die ik nu aan het maken ben zijn er nog veel meer opties om makkelijker te kunnen selecteren, zoals filteren (ctrl + shift), mogelijkheid op vlakken die punten delen afzonderlijk te selecteren, zonder punten mee te nemen die tot andere vlakken behoren. Ik zoek nog naar een gebruiksvriendelijk systeem hiervoor. Het gedrag van de vlak selecteer knop wordt veranderd, nu neemt hij de punten van andere vlakken die samenvallen met het geselecteerde vlak niet meer mee. Als je toch zou willen dat dit gebeurt, kan je daarvoor een knop gebruiken.

Misschien maak ik ook iets dat je de shift kan indrukken tijdens het verplaatsen om enkel volledige vlakken te verplaatsen (dus om vlakken terug uiteen te halen die dezelfde punten hebben). Maar eigenlijk kan je dit ook (beter) bereiken met de filter optie.

Verder zorg ik ervoor dat je grotere dingen kan tekenen dan de view (60x60) doordat je met de pijltoetsen als het ware kan scrollen om dingen te zien de buiten de view liggen. Ik zoek nog uit hoe ik dit ga doen. Ook in het 3D voorbeeld ga je kunnen uitzoomen en inzoomen.

Verder komt er ook nog een optie om de grid uit te zetten, zodat je preciezer kan tekenen (op 0.1 nauwkeurig in plaats van op 1)

En het lastigste: hij moet ook nog cylinder,cone en ellipsoid kunnen importeren. Neutral

Daarna moet ik alleen nog maar een systeem voor textures maken  Surprised

Ik denk dat ik texture én kleur niet ga gebruiken, dit is te lastig omdat je dan voor elk punt een kleur (en alpha) moet gaan bepalen in plaats van enkel voor hele vlakken.

« Laatste verandering: 16 September 2007, 10:40:33 door Matrebatre »

Naar boven Gelogd

Miniejjj
Gebruiker

Vragen over GM per PB worden genegeerd.

« Antwoord #13 Gepost op: 16 September 2007, 10:47:30 »

Aan je reactie te zien, lijkt het erop dat er nog een nieuwere versie komt, maar waarom staat de model maker dan bij Game Maker Creaties, dat is toch voor Games ( en natuurlijk andere dingen ) die al klaar zijn.
Hoort het dan niet bij WIP te staan?  Neutral

Naar boven Gelogd

jorian99
Gebruiker

» 200% Anti Ajax «

« Antwoord #14 Gepost op: 16 September 2007, 10:52:41 »

Je mag nog wel wat kleine dingen updaten zoals bugs en een paar extra dingen toevoegen, maar niet veel veranderen. Dan hoort ie in het WIP ja.

[Soccer Mania]

Bezig met een nieuwe site.
Naar boven Gelogd

Advertenties
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 10
Print

Topic Informatie
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ga naar: