Nederlandse Game Maker Community

Algemeen => De Community => Topic gestart door: joeykapi op 22 Juni 2014, 23:12:48

Titel: Wat zijn de grootste struikelblokken van deze Community?
Bericht door: joeykapi op 22 Juni 2014, 23:12:48
Het is een vrij simpele vraag. Wat heeft deze community in zich waardoor de kwaliteit van zichzelf achteruit gaat?

Moderatie (Eric): naming en shaming hebben we niets aan. Hou het inhoudelijk. Opmerking en link verwijderd.

Op zich zijn er nog veel meer dingen die worden gepost over wat er mis gaat op het NGMC, maar nog...
Ik ga niemand de schuld geven, maar waarschijnlijk door aflopende kwaliteit van topics/posts een groot probleem. Want denk na; Nieuwe leden willen ook zien hoe de community reageert en zo, en als er dan opeens wordt volgespamd omdat een gehaat iemand iets totaal nutteloos/slechts post, dan denken die nieuwe leden natuurlijk ook 'Wat een gekkenhuis is het hier, ik ben weg hier -,-#' of iets relevants.
Ook een groot probleem is dat alles op het NGMC steeds maar weer het zelfde is. Ik bedoel: Altijd maar de zelfde dingen die komen, Veel spellen gaan op elkaar lijken. Oude leden die iedereen leuk vonden gaan weg, enz...

Wat zijn nou de grootste problemen die het NGMC nu heeft?

Titel: Re: Wat zijn de grootste struikelblokken van deze Community?
Bericht door: Janoot op 22 Juni 2014, 23:17:57
Ik zou zeggen, het zijn vooral de trolls die het voor de andere verpesten.
Er worden nog steeds vaak genoeg vragen goed beantwoord en mensen geholpen. Ook komen er nog wel is wat goede games langs in het creaties / Work In Progress board.
Trouwens, lijkt het niet een beetje veel op dit (http://www.game-maker.nl/forums/topic,82727.msg582835#msg582835)?

Bericht door: joeykapi op 22 Juni 2014, 23:21:00
Kijk, dat topic gaat meer over wat er uiteindelijk gaat gebeuren, en hoe de kwaliteit kan worden opgepompt, hier kunnen we beter de grootste problemen die het NGMC heeft opsommen, en zo een lijst maken van hoe we het kunnen verbeteren

Bericht door: Julian6457 op 22 Juni 2014, 23:22:53
Voor de sommige die het drukke moment van zonet hebben mee gekregen:

naar mijn idee zin er irritaties door de zinloze berichten en posts die gegeven worden.en dan is er eindelijk eens een moment om met zen allen te gaan ragen en daar gaan we dan.
Mischien moeten er een soort controle voor bepaalde boards, zoals de tutorials.
Ik snap natuurlijk dat mods wel meer dingen te doen hebben.
Dit neemt wel een stukje vrijheid weg wat aan de NGMC'ers gegeven is, wat we eigenlijk met zen allen aan het misbruiken zijn.

Just at thought :3

おやすみ

Bericht door: Flumble op 22 Juni 2014, 23:57:24
Het is een vrij simpele vraag. Wat heeft deze community in zich waardoor de kwaliteit van zichzelf achteruit gaat?
Ik denk deze drie punten:
  • De enkele gebruikers die moedwillig anderen irriteren/frustreren
  • De enkele gebruikers die niet het geduld of de controle hebben om de simpele stappen rapporteren en negeren uit te voeren
  • Doemdenken

Vooral dat laatste punt is een belangrijke. Als je (bijvoorbeeld in dit topic) ervan uitgaat dŠt de kwaliteit achteruit gaat en vervolgens uitleg wil waarom, sluit je het zo goed als uit dat de kwaliteit hetzelfde is als altijd.

Daarnaast is het tweede belangrijk. "don't feed the trolls" is niet iets dat je alleen ironisch zegt Ė het is juist een wijze les. Het is jammer dat veel leden eerder op de reageerknop klikken dan op de rapporteerknop. En dat terwijl al zo vaak is gezegd dat je moet rapporteren in plaats van reageren als je een bericht ziet dat niet voldoet aan de regels.

Wat betreft het eerste puntje: als vervelende gebruikers tijdig en consequent worden gerapporteerd, dan motiveert dat de beheerders om ze te verbannen. Verder is het maar hopen dat ze die persoon zo lang verbannen als nodig is. (lees: dat de persoon zijn/haar gedrag heeft verbeterd na de verbanning.)

In het kader "just a thought": het lijkt mij een testje waard om waarschuwingen/(korte) bans uit de delen voor mensen die ingaan op vervelende gebruikers om ze aan te leren dat je moet rapporteren en negeren. :)

Oh en als je gefrustreerd/woedend raakt vanwege een bericht, luister dan even naar wat rustige muziek (http://grooveshark.com/#!/masterofclassical/broadcast). :3

[edit] Laatste toevoeging:
Neem (niet "lees aandachtig") bijvoorbeeld het bericht hieronder van Lucas. Velen zullen sterk de neiging hebben om erop in te gaan. Laat het!
Hoewel het bericht niet duidelijk tegen de regels is (en het voor het beheer te veel moeite is om er redactie op toe te passen), is het grotendeels off-topic en betrekt hij het op zichzelf in plaats van op het topic. (en het bevat allerlei aannames) Je snijdt jezelf zeker weten in de vingers als je erop gaat reageren, want het onderwerp zal niet terugkeren naar waar dit topic over gaat. Je zal het straks wel zien aan de persoon die dit niet leest en tůch op het bericht hieronder reageert. :|

Gelukkig heb ik nog een fijn nummer (http://grooveshark.com/#!/s/Highlander/6Gb4VH?src=5) om naar te luisteren. :tilted:

Bericht door: Lucas De Smet op 23 Juni 2014, 00:37:31
Voor de sommige die het drukke moment van zonet hebben mee gekregen:

naar mijn idee zin er irritaties door de zinloze berichten en posts die gegeven worden.en dan is er eindelijk eens een moment om met zen allen te gaan ragen en daar gaan we dan.
Mischien moeten er een soort controle voor bepaalde boards, zoals de tutorials.
Ik snap natuurlijk dat mods wel meer dingen te doen hebben.
Dit neemt wel een stukje vrijheid weg wat aan de NGMC'ers gegeven is, wat we eigenlijk met zen allen aan het misbruiken zijn.

Just at thought :3

おやすみ
Ik dacht dat mijn topic "Welke spellen raad je aan?" nut zou hebben voor de community. Maar ik kan het niet verdragen dat het volgespamd wordt met haatberichten en offtopic-zaken. Ik heb het 4/5 keer gerapporteerd, maar ik vond eigenlijk dat de moderators laat kwamen.
Ik weet dat ik benoemd werd. Wat betreft de spellen van mij die een slecht concept (RUK, Steelkenny wilt een kaasje, Worst Game (2),Druk op <SPAcE>), deze doe ik gewoon voor de lol. Ik doe dat niet om te trollen. Ik zag eerder van anderen zulke spellen.
Eigenlijk, wat ik doe, doen anderen ook wel eens. Daarom vind ik niet echt passend om een troll genoemd te worden. Ik wil de sfeer van het forum niet verpesten, ik wil ze alleen verbeteren, alleen lukt me dat niet.

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 06:43:51
In het kader "just a thought": het lijkt mij een testje waard om waarschuwingen/(korte) bans uit de delen voor mensen die ingaan op vervelende gebruikers om ze aan te leren dat je moet rapporteren en negeren. :)
Dit lijkt mij echt een totaal idioot idee... Zelf heb ik ook wel is een iets waarbij ik twijfel of iets gerapporteerd moet worden of niet. Soms reageer ik en rapporteer ik en soms rapporteer ik terwijl ik niet weet of dit moet. Wil je voor dit laatste ook mensen gaan bannen??? Ik vind het eerlijk gezegd wat idioterie :P

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 06:50:41
Bannen gaat niet helpen. Het NGMC verloederd met de dag meer. De vraag naar een Nederlandstalig Game Maker Forum neemt af, waarschijnlijk net zoals de vraag naar GameMaker in het algemeen. Het is aan het beheer om een nieuwe visie te bedenken om het forum nieuw leven in te blazen. Zoals ik al wel eens vaker aangegeven heb vind ik het NGMC een sfeerloze plek, eerder een strafkamp dan een gezellige plaats waar mensen samen gezellig games maken. Na jaren van wanbeheer met beheerders die nooit online komen en verouderde informatie is het tijd voor een zeer grondige schoonmaak.

Daarom stel ik voor om het NGMC open te stellen voor mensen die games maken met andere software dan GameMaker, een vrijere moderatievorm aan te nemen, de website te moderniseren anno 2014 en het beheer te vervangen door mensen die genoeg tijd, geld en verstand van het maken van games hebben.

TR

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 06:55:09
aah het after-topic
---------------------

Lucas,
Niets persoonlijks.

Jou reputatie op dit forum is niet al te best. Van wat ik meegekregen heb ging het in het begin een beetje mis met gespam over zieke familieleden, dit is helemaal niet erg als je dit 1 keer vertelt maar voor mij(en misschien ook andere) probeerde je het te veel naar voren te drukken.

Daarna kwamen spellen die wat minder waren, zoals je zelf ook al de troll's aangaf die je voor de lol maakte. Ze zijn 1 keertje grappig maar daarna worden ze vervelend, dit heeft niet echt positief bijgedragen voor de community.

Dan dat forumpje van gisteravond, tsja. Sommige van ons(ik althans) kunnen ons vast wel herinneren dat er in het verleden een persoon was waarvan de reputatie ook niet al te best was: heel vaak zen spellen promoten waar voor de speler weinig verandering in zat. Daarna begon hij te klagen over dat hij te weinig respect kreeg van de leden. Dat topic was erger dan wat je gisteren mee gemaakt hebt.

Je weet misschien al een beetje dat je reputatie niet te best is, daarom ook de namechange?
Z'n discussie als dit wordt toch niks met elkaar de schuld geven over spammen en haatberichten. Dat is gebeurt en we kunnen daar nu niets meer aan doen. Ook is het opvallend dat je denkt dat mods 24/7 online zijn om rotzooi op te ruimen, dit is zoals je merkte niet het geval(wat niet erg is want het zijn VRIJWILLIGER die VRIJWILLIG hun taak uitvoeren.)

Wat ik je nu echt aanraad is om mensen te helpen in het board beginners, en dan niet met 'Je moet code gebruiken' maar om de topicstarter een stukje code de geven of uit te legen wat de code moet doen. Probeer zo veel mogelijk goede antwoorden te geven. Hierdoor kan je je reputatie opkrikken, nu weer boos worden en roepen van 'Maar...maarr... jullie doen haatzaaien en boos doen over mij en mijn spellen haten' help niet echt.

Niets vergeten...volgens mij niet...
Dat was het dan weer voor deze morgen
Nu naar school

GR
Julian

----
@TR
Strafkamp XD Volgens mij is er gewoon een x knopje en dan ben je vrij :3
Het heet GameMaker forum voor Game Maker.
en beheer vevangen... Is Eric dan niet lief?

Gaan we nu weer een HERVORMING doen? Kan je herinneren wat dat heeft veroorzaakt?

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:00:06
Jongens, het probleem is veel groter. Als oorzaak van de complete verloedering kan je toch niet ťťn persoon aanwijzen? Het NGMC is gewoon erg instabiel aan het worden. Het schikbewind verliest zijn kracht en de leden zien een mogelijkheid tot spammen. Zonder grote ingrijpen en daarbij bedoel ik niet een strengere moderatie, gaat NGMC ten onder, dus ook voor de weinige die het forum nog wel hard nodig hebben. Beheerders, denk eens na.

TR

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 07:01:02
Jongens, het probleem is veel groter. Als oorzaak van de complete verloedering kan je toch niet ťťn persoon aanwijzen? Het NGMC is gewoon erg instabiel aan het worden. Het schikbewind verliest zijn kracht en de leden zien een mogelijkheid tot spammen. Zonder grote ingrijpen en daarbij bedoel ik niet een strengere moderatie, gaat NGMC ten onder, dus ook voor de weinige die het forum nog wel hard nodig hebben. Beheerders, denk eens na.

TR
Wat is je plan?

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:03:30
Wat is je plan?
Zie de vorige post. Een eigen forum oprichten gaat erg lastig ben ik bang voor. Het probleem is een beetje dat de stabiele mensen op het NGMC blijven, en de minder stabiele juist op beide forums komen. Daardoor heb je straks 2 slechte forums.

TR

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 07:04:03
Maar hoe zouden we het forum kunnen verbeteren?
Noem eens wat punten?
Als we meer software erbij doen, hoe bepalen we dan welke?

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:07:24
Punten:
1. De doelgroep vergroten door alternatieve game engines toe te laten om zo 1 grote Nederlandse game developers community te maken die er nog niet is.
2. Een offtopic forum en een vrijere moderatie toepassen, vergelijkbaar met die van GMOT.
3. Een nieuwe moderne layout en het vernieuwen van de rest van de site.
4. Het beheer vernieuwen met creatieve mensen die stappen durven te maken en geÔnteresseerd zijn in het maken van games.
5. Meer openheid van het beheer richting de gebruikers.

TR

Bericht door: Ruud Verbeek op 23 Juni 2014, 07:14:32
Ik denk toch dat het beter is om alle bestaande posts te verwijderen als je dit forum wilt uitbreiden naar meerdere engines. Dan kun je evengoed een nieuw forum oprichten. En ik vind niet dat het dan nog een GameMaker forum mag heten.

Overigens TR, no offence, maar je hebt al tweemaal een topic gemaakt over jouw ideeŽn die beter waren voor de community, en uit beide is gebleken dat ofwel je aanpak verkeerd was, of je idee gewoon te groot om nog in deze community te passen. Ik denk niet dat er uit deze discussie dus nog iets zal komen.

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 07:14:54
Punten:
1. De doelgroep vergroten door alternatieve game engines toe te laten om zo 1 grote Nederlandse game developers community te maken die er nog niet is.
2. Een offtopic forum en een vrijere moderatie toepassen, vergelijkbaar met die van GMOT.
4. Het beheer vernieuwen met creatieve mensen die stappen durven te maken en geÔnteresseerd zijn in het maken van games.

TR
Wat heb je tegen het huidige beheer?
Eric heeft me in het begin heel vaak geholpen met van die simpele dingen. Kaasje en Laquiz organiseren de prijzenslag. Er zijn nieuwe icoontjes gemaakt voor  studio. De persoon die dit forum draait is er bijna nooit meer alleen als het ui de hand loopt door meldingen.
Wat bedoel je met openheid? Als er bij de status verborgen staat is dat vast voor een bepaalde reden.

Als ze niet ge-interesseert waren in games, waarom zijn ze hier dan? Ze zijn wat minder online door prive zaken. En wie zouden we dan als nieuwe mods moeten aanwijzen.
TR de forumbeheerder XD
NOPE

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:21:06
Als jullie niet willen luisteren, dan gaan jullie toch lekker door met wat jullie nu doen? Ik zeg alleen het volgende, de concurrentie gaat binnen een korte tijd GameMaker afmaken, omdat GameMaker net zoals het NGMC erg achter loopt, te duur is en de mogelijkheden te beperkt. Wat willen jullie, de weinige gebruikers van GameMaker een kans geven binnen het grotere geheel, of de hele boel afblazen?

TR

EDIT: Ik wil er even op wijzen dat de laatste prijzenslag al een half jaar geleden was en het laatste bericht van Johannes Stoop nog langer.

TR

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 07:23:23
De persoon die dit forum draait is er bijna nooit meer
het laatste bericht van Johannes Stoop nog langer.
Dit wordt zo vaak gezegd maar zover ik weet kijkt Johannes Stoop elke dag of om de dag wel eventjes. Hij reageert misschien niet maar is dat nodig? En voor Erik en maarten geldt hetzelfde. (al reageren die wel meer)

@TR
als er behoefte is voor een Nederlandstalig GameDevForum zal deze vanzelf wel verschijnen. Maar anders maak jij er toch een, misschien in samenwerking met wat ervaren programmeurs hier. Begin eerst is met het idee uit te werken en nette PMs door te sturen naar mensen van wie jij iets wilt hebben.

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 07:25:33
We luisteren wel maar de ideeŽn zijn moeilijk toe te passen. Meer platformen zal toch niet werken. Daarvoor ga je naar een forum voor Java waar je zeker meer hulp zal krijgen voor Java.
Een update zou inderdaad wel een keer leuk zijn. Zoals een phoneresponder zover dat mogelijk is. De engine die volgens mij al niu versie 2.0.0 is loopt wel een beetje achter met 1.1.1 volgens maar j moet je voor updaten een pakketje geld tevoorschijnhqlen .

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:29:59
Dit wordt zo vaak gezegd maar zover ik weet kijkt Johannes Stoop elke dag of om de dag wel eventjes. Hij reageert misschien niet maar is dat nodig? En voor Erik en maarten geldt hetzelfde. (al reageren die wel meer)
Ik vind dat een goede beheerder zich actief moet bemoeien met de site. Stel je voor dat Mark Rutte elke dag even naar Nederland zal kijken, maar niks onderneemt, zelfs als er rellen uitbreken en degelijke. Vervolgens zeg jij: "Ja maar hij kijkt er wel naar!"

We luisteren wel maar de ideeŽn zijn moeilijk toe te passen. Meer platformen zal toch niet werken. Daarvoor ga je naar een forum voor Java waar je zeker meer hulp zal krijgen voor Java.
Nieuwe leden zoeken gewoon naar een interessante manier om games te maken. Ik kwam hier om games te maken, niet specifiek voor GameMaker. Dat GameMaker een handige tool was om dat te doen, dat deed er niet toe. Ik denk door het aanbieden van verschillende software een veel grotere doelgroep te kunnen bereiken en daarom het NGMC als een Nederlandstalig forum voor game developer in het algemeen te kunnen heroprichten. Het is of dat, of NGMC zal binnen een korte tijd uitgestorven zijn of verloederd naar een spam forum.

TR

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 07:30:50

Een update zou inderdaad wel een keer leuk zijn. Zoals een phoneresponder zover dat mogelijk is. De engine die volgens mij al niu versie 2.0.0 is loopt wel een beetje achter met 1.1.1 volgens maar j moet je voor updaten een pakketje geld tevoorschijnhqlen .
Op de kleine SMF bugs die er zijn na zie ik niet in waarom het forum geupdate moet worden. Die SMF bugs worden hier trouwens helemaal nergens gebruikt. En op gmot was het maar een weekje (in het OTT). Updaten is niet nodig, het updaten gaat niet zo makkelijk als dat iedereen denkt. Bij alles wat men gebruikt is het simpelweg op volgende drukken om te updaten. Voor het forum is het wat anders. Het is speciaal voor het NGMC aangepast zodat we de fijne [gml][/gml] tags hebben. Deze moeten bij een update weer opnieuw geschreven worden.

Ik vind dat een goede beheerder zich actief moet bemoeien met de site. Stel je voor dat Mark Rutte elke dag even naar Nederland zal kijken, maar niks onderneemt, zelfs als er rellen uitbreken en degelijke. Vervolgens zeg jij: "Ja maar hij kijkt er wel naar!"
Weet je wat de taak van een minister president is?
Citaat van: wikipedia
Hij stelt onder meer de agenda van de ministerraad vast, zit deze voor en ziet toe op de uitvoering van de besluiten.
Dat is precies wat Johannes ook doet, ikzie het probleem niet?
De 1e kamer, 2e kamer en ministers bedenken dingen en stellen deze voor. Niet de minister president.

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:33:46
Op de kleine SMF bugs die er zijn na zie ik niet in waarom het forum geupdate moet worden.
Ik denk dat over het algemeen een forum niet meer van deze tijd is.

TR

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 07:36:08
Mijn edit even naar voren halen zodat deze duidelijk is :P

Weet je wat de taak van een minister president is?Dat is precies wat Johannes ook doet, ikzie het probleem niet?
De 1e kamer, 2e kamer en ministers bedenken dingen en stellen deze voor. Niet de minister president.

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 07:38:47
Wij zijn de eerste en tweede kamer van het NGMC, de beheerders zijn er om de dingen die wij willen uit te voeren.

TR

Bericht door: Ruud Verbeek op 23 Juni 2014, 07:39:36
Laten we het eens omdraaien:
Jij, The Runesnake, richt een forum op voor een opkomend game makingprogramma genaamd Game Maker. Je host dit zelf, maar ondertussen begin jij minder het programma zelf te gebruiken. Op een gegeven moment doe je er helemaal niks meer mee, en heb je dus ook geen reden om nog iets op het openbare deel van je forum te doen. Gelukkig heb je beheerders die prima bepaalde taken over kunnen nemen, zodat jij je beter kunt richten op je nieuwe bezigheden en op de host van de website.
En dan, tien jaar later, komt er iemand genaamd Johannes Stoop, die vindt dat jij eens op moet rotten omdat je een site host over  een onderwerp waar je zelf niks meer mee doet.
Zou je dat leuk vinden? Nee, natuurlijk niet. Johannes leest dit - gisteravond vlak na dat spamtopic was Johannes er ook, en hij heeft ongetwijfeld ook alles gelezen en meeoverlegd met de beheerders.
Begrijp je nu hoe Johannes zich voelt, nu jij voor de zoveelste keer uitbarst dat hij weg moet? Johannes heeft niet per se taken meer op het publieke forum. Maar denk eens na - Erik Leppen is een paar uur per dag online voor moderatie, vragen beantwoorden, etc. (vrijwillig, moet je ook nog bedenken). Zet dat eens uit tegen alle moeite en kostsen die Johannes dagelijks heeft voor het online houden van het forum. Hij host de site zelf, bedenk dat dat veel elektriciteit kost. Wees hem dankbaar dat hij dit doet, want zonder Johannes was jij niet, ik niet, bijna iedereen hier niet zo ver gekomen in de gamedevelopment als we nu zijn.

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 07:41:00
Wij zijn de eerste en tweede kamer van het NGMC, de beheerders zijn er om de dingen die wij willen uit te voeren.

TR
Nee want het forum is geen democratie. Als het een democratie zou zijn kan ik je vertellen dat dit forum minstens 5 jaar geleden al vergaan zou zijn.
Ik zit ook op een bepaalde functie te wachten, maar ik heb het zelf al flink wat jaren mkunnen redden, waarom nu niet meer?

EDIT:
<knip>
Ik zeg het niet vaak maar nu dan toch: +1

EDIT:
Over een tijdje komt er ook een pol: Willen jullie meer of minder Johannes Stoop?
(al is het niet eerlijk want als je meer zegt dan heb je nu te weinig, en als je minder hebt wil je hem dus weg hebben :P)

Bericht door: Flumble op 23 Juni 2014, 07:44:47
Dit lijkt mij echt een totaal idioot idee... Zelf heb ik ook wel is een iets waarbij ik twijfel of iets gerapporteerd moet worden of niet. Soms reageer ik en rapporteer ik en soms rapporteer ik terwijl ik niet weet of dit moet. Wil je voor dit laatste ook mensen gaan bannen??? Ik vind het eerlijk gezegd wat idioterie :P
Ik heb niet gezegd dat er per se een ban tegenover moet staan. Het is des te logischer dat er niets gebeurt of dat je hooguit een waarschuwing krijgt bij een twijfelgeval. ;)
Het lijkt mij dat een persoonlijke waarschuwing (dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld een [automatische] PM krijgt van een beheerder) dat je niet moet ingaan op een fout bericht beter werkt dan een moderator die een ga-on-topicbericht plaatst.

Nu heb ik het idee dat het in de extreme gevallen al wel gebeurt ókan een moderator bevestigen/ontkennen dat de deelnemers aan het onzintopic van gisteren allen een waarschuwing hebben gekregen?ó en dan ben ik voor om die drempel (tijdelijk) wat lager te leggen.

(waarschuwing, terwijl je bezig was met dit bericht zijn er al ZEVEN nieuwe reacties; en zo lang ben ik er helemaal niet mee bezig geweest)

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 11:10:50
waarschuwingen alleen bij herhaling dan denk ik? want een keertje kan altijd gebeuren :P

Bericht door: ericlegomeer op 23 Juni 2014, 11:28:55
Disclaimer: Deze post representeert mijn mening als individu en niet als geheel moderatieteam.

Om eerst maar eens te reageren op de weer erg radicale opmerkingen van The RuneSnake. Je geeft aan 'het beheer', maar ik als moderator voel me daar toch ook wel door aangesproken. Ik zal je een verhaaltje vertellen over mijn dag van gister. Misschien helpt het je om je eens een keer in te leven in een ander.

Na een dag en avond hard gewerkt te hebben voor een deadline voor school, besloot ik een pauze te nemen van alles (om een uur of 10). Lekker op de bank even Comedy Central kijken. Op een gegeven moment besloot ik even het forum te bekijken op m'n telefoon. Er was een topic verschenen in het Community board waarvan ik twijfels had of het een nuttig topic was. Ergens had ik er wel de goede hoop in dat het iets moois zou kunnen worden, maar toch heb ik het topic (binnen 5 minuten nadat het was gemaakt) aangekaart bij mijn teamgenoten, zoals gewoonlijk. Dat doe je namelijk bij twijfels. Aangezien het een zondagavond was, begreep ik prima dat er niet genoeg teamleden online waren om hier een sluitend oordeel over te vellen. Maar hoeveel kwaad kan het om een topic open te houden, als de leden zich gewoon gedragen?

Ik ben verder gegaan met uitrusten van mijn dag, waarna er op een gegeven moment mijn telefoon begon te trillen. Dit kon van alles zijn: een WhatAppje, een mailtje, een sms, noem maar op. Aangezien ik toe was aan mijn welverdiende pauze, had ik besloten even niet te kijken wat het was. 'Mensen kunnen wel een uurtje wachten, zo belangrijk kan het niet zijn' dacht ik. Vervolgens trilde mijn telefoon na een tijdje weer en ging ik maar even kijken wat er aan de hand was. Mijn script, wat kijkt of er nieuwe reports zijn op het NGMC, had me een heleboel mailtjes gestuurd over reports. Er was dus iets goed mis.

Drinken opgedronken, tv uitgezet, opgestaan, alles even opgeruimd, lichten uitgedaan en op naar mijn vaste pc (om een uur of 11). Ik heb dus niet letterlijk alles uit mijn handen laten vallen, maar ik heb mijn rust moment wel doorbroken voor een bergje kinderen. Aangekomen bij mijn PC maar besloten het topic te sluiten en het daarna verder door te lezen. Na het verder doorgelezen te hebben, was het allemaal zo verschrikkelijk dat ik maar besloten heb het topic volledig te verwijderen. Je wilt niet dat je visitekaartje er zo uitziet.

Gezien de leden welke gereageerd hadden in het topic kwam ik tot de conclusie dat GMChat waarschijnlijk veel leden naar het topic toe had geleid. Zo snel komen er anders namelijk nooit zoveel leden op een topic af om maar wat te chatten/spammen. Aangezien ik daar ook moderator ben, heb ik me even ingelogd om te kijken wat het gespreksonderwerp daar was en door mijn aanwezigheid alleen al de samenzweringen in te dammen.

Okť, het topic was verwijderd en ik hield GMChat nauwlettend in de gaten. Ik heb vervolgens het Community board op refreshen gezet aangezien er vaak zielige kindertjes zijn welke het nuttig vinden om direct weer een nieuw topic te openen 'Waar is ons topic!? *huil huil*'. Dit bleek nu niet het geval, chapeau kinders! De volgende stap in het proces was een rapport opstellen voor de rest van het team om duidelijk te maken wat er gebeurd was en om een aantal bans aan te vragen. Ik als moderator kan iemand niet zomaar verbannen, dat moet in overleg.

Inmiddels verscheen dit topic. Welke dus het huil-topic zou kunnen worden, maar het viel gelukkig nog mee. Echter, dit topic moest wel in de gaten gehouden worden. Zo gezegd, zo gedaan.

Na alle administratieve rompslomp geregeld te hebben (om een uur of half 1), heb ik nog een klant gemaild dat het mij niet gelukt is nog zaken voor hem te regelen aangezien er iets belangrijks tussen is gekomen. Ja, je leest het goed, ik heb betaald werk aan de kant gezet om vrijwillig werk te regelen. Aangezien ik iets geef om het welzijn van het NGMC. Denk daar maar eens over na.

Tot een uur of 2, half 3 heb ik dit topic in de gaten gehouden. Het viel mee wat er gepost werd en ik kon met een gerust hart gaan slapen.

Om 10 uur ging te wekker en het eerste wat je natuurlijk doet, is.. (nouja, eerst je wekker uitzetten en daarna) kijken of er nog iets belangrijks is gebeurd. Toen ik mijn mail opende, waren er verscheidene reports over dit topic. Dit topic dus maar geopend en gelezen tijdens het ontbijt. Is heerlijk wakker worden hoor, The RuneSnake. Je avond en je werk opgeven 'for the sake of NGMC' en de volgende ochtend te lezen dat je je vrijwilligerswerk blijkbaar incompetent uitvoert. Daar wordt een mens blij van. Dat houdt een mens op de been om dit vrijwillige werk voort te zetten. Nou, chapeau!

En nu zijn we alweer een hele tijd bezig met het opstellen van dit bericht en het nalopen van moderatiezaken. Welke ik blijkbaar incompetent uitvoer, dus waarom zou ik er de moeite nog voor doen, toch?

Dat is iets om over na te denken.

Dat gezegd hebbende, het volgende: Ik wil jullie erop wijzen dit topic niet te persoonlijk te maken, maar algemeen het probleem van struikelblokken van de community te bespreken. Alleen dŠn kunnen we iets met dit topic beginnen.

Dan nog even deze (http://www.game-maker.nl/forums/topic,83084.msg585530#msg585530) post van een wijs man in het zonnetje zetten. De post omschrijft precies hoe de zaken in elkaar steken, dus zo gek is het allemaal niet wat het moderatieteam 'eist' van haar leden.

Nu laat ik dit topic gewoon weer open, ondanks dat de vorige keer dat ik dat deed met een topic, m'n hele avond opgeslokt werd. Hou je binnen dit topic dus aan de forumregels. Blijf dus ontopic, blijf beleefd, ga het niet op de man spelen, et cetera. Gewoon zoals een beschaafd persoon zich dient te gedragen. Ik weet dat het het einde van het schooljaar is en jullie dan allemaal iets vervelender uit de hoek komen door de berg aan vrije tijd, maar denk gewoon even twee keer na voordat je op 'Verzenden' drukt.

Alvast bedankt!

Bericht door: Ant-99 op 23 Juni 2014, 12:07:22
EDIT: Ik wil er even op wijzen dat de laatste prijzenslag al een half jaar geleden was

TR
De prijzenslag is ook iets dat jaarlijks georganiseerd wordt..

Bericht door: Steelkenny op 23 Juni 2014, 12:19:18
De prijzenslag is ook iets dat jaarlijks georganiseerd wordt..

Ik denk dat hij best of bedoelt.

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 12:31:21
-citaat van Eric-
Wauw :')
Prachtig dat er mensen zijn die zoveel moeite in het forum steken om het levend te houden.
En dan begint het geklaag van TR... Sorry hoor maar blijf maar weer weg als je weer zo gaat doen over democratie en al die onzin.
Volgens mij begrijp je niet precies hoe dit forum in elkaar zit. De mods zijn de baas. Dat zal niet veranderen als er een of andere gast zit te roepen dat ze troep zijn. Voor nieuwe ideeen kan je een pm naar de mods sturen. Maar nee in een topic begint hij er weer eens over.

Weet je wat
Adios
GR
Julian

Bericht door: Bjarno op 23 Juni 2014, 12:57:39
Als jullie niet willen luisteren, dan gaan jullie toch lekker door met wat jullie nu doen? Ik zeg alleen het volgende, de concurrentie gaat binnen een korte tijd GameMaker afmaken, omdat GameMaker net zoals het NGMC erg achter loopt, te duur is en de mogelijkheden te beperkt. Wat willen jullie, de weinige gebruikers van GameMaker een kans geven binnen het grotere geheel, of de hele boel afblazen?
En dan? Stel dat er geen GameMaker-gebruikers meer zijn? Gaan we dan hier iets van merken? Het NGMC zal dan geen actief lid meer hebben (want we gaan er vanuit dat als je hier actief bent, dat je dan interesse hebt in GameMaker en het waarschijnlijk ook gebruikt). Het zal spijtig zijn, dat wel. Maar om alles hier overhoop te gooien, daar wint niemand wat aan.

Citaat
Ik wil er even op wijzen dat de laatste prijzenslag al een half jaar geleden was
Ik denk dat je gewoon de best of bedoeld, en vergeet niet dat de Best Of VOLLEDIG georganiseerd wordt door kaasje en la quiz als zichzelf, niet als moderator. Het is een initiatief dat achter de schermen zeker toegejuigd wordt maar daar heeft het forumteam eigenlijk niets mee te maken (alhoewel we op bepaalde onderdelen we inbreng hebben gehad, in mindere mate). Laat ik zeggen dat Kaasje en La Quiz andere zaken hebben die voor hun vrij belangrijk zijn maar ze hebben ons beloofd dat het niet lang meer gaat duren.

Citaat
en het laatste bericht van Johannes Stoop nog langer.
Dat argument wordt volgens mij al eerder aangehaald, dan het laatste bericht van hem, en is al meerdere keren verworpen of kan er geen goed alternatief aangehaald worden.

Je roept ook op dat een forum beter democratischer kan werken, spijtig genoeg denk ik niet dat dat de oplossing is...

Citaat van: https://www.ted.com/talks/jimmy_wales_on_the_birth_of_wikipedia/transcript
16:31
So as an example of why this has been -- or how this can be important: we recently had a situation where a neo-Nazi website discovered Wikipedia, and they said, "Oh, well, this is horrible, this Jewish conspiracy of a website and we're going to get certain articles deleted that we don't like. And we see they have a voting process, so we're going to send -- we have 40,000 members and we're going to send them over and they're all going to vote and get these pages deleted." Well, they managed to get 18 people to show up. That's neo-Nazi math for you. They always think they've got 40,000 members when they've got 18. But they managed to get 18 people to come and vote in a fairly absurd way to delete a perfectly valid article. Of course, the vote ended up being about 85 to 18, so there was no real danger to our democratic processes. On the other hand, people said, "But what are we going to do? I mean, this could happen and what if some group gets really seriously organized and comes in and wants to vote?" Then I said, "Well fuck it, we'll just change the rules." That's my job in the community: to say we won't allow our openness and freedom to undermine the quality of the content. And so as long as people trust me in my role, then that's a valid place for me. Of course, because of the free licensing, if I do a bad job, the volunteers are more than happy to take and leave -- I can't tell anyone what to do.

Citaat van: Vertaling van vette stukje
Ze zijn er wel in geslaagd om 18 mensen te laten opdagen om op redelijk absurde wijze te stemmen voor de verwijdering van een perfect betrouwbaar artikel. Het resultaat van de stemming werd uiteindelijk 85 tegen 18. Er was dus geen echt gevaar voor onze democratische procedures. Mensen zeiden daarentegen: "Maar wat gaan we doen? Dit kan dus echt gebeuren en wat als een groep zich wel degelijk gaat organiseren om te komen stemmen?" Toen zei ik: "Verdomme, laten we gewoon de regels veranderen." Dat is mijn taak in de gemeenschap: zeggen dat we niet zullen toestaan dat onze openheid en vrijheid de kwaliteit van de inhoud ondermijnen.

Dit is een transcript van een TED-talk van Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia. Bij Wikipedia werken ze met een democratisch syseem. Maar wat gebeurt er als vele trollers nu eens op zo'n "stemsysteem" (want dat is uiteindelijk het resultaat) stemmen dat het NGMC een website wordt of bloemen, en ze behalen hierbij "de meerderheid"? De reden dat Jimmy Wales als soort "leider" gezien wordt (iets dat tegen zijn zin is, want hij wilt alles zo open mogelijk houden) is net om te vermijden dat zo'n situaties zich voordoen, en mochten ze toch gebeuren, zijn ze makkelijk te vermijden.

Om die reden heb je teamleden op het forum die de rechten hebben om delen uit te voeren, en die vervolgens ook verstandig geacht worden (althans, dat vermoed ik toch) om inspraak te hebben in het forumbeleid. Dat doen wij niet alleen "voor ons", maar ook voor jullie. De enige commentaar die ik van jou dan zie is dat het algemeen beleid anders moet... iemand anders dan Johannes Stoop, een democratisch systeem... Maar wat is er nu dan mis met wat wij doen? Doen wij dingen verkeerd? Maken wij soms de verkeerde keuzes? Wij blijven uiteraard mensen, maar waarom hebben we daar nog nooit weet van gekregen? Er zijn inderdaad elementen op het forum/website die verouderd zijn, maar zijn deze echt zo belangrijk? Ik bezoek al jaren de homepagina niet meer, laat staan de informatiepagina's en de pagina's met daarop de spellen van de community. Mijn bladwijzer naar deze site is al jaren lang game-maker.nl/forums, en niet game-maker.nl. Ik zie de homepagina nog niet eens. Heb je die homepagina echt nodig voor een communitygevoel te hebben? Want als ik de topictitel lees gaat het hier over "de struikelblokken van deze community"?

The RuneSnake, je hebt zeker op bepaalde punten gelijk dat er minder interesse is in GameMaker:Studio, en zeker sinds de prijs omhoog is gegaan is dit nog meer afgenomen. En de doelgroep die er nu is is ook een doelgroep die beter Engels kan (en waar op de GMC ook posts geplaatst worden door YoYoGames zelf die met die input meer kunnen doen). Maar gaan jouw oplossingen echt richting beter? Persoonlijk betwijfel ik dat en ik zal niet de enige zijn.

Bericht door: Lucas De Smet op 23 Juni 2014, 13:04:28
(knip)
Ik vind dat deze quote alles zegt. Ook het harde leven van moderators wordt hier weergegeven.

TR 2014 - "Ik wil andere beheerders en moderators, of anders zie je me hier nooit meer terug!"
TR, als je moderator of beheerder bent van het forum, zul je beseffen dat het moderen veel tijd kost

LDS

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 14:22:23
Ik ben er weer. Weer hele lappen tekst om te nuanceren. Ik wil voorop stellen dat ik net zoals jullie allemaal houd van het NGMC. Het NGMC was altijd een forum met hoge kwaliteit. Zonder het NGMC was ik nooit gekomen waar ik nu was. Het NGMC was altijd de plaats waar geÔnteresseerd mensen konden komen voor hulp bij het maken van games.
Maar het NGMC is over zijn hoogtepunt heen. Op alle gebieden. De software is erg verouderd, de leden worden minder actief, net zoals bijvoorbeeld de wedstrijden. Ook het niveau gaat erg omlaag, en vooral dat laatste is erg. Het bijna deskundige advies wat je kreeg, is er niet meer. Interessante discussies worden er bijna niet meer gevoerd. Het aantal tutorials neemt sterk af en resources topics worden niet meer beantwoord. Het aantal trolls neemt toe, en we zien dat moderators ze niet langer kunnen handelen zonder massale bans uit te delen en topics te verwijderen. En hier maak ik mij zorgen over.

De software is sterk verouderd. Een forum is niet meer van deze tijd. Diensten zoals Stackoverflow werken een stuk fijner. Je ziet bijvoorbeeld direct het antwoord. Ook onder de forums loopt het NGMC achter, deze software is al bijna 10 jaar oud. Interactieve dynamische software neemt de taak over.
En dan komt daar nog eens bovenop dat de vraag naar GameMaker afneemt. Voor mij betekend het NGMC heel veel, en ik zal niet graag zien dat het uitsterft en vergeten wordt. De kansen die het mij geboden heeft, zal ik andere ook graag aanbieden.

Ik heb een paar jaar gelden al een keer gezeurd over hervormingen. Uiteindelijk besloot het team meer openheid te gaan geven door middel van dit topic http://www.game-maker.nl/forums/topic,75422.0 (http://www.game-maker.nl/forums/topic,75422.0). Maar ondertussen is hier al een hele tijd niets meer gepost. Ik krijg het gevoel dat ons huidige beheer, moderatie en entertainment team steeds minder interesse krijgt in GameMaker. Het is net zoals of je voetballers een hockey club laat besturen. Een paar jaar geleden was er eigenlijk weinig aan de hand, maar ondertussen kunnen we denk ik niet meer ontkennen dat het NGMC was zoals het altijd is geweest. Van een leerzame vriendelijke plaats is het veranderd in een troll plek waar nieuwe leden de dupe worden van irritante leden en een slecht beheer.

Ik heb al wel eens vaker discussies gevoerd over vrijwilligerswerk (Waar eigenlijk niet over?). Vanuit mijn visie is vrijwilligerswerk werk wat mensen onbetaald doen om wat toe te voegen aan de samenleving. Niet alleen de moderators en beheerders, maar ook de vaste leden en zelfs ik, zijn vrijwilligers op het NGMC. We hebben allemaal onze eigen taak, en doen dit alleen omdat wij graag leden willen helpen met hun problemen.

Iedereen heeft zijn eigen rol. Maar wat als iemand zijn rol niet meer uit kan voeren maar weigert weg te gaan? En hierdoor de dingen die dit persoon eigenlijk zal moeten doen niet goed meer gedaan worden? Moet de rest van de organisatie daaraan leiden? Ik vind dat wij allen het recht hebben om dit persoon vragen af te treden of hem desnoods te dwingen als het doel van de organisatie in gevaar komt.

Mensen, het NGMC is een dictatuur, en onze beheerders hebben wat te verbergen. Wees eerlijk, het zijn niet de meest ideale beheerders die je kan hebben. Ik ben ze dankbaar voor wat ze in het verleden voor het NGMC hebben betekend, maar ik denk dat ze nu het NGMC in de weg zitten. Ik eis een duidelijke verklaring waarom jullie het zo ver hebben laten komen. Wat gaat er rond op dat private board van jullie? Ik bied me aan om te helpen met het verbeteren van de structuur van het NGMC zodat dit forum weer een levendig forum met hoge kwaliteit wordt, en geen forum waar slechts door het streng selecteren van de leden (Door bans en harde straffen) jullie controle over het NGMC kunnen houden. Durf eens anders te denken, neem mij op in het beheer en laat zien dat jullie niet bang zijn voor buitenstaanders. Jullie hebben het nooit geprobeerd, waarom zal het meteen slecht zijn? Met de huidige visie wordt het in ieder geval niks.

TR

Bericht door: Ruud Verbeek op 23 Juni 2014, 15:02:08
TR, zou je alsjeblieft de moeite willen nemen mijn vorige post te lezen? Ik weet ondertussen wel dat je vindt dat de NGMC een dictatuur is, en dat je wilt dat ze democratischer wordt. Maar hieruit blijkt dat jouw manier van dit onder woorden brengen misschien niet een al te aardige is:
Jij, The Runesnake, richt een forum op voor een opkomend game makingprogramma genaamd Game Maker. Je host dit zelf, maar ondertussen begin jij minder het programma zelf te gebruiken. Op een gegeven moment doe je er helemaal niks meer mee, en heb je dus ook geen reden om nog iets op het openbare deel van je forum te doen. Gelukkig heb je beheerders die prima bepaalde taken over kunnen nemen, zodat jij je beter kunt richten op je nieuwe bezigheden en op de host van de website.
En dan, tien jaar later, komt er iemand genaamd Johannes Stoop, die vindt dat jij eens op moet rotten omdat je een site host over  een onderwerp waar je zelf niks meer mee doet.
Zou je dat leuk vinden? Nee, natuurlijk niet. Johannes leest dit - gisteravond vlak na dat spamtopic was Johannes er ook, en hij heeft ongetwijfeld ook alles gelezen en meeoverlegd met de beheerders.
Begrijp je nu hoe Johannes zich voelt, nu jij voor de zoveelste keer uitbarst dat hij weg moet? Johannes heeft niet per se taken meer op het publieke forum. Maar denk eens na - Erik Leppen is een paar uur per dag online voor moderatie, vragen beantwoorden, etc. (vrijwillig, moet je ook nog bedenken). Zet dat eens uit tegen alle moeite en kostsen die Johannes dagelijks heeft voor het online houden van het forum. Hij host de site zelf, bedenk dat dat veel elektriciteit kost. Wees hem dankbaar dat hij dit doet, want zonder Johannes was jij niet, ik niet, bijna iedereen hier niet zo ver gekomen in de gamedevelopment als we nu zijn.
Zonder op anderen te reageren voer je zeg maar niet een echte discussie, en de enige berichten van je "tegenstanders" waarop je reageert, zijn de berichten over dingen die nou niet echt er toe doen.

Bericht door: The RuneSnake op 23 Juni 2014, 15:13:09
Als ik Johannes was, dan was ik tenminste in discussie gegaan.

TR

Bericht door: ericlegomeer op 23 Juni 2014, 15:16:16
Durf eens anders te denken, neem mij op in het beheer
Prima!

Als je eens begint met actief te 'modereren' door de report-knop te gebruiken. Ik denk dat we daarna pas verder kunnen praten. Ik zie namelijk maar een select groepje leden het forum dusdanig in de gaten houden dat ze deel uit zouden kunnen maken van het moderatieteam. Zoals je zegt: ieder lid heeft zijn eigen verantwoordelijkheden. En zoals bekend: Een betere wereld begint bij jezelf.

Ik vraag me af of jij er wel de tijd voor hebt om actief te modereren namelijk. Je hebt er 7 uur over gedaan om nogmaals het forum te controleren en je reactie te posten. Als we het topic van gister als voorbeeld nemen in deze situatie, zouden we dan op 49 pagina's aan spam zitten. Deze zou jij dan niet verwijderen, maar ieder lid afzonderlijk vriendelijk toespreken over zijn of haar gedrag? Hoe snel denk je dat je dat voor elkaar kunt krijgen? Ik denk dat je daar ook een paar uur aan kwijt bent.

Ik blijf er toch echt bij, als je wťrkelijk een beter radicaal idee hebt, kun je de userbase hier zonder problemen over laten lopen naar jouw platform. Het probleem is alleen, dat je niet een wťrkelijk beter idee hebt. Stel dat we overstappen naar een stackoverflow format. Geef dan eens aan welke boards daarin passen? Hťťl misschien past het Beginners board erin, maar voor de overige boards hebben we dusdanige chronologie nodig dat het hele systeem van stemmen de boel verwart. Neem dit topic bijvoorbeeld, met jouw manier van 'discussiŽren' (oftewel, alleen je standpunt maken en de rest negeren) past misschien op stackoverflow. Het wordt gedownvote en we zijn klaar met je berichten, maar is dat nou echt efficiŽnt?

Mensen, het NGMC is een dictatuur, en onze beheerders hebben wat te verbergen. Wees eerlijk, het zijn niet de meest ideale beheerders die je kan hebben. (...) Ik eis een duidelijke verklaring waarom jullie het zo ver hebben laten komen. Wat gaat er rond op dat private board van jullie?
Dit vind ik zeer komisch, eigenlijk. Wat denk je dat we allemaal te verbergen hebben? Denk je dat we rekeningnummers aan het uitwisselen zijn om advertentie inkomsten te innen? Om de pot naar over te maken voor wie de maandelijkse weddenschap wint hoeveel topics er gepost worden in het Nieuws board? Denk je dat in ons privť board allerlei complottheorieŽn staan over hoe we het NGMC uit de lucht kunnen halen? We zijn bijna zo ver met het maken van een aangepast thema wat de index.php verwijdert bij de eerste pageload. Nu blij :P?

Lees nogmaals Ruud Verbeek's post en plaats je in onze schoenen als deze vragen naar je hoofd gegooid worden. Wat voor antwoord zou jij erop kunnen geven? Wat voor zaken zou jij achter de schermen bespreken als je opgenomen zou worden in het beheer?

Bericht door: smileyface op 23 Juni 2014, 15:18:00
@tr: Even wat kleine puntjes op je berichten:
  • Je zegt dat de game maker-software verouderd is en we moeten uitbreiden. Okey, misschien heb je een punt, maar daar oordeel ik nu niet over(volgens mij hebben zelfs de laatste tijd veel game maker games aardig wat hype en room zicht eigen gemaakt zoals risk of rain, hotline miami, nuclear throne en meer). Wat heeft dat te maken met dit forum? voor zover ik het weet is dit forum niet opgericht om mensen aan te trekken en geld te verdienen met advertenties, maar om mensen die geÔnteresseerd zijn in dit onderwerp verder te helpen met adviezen en commentaar. Ookal wordt de doelgroep kleiner, ookal gaan er mensen weg, dat weerhoudt het ngmc er niet van om mensen verder te helpen, want er zullen altijd wel mensen zijn die hier actief blijven en er zullen altijd wel mensen zijn die nieuw zijn en hiernaartoe gaan om verder geholpen te worden. Ik ben het wel eens over die trolls, maar dat ook weer gedeeltelijk(want volgens mij was er hier eerder in t topic een mooi idee naar boven gebracht :) )
  • je zegt dat het nooit geprobeerd is iemand in het beheer toe te laten, maar volgens mij was Bjarno eerst niet wedstrijdleider en als het goed is ook moderator/beheerder(kheb hem wel eens topics zien sluiten :))
  • Je zegt zelf dat gm verouderd is,de staff slecht is e hebt eerder gezegd dat je gm niet meer gebruikt. Waarom wil je dan in vredesnaam in het beheer? xd. Je hebt letterlijk zelf het verhaal over minder geinteresseerd zijn etc. verteld, en alsnog kom je vragen in een topic om beheerder te worden bij een forum over een software die je niet meer gebruikt :')

Hoedanook, back to the Original subject :3.
ik ben t eens met de dingen die flumble zegt(welke punten) en het idee van die waarschuwingen is ook best wel een goed idee :). Misschien een beetje met een strike-systeem werken? 3 strikes and you're out, maar die strikes kan je natuurlijk weer kwijtraken(bepaalde tijdsduur ofzo). Maar laten we voor de rest eerlijk zijn, elk forum heeft last van diezelfde drie punten. Het enige ding is dat het bij de NGMC nadrukkelijk in een topic wordt besproken. We kunnen er eigenlijk vrij weinig(niet niks) aan doen, want er zijn altijd zulke mensen. Toch altijd wel fijn om alles op een rijtje te hebben though :)

Groetjes,

Smileyface :D

edit:
hehe, eric heeft gereageerd toen ik nog bezig was :3.
btw, wat eric zegt is overduidelijk wat hier achter de schermen gebeurd, niet zoiets als wat de nieuwe wedstrijd wordt of hoe ze dingen kunnen verbeteren.(the best place to hide something is in front of the people ofzo, kweet de uitdrukking nie precies meer c:)

Bericht door: Florian van Strien op 23 Juni 2014, 15:44:21
Ten eerste wil ik het beheer (en in dit geval in het bijzonder ericlegomeer) enorm bedanken voor hun inzet gisteravond. Ik vind zelf dat er in deze situatie zeer snel en effectief is gehandeld. Het was na een tijdje een heel vervelend, negatief topic. Ik geloof dat het topic al ongeveer een uur nadat het uit de hand liep is gesloten. Op een niet-werkdag om tien uur vind ik dat zeer snel voor een volledig vrijwillig team die dit in principe voor de lol (wat dus zo wel wordt verpest) doet.

Ik wil het beheer ook erg bedanken voor het volgen van dit topic. Hoewel het heel vervelend moet zijn de hele tijd de negatieve reacties te lezen, gaat Ericlegomeer (in dit geval) hier toch op in op een serieuze en constructieve manier. Dit vind ik heel positief en goed. :)

Ten tweede vind ik deze website in de huidige staat helemaal niet slecht, zoals The RuneSnake hier weer eens impliceert. Johannes Stoop mag dan niet meer echt actief zijn, achter de schermen doet hij nog wel dingen aan de website. Toen ik hem een PM had gestuurd over verouderde informatie op de website, was dit binnen drie dagen opgelost. Op een vervolgvraag van mij werd zelfs nog sneller geantwoord.

Ik merk zelf niets van een verlaging van het niveau van het forum. Het niveau gaat volgens mij zelfs vooruit. Ik vind het niveau van veel oude topics in bijvoorbeeld Beginners en Gevorderden in veel gevallen lager dan het niveau nu. En hoewel er vrij weinig topics in Experts bijkomen, ontstaan er soms wel interessante oplossingen of discussies in Gevorderden. Ook een verlaging in de kwaliteit van complete spellen kan ik niet vinden. Ik wil dus graag weten waar mensen, in het bijzonder hier The RuneSnake, hier de verlaging van het niveau vandaan halen of aan afmeten.

Waar ik wel iets van merk is een mogelijke verlaging van de activiteit. Ik denk echter niet dat dit een groot probleem is. Dit forum heeft geen commercieel doel. Als het doel van dit forum (het aan mensen leren hoe ze spellen kunnen maken, denk ik) wordt overgenomen door andere forums, communities of andere websites, lijkt me dat geen enorm probleem. Er zijn echter nog genoeg mensen actief op dit forum, waardoor ik het nog wel even zie bestaan.

Ik ben ook niet voor het toestaan van andere tools op deze website. Ik denk dan dat deze website juist een groot deel van zijn focus kwijtraakt en daardoor juist minder effectief wordt. Eťn van de grote voordelen van het focussen op ťťn tool is dat iedereen elkaar kan helpen en van elkaar kan leren. Dit voordeel raak je kwijt als je alle tools toestaat op de website. Er ontstaan dan meer topics waar je niet op kunt antwoorden, omdat je de tool of taal helemaal niet kent. Ook hebben alle andere tools en talen toch al een andere website, waardoor je weinig extra leden zal aantrekken.

Ik zie ook niet in waarom GameMaker zo'n slechte tool zou zijn. Het is prima te leren voor beginners, maar geeft veel mogelijkheden voor gevorderden. Het kan wel dat, met de introductie van tools als RPGMaker/Construct/etc mensen iets later aan GameMaker beginnen, omdat GameMaker toch vrij lastig is om te leren in verhouding tot die tools. Ik denk dat GameMaker zich misschien moet gaan focussen op die mensen die dat soort tools gebruiken maar nu meer vrijheid en mogelijkheden willen.

De moderatie van deze site vind ik ook prima. Ja, het is geen democratie. Ja, dat is het beste voor deze site. Daardoor kan er effectief gehandeld worden en blijft het forum zo effectief mogelijk. En dat het geen democratie is betekent niet dat gebruikers geen invloed hebben. Sterker nog, je kunt prima een moderator PM-en met een nuttige suggestie en er wordt zeker serieus naar gekeken (en vaak wordt de suggestie ook echt verwerkt in de site, kijk maar naar de nieuwe smilies, het wedstrijdboard en de GeŁpdate downloadpagina (http://www.game-maker.nl/download)). Nee, dat gebeurt niet altijd met veel vuurwerk. Dat lijkt me echter ook niet nodig, toch?
Ook het waarschuwen en bannen van gebruikers werkt volgens mij effectief. Dat een lid soms een ander lid ergert betekent niet altijd dat dat lid tegen de regels is en geband moet worden.

Als laatste wil ik nog even iets kwijt tegen The RuneSnake. Ik heb het idee dat jouw bijdrage op deze website heel weinig constructief en juist erg destructief is. Als je graag je javascript-wrapper wilt promoten doe je dat maar ergens anders, totdat die relevant is voor dit forum.  Als je echter beginners wilt helpen met het maken van hun spellen (zoals je zelf zegt), is het posten van oplossingen van problemen in Beginners of Gevorderden (of het helpen van mensen met het bekijken van WIP/affe-spellen) een betere optie dan het posten van nieuwe problemen in De Community.

Edit: Dat plaatje staat toch al langer in je tekst, Eric? Wel heel toepasselijk:
(http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png)
Nou, nogmaals heel veel dank dat je er toch weer iets aan doet, Eric! :)

Bericht door: Lucas De Smet op 23 Juni 2014, 15:59:53
Ten eerste wil ik het beheer (en in dit geval in het bijzonder ericlegomeer) enorm bedanken voor hun inzet gisteravond. Ik vind zelf dat er in deze situatie zeer snel en effectief is gehandeld. Het was na een tijdje een heel vervelend, negatief topic. Ik geloof dat het topic al ongeveer een uur nadat het uit de hand liep is gesloten. Op een niet-werkdag om tien uur vind ik dat zeer snel voor een volledig vrijwillig team die dit in principe voor de lol (wat dus zo wel wordt verpest) doet.

Ik vraag me hoe het komt dat er zoveel reacties geplaatst werden in dat topic...

Bericht door: Ruud Verbeek op 23 Juni 2014, 16:05:06
Hier een leuke metafoor: je kunt het vergelijken met een bijenvolk. Als je bij een bijenvolk een enkele dar of werkster aanvalt, gaan er zeker andere op je af, maar de consequenties zijn op zich minder groot dan wanneer je de koningin aanvalt. Als je de koningin van een bijenvolk aanvalt, gaan alle andere bijen op je af. En dat is eigenlijk wat er hier gebeurt. TR "beledigt" de beheerder van de site, en nu krijgt hij alle leden op zich af. Johannes Stoop is de "koningin" van het bijenvolk en wij zijn de darren en werksters.

Bericht door: Yvanis op 23 Juni 2014, 16:06:58
Ik heb eigenlijk geen idee wat er gisteravond is gebeurd, maar het klinkt niet als iets goeds. Ik vind het jammer dat een topic zoals dit (wat in principe gewoon een goed topic is, maar de reacties soms wat tegen vallen) zo ongeveer iedere maand geopend moet worden.

Ik denk dat een van de grootste struikelblokken van deze community is dat het aantal actieve leden daalt, dit heeft niets te maken met het beheer. Het heeft er gewoon mee te maken dat dingen uiteindelijk gewoon minder gebruikt gaan worden. Dit werd ook besproken in het topic van vorige maand (waarvan ik de naam vergeten ben). Natuurlijk gebruiken mensen GameMaker nog steeds, maar er zijn gewoon andere 'professionelere' programmeertalen die gebruikt kunnen worden. Deze talen zijn ook steeds makkelijker om te leren omdat er wel duizend uitleg filmpjes op Youtube staan.

Ik denk dus dat het probleem van activiteit niet aan het forum ligt, maar gewoon aan Game Maker zelf. Ik vind het eigenlijk jammer dat ze D&D niet weg hebben gehaald, ook al heb ik het wel zo geleerd. Door D&D krijgen mensen eigenlijk een verkeerd beeld over Game Maker.

Ook wil ik Eric, en alle andere leden van het moderatieteam, bedanken voor alles wat ze voor dit forum hebben gedaan.

Ik denk dat je gewoon de best of bedoeld, en vergeet niet dat de Best Of VOLLEDIG georganiseerd wordt door kaasje en la quiz als zichzelf, niet als moderator. Het is een initiatief dat achter de schermen zeker toegejuigd wordt maar daar heeft het forumteam eigenlijk niets mee te maken (alhoewel we op bepaalde onderdelen we inbreng hebben gehad, in mindere mate). Laat ik zeggen dat Kaasje en La Quiz andere zaken hebben die voor hun vrij belangrijk zijn maar ze hebben ons beloofd dat het niet lang meer gaat duren.
Dat argument wordt volgens mij al eerder aangehaald, dan het laatste bericht van hem, en is al meerdere keren verworpen of kan er geen goed alternatief aangehaald worden.

Ik word gewoon vergeten  :'(

Maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze tijd vrij gaan maken voor zoiets als dit forum. Het is bedoeld als iets dat je in je vrije tijd doet en ik denk dat het vervelend wordt als mensen dan tijd moeten gaan vrij maken voor dit forum.

Bericht door: PiJoKra op 23 Juni 2014, 16:50:48
MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEH geen zin om dit topic te lezen

Citaat
Re: Wat zijn de grootste struikelblokken van deze Community?
> Topics als deze

en trolls, maar die moet je gewoon laten verhongeren.

Bericht door: Ceymoonie op 23 Juni 2014, 17:26:50
Citaat
Mensen, het NGMC is een dictatuur, en onze beheerders hebben wat te verbergen. Wees eerlijk, het zijn niet de meest ideale beheerders die je kan hebben. (...) Ik eis een duidelijke verklaring waarom jullie het zo ver hebben laten komen. Wat gaat er rond op dat private board van jullie?
Wat hebben ze te verbergen? Het meest geheime wat ze kunnen weten zijn wachtwoorden, maar ik denk niet dat ze die echt gaan gebruiken... Er is zelfs meer kans dat ze ze nooit bekijken. Of dat ze ze moeten opvragen. Wat ze ook kunnen zien, ik vertrouw der op dat ze ze niet gaan gebruiken, of lezen zonder reden.

Dit vind ik zeer komisch, eigenlijk. Wat denk je dat we allemaal te verbergen hebben? Denk je dat we rekeningnummers aan het uitwisselen zijn om advertentie inkomsten te innen? Om de pot naar over te maken voor wie de maandelijkse weddenschap wint hoeveel topics er gepost worden in het Nieuws board? Denk je dat in ons privť board allerlei complottheorieŽn staan over hoe we het NGMC uit de lucht kunnen halen? We zijn bijna zo ver met het maken van een aangepast thema wat de index.php verwijdert bij de eerste pageload. Nu blij :P?
Als ik nog geen signature had, was dit het geweest :').

Bericht door: Florian van Strien op 23 Juni 2014, 17:39:03
Wat hebben ze te verbergen? Het meest geheime wat ze kunnen weten zijn wachtwoorden, maar ik denk niet dat ze die echt gaan gebruiken... Er is zelfs meer kans dat ze ze nooit bekijken. Of dat ze ze moeten opvragen. Wat ze ook kunnen zien, ik vertrouw der op dat ze ze niet gaan gebruiken, of lezen zonder reden.
Zelfs wachtwoorden kunnen ze niet zomaar lezen, want die worden door de forumsoftware gehasht. Dus Runesnake's complottheorie slaat echt nergens op, maar dat wisten we natuurlijk al.

Citaat
Als ik nog geen signature had, was dit het geweest :').
Het is een mooie quote inderdaad. :) Ik denk helaas niet dat er zoveel advertentieinkomsten te verdelen zijn. :s

Bericht door: Ceymoonie op 23 Juni 2014, 17:54:05
Punten:

TR
Misschien vreemd dat ik reageer op iets van de eerste pagina, maar het is maar een dag geleden nog geen eens :p, en ik was vergeten het in mijn vorige bericht te melden.
1. Misschien een leuk idee voor een ander forum, maar hier gaat het prima; bijna ieder actief lid kan met GameMaker omgaan, en als je een vraag stelt via PM hoef je niet meteen de engine, taal, ect. uit te leggen.
2. Je beseft hopelijk toch wel waarom het GMOT bestaat :eyes:. Een off-topic categorie zou leuk zijn aangezien deze leden/regels gewoon bekender zijn dan die van het GMOT, maar dan zal het hele GMOT gebeuren zich gewoon weer herhalen.
3. Eerlijk gezegd vind ik dit de mooiste SMF layout die ik vanaf nu heb gezien (en ik heb er veel gezien toen ik SMF aan het testen was :)).
4. Ik zie geen enkel probleem met het beheer, dat jij minder serieus genomen wordt komt door al die voorstellen en "klachten" die nergens over gaan. En zelfs nu probeert Ericlegomeer nog overal zo serieus mogelijk op te reageren.
5. Wat wil je weten? Het enige waar ik nog het gevoel van heb dat het geen kwaad kan om te vertellen zijn de moderator boards, maar dat moeten ze zelf weten. En de inkomsten/uitgaven, maar dat is privť en we zouden daar niet om moeten vragen. Het kost ons namelijk niets.

Zelfs wachtwoorden kunnen ze niet zomaar lezen, want die worden door de forumsoftware gehasht. Dus Runesnake's complottheorie slaat echt nergens op, maar dat wisten we natuurlijk al.
Ik denk helaas niet dat er zoveel advertentieinkomsten te verdelen zijn. :s
Dan zie ik niets schadelijk wat ze weten maar ons niet vertellen :).
Jammer genoeg wordt er heel veel AdBlock(Plus) gebruikt, ik gebruik het ook maar heb het hier sinds dat berichtje uitgeschakeld. Het zijn kleine banners, ze gaan niet met het scherm mee, en geven geen pop-ups. Ik zie geen reden waarom je de tijd niet zou nemen om je AdBlocker uit te schakelen en hun wat inkomsten te gunnen.

Bericht door: Julian6457 op 23 Juni 2014, 18:21:35
Complottheorien XD
Achja
Ik heb ook op een forum gemodereerd die ook (dacht ik) op dezelfde engine draait als ngmc. Wachtwoorden kan je niet opvragen alleen dwingen om te veranderen enzo. E-mail Ip en al die andere technische dingen zijn zichtbaar maar ik denk niet dat er plannen zijn om die aan 3de personen door te geven :3
Dan de mysterieuze geheime boards.
Wat ik daarvan weet zijn de pre-tutorials, verwijderde boards en wat zaken voor mods om te discusseren.

Bericht door: Steelkenny op 23 Juni 2014, 19:07:31
Dus eigenlijk wat TR voorstelt met al zijn punten is dit:

(http://g2f.nl/01ym1ho)

Bericht door: StefanJanssen op 23 Juni 2014, 19:42:14
Dus eigenlijk wat TR voorstelt met al zijn punten is dit:

(http://g2f.nl/01ym1ho)
Ja alleen moet het bestuur nog weg :P

Bericht door: Steelkenny op 23 Juni 2014, 20:43:18
Eric en Erik en de rest zijn ook maar gewoon leden op GMOT, therefore kunnen ze blijven ^.~

Bericht door: Erik Leppen op 24 Juni 2014, 09:17:12
De vraag bevat een verborgen aanname. Gaat de kwaliteit Łberhaupt achteruit? Ik geloof er niks van.

Daarnaast. Wat is er nou eignelijk gebeurd. Iemand post een topic. Er komen 90 zinloze reacties. Er komt diezelfde avond nog een moderator online, die ziet het, en dondert het weg. Al met al heeft er dus op en avond waarop toch iedereen Brazilie-Kameroen aan het kijken was, een paar uur een zinloos topic bovenaan het forum gestaan. Nu zijn de sporen verwijderd. Dan is 't toch klaar?

We kunnen nu wel allerlei mensen gaan zitten straffen, maar gaat dat helpen? Je kan net zo min 90 mensen waarschuwen als dat je 22 gele kaarten kan gaan zitten uitdelen als er een discussie komt na een overtreding. En dit is ťťn uitbraak, simpelweg te verklaren een sociaal ding - je stem laten horen, erbij horen, optreden tegen iets dat je ziet als verkeerd, eigen rechter spelen omdat het gezag even afwezig was, spiegelgedrag want iedereen doet het, etc. Is het logisch om mensen te straffen omdat ze kuddegedrag vertonen? Nee, vind ik niet.

Het is heel simpel. Moderatoren hebben de rol om het forum op gang te houden. Is het op-gang-houden van het forum in gevaar door de actie van gisteravond? Nee. Er is niks aan de hand. Topic is weg, leven gaat door, case solved.

Daarnaast, wat ik een belangrijke leidraad vind voor straffen, is hoeveel moderatietijd mensen kosten. Een topic verwijderen is zo gedaan. Onszelf verantwoorden duurt vele malen langer. Maar we zijn helemaal geen verantwoording schuldig - we doen het zoals we het doen, en daar zul je het mee moeten doen. Zo simpel is het. Dat we een dictatuur zijn, is in principe gewoon waar. Maar is dat erg? Wij staan heus wel open voor meningen hier. Maar we zijn geen democratie - we doen niet wat de meerderheid wil. We doen wat wij denken dat goed is. En we nemen ideeŽn van leden over als wij denken dat die de community als geheel verder helpen.

Bericht door: Perry26 op 24 Juni 2014, 15:47:26
We zijn eigenlijk bestwel offtopic, over deze onderwerpen zijn al genoeg topics. Dit gaat over de struikelblokken, weten jullie nog?

Anyway, ik hoop dat deze poll de "NGMC/GMOT moet democratischer" uitspraken zal dempen:
(http://gratispoll.be/poll-fpsq8z.png) (http://gratispoll.be/poll/fpsq8z/)

Bericht door: The RuneSnake op 24 Juni 2014, 17:21:09
De vraag bevat een verborgen aanname. Gaat de kwaliteit Łberhaupt achteruit? Ik geloof er niks van.
Een erg simpel antwoord, lekker de werkelijkheid verdraaien, daar zijn jullie inderdaad erg goed in.
Daarnaast. Wat is er nou eignelijk gebeurd. Iemand post een topic. Er komen 90 zinloze reacties. Er komt diezelfde avond nog een moderator online, die ziet het, en dondert het weg. Al met al heeft er dus op en avond waarop toch iedereen Brazilie-Kameroen aan het kijken was, een paar uur een zinloos topic bovenaan het forum gestaan. Nu zijn de sporen verwijderd. Dan is 't toch klaar?
Waarom is het topic is godsnaam verwijderd? Hoe noemen we dat ook al weer? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfcensuur)
We kunnen nu wel allerlei mensen gaan zitten straffen, maar gaat dat helpen? Je kan net zo min 90 mensen waarschuwen als dat je 22 gele kaarten kan gaan zitten uitdelen als er een discussie komt na een overtreding. En dit is ťťn uitbraak, simpelweg te verklaren een sociaal ding - je stem laten horen, erbij horen, optreden tegen iets dat je ziet als verkeerd, eigen rechter spelen omdat het gezag even afwezig was, spiegelgedrag want iedereen doet het, etc. Is het logisch om mensen te straffen omdat ze kuddegedrag vertonen? Nee, vind ik niet.
Kuddegedrag moet juist bestraft worden! Zonder kuddegedrag waren die miljoenen joden nooit vergast! Kuddegedrag is misschien nog wel slechter dan al het andere bij elkaar! Hoe kan je dit nou negeren?
Het is heel simpel. Moderatoren hebben de rol om het forum op gang te houden. Is het op-gang-houden van het forum in gevaar door de actie van gisteravond? Nee. Er is niks aan de hand. Topic is weg, leven gaat door, case solved.
Op het moment dat er op een forum dit soort spontane trollacties kunnen ontstaan, is er wat goeds mis. Dat weten we allemaal. Zal jij op een forum komen met allerlei spammers? Nee, dat dacht ik al. Het topic verwijderen lost het probleem op langere termijn natuurlijk niet op. Wie weet wanneer het volgende topic komt.

Daarnaast, wat ik een belangrijke leidraad vind voor straffen, is hoeveel moderatietijd mensen kosten. Een topic verwijderen is zo gedaan. Onszelf verantwoorden duurt vele malen langer. Maar we zijn helemaal geen verantwoording schuldig - we doen het zoals we het doen, en daar zul je het mee moeten doen. Zo simpel is het.
Waarom reageren jullie in godsnaam dan op mijn berichten? Waarom negeren jullie me niet lekker als jullie toch denken dat het hele systeem wel lekker draait?
Dat we een dictatuur zijn, is in principe gewoon waar. Maar is dat erg?
Zodra het systeem werkt is het niet erg. Maar dat doet het niet meer.

TR

Bericht door: Florian van Strien op 24 Juni 2014, 17:56:00
Een erg simpel antwoord, lekker de werkelijkheid verdraaien, daar zijn jullie inderdaad erg goed in.
Bravo, je vat je post al in de eerste zin perfect samen! :D Inderdaad lekker simpel allemaal, beetje willekeurige zinnen quoten en uit de context halen, dan iets zeggen over het stuk dat je quote wat zwaar overdreven, totaal niet relevant en/of niet onderbouwd is. Verwacht je dat je zo iemand gaat overtuigen van je mening?

Je zegt bijvoorbeeld niets over waarom de kwaliteit volgens jou achteruit gaat. Best simpel eigenlijk, vind je niet?

Bericht door: Perry26 op 24 Juni 2014, 18:01:55
Op het moment dat er op een forum dit soort spontane trollacties kunnen ontstaan, is er wat goeds mis.
OKť, dus op ieder forum ter wereld is er wat goed mis... Want als je zoiets iedere maand zou doen denk is dat erik/maarten/moderators het wel zat worden. En eens per jaar ofzo is toch niet zo erg, met andere woorden: En spreek dit argument maar eens tegen voor je nog iets hierover uitroept.
De huidige situatie is blijkbaar gewoon goed:
(http://gratispoll.be/poll-fpsq8z.png) (http://gratispoll.be/poll/fpsq8z/)
4 stemmen nee. Waarvan er max. 3 kunnen zijn geproxyspammed geloof ik.

Bericht door: ericlegomeer op 24 Juni 2014, 18:02:55
Een erg simpel antwoord, lekker de werkelijkheid verdraaien, daar ben je inderdaad erg goed in.

Nee, kijk nou eens inhoudelijk naar wat Erik zegt. Hij betwijfelt sterk of de kwaliteit van het forum achteruit is gegaan, dat is niet de werkelijkheid verdraaien. Het is de werkelijkheid inzien of niet inzien, afhankelijk van hoe het werkelijk staat met de kwaliteit van het forum. Zo'n statement (dat de kwaliteit achteruit gaat) dient onderbouwd te worden. Het topic van eergisteren aankaarten is niet suffiet, want dat zegt ten eerste niets over de kwaliteit van het forum in zijn geheel en 'vroeger' gebeurde dit soort voorvallen ook.

Waarom is het topic is godsnaam verwijderd? Hoe noemen we dat ook al weer? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfcensuur)
Als jij het graag zelfcensuur wilt noemen, ga je gang. Het topic is verwijderd omdat het in mijn ogen content had wat enkel schadelijk kon zijn voor de community en enkel extra spanningen op kon leveren door de uitspraken die erin gedaan zijn. Mensen aan de schandpaal laten hangen in een gesloten topic is naar mijn mening schadelijker dan het verwijderen en dan leden als jij laten denken dat we iets te verbergen hebben, want dat hebben we niet. We hebben het beste voor met onze leden.

Nu kun je zeggen, ja, maar waarom modereer je het dan niet netjes weg? Gezien de inhoud van het topic, was de enige mogelijkheid geweest om het hele topic leeg te halen en alleen de beginpost te laten staan. Aangezien er praktisch gezien geen enkele inhoudelijke post geplaatst is. Dat zou jij ook zelfcensuur vinden, dus zou jouw mening over de zaak niet veranderd hebben. Dus waarom zou ik de moeite moeten doen om met een tiental kliks het topic leeg te halen, versus twee kliks om het topic simpelweg maar te verwijderen?

Op het moment dat er op een forum dit soort spontane trollacties kunnen ontstaan, is er wat goeds mis. Dat weten we allemaal. Zal jij op een forum komen met allerlei spammers? Nee, dat dacht ik al. Het topic verwijderen lost het probleem op langere termijn natuurlijk niet op. Wie weet wanneer het volgende topic komt.
Je weet hoe het internet in elkaar steekt? Je hebt zelf ook fora beheerd? Op bijna ieder forum kun je wel een trol of trol-in-wording vinden en dat hoort blijkbaar bij deze tijd. Het probleem hierin is dat de meeste 'normale leden' niet weten hoe ze moeten handelen in zo'n situatie. Dit kan misschien liggen aan de doelgroep welke we hier aanspreken. Ingaan op een trol (a.k.a. het voeden van de trol) is de verkeerde reactie. Als niemand had gereageerd op trolacties, was het topic van eergisteren nooit zo uit de hand gelopen als nu. Als jij een manier weet om de 'normale leden' te leren hoe ze zich moeten gedragen of een manier weet om de trol al in de kiem te smoren, dan denk ik dat je een of andere 'nobelprijs voor het internet' kunt winnen ;)

Waarom reageren jullie in godsnaam dan op mijn berichten? Waarom negeren jullie me niet lekker als jullie toch denken dat het hele systeem wel lekker draait?
Omdat jij volgens mij degene was welke een discussie aan wilde gaan? Als we het bij jouw monoloog houden, staat dat nogal stom en dat wil ik je in ieder geval niet aandoen. Dat we jouw radicale ideetjes niet doorvoeren in het forum, wil niet zeggen dat we niet naar je willen luisteren. Om je te laten weten dat we naar je geluisterd hebben, reageren we. Best logisch, toch?

Misschien kun je het vice versa ook eens proberen, zoals al vaak aangehaald is in het topic. Probeer je eens te verplaatsen in onze schoenen en te bedenken of je het dan echt beter zou kunnen doen dan wij het momenteel doen. Ik denk namelijk dat het een teleurstellend antwoord voor je wordt. Hoe zou jij bijvoorbeeld gehandeld hebben bij een topic met 7 pagina's aan spam, om een uur of 10 op een zondagavond? En waarom denk je dat die handeling de boel opgelost zou hebben en zou garanderen dat het nooit opnieuw kan gebeuren?

Zodra het systeem werkt is het niet erg. Maar dat doet het niet meer.
Ik zie momenteel een werkend forum op m'n monitor. Een forum wat volledig functioneert in waarvoor het is opgezet, het helpen van leden met Game Maker vragen en het delen van kennis en spelletjes. Oh, en een plek voor de leden om hun mening te uiten over zaken omtrent het forum.

Bericht door: StefanJanssen op 24 Juni 2014, 18:19:29
Het tegengaan van het voeden van de trol wordt onmogelijk als er meer dan 1 trol is. De trollen voeden elkaar en er gaat vanzelf wel iemand op reageren

Bericht door: Ruk op 24 Juni 2014, 18:29:54
Runesnake, nie zo radicaal man ik wordt er spontaan deprie van  :|

Kijk iedereen heeft wel dingen op dit forum waarvan ze denken dat het beter kan of dat het juist goed is.
En ja deze community heeft struikelblokken, net zoals bijna elke zaak op aarde die heeft, het probleem is dat er hier vanuit wordt gegaan dat dit forum op sterven na dood is door die struikelblokken, waarvan ik het gevoel heb dat men daarmee doelt op het toenemende aantal trolls en de moderatie die volgens de meesten geen ruk (no pun intended) uitvoerd.

En ja ik geef toe, ik denk dat ik als een van die trolls gezien wordt en beken schuldig te zijn geweest aan bepaalde trollacties. En ja mijn trollacties waren bedoeld als een soort en met van protest tegen dit forum omdat ik dacht dat hun grootste struikelblok was dat ze te serieus waren maar ik heb pas uitleg gekregen over hoe er naar die acties gekeken wordt. En ik zeg niet dat ik het na die uitleg opeens helemaal eens was met de visie, maar ik heb wel meer begrip en inzicht gekregen en geloof me, het zijn geen verkeerde mensen en ze doen er alles aan om dit forum zo leuk mogelijk te houden en dat wordt ook duidelijk uit veel posts in dit topic.

De beheerders en moderators zijn ook maar gewoon mensen. Mensen worden ouder en krijgen een steeds drukker (werk) en socialer (vrienden, relaties etc.) leven. Mensen gaan studeren, mensen hebben examens, mensen krijgen vriendinnetjes, mensen hebben even een nare tijd achter de rug, dan kun je toch begrijpen dat ze dat voorrang gunnen t.o.v. hun vrijwilligerszaakjes als dit forum? En zeg nou zelf, 8 van de 10 keer als ik op dit forum ben zie ik dat er ook een moderator online is en als het echt uit de hand loopt zijn ze er als de kippen bij.

Als dit forum een democratie zou worden, zou dat het beter maken? Dan krijg je een stortvloed aan ideetjes die 9 van de 10 keer volslagen idioot of krankzinnig zijn, en waarschijnlijk ook een heleboel troll-sugesties...

Daarnaast mijn excuses als ik als troll werd  gezien, hoewel dat niet helemaal on-topic is moest ik t wel even kwijt

Dus mijn 2 cent in de buidel, beetje mijn ervaringen niet echt nuttig maar goed ;)

Bericht door: Martin Beentjes op 24 Juni 2014, 20:09:18
Deze reactie is geplaatst zonder het hele topic gelezen te hebben. Alles wat in deze reactie gezegd wordt, is mijn eigen mening en dat zal het ook altijd blijven.

De reden om dit forum te bezoeken, was ook voor mij omdat ik GameMaker wilde leren. Ik heb hier een lange tijd mijn vragen kunnen stellen. Vele vragen werden goed beantwoord en ik begon GameMaker steeds beter onder de knie te krijgen. Ik merkte dat het programmeren mij het meest interesseerde, maar het maken van games was niet iets voor mij.

Ik begon met het kijken naar andere programmeertalen en vond vele verschillende talen die ik allemaal een poging heb gegeven. Hierdoor viel GM naar de achtergrond en had het mijn aandacht niet meer. Hierdoor verloor ik mijn activiteit op het forum.

Wanneer ik weer eens GM onder het stof vandaan haalde, was het forum veranderd. Ik merkte dat de actieve ervaren leden weggingen of inactief raakte en dat er meer nieuwe leden bij kwamen. Ik heb meerdere malen pogingen gedaan om weer actief te worden. Maar er was een groot struikelblok: de vragen waren niet meer de vragen die vroeger geplaatst werden.

Ik merkte dat er leden waren (en zijn) die kortaf snel iets vroegen zonder te zoeken. Er werd om kant-en-klare codes gevraagd. De motivatie om het als vraagsteller toch met de tips proberen op te lossen was er niet meer. Wij moesten het maar even aan de anderen geven. Dit is niet de insteek van een dergelijke community. Ik vind dat wanneer je een vraag stelt, zelf uitgebreid hebt gezocht via Google of andere manieren naar een mogelijke oplossingen. Je topic maak je uitgebreid en je zorgt voor voldoende informatie voor de mensen die antwoorden.

Op deze manier ontdekte ik dat er meer irritante leden bij kwamen die niet deden wat wij ze vroegen: even wat uitgebreidere topics maken in de toekomst. En het werd erger: ze gingen het expres doen (heb ik het gevoel).  

Tot zover het struikelblok van de korte berichten. Wat namelijk ook een belangrijk struikelblok is, is het pad wat YoYoGames heeft uitgestippeld voor de toekomst van GM. Ze hebben duidelijk gemaakt dat GameMaker een oplossing moet worden voor de ontwikkelaars die commercieel games willen ontwikkelen. Maar ik heb persoonlijk het idee dat daar de kracht van GameMaker ook weer een beetje wordt weggenomen: fast-prototyping. Het krachtige aan GameMaker is dat je heel snel een werkend prototype op tafel hebt.

Doordat de prijzen zo enorm hoog zijn geworden, is het gebruik voor de doelgroep van NGMC niet meer goed te behalen. Jongeren van een leeftijd 12~18 hebben nu eenmaal het geld gewoon niet. Daardoor wordt GameMaker gewoon minder door onze doelgroep gebruikt.

Gelukkig heeft YoYoGames nu een gratis versie van GameMaker aan te bieden, dus dat is weer een positief puntje :)

Wat daarnaast ook een probleem is, is dat het vak informatica op de middelbare school niet ten goede komt. Ik ben van mening dat informatica veel meer aangemoedigd moet worden vanuit scholen. Ik zou er dan zelf ook nog voor kiezen om er een verplicht vak van te maken.

Wanneer er vanuit de middelbare scholen meer met Informatica en GameMaker gedaan wordt, zou de mogelijkheid tot een groei in het aantal gebruikers hier op het forum groter worden. Ik hoop dan ook dat dit misschien nog eens gaat gebeuren.

Tot zover mijn reactie, ik ga het nog aanvullen als ik wat meer ideeŽn heb. Ik heb mijzelf moeten inhouden met het noemen van namen. Ik hoop voor het NGMC en de recentelijk actieve bezoekers dat het forum niet op sterven ligt en dat het nog wel actief blijft. Al heb ik dan wel een paar vragen richting het beheer.

Bericht door: Erik Leppen op 24 Juni 2014, 20:33:40
Waarom is het topic in godsnaam verwijderd?
Het antwoord op die vraag geef je zelf:
Citaat
Zal jij op een forum komen met allerlei spammers? Nee, dat dacht ik al.

Citaat
Het topic verwijderen lost het probleem op langere termijn natuurlijk niet op. Wie weet wanneer het volgende topic komt.
Soms moet je accepteren dat je niet ieder probleem op langere termijn kunt oplossen, en een kortetermijnoplossing die wel werkt beschouwen als next best thing.

Citaat
Omdat we graag open zijn. De meeste leden vinden dat volgens mij prettig. Als jij liever hebt dat we je voortaan negeren, geef het dan even aan, dan weten we dat en kunnen we daar rekening mee houden.

Op het moment dat er op een forum dit soort spontane trollacties kunnen ontstaan, is er wat goeds mis.
Okť. Beschrijf eens een systeem waarbij dit soort spontane trollacties niet kunnen ontstaan (met de nadruk op "ontstaan")?

Al heb ik dan wel een paar vragen richting het beheer.
Voor de draad ermee, zou ik zeggen :) Vragen staat vrij. Vragen richting het beheer gaan wel in een PB liefst :)

Bericht door: StefanJanssen op 24 Juni 2014, 22:25:49
Voor de draad ermee, zou ik zeggen :) Vragen staat vrij. Vragen richting het beheer gaan wel in een PB liefst :)
Tenzij het vragen zijn waar meer mensen wel antwoord op willen :P

Bericht door: Laloeka op 25 Juni 2014, 00:53:57
Hoi stoere, discussiŽrende mensen!

Mijn mening: De kennis op dit forum is neemt elke dag nog toe, we helpen elke dag week wel een paar mensen met een vraagstuk en er worden nog steeds leuke spelletjes gepost: Het forum gaat niet achteruit.

Echter, de manier waarop sommige leden het nodig vinden elke keer opnieuw te zeuren over het beheer en/of de community neemt de laatste jaren wel toe (of begin ik er meer aandacht aan te geven?). Misschien omdat deze leden zich vervelen, zich niet kunnen gedragen of de overstap naar GMOT toch wat eng vinden? Geen idee, en dat maakt me eigenlijk ook niet uit.

Ik kom al sinds 2007 geregeld op dit forum, soms maandenlang zelfs dagelijks en ik kom nog steeds regelmatig interessante vraagstukken, tutorials en creaties tegen. Vroeger had is misschien wat weinig kennis en tegenwoordig misschien wat minder zin/tijd om er echt voor te gaan zitten een vraag te beantwoorden, maar de vragen (en vaak ook antwoorden) blijven komen. Is dat niet een teken dat dit forum toch nog vol leven en plezier zit?

Dus als we dit forum "beter" willen maken, moeten we ons maar eens gaan richten op de positieve en leuke kanten van dit forum en niet zozeer op hoe een moderator een topic verwijderd, of hoe je je soms irriteert aan een bepaald lid.

:)

Edit: Disclaimer, ik wil niet zeggen dat GMOT een plek is voor mensen die zich niet gedragen, het is wťl een plaats om andere dingen te bespreken dan GameMaker.

www.game-maker.nl © 2003, 2007 Nederlandse Game Maker Community