game maker
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Home Info Forums Help
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Pagina's: [1] 2 3 ... 10

 1 
 Gepost op: Vandaag om 10:56:58 
Gestart door Rivaldo - Laatste bericht door massimot
Heb je al eens een game gemaakt? Probeer eerst wat tutorials te volgen en bestaande spellen na te maken voordat je een commerciŽle game gaat maken! Dan kun je het resultaat hier posten (of op het Engelse forum) en feedback vragen Gemoedelijk

 2 
 Gepost op: Vandaag om 07:04:46 
Gestart door Rivaldo - Laatste bericht door Daan920
Ben wel benieuwd wat jouw inbreng gaat zijn dan. De storytelling?

 3 
 Gepost op: 22 Juni 2019, 23:09:50 
Gestart door Rivaldo - Laatste bericht door Rivaldo
Wie kan mij helpen voor het maken van een smart foon game app.

Het heeft wel een commerciele doeleinde De winst wil ik graag samen delen.

De gene  die er samen met mij er geld mee wilt verdienen,

Laat snel van je horen, dan leg ik je precies uit hoe het gemaakt moet worden.

Ik ben bereikbaar via mijn mail. Regilio33@mail.com




 4 
 Gepost op: 17 Juni 2019, 12:45:52 
Gestart door abcdeffedcba - Laatste bericht door massimot
Game Maker wordt de laatste jaren amper gebruikt en zijn marktaandeel is steeds meer aan het krimpen. Het forum is niet meer actief, er wordt amper gepost... Ik denk niet dat de situatie in de toekomst nog zal verbeteren wat de activiteit betreft. Ik stel daarom voor het forum te sluiten. En jullie?
Het verbaast mij ten zeerste dat je hiervoor een nieuw forumaccount aanmaakt?! Het is uiterlijk je goed recht om hier iets van te vinden, echter, als nieuw lid kun je m.i. nooit een dergelijk voorstel doen.

Ik zie niet waarom het forum per se gesloten moet worden. Het dient momenteel in ieder geval als een goed archief voor jongere GameMaker gebruikers (als die nog bestaan met de kosten van Studio) om hulp te krijgen in hun moedertaal, daarnaast denk ik niet dat de serverkosten nou heel erg zullen afnemen als nieuwe topics helemaal niet meer kunnen worden aangemaakt.
Daarnaast zijn dit de belangrijkste redenen om het forum niet te sluiten:
- Er zijn nog steeds voldoende jonge GameMakers van middelbare scholen die hier vaak dingen opzoeken (en niet per se posten)
- De programmeertaal zelf is amper gewijzigd sinds GM5 (ofzo), dus blijven veel onderwerpen die hier worden behandeld gewoon relevant voor alle Nederlandse GM gebruikers (inclusief mezelf)
- De eigenaar wil de kosten nog betalen

Zodoende lijkt mij het forum uiterst relevant. Uiteraard is het jammer dat er steeds minder worden gepost, en dat betreur ook ik ten zeerste. Daar valt helaas niet veel aan te veranderen

 5 
 Gepost op: 16 Juni 2019, 01:07:35 
Gestart door abcdeffedcba - Laatste bericht door Ceymoonie
Ik zie niet waarom het forum per se gesloten moet worden. Het dient momenteel in ieder geval als een goed archief voor jongere GameMaker gebruikers (als die nog bestaan met de kosten van Studio) om hulp te krijgen in hun moedertaal, daarnaast denk ik niet dat de serverkosten nou heel erg zullen afnemen als nieuwe topics helemaal niet meer kunnen worden aangemaakt.

 6 
 Gepost op: 15 Juni 2019, 17:42:23 
Gestart door abcdeffedcba - Laatste bericht door Perry26
't is leuk om te hebben voor nostalgie-redenen, maar inderdaad is het niet super nuttig meer.

 7 
 Gepost op: 15 Juni 2019, 17:10:06 
Gestart door abcdeffedcba - Laatste bericht door abcdeffedcba
Game Maker wordt de laatste jaren amper gebruikt en zijn marktaandeel is steeds meer aan het krimpen. Het forum is niet meer actief, er wordt amper gepost... Ik denk niet dat de situatie in de toekomst nog zal verbeteren wat de activiteit betreft. Ik stel daarom voor het forum te sluiten. En jullie?

 8 
 Gepost op: 3 Juni 2019, 00:45:43 
Gestart door Ceymoonie - Laatste bericht door Ceymoonie
Als je de projectie orthografisch houdt, kan je je vlakken vullen met primitives. (Nice, die tutorial ligt al 11 jaar te verstoffen!)
GML:
draw_set_color(c_green)
draw_primitive_begin(pr_trianglestrip)
draw_vertex(node[0].x, node[0].y)
draw_vertex(node[1].x, node[1].y)
draw_vertex(node[2].x, node[2].y)
draw_vertex(node[3].x, node[3].y)
draw_primitive_end()
En dat voor elk vlak. Gekanteld
Perfect, alweer bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg (al is het deze keer omdat je er al toevallig iets voor had geschreven). Ik ben blij verrast hoe makkelijk dit eigenlijk te doen is; voor de korte code hierboven hoefde ik alleen pr_trianglestrip naar pr_trianglefan te veranderen.

 9 
 Gepost op: 2 Juni 2019, 13:31:34 
Gestart door Ceymoonie - Laatste bericht door Flumble
Als je de projectie orthografisch houdt, kan je je vlakken vullen met primitives. (Nice, die tutorial ligt al 11 jaar te verstoffen!)
GML:
draw_set_color(c_green)
draw_primitive_begin(pr_trianglestrip)
draw_vertex(node[0].x, node[0].y)
draw_vertex(node[1].x, node[1].y)
draw_vertex(node[2].x, node[2].y)
draw_vertex(node[3].x, node[3].y)
draw_primitive_end()
En dat voor elk vlak. Gekanteld

 10 
 Gepost op: 1 Juni 2019, 23:21:27 
Gestart door Ceymoonie - Laatste bericht door Ceymoonie
(Dit topic ging eerst over iets anders, maar dat was snel na het plaatsen opgelost.)

Met behulp van dit Wikipedia artikel heb ik een simpele 3D projectie van een kubus gemaakt:

GML:
/// create

for (i = 0; i < 10; i++) {
    node[i] = instance_create(0, 0, obj_node); // obj_node is leeg naast het draw event
    node[i].number = i;
}

for (i = 0; i < 3; i++) {
    for (ii = 0; i < 3; i++) {
        xRotationMatrix[i, ii] = 0;
        yRotationMatrix[i, ii] = 0;
        zRotationMatrix[i, ii] = 0;
    }
}

GML:
/// draw event

matrix_update();

projection(node[0], x - 32, y - 32, 0);
projection(node[1], x + 32, y - 32, 0);
projection(node[2], x + 32, y + 32, 0);
projection(node[3], x - 32, y + 32, 0);
projection(node[4], x - 32, y - 32, 64);
projection(node[5], x + 32, y - 32, 64);
projection(node[6], x + 32, y + 32, 64);
projection(node[7], x - 32, y + 32, 64);

GML:
/// matrix_update();

xRotationMatrix[0, 0] = 1;
xRotationMatrix[0, 1] = 0;
xRotationMatrix[0, 2] = 0;
xRotationMatrix[1, 0] = 0;
xRotationMatrix[1, 1] = cos(rotX);
xRotationMatrix[1, 2] = -sin(rotX);
xRotationMatrix[2, 0] = 0;
xRotationMatrix[2, 1] = sin(rotX);
xRotationMatrix[2, 2] = cos(rotX);

yRotationMatrix[0, 0] = cos(rotY);
yRotationMatrix[0, 1] = 0;
yRotationMatrix[0, 2] = sin(rotY);
yRotationMatrix[1, 0] = 0;
yRotationMatrix[1, 1] = 1;
yRotationMatrix[1, 2] = 0;
yRotationMatrix[2, 0] = -sin(rotY);
yRotationMatrix[2, 1] = 0;
yRotationMatrix[2, 2] = cos(rotY);

zRotationMatrix[0, 0] = cos(rotZ);
zRotationMatrix[0, 1] = -sin(rotZ);
zRotationMatrix[0, 2] = 0;
zRotationMatrix[1, 0] = sin(rotZ);
zRotationMatrix[1, 1] = cos(rotZ);
zRotationMatrix[1, 2] = 0;
zRotationMatrix[2, 0] = 0;
zRotationMatrix[2, 1] = 0;
zRotationMatrix[2, 2] = 1;

GML:
/// projection(node, x, y, z);
// dus in principe gewoon het doelwit met de gewenste coŲrdinaten in een niet-bestaande driedimensionale ruimte

var X, Y, Z, XX, YY, ZZ;

X = xRotationMatrix[0, 0] * argument1 + xRotationMatrix[0, 1] * argument2 + xRotationMatrix[0, 2] * argument3;
Y = xRotationMatrix[1, 0] * argument1 + xRotationMatrix[1, 1] * argument2 + xRotationMatrix[1, 2] * argument3;
Z = xRotationMatrix[2, 0] * argument1 + xRotationMatrix[2, 1] * argument2 + xRotationMatrix[2, 2] * argument3;

XX = yRotationMatrix[0, 0] * X + yRotationMatrix[0, 1] * Y + yRotationMatrix[0, 2] * Z;
YY = yRotationMatrix[1, 0] * X + yRotationMatrix[1, 1] * Y + yRotationMatrix[1, 2] * Z;
ZZ = yRotationMatrix[2, 0] * X + yRotationMatrix[2, 1] * Y + yRotationMatrix[2, 2] * Z;

argument0.x = zRotationMatrix[0, 0] * XX + zRotationMatrix[0, 1] * YY + zRotationMatrix[0, 2] * ZZ;
argument0.y = zRotationMatrix[1, 0] * XX + zRotationMatrix[1, 1] * YY + zRotationMatrix[1, 2] * ZZ;
// ik heb momenteel geen z-coŲrdinaat nodig

Resultaat:



De punten kan ik verbinden met een simpel script:
GML:
/// draw_line_nodes();
// niet per se nodig, maar het is wel zo makkelijk
draw_line(node[argument0].x, node[argument0].y, node[argument1].x, node[argument0].y);



Om de kubus te vullen zou ik deze gewoon een aantal honderd keer op een steeds kleinere schaal kunnen tekenen (nog niets getest), maar dat lijkt mij heel inefficiŽnt. Wat is de beste manier om deze kubus op te vullen? Ik zoek een oplossing die ook werkt met complexere figuren, maar belichting is hier niet van belang.

Pagina's: [1] 2 3 ... 10 >
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
www.game-maker.nl © 2003-2019 Nederlandse Game Maker Community