Ik denk dat als een game 'verslavend' wil zijn dat op verschillende manier kan.
De belangrijkste manier is 'vind ik':
- Iets compitatiefs. Zoiets wordt meestal gedaan met online. Als een spel online is kun je de ander zien, en vaak ook hoe 'goed' hij is. Op een of andere manier hebben wij mensen de drang om beter te willen zijn dan anderen

Maar het kan ook anders, met banners en zo, zoals:
(****! Ik had eerst vier sterren xD)
Nou is dit een beetje een slecht voorbeeld misschien, maar dingen zoals een level-database, of ranks maken een spel op compitatief gebied leuker.
Ook belangrijk is de uitgebreidheid van een spel:
- Hoe uitgebreider hoe beter -vind ik-, je hebt altijd wat te doen.
Laten we even Runescape als voorbeeld nemen.
Het is een ***spel, inderdaad. Toch raken er miljoenen mensen aan verslaafd. En waarom? (ook door het compitatieve gevoel, ja) Omdat het zo groot is! Je raakt er nooit klaar mee(tenzij je zezima ofzo heet). Ze updaten elke keer weer en komen bijna elke keer weer met wat nieuws, als jij nog niet eens klaar bent met het vorige deel.
Dit is mijn derde puntje:
- Orginaliteit. Als jou spel 'enig' in zijn soort is, heb je veel meer kans dat mensen jouw spel blijven spelen. Als er al zo'n soort spel is denken ze: 'Maar dat kan ik daar ook spelen! Dan kan ik beter daar verder want daar ben ik al begonnen' En maar een klein deel ziet jou spel als eerste en gaat het spelen.
Maar als je dan iets origineels hebt willen mensen het verkennen. Ze zien het nergens anders, en als er dan een kloon komt zegt iedereen: 'oh dat is net dát spel'.
Ik hoop dat jullie wat aan mijn preek hebben

EDIT: Over of ik wel eens aan een GM spel verslaafd ben geweest: Ja.
Dit -geniale- spel om precies te zijn.
Ik raad het jullie echt aan, het is echt geweldig!