Nederlandse Game Maker Community

Algemeen => Wedstrijden => Topic gestart door: Bjarno op 4 Augustus 2014, 18:54:48



Titel: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Bjarno op 4 Augustus 2014, 18:54:48
Welkom bij GameMaker Wedstrijd #44


:GM004:   Doel
Welkom bij de 44e GameMaker Wedstrijd! Het doel van deze wedstrijd is: Maak een spel van 16 bij 10. Je mag elk soort spel maken, maar je spel mag enkel 16 bij 10 zijn. Dat betekent 16x10 pixels ;)

Noot: Het is toegestaan (zelfs aangeraden) om je spelresolutie hoger te maken, maar zorg er dan voor dat je nog steeds 16x10 "vakjes" (waarbij elk vakje dezelfde lengte en breedte heeft) gebruikt, deze vakjes maar gedeeltelijk gebruiken is niet toegestaan: hieronder vallen dus ook rotaties en herschaling van sprites, tenzij ze op het grid met vakjes passen (veelvouden van 90° bij rotaties bijvoorbeeld).
Het gebruik van de meeste lettertypes die niet in het grid passen is ook niet toegestaan, het is zelfs beter om helemaal geen tekst te gebruiken, aangezien dit moeilijk is om te lezen op deze resolutie.

Hieronder alvast enkele voorbeelden:



(http://updo.nl/file/062b00f7.gif)
Deze afbeelding is wat klein (16x10 pixels), het helpt misschien om je spel wat groter te maken...

(http://updo.nl/file/45377f6d.gif)
Deze afbeelding is in orde!
(http://updo.nl/file/c94be8b2.gif)
De sprite is geïnterpoleerd, ook al is het extra pixelig gemaakt... zijn er nog teveel vakjes (geen 16x10).
(http://updo.nl/file/3e2bc92a.gif)
Deze afbeelding is in orde!
(http://updo.nl/file/df622c9b.gif)
Ondanks dat er geen "zachte" randen zijn, is het driehoekje niet correct getekend en vult hij vakjes slechts gedeeltelijk.
(http://updo.nl/file/cbb3711a.gif)
Deze afbeelding is in orde!
(http://updo.nl/file/fefb0edc.gif)
Meerdere problemen: de tekst komt niet uit op het grid, de "speler" bovenaan vult zijn vakjes niet volledig, en de "speler" onderaan heeft pionnen die groter zijn dan het vakje en erbuiten komen.



Als je niet zeker bent of jouw spelidee toegestaan is, stuur mij dan een PM (http://www.game-maker.nl/forums/action,pm/sa,send/u,5897). Als het gaat om een "grafisch" probleem helpt het misschien om een screenshot mee te sturen, dit om problemen te vermijden.



:GM023:   Overige regels
Je mag je spel niet begonnen zijn voor het begin van de competitie. Je mag eventueel wel bestaande resources gebruiken. Teamwork is toegestaan. Zend slechts 1 spel in, beter 1 goed spel dan 2 matige spellen!

Games moeten ingeleverd worden als uitvoerbaar bestand voor windows (al dan niet in een archief), andere platformen worden niet beoordeeld. HTML5 is niet toegestaan. Je mag je spel uiteraard wel voor meerdere platformen maken, maar we beoordelen alleen degene gemaakt om te draaien onder Windows.



:GM042:   Deadline & Inzenden
Je spel moet uiterlijk op zondag 24 augustus 2014 (+/- 3 weken) worden ingeleverd. Dit moet gebeuren door mij een PM (http://www.game-maker.nl/forums/action,pm/sa,send/u,5897) te sturen met (een link naar) je spel. Mocht je na het inzenden, maar voor de deadline, nog een update uitbrengen, vergeet dan niet om hier opnieuw een bericht voor te zenden. Je krijgt zo snel mogelijk na je inzending een bericht dat je spel goed ontvangen is.



:GM075:   Beoordeling
Een selecte groep juryleden zal je spel beoordelen. Elk jurylid zet afzonderlijk de inzendingen op volgorde van kwaliteit. Uit deze individuele volgordes wordt vervolgens de gezamenlijke rangorde bepaald, wat de einduitslag oplevert.



:GM080:   Prijzen
Eeuwige roem en glorie voor alle deelnemers.

  • Steam-key voor Trine 2 (+ DLC), aangeboden door Laloeka [*] (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83293.msg587165#msg587165)

Prijs aanbieden? Plaats zowel een bericht in het topic, en stuur mij een PM (http://www.game-maker.nl/forums/action,pm/sa,send/u,5897), zodat ik deze zo snel mogelijk hierboven kan toevoegen.

De winnaar mag als eerste kiezen uit de wedstrijdpot, daarna de deelnemers onder hem, tot de wedstrijdpot leeg is, of alle deelnemers hun keuze gemaakt hebben. Deelnemers mogen ook hun prijs(keuze) weigeren, waardoor de overige deelnemers een grotere keuze hebben.

De wedstrijdleider (of de Nederlandse GameMaker Community), is niet verantwoordelijk voor het verdelen van de prijzen. Hij fungeert als het communicatiekanaal tussen deelnemers en prijsaanbieders. Nadat de uitslag van de wedstrijd geplaatst is, contacteert hij de nodige personen om de prijs te verdelen. De prijsaanbieders zelf zijn verantwoordelijk voor het verdelen.




:GM044:   Overig
  • Er is een tutorial geplaatst over de GameMaker wedstrijden. Bekijk hem hier (http://www.game-maker.nl/forums/topic,59940.0)!
  • Tip: Lees eerst goed dit bericht door voordat je iets vraagt. Vrijwel alle nuttige informatie staat in dit bericht.



:GM028:   Deelnemers (9)

  • mart555 met Pixel Slider
  • Finn met Ioniet
  • ik_jolan met Lights Out
  • jmaster2710 met 100 invasions.
  • Perry26 met 16x10
  • Janoot met Pixelcraft
  • Ruud Verbeek met doolhof
  • flori9 met BLcGR
  • Blackburn met Printplaat

De games kunnen hier gedownload worden (http://dl.bjarno.be/websites/game-maker.nl/gmw/GMW44.zip?dl).



:GM078:  Uitslag

(http://dl.bjarno.be/images/medal-1.png)flori9 met BLcGR
81 punten!
(http://dl.bjarno.be/images/medal-1.png)jmaster2710 met 100 invasions
81 punten!
(http://dl.bjarno.be/images/medal-3.png)BlackBurn met Printplaat
43 punten!



Bekijk de eindbeoordeling (http://dl.bjarno.be/websites/game-maker.nl/gmw/Eindbeoordeling%20GMW44.pdf?dl) (.pdf)




Veel succes!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 4 Augustus 2014, 18:57:13
Wooh!
Epic thema is epic.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Janoot op 4 Augustus 2014, 19:03:08
Not bad


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 4 Augustus 2014, 19:21:33
Mag show_message dan? :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Bjarno op 4 Augustus 2014, 22:14:42
Aangezien je met een show_message minder controle hebt, en je wel eens buiten je scherm kan gaan... denk ik niet dat het onder de voorwaarden valt.

Als je écht iets wilt uitleggen, en het moeilijk gaat anders, kan je altijd extra uitleg bij je spel schrijven in een apart tekstbestandje, dit zullen we zeker lezen als we niet meteen doorhebben wat de bedoeling is.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 4 Augustus 2014, 22:15:51
http://prntscr.com/49km8s How about this?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: calvinbenik op 5 Augustus 2014, 08:58:17
en bewegen moet in sprongen?
of is pokemon achtige beweging ook toeegestaan


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 5 Augustus 2014, 09:03:19
en bewegen moet in sprongen?
of is pokemon achtige beweging ook toeegestaan

Als je "pixel" 2 pixels overlapt, dan mag dat niet.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Ceymoonie op 5 Augustus 2014, 11:57:53
Leuk thema :).
Mijn begin:
http://www.game-maker.nl/forums/topic,83298.new.html#new


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: The RuneSnake op 5 Augustus 2014, 13:28:03
Mag je het scherm ook omdraaien? 10*16?

TR


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Bjarno op 5 Augustus 2014, 17:53:44
Dit is geen enkel probleem, je blijft nog dezelfde verhoudingen en regels volgen.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ShroomProductions op 5 Augustus 2014, 18:53:21
bwah, ik dacht ik probeer toch iets te spriten. poppetje van 7x3 met awesome loop animatie. Veel te groot  :'(


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ndke op 5 Augustus 2014, 23:03:12
Misschien dat ik eens meedoe gewoon omdat dit een episch idee is. :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Bjarno op 5 Augustus 2014, 23:22:13
Ik heb een paar berichten ontvangen van mensen die niet goed weten hoe ze hun spel duidelijk maken en uitleg geven. Zoals eerder gezegd is is het gebruik van een tekstbestand met extra uitleg toegelaten en als je maar een beetje vreest dat je spel uitleg nodig heeft... Ik raad daarom iedereen aan om toch een tekstbestand (of pdf-document) bij je spel te stoppen met de nodige uitleg.

Beter dit, dan dat wij een spel moeten spelen waarvan we de toetsen niet van kunnen achterhalen, of de bedoeling niet goed van begrijpen.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Ceymoonie op 6 Augustus 2014, 09:45:56
Ik heb een paar berichten ontvangen van mensen die niet goed weten hoe ze hun spel duidelijk maken en uitleg geven. Zoals eerder gezegd is is het gebruik van een tekstbestand met extra uitleg toegelaten en als je maar een beetje vreest dat je spel uitleg nodig heeft... Ik raad daarom iedereen aan om toch een tekstbestand (of pdf-document) bij je spel te stoppen met de nodige uitleg.

Beter dit, dan dat wij een spel moeten spelen waarvan we de toetsen niet van kunnen achterhalen, of de bedoeling niet goed van begrijpen.
Mag draw_gui :question:?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: mart555 op 6 Augustus 2014, 11:07:00
Aww, is er weer eens een wedstrijd, ga ik binnenkort op vakantie... :(


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Flumble op 6 Augustus 2014, 11:21:56
Mag draw_gui :question:?
Ik heb nog nooit een functie of constante draw_gui gezien. Natuurlijk mag je het GUI-event gebruiken, zolang je je maar houdt aan de regel 16x10 pixels. ;)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Ceymoonie op 6 Augustus 2014, 12:07:00
Ik heb nog nooit een functie of constante draw_gui gezien. Natuurlijk mag je het GUI-event gebruiken, zolang je je maar houdt aan de regel 16x10 pixels. ;)
:p.
Maar het draw_gui event zit niet in de grid, maar de room kan wel 16x10 zijn...


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Flumble op 6 Augustus 2014, 12:31:27
:p.
Maar het draw_gui event zit niet in de grid, maar de room kan wel 16x10 zijn...
Oh maar de room of view hoeft ook niet 16x10 te zijn. :eyes:
De enige eis is dat alles op het scherm wordt samengevoegd tot een raster van 16x10 rechthoeken met egale kleur. Simpele regel, toch? :tilted:


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: JasperGameNOOB op 7 Augustus 2014, 18:10:02
(http://updo.nl/file/60725dbe.png)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Laloeka op 7 Augustus 2014, 18:15:13
Ik bied ditmaal nogmaals dezelfde prijs aan als in de vorige wedstrijd; nóg een Trine 2 key :)

De prijs die ik aanbied is...

*drumroll*

Een Steam-key van het spel Trine 2 (https://www.youtube.com/watch?v=btXW2vIQn2U) (incl. DLC).

(http://www.ugrgaming.com/wp-content/uploads/2014/02/Trine_2_Complete_Story_Banner.jpg)
 
Over het thema: zéér interessant. Zoals ik het begrijp is het in geen enkele manier mogelijk tekst of iets wat op tekst lijkt weer te geven in het spel. Interessante uitdaging! :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: JasperGameNOOB op 7 Augustus 2014, 18:52:02
(http://updo.nl/file/47424949.png)
Een paard!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ShroomProductions op 7 Augustus 2014, 19:16:03
Citaat
Zoals ik het begrijp is het in geen enkele manier mogelijk tekst of iets wat op tekst lijkt weer te geven in het spel

Letter voor letter laten scrollen  :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Laloeka op 7 Augustus 2014, 19:24:03
Letter voor letter laten scrollen  :P
Maar wij lezen in woorden (of soms zelfs meerdere woorden tegelijk), letter voor letter leest niet praktisch, tenzij je dyslectisch bent en dat toch al ongeveer doet. :P

@JasperGameNOOB, Ziet er veelbelovend uit! :D Heb je nagevraagd of 'portrait'-modus ook mag (dus een hoge rechthoek in plaats van een brede)?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: JasperGameNOOB op 7 Augustus 2014, 19:39:55
hoezo zal dat niet mogen :|


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Compor op 7 Augustus 2014, 19:43:00
@Laloeka en JasperGameNOOB
Mag je het scherm ook omdraaien? 10*16?
Dit is geen enkel probleem, je blijft nog dezelfde verhoudingen en regels volgen.
Het mag dus ook in portret.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: JasperGameNOOB op 7 Augustus 2014, 20:25:15
(http://updo.nl/file/98d19abc.png)
Paardje levend... Paardje dood!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: StefanJanssen op 7 Augustus 2014, 23:10:21
Ik ga kijken of ik wat leuks kan bedenken.

Ik heb een leuk idee welke ik op 2 manieren kan maken.
Ik ben benieuwd hoe ik het ga doen :P

Edit:

In deze edit geld:
pixel = 1*1 echte pixel
"pixel" = 10*10 echte pixels

Mag je je view 1 pixel laten verschuiven? De "pixels" zitten nog in het juiste grid maar de view is veranderd. Ik neem aan van niet?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 8 Augustus 2014, 10:08:25
In deze edit geld:
pixel = 1*1 echte pixel
"pixel" = 10*10 echte pixels

Mag je je view 1 pixel laten verschuiven? De "pixels" zitten nog in het juiste grid maar de view is veranderd. Ik neem aan van niet?
Lijkt me niet. Het spel is dan geen 16x10 grid meer, toch? En het maakt wel dingen mogelijk die normaal met de restricties niet mogelijk zouden zijn (zoals smooth scrollen), dus ik denk niet dat het voor de wedstrijd de bedoeling is.

Ik ben een simpel puzzelspelletje aan het maken:
(http://updo.nl/file/cb859414.gif) (http://updo.nl/file/cb859414.gif)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: JasperGameNOOB op 8 Augustus 2014, 10:36:14
Bjarno gaf me deze regel:
Citaat
Als we een screenshot nemen van je spel, het herschalen naar 16x10 zonder interpolatie, en terug naar de originele afmeting herschalen zonder interpolatie, dan moeten we terug het oorspronkelijke resultaat zien.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: StefanJanssen op 8 Augustus 2014, 11:05:31
Bjarno gaf me deze regel:
Die is duidelijk :D


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Yvanis op 8 Augustus 2014, 13:30:49
Leuk thema!  :D Ik heb misschien al een idee voor wat ik ga doen :3


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Laloeka op 8 Augustus 2014, 14:29:05
Ah, flori heeft ongeveer uitgewerkt wat ik in m'n hoofd had.

Wat is techniek toch onvoorstelbaar snel hè? :D (jk, het lijkt er maar een beetje op en ik weet niet eens of mijn spelletje wel zo leuk wordt als dat van flori :P)



Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: sir_hendro op 8 Augustus 2014, 15:11:12
Ik ben sinds twee dagen bezig met het maken van een synthesizer in GML. Deze heb ik nu volledig werkend gekregen. Het lijkt me wel leuk om deze synth in een game te stoppen. Wellicht een low pixel Keyboard Hero achtig spelletje? :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 8 Augustus 2014, 15:18:55
Ah, flori heeft ongeveer uitgewerkt wat ik in m'n hoofd had.

Wat is techniek toch onvoorstelbaar snel hè? :D (jk, het lijkt er maar een beetje op en ik weet niet eens of mijn spelletje wel zo leuk wordt als dat van flori :P)
Werk het vooral ook uit! :) Kijken hoeveel het er nou echt op lijkt (want uiteraard zijn er nog wel wat dingen niet te zien in het gifje :)). Sowieso was mijn idee niet enorm orgineel (niet dat ik het specifiek van een bepaald spel heb, maar het is vaker gedaan), dus ik heb niet bepaald het recht het idee te "claimen" ofzo. :eyes:


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Janoot op 8 Augustus 2014, 15:32:37
(http://g2f.nl/08ypc6f) (http://g2f.nl/08ypc6f)

Random terrain generation, enkele klimaten zijn nu flatlands, mountains, desert en forest :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 8 Augustus 2014, 15:36:59
Ziet er vet uit! Benieuwd wat het gaat worden. :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: RockPolish op 8 Augustus 2014, 15:51:51
Kan ik me hier als deelnemer registreren?  :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 8 Augustus 2014, 15:55:02
Kan ik me hier als deelnemer registreren?  :)

Moet niet eens, maak een spel en stuur het op :D!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: RockPolish op 8 Augustus 2014, 16:25:48
is show_info toegelaten als alternatief voor een readme als apart bestand?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Laloeka op 8 Augustus 2014, 16:36:43
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, je kunt voor de zekerheid Bjarno een PM sturen met je vraag, mocht hij het hier niet zien. Ik denk dat het geen probleem is, maar dat weet ik niet zeker. Desnoods exporteer je het (copy/paste) en maak je er een PDF van met MS Word of iets dergelijks :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Yvanis op 8 Augustus 2014, 17:23:51
Ik ben bezig met een spel waar je een plaatje ziet voor een bepaalde tijd en daarna moet je hem natekenen. Ik hoop dat ik het af ga maken  xD


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Mohammed-f op 8 Augustus 2014, 17:29:01
Een tip voor de mensen die, net als ik, een hekel hebben aan externe helpfiles, maar toch een game hebben gemaakt waarbij uitleg nodig is:

Citaat
Lees je uitleg voor in de microfoon en laat deze afspelen als je het spel start!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Bjarno op 8 Augustus 2014, 17:32:54
is show_info toegelaten als alternatief voor een readme als apart bestand?

Het is toegestaan, maar niet aangeraden als je een echte 16x10-ervaring wilt maken.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Ceymoonie op 8 Augustus 2014, 17:41:04
Of je gebruik gewoon braille of morse :p.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: StefanJanssen op 8 Augustus 2014, 17:46:30
Of je gebruik gewoon braille of morse :p.
Je kan +- 2 woorden met normale tekens op het scherm zetten. met braiile is dit niet eens 1 woord...


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: de-haas op 8 Augustus 2014, 17:57:41
Zou wel toevallig zijn als er iemand een spel met deze resolutie al voor de wedstrijd begonnen is :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: StefanJanssen op 8 Augustus 2014, 18:10:31
Zou wel toevallig zijn als er iemand een spel met deze resolutie al voor de wedstrijd begonnen is :P
Ik wat ik nu maak wel is gemaakt maar dan was het met hogere resolutie, kwestie van sprites aanpassen en view maken.
Ik heb geen zin om er uren aan te zitten dus ik begin nu en probeer het voor ik ga slapen in te leveren :P

EDIT: owhnee dat was in LUA gemaakt (A)

EDIT2: misschien dat ik het toch wat uitbreid aangezien ik alleen nog een menu hoef te maken :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Janoot op 8 Augustus 2014, 22:13:15
Psst, zet interpolate colors between pixels om dit stomme effect weg te halen (A)
(http://puu.sh/aKl7I/b0972cd921.jpg)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: StefanJanssen op 8 Augustus 2014, 22:22:06
Psst, zet interpolate colors between pixels aan of uit? om dit stomme effect weg te halen (A)
(http://puu.sh/aKl7I/b0972cd921.jpg)
ehhm??


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Janoot op 8 Augustus 2014, 22:29:37
ehhm??
Het zou een pixelated 4 moeten zijn, maar door interpolate colors between pixels zie je die vage shade tussen de pixels door.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ShroomProductions op 8 Augustus 2014, 22:57:47
Ik wil deze keer eindelijk eens iets inzenden, al is het alleen maar om het aantal inzendingen op te krikken. Tot nu toe is het nog niet zo veel, maar ik hoop er van het weekend nog iets van te maken.
http://www.game-maker.nl/forums/topic,83316.msg587235.html (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83316.msg587235.html)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Nisse op 9 Augustus 2014, 11:20:01
Kun je ipv tekst niet gewoon een ingesproken tekst laten afspelen de eerste keer dat je het spel start? :3


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: StefanJanssen op 9 Augustus 2014, 12:42:05
Dat zou kunnen ja


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ShroomProductions op 9 Augustus 2014, 17:00:51
morse code


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Janoot op 9 Augustus 2014, 20:06:46
Braille?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: size43 op 10 Augustus 2014, 13:29:22
Leuk thema! Hier is wat ik aan het maken ben:

(http://g2f.nl/04nlf0v)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Laloeka op 10 Augustus 2014, 16:04:55
Oei, dat ziet er aardig ingewikkeld uit.. ik hoop dat je goed uitlegt wat er moet gebeuren :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 10 Augustus 2014, 16:51:58
Geen idee wat daar gebeurd hhueheuhu.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: size43 op 10 Augustus 2014, 16:59:25
Oei, dat ziet er aardig ingewikkeld uit.. ik hoop dat je goed uitlegt wat er moet gebeuren :P
Yup :P

Dat is ongeveer het enige waar ik nu nog mee bezig ben. Misschien ga ik wel de muis "opnemen" zodat de game alles "voor kan doen"...

Edit: klik klik klik (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83325.0)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ShroomProductions op 10 Augustus 2014, 21:55:24
Aangezien alle inzendingen die ik tot nu toe gezien heb er nogal abstract uitzien heb ik besloten om toch iets te gaan spriten. Gameplay moet je er niet van verwachten, want het is niet echt een spel ofzo.

http://www.game-maker.nl/forums/topic,83330.0


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: smoothcriminal op 11 Augustus 2014, 12:56:51
Ik krijg ineens een briljant idee,
Kijken of dit werkt ^_^


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: jmaster2710 op 15 Augustus 2014, 19:08:44
Ik heb al een spel grotendeels af :)
Het is erg basis, maar dat is ook de bedoeling denk ik bij deze wedstrijd.
Gewoon nog het een en ander toevoegen en het is af :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: jmaster2710 op 22 Augustus 2014, 13:36:08
Hier is mijn game:
http://www.game-maker.nl/forums/topic,83363.0 (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83363.0)

Om eerlijk te zijn post ik het hier nog een keer omdat ik graag reacties wil :P Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Verder was dit een erg leuke GMW,
Mischien is een leuk thema voor volgende keer : totaal 3 kleuren gebruiken.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Janoot op 22 Augustus 2014, 21:37:39
Oh, hier (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83382.msg587631#msg587631) is mijn voorlopige inzending trouwens


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 23 Augustus 2014, 22:18:09
Hier (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83404.0) is mijn huidige versie. Ik ga niet heel veel meer veranderen, hopelijk nog extra levels of misschien geluid ofzo. Oud gifje voor degenen die het nog niet gezien hadden:
(http://updo.nl/file/cb859414.gif)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: BlackBurn op 25 Augustus 2014, 11:37:23
Is het verplicht dat je je inzending hier moet zetten?
Ah well
Hier (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83329.0).


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 25 Augustus 2014, 11:47:34
Nee, maar je moest je inzending wel opsturen (voor gisteren) naar Bjarno via PM. Zolang je dat hebt gedaan, is alles prima. Hier zetten is alleen voor de extra reclame. :angel:


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Steelkenny op 25 Augustus 2014, 11:54:58
oh de deadline is voorbij lol


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 28 Augustus 2014, 20:37:37
Bjarno, zou je misschien de lijst met deelnemers kunnen toevoegen? :) Ik heb al wel wat van de andere inzendingen gespeeld, maar nog niet alles en het zou handig zijn en overzichtje te hebben van wie uiteindelijk allemaal hebben ingeleverd.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Bjarno op 28 Augustus 2014, 20:46:12
Ik heb een superdruke week gehad en ben blij dat ik nu een paar dagen rust heb, ik heb zeker in een van die dagen tijd om alles van de wedstrijd af te werken, en dan kan het jureren beginnen. Ik kan al wel verklappen dat er een vrij groot aantal inzendingen verzonden zijn! In ieder geval meer dan de vorige paar wedstrijden! :)

Stay tuned!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 28 Augustus 2014, 20:52:03
Ok, doe vooral rustig aan. :) En leuk dat er veel inzendingen zijn.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: jmaster2710 op 29 Augustus 2014, 13:32:35
Ok, doe vooral rustig aan. :) En leuk dat er veel inzendingen zijn.
Ik denk dat dit komt doordat het geen groot project hoeft te zijn en het niet zoveel tijd kost om te maken. Ook omdat het een leuke uitdaging is (zowel visueel als gameplay) om een spel van 16x10 te maken.

Ik hoop in iedergeval dat volgende wedstrijden ook zo leuk zullen worden.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Florian van Strien op 29 Augustus 2014, 13:40:07
Ik denk dat dit komt doordat het geen groot project hoeft te zijn en het niet zoveel tijd kost om te maken. Ook omdat het een leuke uitdaging is (zowel visueel als gameplay) om een spel van 16x10 te maken.
Ik denk inderdaad ook dat het daaraan ligt. Juist omdat het moeilijk lijkt, ga je meer over het spel nadenken en er dan ook een maken. En ik vind graphics altijd moeilijk, en veel anderen geloof ik ook, en bij dit thema waren graphics niet nodig. En ook de gameplay zul je met zo'n resolutie vanzelf wat simpeler houden (een uitzondering daargelaten (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83325.0) :eyes:).
Citaat
Ik hoop in iedergeval dat volgende wedstrijden ook zo leuk zullen worden.
Ik ook. :D


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Bjarno op 1 September 2014, 08:38:46

:GM028:   Deelnemers (9)

  • mart555 met Pixel Slider
  • Finn met Ioniet
  • ik_jolan met Lights Out
  • jmaster2710 met 100 invasions.
  • Perry26 met 16x10
  • Janoot met Pixelcraft
  • Ruud Verbeek met doolhof
  • flori9 met BLcGR
  • Blackburn met Printplaat

De games kunnen hier gedownload worden (http://dl.bjarno.be/websites/game-maker.nl/gmw/GMW44.zip?dl).


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: jmaster2710 op 6 September 2014, 17:51:04

:GM028:   Deelnemers (9)

  • mart555 met Pixel Slider
  • Finn met Ioniet
  • ik_jolan met Lights Out
  • jmaster2710 met 100 invasions.
  • Perry26 met 16x10
  • Janoot met Pixelcraft
  • Ruud Verbeek met doolhof
  • flori9 met BLcGR
  • Blackburn met Printplaat

De games kunnen hier gedownload worden (http://dl.bjarno.be/websites/game-maker.nl/gmw/GMW44.zip?dl).
Succes met het beoordelen. Er zitten een paar hele goeden tussen :)
Trouwens ik weet niet of je het al had gelezen maar ik had nog een idee voor toekomstige wedstrijden.
Een spel maken met totaal maar 2 kleuren (of 3/4).

Gr. Jmaster


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: ShroomProductions op 6 September 2014, 18:05:50
Een spel maken met totaal maar 2 kleuren (of 3/4).

Leuk idee. Of met wat meer kleuren maar een specifiek palet


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: arie2002 op 11 September 2014, 14:11:05
- laat maar -


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Mohammed-f op 15 September 2014, 13:00:33
Ik heb 3 interessante GMW ideeen naar Bjarno gestuurd. :) (mag ze helaas hier niet posten, anders zijn ze ongeldig :P)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: jmaster2710 op 18 September 2014, 06:58:08
Ik heb 3 interessante GMW ideeen naar Bjarno gestuurd. :) (mag ze helaas hier niet posten, anders zijn ze ongeldig :P)
Wist ik dat maar eerder :facepalm:
Citaat
Een spel maken met totaal maar 2 kleuren (of 3/4).


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Laloeka op 20 September 2014, 12:41:41
(mag ze helaas hier niet posten, anders zijn ze ongeldig :P)
Waarom is dat?


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44
Bericht door: Mohammed-f op 20 September 2014, 15:33:48
Een spel maken met totaal maar 2 kleuren (of 3/4).
Is al een keer eerder gebruikt.
Waarom is dat?
Dan worden ze toch niet meer gekozen?

Er zit wel 1 tussen die ik heel origineel en uitdagend vind, maar niet te moeilijk of beperkend is.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Bjarno op 29 September 2014, 10:03:46
Het heeft eventjes geduurd, maar hier is hij dan, de volledige uitslag van de 44e GameMaker Wedstrijd!



(http://dl.bjarno.be/images/medal-1.png)flori9 met BLcGR
81 punten!
(http://dl.bjarno.be/images/medal-1.png)jmaster2710 met 100 invasions
81 punten!
(http://dl.bjarno.be/images/medal-3.png)BlackBurn met Printplaat
43 punten!



Bekijk de eindbeoordeling (http://dl.bjarno.be/websites/game-maker.nl/gmw/Eindbeoordeling%20GMW44.pdf?dl) (.pdf)



Aangezien we hier een gedeelde eerste plaats hebben, en slechts 1 prijs, zal de prijs op een andere manier verdeeld moeten worden. Hiervoor neem ik spoedig contact op met jmaster2710 en flori9, over hoe de prijs verdeeld wordt.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Laloeka op 29 September 2014, 13:23:02
Wauw, een gedeelde eerste prijs :D

Gefeliciteerd! :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: jmaster2710 op 29 September 2014, 14:54:23
Yay ik ben eerste :D

Verder gefeliciteerd aan de andere deelnemers. En flori mag van mij de steam-key als ik maar de eeuwige roem en glorie mag  ;)
Het was een hartstikke leuke wedstrijd.

Gr. Jmaster


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Florian van Strien op 29 September 2014, 16:05:05
Ik ben hier blij mee! :D Ook gefeliciteerd jmaster2710 en BlackBurn. ;) Zeker het spel van jmaster vond ik erg goed. En bedankt voor de felicitatie Laloeka.

Wat betreft die prijs: ik ben voor een mini-competitie om de prijs te verdelen met hetzelfde thema, al is het maar om nog een spel te kunnen maken met dit leuke thema, maar als dat te ingewikkeld gedacht is (:eyes:) of jmaster daar geen zin in heeft, kunnen we misschien loten of zo. En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat Bjarno in gedachten had qua prijsverdelingsmethode. Als jmaster z'n prijs écht wil weggeven accepteer ik dat graag aangezien Trine 2 er leuk en mooi uitziet, maar een andere manier van verdelen lijkt me leuker. :)

Over roem en glorie gesproken: moet de Hall of Fame niet eens worden bijgewerkt? Ik vind het prima als daar jmaster bovenaan staat trouwens. :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Bjarno op 29 September 2014, 19:14:11
Een vereenvoudigd spelletje van "raad een getal tussen 1 en 10" en zo 3 reeksen, niet zo origineel, maar het meest eenvoudige en kortste om uit te voeren ;) Aangezien jmaster2710 zijn prijs heeft afgestaan heb jij er sowieso recht op, ik contacteer Laloeka om de prijs op te sturen :)



Over roem en glorie gesproken: moet de Hall of Fame niet eens worden bijgewerkt? Ik vind het prima als daar jmaster bovenaan staat trouwens. :)
Bij deze (http://www.game-maker.nl/forums/topic,56044.msg373094.html#msg373094) ;)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Janoot op 29 September 2014, 19:43:11
Oh noes
Ik zet altijd de controls gewoon in het topic, maar in dit geval moest dat natuurlijk anders... Beetje jammer om mij alsnog maar 1 punt te geven hiervoor...
Naja gefeliciteerd iedereen!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: jmaster2710 op 29 September 2014, 22:12:53
Een vereenvoudigd spelletje van "raad een getal tussen 1 en 10" en zo 3 reeksen, niet zo origineel, maar het meest eenvoudige en kortste om uit te voeren ;) Aangezien jmaster2710 zijn prijs heeft afgestaan heb jij er sowieso recht op, ik contacteer Laloeka om de prijs op te sturen :)


Bij deze (http://www.game-maker.nl/forums/topic,56044.msg373094.html#msg373094) ;)
Yay :)
Trouwens vind ik het echt niet erg flori. (Mijn computer zou trine geeneens aankunnen :P).
Mij gaat het niet om de prijs. Ik wou gewoon een leuk thema hebben om een spel over te maken.
Verder ben ik erg benieuwd naar de volgende wedstrijd. Ik hoop dat ik dan weer mee kan doen (ondanks school).


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: BlackBurn op 30 September 2014, 07:34:42
Gefeliciteerd jmaster en flori :)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Mohammed-f op 30 September 2014, 11:52:31
Een vereenvoudigd spelletje van "raad een getal tussen 1 en 10" en zo 3 reeksen, niet zo origineel, maar het meest eenvoudige en kortste om uit te voeren ;)

Dit is een programmeerforum, en die-hard programmeurs doen niet aan het verouderde decimale stelsel! Gebruik dan beter het binaire stelsel: beide winnaars geven een binaire waarde van 16 bits (of iets dergelijks), waarbij elke bit dat overeenkomt met het juiste antwoord 1 punt is. De persoon met de meeste punten (aantal juist gegokte bits) wint*. Dat maakt het al wat leuker :P


* Meer bits = minder kans op gelijk spel


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Flumble op 30 September 2014, 14:04:45
Om er een cryptografisch feestje van de maken:
Laat Bjarno een willekeurige string s van een lengte k (bijvoorbeeld een hash) genereren en een cryptografische hash hsec (bijvoorbeeld s een miljoen keer hashen) hiervan plaatsen*. Vervolgens moeten beide deelnemers een zelfgekozen string t1,2 aanleveren van lengte k. **
Hierna berekent (http://pastebin.com/ZtScEWdY) Bjarno de Hammingafstand tussen zijn oorspronkelijke string en die van de deelnemers (hamming(s,t1,2) en plaatst zowel de winnaar als s. (elke deelnemer kan ook zelf berekenen wie de winnaar is en kan s opnieuw hashen om tot hsec te komen)

(ja, bij k=16bits lijkt dit verdacht veel op wat mohf zei, behalve het van tevoren bekend maken van hsec :P)

*dit garandeert dat Bjarno niet achteraf s kan kiezen zodat hij kan bepalen welke deelnemer wint. Het garandeert niet dat Bjarno een van de deelnemers van tevoren laat zien wat s is, maar ik denk dat gelijktijdige stapsgewijze uitwisseling (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1153162) wat te ver voert. :eyes:
**hoeft niet per se van lengte k, zoals in de link op de volgende regel te zien, maar een zuivere hammingafstand is tussen strings van gelijke lengte.
***deelnemers hoeven geen hash aan te leveren, maar kunnen gewoon correct horse battery staple of zo aanleveren, want de keuze van je string maakt niet uit voor je winkans.

****als de hammingafstand tussen t1 en t2 oneven is, heb je gegarandeerd een winnaar. En als de afstand even is, gooi je gewoon een 0 voor de ene en een 1 voor de andere om de hammingafstand oneven te maken. (maakt niet uit of die 0 en 1 een bit, hexadecimaal of karakter is)


Oh ja, wat betreft de GMW zelf: gefeliciteerd jmaster en flori. :tilted:
Ik heb tot nu toe alleen BLcGR gespeeld en ik vond de puzzels leuk en heel goed opbouwend in moeilijkheid, dus ik ben benieuwd naar 100 invasions, aangezien het dezelfde beoordeling heeft gekregen.


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: massimot op 1 Oktober 2014, 07:24:01
Gefeliciteerd aan de twee winnaars! Over het algemeen vond ik het niveau van de gemaakte spellen bij zo'n lastig thema erg hoog dus complimenten aan iedereen!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Mohammed-f op 1 Oktober 2014, 08:14:09
Om er een cryptografisch feestje van de maken:
Ik denk dat mijn methode toch iets eenvoudiger is. :)


En inderdaad, gefeliciteerd jmaster en flori!


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: R1ckx op 20 November 2014, 16:21:36
Haha misschien een beetje OT maar de 2de plaats kreeg ook goud :P


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: Bjarno op 20 November 2014, 16:31:57
Misschien omdat er geen tweede plaats was ;)


Titel: Re: GameMaker Wedstrijd #44 - Uitslag bekend!
Bericht door: R1ckx op 20 November 2014, 19:52:21
Oeps over het hoofd gezien sorry  :facepalm:


www.game-maker.nl © 2003, 2007 Nederlandse Game Maker Community