Nederlandse Game Maker Community

Algemeen => Game Maker Nieuws => Topic gestart door: Blijbol op 22 December 2009, 18:25:13

Titel: Game Maker 8 is uitgebracht
Bericht door: Blijbol op 22 December 2009, 18:25:13
YoYo Games heeft zojuist de definitieve versie van Game Maker 8 gepubliceerd. Een overzicht van wat nieuw is in deze versie (een vrije vertaling van wat de handleiding zegt):
(http://temp.blijbol.nl/GM8.PNG)

Nieuws
Game Maker 8 heeft een ingebouwd nieuwssysteem. Wanneer het programma wordt gestart, wordt het laatste nieuws van YoYo Games gedownload en weergegeven. In de Pro-versie kan dit worden uitgeschakeld.

Ingebouwde tutorial
Game Maker 8 toont bij het starten automatisch een tutorial aan de rechterkant van het scherm. Deze tutorial legt de beginselen van Game Maker uit en de instructies kunnen direct door de gebruiker worden uitgevoerd in het programma. Dit kan worden uitgeschakeld.

Alpha-ondersteuning
In Game Maker 8 zit zoals eerder aangekondigd alpha-ondersteuning ingebouwd. Dit wil zeggen dat van elke pixel in sprites en backgrounds nu kan worden opgegeven hoe doorzichtig deze in het spel is. Gedeeltelijk transparante PNG-bestanden kunnen ook worden geladen.

Verbeterde collision-controle
Ook zoals eerder aangekondigd heeft Game Maker 8 betere controle op collisions. Subplaatjes van sprites kunnen hun eigen mask hebben. De mask kan worden gegenereerd a.d.h.v. de alpha-waarden van de sprite. Ook is een bug opgelost waardoor collision events tweemaal werden uitgevoerd.

Splash screens met HTML
Het mechanisme van splash screens is uitgebreid met een mogelijkheid om HTML-pagina's te tonen. Hiermee kan bijvoorbeeld uitgebreidere help-informatie worden opgesteld dan met de Game Information. Splash screens hebben nu ook een sluitknop.

Trigger events
Ook eerder genoemd: een nieuw soort events, Trigger Events, is toegevoegd. Deze lijken op User Events maar bij Trigger Events kan een gebeurtenis worden ingesteld waarbij de events automatisch worden uitgevoerd. De executievoorwaarde wordt geschreven in GML.

Time Lines verbeterd
De Time Lines zijn ook verbeterd. Er is functionaliteit toegevoegd om deze eenvoudiger te bewerken. Ook kunnen ze worden gepauzeerd, achteruit worden gespeeld en automatisch herhalen.

Resources im- en exporteren
Het systeem om spellen samen te voegen is verwijderd en vervangen door een geavanceerder systeem om resources te importeren en exporteren. Als er bij het importeren dubbele namen zijn, kun je kiezen of je de resource wel of niet wilt vervangen, beide wilt behouden of hem onder een andere naam wilt importeren. Om de keuze makkelijker te maken, wordt in resources nu bijgehouden wanneer ze voor het laatst zijn gewijzigd.

Nieuwe resources
Over resources gesproken: met Game Maker 8 worden nieuwe resources meegeleverd die je kunt gebruiken in je spellen. De oude resources van GM7 en eerder worden niet meer meegeleverd.

Herschreven code-editor
Zoals eerder genoemd is de code-editor herschreven. Deze editor heeft o.a. automatisch aanvullen, regelnummers, hulp met argumenten, verbeterde zoek- en vervangopties, verbeterde foutcontrole, verbeterd kleurgebruik en oplichting van haakjesparen.

Hogere snelheid
De snelheid van spellen die GML-code gebruiken wordt in sommige gevallen verdubbeld. De laadsnelheid is ook verhoogd, ook voor stand-alone-spellen.

Druk op de volgende knop om Game Maker 8 te downloaden:
(http://www.game-maker.nl/images/download_button.png) (http://www.yoyogames.com/gamemaker/download)

Het DRM-systeem Softwrap wordt nog steeds gebruikt, aangezien uit een peiling op de officiële GMC was gebleken dat dit werd geprefereerd boven een latere releasedatum. De interface van het Softwrap-systeem is wel veranderd. Uiteraard is ook het logo overal vervangen. In de handleiding worden nog een stuk of veertig kleinere wijzigingen ten opzichte van GM7 genoemd. Mensen die de Pro-editie vóór 2009 hebben gekocht, moeten opnieuw betalen om Game Maker 8 Pro te kunnen gebruiken.

Titel: Re: Game Maker 8 is uitgebracht
Bericht door: Pizzagamer op 22 December 2009, 18:26:50
Zeker mooi :) Ik ga hem meteen gebruiken, waarschijnlijk zal het een stuk beter zijn. Hopelijk zal het niet tegenvallen (en vooral met Softwrap).
Er is trouwens wel een heel groot scherm om te upgraden, de vorige vond ik goed, nu is het echt heel groot. En linksboven als je lite gebruikt en er een .exe van maakt is ook flink vergroot .

Bericht door: tycho op 22 December 2009, 18:35:54
Zeker mooi :) Ik ga hem meteen gebruiken, waarschijnlijk zal het een stuk beter zijn. Hopelijk zal het niet tegenvallen (en vooral met Softwrap).
Er is trouwens wel een heel groot scherm om te upgraden, de vorige vond ik goed, nu is het echt heel groot. En linksboven als je lite gebruikt en er een .exe van maakt is ook flink vergroot .
ik ga hem denk ik pas downloaden als ik all mijn 3 de projecten in gamemaker 6 en 7 af heb

Bericht door: Freekyboy op 22 December 2009, 18:52:00
Gedownload. Licentie ingevoerd. GM 8.0. Erg blij.

Bericht door: Milan op 22 December 2009, 18:54:31
Kort maar krachtig  :P PS. aan het installeren, zo te zien zit er veel nieuws bij...

Edit: Lastig dat het nog steeds .gmk's zijn, standaard worden die natuurlijk met GM7 geopend!

Bericht door: max@ op 22 December 2009, 19:06:42
gmk -> Kun je veranderen.

Kun je met een licentie code van GM 7 GM 8 upgraden?

Bericht door: tycho op 22 December 2009, 19:07:35

ik denk het wel
dat is namelijk altijd zo geweest dat je je lisency kan upgrade
of je krijgt een nieuwe voor gm8 denk ik (http://img.smileys.nl/45/angelnot.gif)

Bericht door: tommy9119 op 22 December 2009, 19:08:18

Als je hem nog geen 2x gebruikt heb wel.

Edit: Oh wacht..
Citaat
Mensen die de Pro-editie vóór 2009 hebben gekocht, moeten opnieuw betalen om Game Maker 8 Pro te kunnen gebruiken.

Bericht door: Gaming Power op 22 December 2009, 19:16:32
Je GM7 licentie kan je alleen upgraden als je die licentie in 2009 hebt gekocht, anders moet je een nieuwe kopen (net zoals ik).

Ik heb hem ook al, ga vanavond of morgen een licentie erbij kopen. :)

EDIT: Waarom kost een licentie nu eigenlijk €20,- ? :?

Bericht door: Elwin op 22 December 2009, 19:32:47
Ik weet een tip,
als je de D&D van game maker8 in game maker7 pro wil, moet je eerst game maker 8 downloaden en dan open je de map C:\Program Files\Game_Maker8\lib en kopieer alle lib bestanden en plak ze in de map C:\Program Files\Game_Maker7\lib en dan kan je game maker 8 weer verwijderen. :D

[EDIT] Niet alle D&D werken niet. :(
[EDIT2] Alle D&D van game maker 8 doen het niet in game maker7  :'S

Bericht door: gamiemakerjojo op 22 December 2009, 19:36:49
Wow.
Veel reacties in korte tijd.

Nadelen(voor mij)
Pro voor 1 januari gekocht(En ik ben blut door het vuurwerk, sparen(alweer))

Bericht door: p v loon op 22 December 2009, 19:40:29
yes, ik ehb hem netna 2009 gekocht  :D ben hem nu aan het upgraden, wil het weleens zien  :)

Bericht door: chrissieboy8 op 22 December 2009, 19:53:56
ik heb al GM7.0 PRO, hoe kan ik naar GM8PRO updaten?

ik heb op maandag 9 februari 2009 17:06:25 de mail van softwrap gekregen met de code's om GM7PRO te installeren op een andere computer, die code heb ik gebruikt om GM8PRO te installeren, maar dit werkt niet  :'S :'S

Bericht door: Ever121 op 22 December 2009, 19:54:45
Awesome! Gelijk downloaden :)

Bericht door: TriLobyte op 22 December 2009, 20:43:20
Ik had me er iets meer van voor gestelt, alleen de ingebouwde sprite editor is (stukken) verbeterd, en een paar D&Ds toe gevoegd, splash info en time line options en het scripten...

Maar toch ga ik hem gebruiken

(alleen voor de sprite editos :P)

Mvg

Bericht door: Ever121 op 22 December 2009, 21:05:53
Transparant bij de sprite editor is echt super :)

Bericht door: Milan op 22 December 2009, 21:10:25
In de sprite editor zijn mogelijkheden zoals outline & gradient fill niet meer voor lite, in tegenstelling tot GM7  :'S

Bericht door: EagleGuard op 22 December 2009, 21:27:24
In de sprite editor zijn mogelijkheden zoals outline & gradient fill niet meer voor lite, in tegenstelling tot GM7  :'S

Ach, €20 heb je toch zo bij elkaar gespaard?

Daarnaast kan je ook gewoon GM 7 blijven gebruiken  ;)

Gr,

EagleGuard

Bericht door: generaallucas op 22 December 2009, 22:21:24
eindelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hier heb ik lang op lopen wachten

nu snel pro kopen. (had 7 pro voor 1 januari gekocht... :( )

edit: heb nu pro!!!!!!! jiehaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!  (zat tijdje zonder pro omdat ik nieuwe computer had. )

Bericht door: bjarno op 22 December 2009, 23:25:16
Hoogstwaarschijnlijk morgen GM8 pro :D

Bericht door: Matrebatre op 23 December 2009, 01:14:57
De nieuwe features vallen mij een beetje tegen, ik had verwacht dat ze toch iets meer rekening zouden houden met gevorderde spelers.

Nieuws
"In de Pro-versie kan dit worden uitgeschakeld." - Dat zegt genoeg volgens mij.

Ingebouwde tutorial
Leuk voor nieuwe gebruikers, maar ik heb er niks aan (en ik neem aan dat dat het geval is bij iedereen de overschakelt).

Alpha-ondersteuning
Ik laad alles toch extern in een echt spel dus mij maakt het niet uit. Bovendien heeft de sprite editor geen ondersteuning voor premultiplied alpha (http://www.game-maker.nl/forums/topic,44788.0) en daarom is hij voor mij zo goed als waardeloos.
EDIT: Bij nader inzicht ben ik er op achteruit gegaan: background_add_alpha bestaat niet meer en background_add heeft geen optie om zonder alphatransparantie in te laden.

Verbeterde collision-controle
Ik gebruik nooit het ingebouwde collisionsysteem (al niet meer sinds LOM1) dus het maakt weeral niks uit.

Splash screens met HTML
Ik gebruik nooit splash screens, je kan nog steeds veel meer doen in het spelvenster zelf.

Trigger events
Identiek aan de step event met als verschil dat je een if-statement bespaart en geen idee hebt in welke volgorde alles uitgevoerd zal worden. En daarvoor heb je dan de Pro versie nodig? Ik niet in ieder geval ...

Time Lines verbeterd
Ik schrijf liever alles in een groot script in de step event, veel overzichtelijker en veel meer mogelijkheden.

Resources im- en exporteren
Dit is voor mij de eerste aanpassing in de lijst die nuttig is. Tenminste als je met meerdere mensen samenwerkt aan één spel (bijvoorbeeld GMCG, waar ik aan meewerk).

Herschreven code-editor
Leuk, maar het was niet noodzakelijk en het maakt geen enkel verschil voor het eindresultaat.

Hogere snelheid
Ik heb nog geen tests gedaan, maar dit klinkt veelbelovend. Voor mij is het de enige belangrijke reden om over te stappen naar GM8. Zodra mijn registratie gelukt is zal ik eens kijken wat voor effect het heeft op Model Creator (ongeveer 99% GML).
EDIT: 1 seconde laden, 0.1 seconde een venster, crash. Het ging inderdaad snel. Ik heb nog veel werk blijkbaar.
EDIT 2: De boel werkt weer. Het laden is inderdaad iets sneller maar het programma zelf nauwelijks. Ik weet dat de snelheid van script calls verbeterd is, maar die gebruik ik sowieso niet veel en voor de rest zie ik er niets van.

De conclusie: alle goede aanpassingen zijn voor Lite, wie al Pro had zal moeten betalen voor het cadeau dat voor de anderen gratis is. En dan zijn ze verbaasd dat veel gebruikers klagen dat er geen korting is voor oude Pro-gebruikers?

Wat ik zo teleurstellend vind is dat ze zoveel tijd hebben gestoken in zaken waar mensen helemaal niet om vroegen, en de ongelofelijk simpele aanpassingen waar al zo vaak naar gevraagd is gewoon negeren. Bijvoorbeeld read-only hidden surface removal, dat kost exact één extra argument en één extra lijn code: SetRenderState(D3DRS_ZWRITEENABLE,false)). Hetzelfde geldt voor ambient lighting. Als Game Maker open source was zou ik het gewoon zelf toevoegen.

Hieruit blijkt weeral wat al duidelijk werd bij de keuze van het nieuwe logo: Yoyogames is vooral geïnteresseerd in jonge kinderen ...

En nu moet ik de GMaker-library in ExtremePhysics nog aanpassen zodat die werkt met GM8, waarin alles hoogstwaarschijnlijk weer helemaal anders is ...

Bericht door: Koning Stoma op 23 December 2009, 04:15:58
Tja.. ik heb hem net gedownload, licentie geactiveerd, opnieuw opgestart, krijg ik alweer de melding dat het nog steeds de lite versie is  :( Nu kan ik hem niet opnieuw activeren want dan gaat ´ie zeiken dat de licentie al in gebruik is.  :( Dat zie ik morgen wel verder.

De enige rede voor mij om over te stappen is de snelheid, waarvan ik denk dat dit best een voordeel is. Ik wil het eerst even testen.

Bericht door: jasper games op 23 December 2009, 08:06:23
...
Ingebouwde tutorial
Leuk voor nieuwe gebruikers, maar ik heb er niks aan (en ik neem aan dat dat het geval is bij iedereen de overschakelt).
...

Je kunt zelf er ook tutorials voor schrijven. Dat is opzich wel handig :)

Bericht door: StefannafetS op 23 December 2009, 09:37:31
6 bevalt me nog best alleen die sprite editor en script editor  van GM8 (hee de smiley ervan is er nog niet) ook Kun je die in GM6 zetten????

Bericht door: KEVINDEMEN op 23 December 2009, 09:47:22
Ik heb hem vanmorgen direct gedownload en geïnstalleerd.

Op het eerste gezicht is er te weinig veranderd. Die Turtrial had voor mij niet gehoeven. Dit irriteert me wel een beetje. Ik vind het jammer dat ik transparant niet meer kan vinden. Is die voortaan altijd transparant want dat zal wel een tegenvaller zijn. Ik heb heel wat onderdelen waarbij geen transparante achtergrond kan. Ik vind het event schermpje er lelijker op geworden. Er is een nieuw event triggers genaamd. Ik weet echter nog niet helemaal wat dit inhoud. Deze is echter alleen in pro te gebruiken.

Het eerste pluspunt dat me opviel is dat je kan saven als PNG. Verder vind ik het wel handig dat er nummering is toegevoegd in de code-editor zodat je de regels kan zien. Ik vind het ook aanzienlijk beter dat een error gelijk worden aangegeven als je typt dor de regel een rode achtergrond te geven. De Sprite-editor heeft meer functies gekregen dus misschien ga ik deze nu wel gebruiken in combi met paint. Ik vond paint altijd makkelijker. Tijdens het typen merk ik dat het wel mogelijk is hem transparant te maken onder remove background wanneer je een sprite laad. Ik zie ook dat er een paar d&d iconen zijn toegevoegd voor time-lines.

Bericht door: tycho op 23 December 2009, 09:49:51
Ik heb hem vanmorgen direct gedownload en geïnstalleerd.

Op het eerste gezicht is er te weinig veranderd. Die Turtrial had voor mij niet gehoeven. Dit irriteert me wel een beetje. Ik vind het jammer dat ik transparant niet meer kan vinden. Is die voortaan altijd transparant want dat zal wel een tegenvaller zijn. Ik heb heel wat onderdelen waarbij geen transparante achtergrond kan. Ik vind het event schermpje er lelijker op geworden. Er is een nieuw event triggers genaamd. Ik weet echter nog niet helemaal wat dit inhoud. Deze is echter alleen in pro te gebruiken.

Het eerste pluspunt dat me opviel is dat je kan saven als PNG. Verder vind ik het wel handig dat er nummering is toegevoegd in de code-editor zodat je de regels kan zien. Ik vind het ook aanzienlijk beter dat een error gelijk worden aangegeven als je typt dor de regel een rode achtergrond te geven. De Sprite-editor heeft meer functies gekregen dus misschien ga ik deze nu wel gebruiken in combi met paint. Ik vond paint altijd makkelijker. Tijdens het typen merk ik dat het wel mogelijk is hem transparant te maken onder remove background wanneer je een sprite laad. Ik zie ook dat er een paar d&d iconen zijn toegevoegd voor time-lines.
je kan een tiger aan maaken en daar in schrijven
if placefree(x+1,y)

en als je dan de tiger event toe voegt bij de events en je daar een d&D action doet doet hij dat elke keer dat de plaatce x+1,y vrij is

Bericht door: denno127 op 23 December 2009, 10:10:12
Echt raar als ik wil activeren met een purchase reference number (ik had hem in 2009) zegt hij activation faied! snap er niks van.  Verder lijkt GM8 me echt gaaf (als ik PRO heb)!

Bericht door: chrissieboy8 op 23 December 2009, 10:49:08
Echt raar als ik wil activeren met een purchase reference number (ik had hem in 2009) zegt hij activation faied! snap er niks van.  Verder lijkt GM8 me echt gaaf (als ik PRO heb)!
ik heb het zelfde probleem, je kan een ticket sturen naar de yoyogameshelpdesk.

verder lijkt het me niet noodzakelijk om GM8 PRO te hebben, maar als ik bij GM7 PRO blijf, kan ik geen examples in GM8 meer draaien.

Bericht door: generaallucas op 23 December 2009, 10:54:31
iedereen die moeite heeft met activeren:

na je hem gekocht hebt krijg je een mail. daarin staart een referencie nummer.

start game maker op

druk op ''reinstall new license'' en doe in het bovenste vakje je emailadres (zelfde als de aankoop!)
en de refentienummer in het onderste vakje.

Bericht door: denno127 op 23 December 2009, 10:55:09
Ik heb een ticket naar YYG en naar support@softwrap.com gestuurd dus dat moet wel goed komen :P

@generaallucas:
Dat had ik ook gedaan en toen kreeg ik activation failed...

Bericht door: bjarno op 23 December 2009, 10:57:24
Tja.. ik heb hem net gedownload, licentie geactiveerd, opnieuw opgestart, krijg ik alweer de melding dat het nog steeds de lite versie is  :( Nu kan ik hem niet opnieuw activeren want dan gaat ´ie zeiken dat de licentie al in gebruik is.  :( Dat zie ik morgen wel verder.

De enige rede voor mij om over te stappen is de snelheid, waarvan ik denk dat dit best een voordeel is. Ik wil het eerst even testen.
Vista?
Probeer het als administrator, staat er normaal bij ;)

Bericht door: TheHugineter op 23 December 2009, 12:35:01
Ik ga hem GELIJK kopen  |8D
Eindelijk verlost van die bugs die ik in GM 7 tegenkwam op Windows 7  :D

Bericht door: simonke op 23 December 2009, 13:22:05
Super, maar ik ga hem pas gebruiken zodra Protect the Earth af is.
Edit:
Nu kan ik alpha channels toevoegen aan Happy Dancing Collors!

Bericht door: Milan op 23 December 2009, 13:34:52
Ik vind het écht tegenvallen, zo werkt een transparante achtergrond maken niet goed!

Bericht door: jasper games op 23 December 2009, 15:42:31
(http://www.easy-upload.nl/index.php/file/14b322e1769334) (http://www.easy-upload.nl/index.php/file/14b322e1769334)

Een error. Das nou jammer. Ik heb em al gepost bij de helpdesk, maar ben ik de enige, of ligt dit aan mij of aan GM, weet ik dus nog niet :( Heeft iemand dit ook?

Edit: GM opnieuw opstarten was al genoeg, maar wel jammer.

Bericht door: generaallucas op 23 December 2009, 16:15:50
nee jasper, ik heb nog niks meegemaakt. ik denk dat het ligt aan de versie van windows die jij hebt. jij hebt zeker Vista?

Bericht door: jasper games op 23 December 2009, 17:09:55
Nee, die vind ik rot. Ik heb nog gewoon XP.

Bericht door: debeste95 op 23 December 2009, 17:18:27
moet wel zeggen dat de script editor er veel meer uiziet als een van die professionele script editors voor languages like jscript of c++  ;)
top!
ik ga hem binnenkort ook kopen

Bericht door: jasper games op 23 December 2009, 17:23:35
Ja, ik ben er eigenlijk best blij mee. Ik heb vanochtend pro gekocht, met de creditcard van me vader. Ik heb er zelf namelijk geen :)

:D

Wel jammer van Softwrap, maar ja. Ik heb al één probleem met softwrap gekregen, maar nu zie ik er niks meer van :)

Bericht door: Ever121 op 23 December 2009, 18:06:21
Ik moet wel even wennen met de script editor, maar zoals debeste95 al zei hij ziet er professioneel uit :)

Bericht door: bjarno op 23 December 2009, 18:06:41
Ik heb nu pro :D

Eerst me huidig spel afwerken in GM7 en dan begin ik echt met GM8 :D

Bericht door: Pallas op 23 December 2009, 19:11:04
Ik vind het écht tegenvallen, zo werkt een transparante achtergrond maken niet goed!
Het programma werkt prima hoor, maar jij waarschijnlijk nog niet. Ik moet zelf ook even wennen.
Geweldig dat GM 8 uit is. De vernieuwde code editor, snelheidsverbeteringen en de opgeloste bugs vind ik zelf het mooist. Het is leuk om te zien dat mijn drie bug reports ook daadwerkelijk alle drie zijn behandeld en dat ik de verbeteringen terug zie in het eindproduct.  :) Wat dat betreft moeten we ook een aantal leden van dit forum zoals Erik Leppen dankbaar zijn voor hun bijdrage. (Wie nog meer?)

Bericht door: Cheat Master op 23 December 2009, 19:27:38
Game Maker 8 valt me echt vies tegen. Game Maker wordt steeds commerciëler, en dat gaat dus samen met het vergroten van de doelgroep, het aantrekkelijker maken om de pro-versie te kopen en minder rekening houden met de mensen die Game Maker al gekocht hebben. Want zeg nou zelf, als commercieel bedrijf ben je toch niet meer geïnteresseerd in de mensen die je product al gekocht hebben? Tenzij je op de een of andere manier nog steeds geld aan ze kunt verdienen, door middel van maandelijkse betalingen ofzo, maar daar zit denk ik niemand op te wachten.

Je kan bijna aan elke verandering zien dat Game Maker geen verbeteringen heeft voor de gevorderde gebruiker, maar alleen voor de beginners (het vergroten van de doelgroep, in dit geval de jongere gebruikers), en dat Game Maker je op nog meer punten je tegenwerkt als je geen pro hebt (aantrekkelijker maken om pro te kopen). Ik bedoel, kijk nou zelf naar de veranderingen:

Het nieuwssysteem, volgens mij is dat meer een reden om pro te kopen zodat je het weg kan halen dan dat je er ook nog iets aan hebt.

De Ingebouwde tutorials zijn alleen handig voor mensen die nog nooit van hun leven Game Maker hebben gebruikt.

Alpha-ondersteuning schijnt ook een nieuwe functie te zijn die we al hadden, maar dan is het nu makkelijker en toegankelijker.

Verbeterde collision-controle hebben de meeste gevorderde gebruikers ook niet veel aan, die maken hun eigen collision controle.

De Splash screens met HTML functie kan nog wel een handige toevoeging zijn voor degenen die überhaupt splashscrees gebruiken, maar ikzelf vind deze nogal onhandig.

De Trigger Events vind ik nogwel de grootste onzin. De enige verbetering die ik hier zie is dat je geen 'if' meer hoeft te typen in je step event.

Time Lines verbeterd? Ik heb 1 keer een timeline gebruikt en daarna nooit meer. Ze waren super onpraktisch en hadden erg weinig mogelijkheden. De 'verbetering' zal dan wel geweest zijn dat ze nu iets minder onpraktisch en iets meer mogelijkheden hebben?

Resources im- en exporteren is dan nog wel een nuttige functie als je met meerdere mensen aan 1 spel werkt, en dit is misschien de eerste verbetering die niet alleen is gericht op mensen die beginnen met Game Maker.

Nieuwe resources? Boeie! Je maakt toch altijd je eigen? Die resources gebruik je alleen maar als je even snel een sprite nodig hebt voor een test ofzo, maar daar heb je toch geen meesterwerken voor nodig? Maar ik snap wel dat ze die erbij hebben gedaan. Als jij als 9-jarige een zelfgemaakt spel laat zien aan je vriendjes met mooie (danwel niet zelf gamaakte) sprites gaan je vrienden heus niet opmerken dat je de standaardsprites van Game Maker hebt gebruikt. Helaas op dit forum bijvoorbeeld wel.

De Herschreven code-editor is ook wel handig, maar zo'n geweldige toevoeging vind ik het nou ook weer niet. Het ziet er alleen professioneler uit, je kan beter zien waar je tikfouten en dergelijke hebt gemaakt en je kan goed zien waar je je { en } nou hebt neergezet.

En je hebt nog de hogere snelheid. Dat snelheid van spellen die GML-code gebruiken wordt in sommige gevallen verdubbeld. Dat is dan (samen met de verbeterde code editor) de enige verbetering waar alleen een gevorderde gebruiker ook nog wat aan heeft. Yay.

En als klap op de vuurpijl is de laadsnelheid ook nog (voor mij nog onmerkbaar zonder het precies op te meten) versneld.

Ik heb nu  :gm7: pro. Moet ik nou 20 euro gaan neertellen voor een sprite editor die wat makkelijker alpha transparency ondersteund, een systeem waarbij je recources makkelijker kan im- en exporteren en dat de laadsnelheid onmerbaar sneller is? Oh, en ook niet vergeten dat je er zo'n geweldig nieuw logo bij krijgt. Ik wacht wel op Game Maker 9.0 - als die dan serieuze verbeteringen heeft.

Yoyogames lijkt helaas alleen maar geïnvesteerd te hebben in veranderingen waar ze geld mee konden verdienen, en ik denk dat dit hun ondergang gaat worden: Ze richten het programma op de jongere mensen, voor wie het programma toch net even iets te moeilijk is. Dan verlies je degenen die Game Maker vroeger gebruikten - de oudere en gevorderde gebruike, en slaat het niet aan bij de nieuwe doelgroep - de jongere kinderen.

EDIT: Dit bericht kan gelijk op mijn lijstje van langste berichten ooit. :eyes:

Bericht door: simonke op 23 December 2009, 19:31:36
Aan de moderators: Nu de nieuwe versie uit moet het icoontje bij de emoticons komen.
Maar ik vraag me af waarom er zoveel mensen softwrap stom vinden, ik merk er niets van.

Wat ik goed vind aan de nieuwe versie en dat is het enige waarom ik de nieuwe versie wil gebruiken is:
-Alpha channels in sprite editor
-Sneller
-Code editor

Wat ik denk is dat mensen gewoon te veel gaan verwachten van de nieuwe versie.
(ik ben het oneens met Cheat Master en Matrebatre)

Met vriendelijke groeten,
simonke

Bericht door: Cheat Master op 23 December 2009, 19:40:21

Ik denk niet dat we te veel verwachten. We mogen toch wal wat verwachten van een programma als Game Maker? Ik vind het gewoon vies tegenvallen hoe Yoyogames de gevorderde gebruikers van Game Maker zo in de steek laat, en dat vind ik (en Matrebatre vast ook) erg jammer.

Bericht door: tycho op 23 December 2009, 20:59:54
(http://www.easy-upload.nl/index.php/file/14b322e1769334) (http://www.easy-upload.nl/index.php/file/14b322e1769334)

Een error. Das nou jammer. Ik heb em al gepost bij de helpdesk, maar ben ik de enige, of ligt dit aan mij of aan GM, weet ik dus nog niet :( Heeft iemand dit ook?

Edit: GM opnieuw opstarten was al genoeg, maar wel jammer.
haha dat is nou toevalig die zelfde bug heeft  :gm6:.0 ook

Bericht door: Milan op 23 December 2009, 21:00:35
En?

Bericht door: simonke op 23 December 2009, 21:38:21
Ik denk niet dat we te veel verwachten. We mogen toch wal wat verwachten van een programma als Game Maker? Ik vind het gewoon vies tegenvallen hoe Yoyogames de gevorderde gebruikers van Game Maker zo in de steek laat, en dat vind ik (en Matrebatre vast ook) erg jammer.
Je zou beter zeggen, waarom laat mark overmans dit gebeuren?

Bericht door: Milan op 23 December 2009, 21:40:44
Ja, waarom?  :'S 8 leek nog zo goed te worden!

Bericht door: Cheat Master op 24 December 2009, 10:33:04
Je zou beter zeggen, waarom laat mark overmans dit gebeuren?

Mark Overmars krijgt natuurlijk een aandeel van de winst van Yoyogames - dat zegt genoeg lijkt mij. :|

Bericht door: Milan op 24 December 2009, 10:35:06
Ik dacht vannacht nog: straks kan je de lite-versie maar beperkt gebruiken, als het zo doorgaat  :(

Moderatie: overmatige opmaak verwijderd

Bericht door: Cheat Master op 24 December 2009, 10:41:01
Ik dacht vannacht nog: straks kan je de lite-versie maar beperkt gebruiken, als het zo doorgaat  :(

:P Doemscenario voor Game Maker 9.0

Bericht door: Milan op 24 December 2009, 10:42:50
Dit wordt opeens minder leuk:

Volgens vindt 90% op dit forum het geen probleem als er ooit een Game Maker 14.1 wordt uitgebracht!

Bericht door: chrissieboy8 op 24 December 2009, 12:33:03
slecht nieuws voor mensen die een coupon gebruikt hebben om gamemaker 7.0 PRO te kopen, ook als je in 2009 GM7 PRO met een coupon gekocht hebt, je krijgt GEEN GRATIS GAMEMAKER 8.0 PRO

dit is mij ook overkomen  :'S

Bericht door: denno127 op 24 December 2009, 13:19:04
@chrissieboy: mij is het ook overkomen! Echt gemeen van yyg (nog netjes gezecht...)

Bericht door: chrissieboy8 op 24 December 2009, 13:56:35
@chrissieboy: mij is het ook overkomen! Echt gemeen van yyg (nog netjes gezecht...)
dat is gemeen van softwrap

Bericht door: Erik Leppen op 24 December 2009, 14:21:36
Heb je dat aangekaart bij YYG? Als je bij hen kan bewijzen adt je in 2009 GM7 hebt gekocht, is er misschien iets te regelen.

Bericht door: generaallucas op 24 December 2009, 14:53:29
bij een winkel ga je gewoon als het niet werkt langs met het bonnetje of met een bankafschrit. (gezien in dat reclame van dat jongetje bij de speelgoedwinkel :) )

bij internet gaat dat een stuk moeilijker. bij marktplaats kun je vaak niet bewijzen dat iemand wat gekocht heeft. en softwrap is internationaal. Amerikanen kopen gm8, britten kopen gm8, nederlanders kopen gm8... dat is een stuk moeilijker voor die lui dan bij een simpel winkeltje in een stadje waar je met een bon kunt ruilen.

p.s. moderators, komt er snel een gm8 logo bij de smileys?

Bericht door: tycho op 24 December 2009, 14:54:01
Heb je dat aangekaart bij YYG? Als je bij hen kan bewijzen adt je in 2009 GM7 hebt gekocht, is er misschien iets te regelen.
aangekaart?
Je bedoelt zeker aangeklaagd ?

Bericht door: chrissieboy8 op 24 December 2009, 14:55:53
bij een winkel ga je gewoon als het niet werkt langs met het bonnetje of met een bankafschrit. (gezien in dat reclame van dat jongetje bij de speelgoedwinkel :) )

bij internet gaat dat een stuk moeilijker. bij marktplaats kun je vaak niet bewijzen dat iemand wat gekocht heeft. en softwrap is internationaal. Amerikanen kopen gm8, britten kopen gm8, nederlanders kopen gm8... dat is een stuk moeilijker voor die lui dan bij een simpel winkeltje in een stadje waar je met een bon kunt ruilen.

p.s. moderators, komt er snel een gm8 logo bij de smileys?
ik heb het niet zelf gekocht, ik heb het gekregen voor make a game 2008-2009

Bericht door: jasper games op 24 December 2009, 15:34:12
€20,00 is echt niet zo veel hoor...

Citaat van: http://glog.yoyogames.com/?p=678
...

In the Two and a Half years that www.yoyogames.com has been live we have had more than 30Million visits to the website and you’ve uploaded almost 75,000 games including beta and work in progress.  EVERY DAY Game Maker is downloaded between 3,000 and 5,000 times.  We deliver something more than 15 Terrabytes of data every month to people in more than 100 countries round the world.  None of this is done for free, this is a big website and costs a LOT of money to run. 90% of our income comes from selling the Pro version of Game Maker.  So, basically…Game Maker pays the bills.

...

The money we earn from selling Game Maker does NOTHING other than pay for your website and future releases of Game Maker.  No Director of YoYo Games has ever earned a cent in salary or any other payments.

...

Oftewel,
YYG is een grote website, en is dus erg duur. Niemand van Yoyo heeft ooit geld verdient ermee. Dus kom op, 20 euro?

Bericht door: denno127 op 25 December 2009, 07:22:29
Eey, dat sNap ik ook wel maar ik heb net een nieuwe iTouch gekocht en nu heb ik voorlopig geen geld en ik vind GM7 ook wel goed genoeg voor tot ik het geld heb.

Bericht door: Pizzagamer op 25 December 2009, 11:48:53
Ik gebruik het nu altijd, maar merk niet heel veel verschil. De snelheid is idd wel beter, maar voor de rest is het redelijk weinig (maar ik houd het wel) verschil voor mij.

Bericht door: marvin op 25 December 2009, 12:20:40
game maker 7 pro kon ik op meerdere computers gebruiken maar als ik dat nou probeer met game maker 8 pro kan dat niet meer :?.

Bericht door: jasper games op 25 December 2009, 12:56:33
game maker 7 pro kon ik op meerdere computers gebruiken maar als ik dat nou probeer met game maker 8 pro kan dat niet meer :?.

Je moet Game Maker 8 pro eerst de-installeren of zo... Lezen heet zoiets...

Bericht door: gamestar op 25 December 2009, 12:59:13
hmm softwrap doet naar! ik had gm 8 pro voor 1 dag de volgende morgen start ik het op en was het de lite versie! ik had een mailtje gestuurt en een ticket maar wat nu, als ik de code nog een x in tik dan zegt hij dat hij al te vaak gebruikt is ! :(

groetjes gamestar :eyes:

Bericht door: jasper games op 25 December 2009, 13:13:05
Das vaag... Naja, softwrap lost het hopelijk voor je op :)

Bericht door: Blijbol op 25 December 2009, 14:52:30
Je moet Game Maker 8 pro eerst de-installeren of zo... Lezen heet zoiets...
Dat is dus het hele punt. Ik erger me hier ook aan. Vroeger mocht je het gewoon op drie computers installeren, als je het maar niet op drie computers tegelijk gebruikte. Nu kan dat niet meer.

Twintig euro is niet duur als je nog nooit voor een oudere versie hebt betaald, maar voor alleen een upgrade van GM7 Pro naar GM8 Pro met die paar extra functies voor gevorderden is twintig euro wél duur.

Bericht door: Koning Stoma op 25 December 2009, 17:08:41
hmm softwrap doet naar! ik had gm 8 pro voor 1 dag de volgende morgen start ik het op en was het de lite versie! ik had een mailtje gestuurt en een ticket maar wat nu, als ik de code nog een x in tik dan zegt hij dat hij al te vaak gebruikt is ! :(

Ik heb hetzelfde. Ik hoop dat ze het fixen. :(

Bericht door: Gaming Power op 25 December 2009, 17:14:06
Ik heb ook van Mcwolli gehoord dat als je GM8 PRO een maand niet gebruikt dat je dan PRO kwijt bent? Klopt dat? :|

Bericht door: jasper games op 25 December 2009, 17:21:09
Dat denk ik niet hoor. Mcwolli, zou je de bron willen vermelden?

Bericht door: gamestar op 25 December 2009, 19:15:17
dat lijkt me sterk! anders word gamemaker veel te erg en stap ik over naar flash ofzo :P

Bericht door: simonke op 25 December 2009, 20:22:33
dat lijkt me sterk! anders word gamemaker veel te erg en stap ik over naar flash ofzo :P

Ik wil eigenlijk ook overstappen naar flash. Dan kan je echte browsergames maken en hoeft die gebruiker alleen flash player te hebben om het af te spelen zoals de meeste spelen.

Bericht door: tycho op 25 December 2009, 20:26:03
Ik wil eigenlijk ook overstappen naar flash. Dan kan je echte browsergames maken en hoeft die gebruiker alleen flash player te hebben om het af te spelen zoals de meeste spelen.

met gewone spellen heb je een grotere toekomst  ;) (denk ik en vind ik  :angel:)

Bericht door: Milan op 25 December 2009, 20:26:43
Flash is €500, wordt lastig.

Bericht door: bjarno op 25 December 2009, 22:41:25
Dat denk ik niet hoor. Mcwolli, zou je de bron willen vermelden?
En hoe kun je dat weten als GM8 nog geen maand uit is o_O

Bericht door: StefannafetS op 26 December 2009, 13:08:07
Ik denk het ook niet en als dat zo zou zijn gaan er zoveel mensen weg dat ze verlies draaien.

maar had nog een vraagje:
6 bevalt me nog best alleen die sprite editor en script editor  van GM8 (hee de smiley ervan is er nog niet) ook Kun je die in GM6 zetten????
Weet iemand dit???

Bericht door: Cheat Master op 26 December 2009, 20:07:38
YYG is een grote website, en is dus erg duur. Niemand van Yoyo heeft ooit geld verdient ermee. Dus kom op, 20 euro?

Juist... Even een rekensommetje:
Game Maker wordt elke dag 3000 tot 5000 keer gedownload...
Al zou maar 2% van deze gebruikers zich registreren voor 20 euro heb je toch al 60 tot 100 gebruikers PER DAG. Dat is dus ongeveer een omzet van 1200 tot 2000 euro. Hoe goed je website is - je bent nooit 2000 euro kwijt aan een website PER DAG. Voor 2000 euro kan je iemand inhuren die een website voor je bouwt, hem op het internet zet en er een CMS systeem bij doet (dus dat je makkelijk belangrijke dingen op je site kan aanpassen). Ik begrijp dat ze honderden euro's per dag kwijt zijn aan het hosten van de website, maar 2000 euro per dag?

En als we kijken naar wat Game Maker 8 allemaal te bieden heeft en opzichte van Game Maker 7 geloof ik al helemaal niet dat ze daar elke dag honderden euro's in moeten steken.

Ik geloof ook niet dat die Sandy Duncan plotseling dacht: "Hey! Laat ik stoppen met Vice President van Xbox Europe zijn, en laat ik werken aan Yoyogames en zonder een cent te verdienen!". Nou weet ik dat hij denkt dat er over 5 jaar geen consoles meer bestaan (WTF!?) maar ik denk niet dat hij plotseling geen inkomen meer nodig had.

En al die mensen die werken bij Yoyogames zijn volgens mij ook geen vrijwillergers - tenminste, niet dat ik weet. Daar zal ik me er dus niet te veel over uitlaten.

Mijn punt is dus dat ze volgens mij veel te veel inkomen hebben als ze beweren dat ze dat allemaal in de productie van Game Maker en hun website stoppen.

Bericht door: Matrebatre op 26 December 2009, 22:27:30
Tja, als ik 20 euro betaal verwacht ik toch iets meer dan een paar minuscule verbeteringen. Je moet beseffen dat we al zwaar benadeeld zijn in vergelijking met de nieuwe gebruikers. Yoyogames heeft ons opnieuw laten betalen voor wat we al hadden, dus verwachten we dat er ook iets nieuws bijkomt om dat te compenseren.

Dit vond ik wel grappig, dit is wat Mark Overmars zegt over Trigger Events:
Citaat van: Mark Overmars
Everything you can do in trigger events you can do in your step event as well. The main advantages are that your code becomes cleaner and that you need to define the event only once and use it in many different objects. Even better, when you made a collection of useful events you can save those to a file. You can then load that file again in your future games. I bet even some people will produce files of useful triggers for others to use. And don't worry, trigger events you do not use do not cost any time. They are only evaluated when needed.
Vervang 'trigger events' door 'scripts' en alles blijft kloppen. Ik vraag me af of het echt zijn idee was om dit toe te voegen, of dat hij alleen maar probeert de beslissing van Yoyogames goed te praten. In elke andere programmeertaal worden gewoon functies gebruikt als je code overzichtelijker wil maken, dat weet hij toch ook ...

Ik heb gm8 gekocht zodat ik het nieuwe adres van de procedure table kon achterhalen en die kon inbouwen in ExtremePhysics. Dat is ondertussen gelukt, vanaf nu gebruik ik gewoon weer gm7 denk ik. Daar zitten ondanks alle bugfixes die ze hebben gedaan nog steeds minder bugs in.

Yoyogames is naar mijn mening achteruit gegaan. Game Maker is er natuurlijk niet op achteruit gegaan, het is alleen niet verbeterd. Yoyogames mag dan een commercieel bedrijf zijn, dat wil niet zeggen dat ze zomaar alles kunnen doen omdat ze geld nodig hebben. Het zou het beste voor Game Maker zijn als ze hun gratis uploadservice gewoon lieten vallen en 100% van de opbrengsten in Game Maker zelf staken. Ze mogen hun droombeeld van "de website waar iedereen gratis games kan MAKEN, DELEN en SPELEN!!!!!11" dan nog zo geweldig vinden, ze zouden na al die tijd toch wel gemerkt mogen hebben dat zoiets gewoon niet mogelijk is. Yoyogames heeft al die tijd verlies gemaakt, de opbrengsten die ze nu binnenhalen zijn maar tijdelijk en ik betwijfel of ze voldoende zijn om die verliezen te compenseren en weer jaren zonder updates te overbruggen. Mark Overmars zegt zelf dat het aantal nieuwe registraties tegenvalt. Ik denk niet dat ze dit nog lang volhouden, en ik zal het ook echt niet erg vinden als ze hun website moeten stilleggen. Er zijn genoeg andere uploadsites (weliswaar met wachttijd en veel reclame, maar dat is niet meer dan normaal vind ik).

Bericht door: Erik Leppen op 26 December 2009, 22:58:47
Yoyogames heeft ons opnieuw laten betalen
Helemaal niet. Het al dan niet kopen van GM8 is een vrije keuze.

Het is heel simpel. De deal is, als je 20 euro geeft krijg je GM8 (en die geldt voor iedereen, dus hoezo zijn we benadeeld?) Vind je het dat waard, dan is het oké, vind je het dat niet waard dan koop je het niet. YoYoGames heeft genoeg laten zien van GM8 dat je voor de koop al wist wat er wel en niet in zat, dus eerst GM8 kopen en dan zeggen dat je het het niet waard vindt en dat YYG verwijten, klopt niet. Koop het dan niet. ;)

Jij zegt in wezen dat als je vrijwillig besluit om Windows 7 te kopen, dat je dan benadeeld bent omdat je in het verleden ooit vrijwillig hebt besloten om XP te kopen. Klinkt dat niet ontzettend raar?

Bericht door: Naud1234 op 26 December 2009, 23:35:07
Ik heb €15 betaald voor gm7 pro en ik zou dus €20 moeten betalen voor gm8 pro omdat ik hem voor 2009 heb gekocht. Ik vind het dom dat ik niet gewoon €5 moet betalen als upgrade prijs, omdat gm8 pro €5 duurder is. Kostte gm7 pro in 2009 ook €20, omdat gm8 pro €20 kost?
Het zou wel vuil zijn als ze dat aangekondigd hadden zodat iedereen gm7 pro voor 2009 wou hebben, zodat ze opnieuw voor gm8 pro moeten betalen :P Maar dat zal wel niet
Het blijft wel supervuil dat gm in Nederland altijd duurder is dan in Amerika, want 15 euro is 21,53 en 20 euro is 28,71 dollar. Ze hebben het dus $5 duurder gemaakt en ook meteen €5, dus ze houden helemaal geen rekening meer met de euro! het wordt dus $7,18 duurder voor Nederland. Ze willen gewoon een rond getal dus moet Nederland de pineut zijn. :( Eerst was het ongeveer 1,5 dollar verschil en nu bijna 4 dollar  :?. Het is dus wel zo dat als je gm7 pro en gm8 pro koopt, dat je dan meer dan 5 dollar extra betaalt dan een amerikaan.  :'S

PS: Kan iedereen die gm6 geregistreerd heeft gm7 pro downloaden, ongeacht de datum van de geregistreerde gm6? Als dat zo is, waarom hebben veel leden dan gm6 geregistreerd? Gm8 is er al :P
Maarja, volgens mij willen mensen met gm6 lite geen gm7 lite hebben omdat je met gm6 lite een paar functies kan gebruiken die je bij gm7 alleen in de pro versie kan gebruiken.

PPS: Ik ga gm8 pro niet (nu) kopen want ik vindt die extra functies het toch niet waard om €20 euro te betalen als ik gm niet supervaak gebruik. Maar als ik gm8 pro later misschien koop dan vind ik het jammer dat ik het niet eerder heb gekocht, want dan zou ik allang van de extra functies van gm8 kunnen genieten.  :P

Maar even serieus: er zijn dus extra functies in gm8 lite die niet in gm7 pro zitten (betere sprite editor, scripting, enz) maar als ik gm8 lite zou gebruiken  :? dan mis ik alle pro functies, dus ik moet €20 betalen om de gm8 lite functies bij mijn pro functies te stoppen. Ik denk niet dat er (veel/belangrijke) extra pro functies bij zijn gekomen maar wel gratis lite functies. Ik heb al de pro functies gekocht voor €15 dus waarom is gm8 pro €5 duurder als de extra functies al in de lite versie zitten?!  :?

Bericht door: gamiemakerjojo op 27 December 2009, 08:48:27
Er zitten ook meer functies in de Pro.
Trigger events(weet niet wat het is maar ach)

Bericht door: Milan op 27 December 2009, 10:17:12
Heb NOG geen 8 pro, maar GM leek wel saai te worden toen ik 8 opstartte. Ach, je moet er mee leren leven. Hetzelfde ook toen 7 nieuw was, Maarja... 7 heb ik nooit nieuw gezien. Maarja.. ik vond 8 ook saai omdat ik de nadelen eerder heb gezien dan de voordelen.

Bericht door: generaallucas op 27 December 2009, 12:28:25
gm8 is eigenlijk onzin. de trigger events zijn een soort vervanging van de step event.

de alphatransparantie hadden we allang, maar nu is het ietsje uitgebreider.

en als je niet alle functies heb die je wilt, dan moet je een dll inschakelen. handig toch?

het fouten in scripten ontdekken is ietsje verbeterd, maar nog altijd niet helemaal compleet.

Bericht door: wout op 27 December 2009, 14:14:12
met gewone spellen heb je een grotere toekomst  ;) (denk ik en vind ik  :angel:)
De meeste computerspellen worden illegaal gedownload en er zijn er heel erg veel van. Als je een orgineel browserspel bedenkt en dat in PHP opbouwt op een website heb je hetvolgende:

• Compleet veilig, kan je niet hacken (tenzij je server hackt, maar dat is lastig)
  • Altijd bereikbaar, je hoeft de .exe niet mee, want je gaat gewoon naar naamvanjespel.com
  • Geld via ads, je kan makkelijk geld via ads en premium members verdienen
  • Voor onwijsveel door te verkopen, een goed browserspel kun je voor tienduizenden euro's verkopen
  • Valt niet illegaal te downloaden

Met flash erbij heb je al gauw spellen zoals Darkorbit of Travian.
Bovendien als je websites kan maken kun je die ook voor opdrachtgevers maken en daar ook nog eens honderden euro's per website verdienen.

Bericht door: jasper games op 27 December 2009, 17:19:33
Wat ik minder vindt aan GM8 is dat als je een stuk code hebt, dat de framerate steeds minder wordt. (In de code editor, ik heb t niet over in het spel)

Bericht door: simonke op 27 December 2009, 18:47:33
gm8 is eigenlijk onzin. de trigger events zijn een soort vervanging van de step event.

de alphatransparantie hadden we allang, maar nu is het ietsje uitgebreider.

en als je niet alle functies heb die je wilt, dan moet je een dll inschakelen. handig toch?

het fouten in scripten ontdekken is ietsje verbeterd, maar nog altijd niet helemaal compleet.
De tiger events zijn voor mensen die zowel met gml en D&D werken, dan zetten ze bij de if iets wat normaal niet kan bij D&D.

simonke

Bericht door: Mloenkaugm op 27 December 2009, 19:20:08
Joechei! Eindelijk is ie uit, zonder het mongolische smiley-achtig logo :D :D

Bericht door: generaallucas op 27 December 2009, 20:00:34
De tiger events zijn voor mensen die zowel met gml en D&D werken, dan zetten ze bij de if iets wat normaal niet kan bij D&D.

simonke

:GM073: :GM063: :GM066: zijn ervoor het if-statement te gebruiken in D&D dus jou mening klopt niet.

Bericht door: simonke op 27 December 2009, 20:29:51
:GM073: :GM063: :GM066: zijn ervoor het if-statement te gebruiken in D&D dus jou mening klopt niet.
Daarmee kan je enkel een if maken met een variable, niet me bv eigen geschreven scripts zoals
GML:
if scr_true_false=1
{

}
of gewoon if collision_line(), of if keyboard_check() && keyboard_check() (voor meerdere knoppen tergelijk in te drukken, enz...

Bericht door: jasper games op 28 December 2009, 08:08:29
Daarmee kan je enkel een if maken met een variable, niet me bv eigen geschreven scripts zoals
GML:
if scr_true_false=1
{

}
of gewoon if collision_line(), of if keyboard_check() && keyboard_check() (voor meerdere knoppen tergelijk in te drukken, enz...
Volgens mij kan dit ook gewoon in  :GM073: hoor... Ik weet dit niet zeker omdat ik altijd met GML mijn spellen maak.

Bericht door: simonke op 28 December 2009, 12:21:11
Dat weet de NGMC niet, Mark Overmars (of iemand anders van de staff @ yoyo) gaat dit maken, en zodra die af is krijgen wij em ook hier.
Volgens mij kan dit ook gewoon in  :GM073: hoor... Ik weet dit niet zeker omdat ik altijd met GML mijn spellen maak.
Ja, dat kan, maar het zorgt in ieder geval voor meer ordelijkheid, anders moet het step event vol staan met d&d events.

Bericht door: esak op 28 December 2009, 13:03:20
De meeste computerspellen worden illegaal gedownload en er zijn er heel erg veel van. Als je een orgineel browserspel bedenkt en dat in PHP opbouwt op een website heb je hetvolgende:

• Compleet veilig, kan je niet hacken (tenzij je server hackt, maar dat is lastig)
  • Altijd bereikbaar, je hoeft de .exe niet mee, want je gaat gewoon naar naamvanjespel.com
  • Geld via ads, je kan makkelijk geld via ads en premium members verdienen
  • Voor onwijsveel door te verkopen, een goed browserspel kun je voor tienduizenden euro's verkopen
  • Valt niet illegaal te downloaden

Met flash erbij heb je al gauw spellen zoals Darkorbit of Travian.
Bovendien als je websites kan maken kun je die ook voor opdrachtgevers maken en daar ook nog eens honderden euro's per website verdienen.

Een spel als crysis vind ik niet te vergelijken met een browser spel. Het is gewoon heel anders. Net als een bordspel en een computer spel.

Ik vind de meeste browser based games niet leuk en spellen als crysis wel. En zo denken heel veel mensen plus dat een browser spel veel makkelijker te maken is dan een echt spel.

Bericht door: Matrebatre op 28 December 2009, 14:49:37
Helemaal niet. Het al dan niet kopen van GM8 is een vrije keuze.

Het is heel simpel. De deal is, als je 20 euro geeft krijg je GM8 (en die geldt voor iedereen, dus hoezo zijn we benadeeld?) Vind je het dat waard, dan is het oké, vind je het dat niet waard dan koop je het niet. YoYoGames heeft genoeg laten zien van GM8 dat je voor de koop al wist wat er wel en niet in zat, dus eerst GM8 kopen en dan zeggen dat je het het niet waard vindt en dat YYG verwijten, klopt niet. Koop het dan niet. ;)
Als je gm8-games kon openen met gm7 was dat inderdaad het geval. Maar jammer genoeg kan dat niet, dus als je een beetje mee wilt blijven ben je verplicht gm8 te kopen.

Jij zegt in wezen dat als je vrijwillig besluit om Windows 7 te kopen, dat je dan benadeeld bent omdat je in het verleden ooit vrijwillig hebt besloten om XP te kopen. Klinkt dat niet ontzettend raar?
Nee, want Windows 7 verschilt van Windows XP op heel veel aspecten. Het pro-gedeelte van GM8 is identiek aan dat van GM7 (behalve die fameuze trigger events, maar daar heeft niemand iets aan). Als je een analogie zoekt, stel je dan dit voor: Een bedrijf dat computer games maakt brengt in 2007 een MMORPG X uit, die (eenmalig) 20 euro kost. Het spel heeft 10 'werelden'. Tegelijk brengen ze ook een gratis versie uit, waarin je enkel in de 2 eerste werelden kan spelen. In 2008 besluiten ze een paar leuke toevoegingen te maken aan de twee eerste werelden, en ze noemen de 'nieuwe' MMORPG Y. Wie X speelt (demo of niet) kan overschakelen naar Y (waarbij alle data overgezet wordt), maar moet wel opnieuw betalen om de 8 laatste werelden in te kunnen. Van Y terug naar X kan niet. Zou je het dan verbazend vinden dat de betalende spelers van X kwaad zijn? Iedereen schakelt over naar Y, X heeft steeds minder spelers en een MMORPG zonder spelers is natuurlijk niet leuk. Ze worden niet gedwongen om over te schakelen, maar hun oude spel (waarvoor ze betaald hebben) wordt plots waardeloos. Dit is exact wat Yoyogames nu doet. Daar komt nog bij dat ze bij je registratie zeggen dat je registratie geldig blijft voor volgende versies van GM7, maar als het dan zo ver is zeggen ze dat GM8 een nieuw programma is en dus geen nieuwe versie van GM7. Je moet de runner van GM7 en GM8 maar eens vergelijken (op binair niveau), de verschillen zijn ontzettend klein.

Maar even serieus: er zijn dus extra functies in gm8 lite die niet in gm7 pro zitten (betere sprite editor, scripting, enz) maar als ik gm8 lite zou gebruiken  :? dan mis ik alle pro functies, dus ik moet €20 betalen om de gm8 lite functies bij mijn pro functies te stoppen. Ik denk niet dat er (veel/belangrijke) extra pro functies bij zijn gekomen maar wel gratis lite functies. Ik heb al de pro functies gekocht voor €15 dus waarom is gm8 pro €5 duurder als de extra functies al in de lite versie zitten?!  :?
gm8 is €5 euro duurder vanwege de inflatie. De vraag is waarom gm8 geen korting geeft aan wie al gm7 heeft gekocht. Als je GM7 Pro en GM8 Lite kon combineren zou je er even veel mee kunnen doen als met GM8 Pro.

@simonke: Daarvoor hebben we :GM060: toch al?

@esak: Het belangrijkste deel van de redenering geldt ook voor gewone online games, dus ook bijvoorbeeld World of Warcraft. Illegaal spelen kan niet omdat je de officiële servers nodig hebt.

Bericht door: gamestar op 31 December 2009, 20:42:25
hoe haal je dat blauwe vierkantje boven in de hoek weg??? erger me hier dood aan :S

Bericht door: jasper games op 1 Januari 2010, 10:20:19
Welk blauw vierkantje? Ik zie er geen.

Bericht door: djrune op 1 Januari 2010, 10:56:36
woehoew! GM 8 Pro!  :D Echt nice!

Bericht door: RemRow op 1 Januari 2010, 22:20:43
Ik ben ondertussen ook overgestapt naar GM8 Pro

Ik ben het wel een beetje met Matrebatre eens, maar voor mij viel het allemaal mee omdat mijn GM7 PRO in 2009 is gekocht.
Ook al heb ik nu GM8 gratis, ik ben er niet tevreden over. Het biedt absoluut niet veel verbeteringen waaraan de gevorderde gebruiker, sterker nog, de gemiddelde gebruiker iets heeft. Het enige wat echt interessant is wat je met GM7 niet standaard kon in de Alpha-sprites/backgrounds en het importeren en exporteren van de resources.

Nee, want Windows 7 verschilt van Windows XP op heel veel aspecten. Het pro-gedeelte van GM8 is identiek aan dat van GM7 (behalve die fameuze trigger events, maar daar heeft niemand iets aan). Als je een analogie zoekt, stel je dan dit voor: Een bedrijf dat computer games maakt brengt in 2007 een MMORPG X uit, die (eenmalig) 20 euro kost. Het spel heeft 10 'werelden'. Tegelijk brengen ze ook een gratis versie uit, waarin je enkel in de 2 eerste werelden kan spelen. In 2008 besluiten ze een paar leuke toevoegingen te maken aan de twee eerste werelden, en ze noemen de 'nieuwe' MMORPG Y. Wie X speelt (demo of niet) kan overschakelen naar Y (waarbij alle data overgezet wordt), maar moet wel opnieuw betalen om de 8 laatste werelden in te kunnen. Van Y terug naar X kan niet. Zou je het dan verbazend vinden dat de betalende spelers van X kwaad zijn? Iedereen schakelt over naar Y, X heeft steeds minder spelers en een MMORPG zonder spelers is natuurlijk niet leuk. Ze worden niet gedwongen om over te schakelen, maar hun oude spel (waarvoor ze betaald hebben) wordt plots waardeloos. Dit is exact wat Yoyogames nu doet. Daar komt nog bij dat ze bij je registratie zeggen dat je registratie geldig blijft voor volgende versies van GM7, maar als het dan zo ver is zeggen ze dat GM8 een nieuw programma is en dus geen nieuwe versie van GM7. Je moet de runner van GM7 en GM8 maar eens vergelijken (op binair niveau), de verschillen zijn ontzettend klein.
Dat is precies wat ik ook dacht toen ik dat bericht las. Mooi voorbeeld trouwens.

Behalve alle nadelen ga ik toch niet heel moeilijk lopen doen. Ik probeer de voordelen ervan in te zien. (Ook al lukt dat niet echt :?) Tevens kan ik nog niet echt goed oordelen over hoe GM8 beter werkt, want ik heb nog geen nieuw project.

Trouwens, gekopieerd vanaf de handleiding:
Citaat
You can now use high quality icons for your games.
Daar ben ik dan toch nog wel een beetje blij mee. Ik ergerde me altijd aan dat dit niet kon in GM7. Nu ik nog eens verder lees:
Citaat
You can now change to location of the temporary files, see the page on Preferences.
Wat voegt dit toe? Wie wil dat nou wijzigen!?! :|

EDIT: Vergeet ik het nog te vragen: gaat het NGMC die tut in GM nog vertalen naar het Nederlands. Ik dacht dat hier speculaties over waren.

Bericht door: TrailMan op 1 Januari 2010, 23:02:58
heb net gamemaker 8 gedownload jha net om 17:00 uur daarna vroeg die of ik pro wou kopen jammer geneg doet hij dat niet uitomatisch, want

ik heb 7 pro was de mail kwijt met actieverings code dus hoopte eigenlijk dat hij dat automatisch zou doen want iok had ook de icon van gamemaker 7 op mijn beeldscherm (bureablad) maar na het instaleren was hij verdwenen en daar in de plaats stond gamemaker 8 dus ik denk hij heetf automatisch pro op gezet, maar was dus niet.

ik net nog mailtje zoeken enzo maar niet gevonden dus heb ik hem opnieuw aangevraagt de code van 7 pro om daarmee met gamemaker7 pro naar 8 pro te gaan en lukte zonder iets te betallen

Over gamemaker 8 pro:

opzich vindt ik dat ze er niet echt wat aan veranderd hebben ze hebben er wel een tut in gezet dat is wel fijn als beginner maar verder zijn de icone en de plaatsen van de iconen (waar ze in gamemaker 7 pro stonden) niet verandert

mvg

Bericht door: Cheat Master op 3 Januari 2010, 16:31:38
Hey, ik zie een :gm8: icoontje. :P
Eigenlijk is de enige reden dat ik zo'n icoontje wou is dat dit topic niet meer volgespamd word met het bericht "Er is nog geen GM8 icoontje!".

heb net gamemaker 8 gedownload jha net om 17:00 uur daarna vroeg die of ik pro wou kopen jammer geneg doet hij dat niet uitomatisch, want

ik heb 7 pro was de mail kwijt met actieverings code dus hoopte eigenlijk dat hij dat automatisch zou doen want iok had ook de icon van gamemaker 7 op mijn beeldscherm (bureablad) maar na het instaleren was hij verdwenen en daar in de plaats stond gamemaker 8 dus ik denk hij heetf automatisch pro op gezet, maar was dus niet.

ik net nog mailtje zoeken enzo maar niet gevonden dus heb ik hem opnieuw aangevraagt de code van 7 pro om daarmee met gamemaker7 pro naar 8 pro te gaan en lukte zonder iets te betallen

Over gamemaker 8 pro:

opzich vindt ik dat ze er niet echt wat aan veranderd hebben ze hebben er wel een tut in gezet dat is wel fijn als beginner maar verder zijn de icone en de plaatsen van de iconen (waar ze in gamemaker 7 pro stonden) niet verandert

mvg

Je kan via softwrap die informatie weer terughalen:
Als je Game Maker 8 opent moet je op "Enter Activation Code" drukken, en daarna op "Lost Your Licensing Details?". Typ je e-mail adres in en dan sturen ze je je codes en dergelijke nog eens op.

Ik zag ook nog ergens iemand schreeuwen dat "Flash" 500 euro kostte... Ik weet zo snel niet meer wie dat was, maar er bestaat niet 1 programma waarmee je games kan maken die afgespeeld worden met een Flash Player. Uit mijn hoofd kostte Flash CS4 iets van 500 euro, maar de prijzen zijn variërend van 50 euro tot 'zoveel als je er maar voor wilt betalen'. Je betaalt er in ieder geval wel meer voor dan Game Maker 8.

@Matrebatre:
Ik ben het ZO erg met je eens. :P

Bericht door: Erik Leppen op 3 Januari 2010, 17:42:26
Als je gm8-games kon openen met gm7 was dat inderdaad het geval. Maar jammer genoeg kan dat niet, dus als je een beetje mee wilt blijven ben je verplicht gm8 te kopen.
In dat geval is het de vraag of je het waard vind om 20 euro te betalen om "bij te blijven". Nog altijd is dat een vrije keuze.

Citaat
Als je een analogie zoekt, [knip], Iedereen schakelt over naar Y, X heeft steeds minder spelers en een MMORPG zonder spelers is natuurlijk niet leuk. Ze worden niet gedwongen om over te schakelen, maar hun oude spel (waarvoor ze betaald hebben) wordt plots waardeloos.
Je analogie werkt niet omdat je voor het gebruiken van Game Maker geen "andere spelers" nodig hebt. Game Maker 7 is niet waardeloos als iedereen overstapt op 8, juist omdat ze zoveel op elkaar lijken. De enige "online gameplay" in GM7 zijn de forums (en evt. extensies en zo), maar op de forums kun je nu als GM6-gebruiker ook een vraag stellen en met 99% van de antwoorden gewoon vooruit en extensies heb ik zelf nog nooit nodig gehad. Met een MMORPG kun je echter niets offline.

Om jouw analogie door te trekken zouden op z'n minst de forums ontoegankelijk moeten worden voor GM7-'ers. Pas dan zou je al GM7-'er buitengesloten worden. :P

Merk op dat ik geen partij kies, voor of tegen YYG, het enige dat ik aanvecht is dat je "verplicht" zou zijn tot upgraden of dat het bestaan van GM8 GM7 minder waard maakt.

Je argument zou overigens meer steek houden vanaf het moment dat Softwrap stopt met het ondersteunen van GM7 (!).

Citaat
De vraag is waarom gm8 geen korting geeft aan wie al gm7 heeft gekocht.
Ze zijn en blijven een commercieel bedrijf en hebben geld nodig. Als ze dat kunnen krijgen, zijn ze gek als ze het niet doen. Bovendien geven ze GM8 gratis aan iedereen die in 2009 GM7 heeft gekocht, dat vind ik zelf al heel wat.

Bericht door: bboy op 3 Januari 2010, 18:12:29
even nog een reactie op erik....

ik denk dat gm8 een grote fout heeft...
hij is nu al illegaal te downloaden..
(virus vrij en werkend)

helaas heeft yoyogames de beveiliging slechter gemaakt dan gm7
waarbij als je die pro wilde hebben je een trojan moest installeren..

mischien word hier in de toekomst beter op gelet.. en zullen de gebruikers meer geduld hebben zodat dit probleem niet meer zo snel zal voorkomen...
dus dat ze meer tijd hebben voor een beveiliging...

Bericht door: Matrebatre op 3 Januari 2010, 19:53:21
ik denk dat gm8 een grote fout heeft...
hij is nu al illegaal te downloaden..
(virus vrij en werkend)
Dat is niet noodzakelijk omdat er een grote fout zit in gm8. Het kan ook dat mensen nu gewoon meer reden hebben om hem te kraken (ze moeten opnieuw betalen ...), of dat het kraken makkelijker is omdat ze ervaring hebben opgedaan bij het kraken van gm7. Het kan ook dat Softwrap bekender is geworden en het dus beter bekend is hoe je het kan kraken.

Je analogie werkt niet omdat je voor het gebruiken van Game Maker geen "andere spelers" nodig hebt. Game Maker 7 is niet waardeloos als iedereen overstapt op 8, juist omdat ze zoveel op elkaar lijken. De enige "online gameplay" in GM7 zijn de forums (en evt. extensies en zo), maar op de forums kun je nu als GM6-gebruiker ook een vraag stellen en met 99% van de antwoorden gewoon vooruit
Om jouw analogie door te trekken zouden op z'n minst de forums ontoegankelijk moeten worden voor GM7-'ers. Pas dan zou je al GM7-'er buitengesloten worden. :P
Een groot deel van de nieuwe examples wordt ontoegankelijk, dat is toch al iets (zeker voor beginnende gebruikers). Samenwerking in een groep mensen mensen waarvan één gm8 gebruikt en de rest gm7 is ook onmogelijk (denk aan GMCG, ik hoop dat die tenminste bij gm7 blijven). Nu al staan overal vragen over hoe je een gm8-gmk over kan zetten naar een gm7-gmk, dus blijkbaar hebben mensen er toch last van. (hier (http://www.game-maker.nl/forums/topic,48752.0), hier (http://www.game-maker.nl/forums/topic,48468.0), ...)

en extensies heb ik zelf nog nooit nodig gehad.
Dat vind ik dan ook verbazend. :P

Je argument zou overigens meer steek houden vanaf het moment dat Softwrap stopt met het ondersteunen van GM7 (!).
Daar had ik nog niet aan gedacht, ik ben benieuwd of dat zal gebeuren.

Ze zijn en blijven een commercieel bedrijf en hebben geld nodig. Als ze dat kunnen krijgen, zijn ze gek als ze het niet doen.
Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden, en daar ben ik niet blij om.

Bovendien geven ze GM8 gratis aan iedereen die in 2009 GM7 heeft gekocht, dat vind ik zelf al heel wat.
Maar ze geven je blijkbaar geen nieuwe registraties, wie zijn 3 registraties al gebruikt heeft heeft pech:
Citaat van: Matrebatre
Ik had hem al gebruikt voor gm 7, maar toen gm 8 uitkwam en ik hoorde dat je hem daarvoor ook kon gebruiken heb ik die ingevoerd, ik wist alleen niet dat je je gm7 code maar 1 of 2 keer voor gm 8 kon gebruiken... ;(
Oh, dat kan misschien wel. Ze tellen gewoon door als je gm8 registreert, alsof het een nieuwe registratie is van gm7. Dan moet je waarschijnlijk ook Softwrap contacteren, dit kan niet de bedoeling geweest zijn van Yoyogames.
Nu ik er over nadenk was dat misschien wel de bedoeling.

Wat een verschrikkelijk wanordelijk bericht was dit. :P

Bericht door: Pallas op 6 Januari 2010, 23:42:29
Ik heb GM8 nu bijna twee weken en ben er tevreden over. Weliswaar geen ongelofelijk grote veranderingen maar toch een stap voorwaarts voor degenen die het programma intensief gebruiken, zoals ik. Misschien wel een erg veredelde GM 7.1, maar ook daar kan ik niet wakker over liggen. Voor veel mensen misschien niet 20 euro waard, voor mij wel.

Bericht door: simonke op 7 Januari 2010, 19:28:55
Ik vraag me af of het wel veilig is om een spel van gm7 naar gm8 te importeren, kunnen er zich fouten voordoen door scripts die weggaan/veranderen?

Bericht door: Ragoune op 7 Januari 2010, 19:35:37
Hey,

Ik heb net een heel spel omgezet, het enige dat mij problemen opwekte was het inladen van plaatjes (de functies waren een beetje anders :P). Ik heb het alleen gedaan omdat het dus iets sneller is en vanwege het makkelijker gebruik maken van .png plaatjes.

M.v.g.,

Ragoune

Bericht door: simonke op 7 Januari 2010, 19:37:15
Ik wil het dus ook doen voor de snelheid, en voor de sprites wat te vermooien. Dus ga ik het proberen.
Eerst gm8 downloaden en registreren...
EDIT:
Vanaf  nu werk ik met  :gm8: pro!
EDIT2:
Lol! ik heb meer dan 500 gamemaker bestanden op mijn computer!

Bericht door: Blijbol op 13 Januari 2010, 17:28:28
Ik vraag me af of het wel veilig is om een spel van gm7 naar gm8 te importeren, kunnen er zich fouten voordoen door scripts die weggaan/veranderen?

Sla de GM8-versie sowieso onder een nieuwe naam op. Er is in elk geval één grote incompatibiliteit in het collisionsysteem (werd dubbel uitgevoerd, nu niet meer), voor de rest moet je anders even de What's New-pagina van de handleiding doornemen.

Bericht door: XXLazyprod op 17 Januari 2010, 16:01:23
Ben ik de enige die problemen heeft met de  :gm8: pro Sprite editor ik vind dat transparante maar niks ik heb namelijk heel veel moeite om nu nog mijn sprites te maken die mooi transparnt
zijn als ik een stukje er uit wil halen dna is het meteen helemaal vreemd gedaan of ik doe het verkeerd of het is gewoon stom.

Ik vind de resources in en uitlaad functie geen toevoeging ik had liever gezien dat je individuele resources kon uitladen en niet alle objecten of alle sprites maar dus 1 object of 1 sprite dus
niet helemaal over nagedacht

Ik vind de niewe GML editor wel een hele grote verbetering!
ook vind ik dat het niet helemaal af is als je bijvoorbeeld een spel start dan heb je nog gewoon het rode bolletje maak dat dan ook anders als je  :gm7: naar  :gm8: gaat had je dat ook kunnen doen.

Begrijp me niet verkeerd  :gm8: is veel beter dan  :gm7: en  :gm6: maar nog niet af ik hoop dat ze dit nog eens overdenken
Btw ik denk dat ik de sprite editor niet goed snap maar ik vind het niks echt bagger dat transparante gedoe!

Bericht door: StefannafetS op 17 Januari 2010, 17:28:23
Btw ik denk dat ik de sprite editor niet goed snap maar ik vind het niks echt bagger dat transparante gedoe!
gewoon wennen ik had het eerst ook maar nu vind ik het echt fijn zeker met mijn spel spooky

Bericht door: hater92 op 17 Januari 2010, 23:07:48
Ook ik ben niet heel erg tevreden met de nieuwe Game Maker. Ik heb hem getest, maar vond dat er te weinig nieuw was. De verbeterde editors zijn leuk, maar voor mij verder niet van toepassing. Ik vond de oude code-editor ook goed werken. Het alpha-gedeelte klinkt wel leuk, maar ik ben daar niet mee bezig dus heb ik het niet nodig. Ik heb Game Maker een aantal jaar geleden gekocht via geld in een brief. Dat kon toen nog. Ik ga deze versie niet meer kopen, ik vind het jammer maar ik heb het er niet meer voor over. Ik ben sowieso al minder bezig met programmeren in Game Maker, maar mocht ik het toch nog doen, dan is Game Maker 7 voor mij goed genoeg. :)

Bericht door: Bart op 18 Januari 2010, 13:14:03
Grappig hoe de overgang van bijvoorbeeld GM5 naar GM6 een stuk positiever werd ontvangen. Ik ben benieuwd of Mark Overmars nou echt goed heeft gedaan om met Yoyogames in zee te gaan, ik vind 't nu allemaal veel te commercieel :( Ik hou het maar op 5.3 en 7 denk ik

Bericht door: XXLazyprod op 18 Januari 2010, 16:38:21
Kan iemand mij uitleggen hoe het toch steeds komt dat als ik gegumt heb dat ik daarna achter het transparante teken dit is nameluijk HEEL ERG VERROT!!!!

Bericht door: StefannafetS op 18 Januari 2010, 16:50:20
de kleur is wit met de 255 transparanite en je moet 0 hebben

Bericht door: jimmars op 18 Januari 2010, 16:59:26
Lekker.
Ik heb die van mij 7 dagen voor 2008 gekocht.
En nu kan ik hem dus niet activeren

Bericht door: simonke op 18 Januari 2010, 18:56:49
Bugje:
De code editor opent een te groot scherm en de statusbalk is dus niet zichtbaar en moet ik het eerst altijd handmatig verkleinen.

Bericht door: StefannafetS op 18 Januari 2010, 19:51:34
inderdaad dat heb ik ook (niet altijd wel vaak)

Bericht door: Dante op 15 Februari 2010, 17:42:35
Ik wil GM8 wel kopen maar dat lukt me niet.
Ik heb geen paypal of een creditcard.
UKash kan ik niet gebruiken want de rabobank doet hier niet aan mee.
Probleem dus....

Bericht door: Takua op 15 Februari 2010, 18:36:13
Ik wil het dus ook doen voor de snelheid, en voor de sprites wat te vermooien. Dus ga ik het proberen.
Eerst gm8 downloaden en registreren...
EDIT:
Vanaf  nu werk ik met  :gm8: pro!
EDIT2:
Lol! ik heb meer dan 500 gamemaker bestanden op mijn computer!
Bij 7 had ik geen pro maar ik heb wel 8 pro.
Zeven had ik toen 8 al uit was weer gebruikt want 8 werkte niet.
En het was toen lang geleden dat ik met Game Maker gewerkt had.
Ik werkte voor het laatst voordat ik weer begonnen was met Game Maker in 2008 ofzo.
Maar ik kon de spellen op mijn oude computer niet uittesten vanwege de videokaart op deze nieuwe kan het gelukkig wel. Ik weet trouwens niet meer waarom ik weer begon.
Trouwens kon je van 7 pro naar 8 pro gaan zonder een nieuwe registratie code te kopen dan?

Bericht door: simonke op 15 Februari 2010, 19:22:19
Bij 7 had ik geen pro maar ik heb wel 8 pro.
Zeven had ik toen 8 al uit was weer gebruikt want 8 werkte niet.
En het was toen lang geleden dat ik met Game Maker gewerkt had.
Ik werkte voor het laatst voordat ik weer begonnen was met Game Maker in 2008 ofzo.
Maar ik kon de spellen op mijn oude computer niet uittesten vanwege de videokaart op deze nieuwe kan het gelukkig wel. Ik weet trouwens niet meer waarom ik weer begon.
Trouwens kon je van 7 pro naar 8 pro gaan zonder een nieuwe registratie code te kopen dan?
Ja, dat kon, maar je moets 7 pro na een bepaalde datum gekocht hebben.

Bericht door: Dante op 15 Februari 2010, 22:41:49
Vraagje:
Is er een manier om aan GM8 te komen zonder dat je een credit card of paypal heb?
UKash werkt niet samen met de Rabobank dus dat is ook geen optie.
Ik wil hem wel kopen maar dat gaat niet met de huidige betalings wijze.
Kan iemand mij antwoord geven??  :?

Bericht door: Compor op 16 Februari 2010, 17:02:11
Sorry, maar ik heb geen zin om weer geld neer te leggen, vooral omdat hij DUURDER is geworden, en op sommige aspecten SLECHTER.

+Je hebt nu transparante sprites, die van oorsprong al alpha hebben
+De code editor is overzichtelijker en beter
+Minder Bugs
+Meer functies

-Niet compatibel met GM7
-Veel veel bugs in de sprite editor, en move all pixels verwijdert.
-Persoonlijk vind ik dat het logo lelijk is, er is toch niets mis met  :gm5: :gm6: :gm7:? Maar  :gm8: vind ik lelijk.
-Precise in de functie background_create_from_screen() is weg, dit heeft mij al errors opgeleverd.
-En daar €20,- voor betalen? Ik blijf bij  :gm7:

Bericht door: simonke op 16 Februari 2010, 17:03:25
Bugs in de sprite editor? Sorry, maar dat is onzin...
En je gaat je toch niet laten doen door een dom logo? (persoonlijk vind ik het zelf beter...)
Verder zijn er errors op opgelost te worden en hoeft gm7 niet compactable te zijn voor gm8, tenzij je natuurlijk in groep werkt.

Als je argumenteert, geef dan wel goede argumenten, want dit slaat nergens op.

MVG,
Simonke

Bericht door: EagleGuard op 16 Februari 2010, 21:10:53
@simonke,

Hij heeft gelijk met betrekking tot de bugs. Ik heb zelf namelijk ook last van bugs in de sprite editor, bijvoorbeeld als ik een kleur kies dat hij dan opeens "colour pick" tool gebruikt en het een tijdje duurt voordat hij weer normaal wordt. Ook springt de Opacity soms opeens naar 0.

Gr,

EagleGuard

Bericht door: simonke op 17 Februari 2010, 13:01:21
Dat heb ik niet, miss beta gedownload?

Bericht door: EagleGuard op 17 Februari 2010, 21:26:34
Dat heb ik niet, miss beta gedownload?

Nope, de volledige versie  ;)

Gr,

EagleGuard

Bericht door: denno127 op 17 Februari 2010, 21:58:57
@simonke,

Hij heeft gelijk met betrekking tot de bugs. Ik heb zelf namelijk ook last van bugs in de sprite editor, bijvoorbeeld als ik een kleur kies dat hij dan opeens "colour pick" tool gebruikt en het een tijdje duurt voordat hij weer normaal wordt. Ook springt de Opacity soms opeens naar 0.

Gr,

EagleGuard

dat heb ik ook afentoe, niet dat ik daardoor gamemaker opeens slecht vind, maar het is afentoe wel irritant. :angel:

Bericht door: simonke op 17 Februari 2010, 22:39:59
Ik heb die bugs niet, probeer het eens te herinstalleren?

Bericht door: StefannafetS op 18 Februari 2010, 18:10:36
ik heb het ook niet

Bericht door: Compor op 1 Maart 2010, 13:47:15
Bugs in de sprite editor? Sorry, maar dat is onzin...
En je gaat je toch niet laten doen door een dom logo? (persoonlijk vind ik het zelf beter...)
Verder zijn er errors op opgelost te worden en hoeft gm7 niet compactable te zijn voor gm8, tenzij je natuurlijk in groep werkt.

Als je argumenteert, geef dan wel goede argumenten, want dit slaat nergens op.

MVG,
Simonke

Sorry, ik bedoel niet dat gm8 slecht is, ik kan natuurlijk niet eeuwig bij  :gm7: blijven, er zijn nu nog mensen die  :gm6: gebruiken, ik ben tevreden met 7. Ik vind gm8 ook beter, maar ik wil 8 pro. Ik heb 7 Pro, en 8 lite, 7 pro is beter dan 8 lite, maar niet beter dan 8 pro. Ik wil dus 8 Pro, maar dat kost weer geld, terwijl ik voor heel veel functies (bijv. surfaces en d3d) al  betaald heb voor gm7. Het is nog duurder geworden ook!

Bericht door: simonke op 1 Maart 2010, 16:38:06
Ik vind € 25  niet zo veel hoor, dat heb je zo bijeen gesprokkeld...

Bericht door: Compor op 1 Maart 2010, 17:27:03
Ik vind € 25  niet zo veel hoor, dat heb je zo bijeen gesprokkeld...
Klopt, het blijft goedkoop.
Weet je, nu ik die voordelen gezien heb, met die time lines, ga ik het gewoon doen. Zelf heb ik geen PayPal of credit card, dus ik moet het eens aan mijn vader vragen.

Bericht door: Milan op 1 Maart 2010, 19:21:29
PayPal schijn je te kunnen kopen, heb ik horen zeggen.

Bericht door: nielsjes1 op 1 Maart 2010, 19:26:13
PayPal schijn je te kunnen kopen, heb ik horen zeggen.
Hij zegt net dat hij geen PayPal heeft.

Bericht door: denno127 op 1 Maart 2010, 19:58:43
Paypal is gratis :eyes:
je kan paypal dus niet kopen, ik weet niet of je gamemaker met paypal kan kopen.

Bericht door: nielsjes1 op 1 Maart 2010, 20:18:10
O, sorry, ik had hem verkeerd begrepen. Ik dacht dat hij
Met PayPal schijn je te kunnen kopen, heb ik horen zeggen.
zei. Mijn fout.

Bericht door: StefannafetS op 3 Maart 2010, 17:28:39
Ik heb al een tijdje GameMaker 8 maar ik krijg sinds een tijdje een error:
eerst:
Code:
softwrap file error3
daarna
Code:
error: inconsistent files

Ik heb op google gezocht maar daar stond dat ik 2 files moet verwijdderen daarna GameMaker moet verwijderen en weer instaleren. Helaas werkt dit niet weet iemand anders een oplossing???

(weet niet of het hier of in een nieuw topic hoort)

Bericht door: Jesse op 11 April 2010, 22:03:09
ik had eerst  :gm7: pro en nu net  :gm8: pro gekocht! |  |8D  |8D  |8D blij!!
maar nu heb ik er een vraag over (ik weet niet of hij al eerder is gevraagd maar ik kon niks vinden)

stel: je computer crashed!
nou, game maker weg
ben je dan je pro versie ook direct weg?
hoe krijg je hem dan opnieuw, zonder opnieuw te betalen?

Bericht door: gmfreaky op 11 April 2010, 22:23:49
Eenvoudig genoeg:

je voert de sleutel opnieuw in.
Overigens: als je PC crasht betekent dat niet dat alles weg is. Meestal moet je hem gewoon eens opnieuw starten. Als je harde schijf crasht: tja, dan heb je een sleutel minder, maar je kan hem nog wel gebruiken.

Bericht door: TriLobyte op 12 April 2010, 16:26:04
Eenvoudig genoeg:

Overigens: als je PC crasht betekent dat niet dat alles weg is. Meestal moet je hem gewoon eens opnieuw starten. Als je harde schijf crasht: tja, dan heb je een sleutel minder, maar je kan hem nog wel gebruiken.
Je raakt hem kwijt maar kan hem wel weer opnieuw gebruiken als je hem bewaard hebt?
Het is niet echt duidelijk wat je met die laatste zin bedoeld.

mvg

Bericht door: nielsjes1 op 12 April 2010, 16:39:57
Je raakt hem kwijt maar kan hem wel weer opnieuw gebruiken als je hem bewaard hebt?
Het is niet echt duidelijk wat je met die laatste zin bedoeld.

mvg
Volgens mij kun je hem 3x gebruiken.

Bericht door: BlueMoonProductions op 14 April 2010, 12:24:49
5x toch?

Bericht door: sandwichmenno op 14 April 2010, 13:05:27
Je kan er ook in lite voor zorgen dat het bij het opstarten weg gaat!

Bericht door: BlueMoonProductions op 14 April 2010, 13:17:42
Vertel..

Pro kopen?

Bericht door: bennikniet op 25 April 2010, 11:05:27
Eenvoudig genoeg:

Als je harde schijf crasht hoeft dat niet te betekenen dat alles weg is. Als je meerdere partities maakt.

ONTOPIC: Ja, hoe wou je dat opstartscherm weghalen?

www.game-maker.nl © 2003, 2007 Nederlandse Game Maker Community