Nederlandse Game Maker Community

Algemeen => Wedstrijden => Topic gestart door: Marcoscosci op 21 Oktober 2007, 10:54:16

Titel: Gamemaker wedstrijd #13
Bericht door: Marcoscosci op 21 Oktober 2007, 10:54:16
Welkom bij Game Maker competite #13

:GM001: Deze wedstrijd is afgelopen en de uitslag is bekend. Klik hier voor de uitslag (http://www.game-maker.nl/forums/topic,19909.msg171465#msg171465)

Doel
Het doel van deze competitie is om een minigame te maken met maximaal drie kleuren. De achtergrondkleur telt ook mee als kleur, mocht je er een willen gebruiken. Drie kleuren betekent ook echt drie kleuren. Je mag dus geen alpha en geen gradients etc gebruiken. Verder mag het spel niet langer duren dan 15 minuten; daarmee wordt in-game bedoeld, dus tijd in bijvoorbeeld menu telt niet mee.

Overige regels 
Teamwerk is toegestaan met een maximum van drie leden, maar het hoeft niet. Weet je niet zeker of jouw idee mag, stuur mij een PM. Je idee blijft hierbij geheim. Je mag je spel niet begonnen zijn voor het begin van de competitie.

Deadline
Het spel moet uiterlijk voor zondag 23 december worden ingeleverd. Dit moet gebeuren door mij een PM te sturen met een downloadlink. Of door een downloadlink in dit topic te plaatsen.

Beoordeling 
Een selecte groep juryleden zal je spel beoordelen op de volgende categorien die elk meetellen bij het eindcijfer. De hoogste score wint.
25% gameplay
25% originaliteit
25% presentatie (geluid, sprites, etc etc)
25% afwerking (bugs, documentatie, spelling, etc etc)

Prijzen 
Interview op www.rutgerbevers.be (http://www.rutgerbevers.be)

Deelnemers (die klaar zijn)
- Ronald
- kolj
- Sjefff
- Erik Leppen
- Shimert
- captainjp

Overig 
Het is niet de bedoeling om je in te schrijven voor deze wedstrijd, alleen deelnemers die klaar zijn worden in de deelnemerslijst gezet. Verder is het ook niet de bedoeling om te reageren met het bericht dat je niet meedoet als het thema je niet aanstaat. Dit om deze topic niet onnodig lang te maken. Vragen over de regels zijn natuurlijk wel toegestaan.

Let op: het kan zijn dat er binnen enkele dagen nog kleine wijzigingen worden aangebracht bij de beoordelingspercentages en/of de uiterlijke inleverdatum, maar die zullen niet erg groot zijn.

Lees eerst goed dit bericht door voordat je iets vraagt. Bij eerdere wedstrijden stond het antwoord van bijna alle vragen in het eerste bericht!

Titel: Re: Gamemaker wedstrijd #13
Bericht door: jelleisgoed op 21 Oktober 2007, 11:04:01
Leuk, weer een minigame wedstrijd :D
Wordt zwart of wit ook als een kleur gezien of juist niet?

Bericht door: _klohin01_ op 21 Oktober 2007, 11:16:44
als interpolation between pixels aan staat wordt er door gamemaker automatisch pixels vervaagt en gemengt telt dit ook als meer dan drie kleuren of mag het wel.

ik ga wel proberen mee te doen  :).

Bericht door: Robert Geers op 21 Oktober 2007, 12:25:10
Leuk, weer een minigame wedstrijd :D
Wordt zwart of wit ook als een kleur gezien of juist niet?
Citaat van: Marcoscosci
Drie kleuren betekent ook echt drie kleuren.

Bericht door: Erik Leppen op 21 Oktober 2007, 13:37:16
Ja, zwart is een kleur.

Ja, wit is een kleur.

Bericht door: jammerkat op 21 Oktober 2007, 15:25:28
Citaat
Doel
Het doel van deze competitie is om een minigame te maken met maximaal drie kleuren. De achtergrondkleur telt ook mee als kleur, mocht je er een willen gebruiken. Drie kleuren betekent ook echt drie kleuren. Je mag dus geen alpha en geen gradients etc gebruiken. Verder mag het spel niet langer duren dan 15 minuten.

De achtergrond telt mee als je er 1 gebruikt, dus als je er geen gebruikt dat wordt dus standaard zwart telt dit niet mee als kleur. Een beetje onduidelijk.

edit:
Een extra vraag, mag je ook kleuren mengen, je gebruikt bijvoorbeeld gele en rode pixels waardoor het er oranje uitziet, op die manier zou je meerdere kleuren kunnen uitbeelden zonder er zoveel te gebruiken.

Bericht door: Erik Leppen op 21 Oktober 2007, 15:43:24
Een beetje onduidelijk.
Wat is er onduidelijk aan "maximaal drie kleuren"? Je mag drie kleuren kiezen en tijdens elk frame moet elke pixel n van de drie gekozen kleuren zijn. Je mag die drie kleuren gebruiken hoe je maar wilt, maar geen enkele pixel mag ooit een andere kleur zijn dan de drie gekozen kleuren.

Citaat
De achtergrond telt mee als je er 1 gebruikt, dus als je er geen gebruikt dat wordt dus standaard zwart telt dit niet mee als kleur.
Achtergrond als in: "n van de drie kleuren is de achtergrondkleur". Zwart is ook een kleur. Misschien verzin je wel iets waarbij alle drie kleuren het speelveld verdelen, dan is er niet te spreken van een achtergrond en dat is wat er wordt bedoeld.

--------------

Nota bene ik heb een klein programmaatje gemaakt om te kunnen testen met drie kleuren, om op zoek te gaan naar een goede combinatie. Zie dit topic (http://www.game-maker.nl/forums/topic,19925.0).

Bericht door: Mohammed-f op 21 Oktober 2007, 16:09:30
Erik: zwart is geen kleur hoor. Wit wel omdat het een mengsel is van rood, groen en blauw.
Maar ik denk dat ie bedoelt een spel te maken met maar 2 kleuren + achtergrond.
Mag je btw 3kleuren kiezen voor het HELE spel, room, sprite of frame?

Edit: is 2maanden niet te lang voor een minigame van 15 min? Ik wil mee doen, maar ik heb niet veel tijd voor dit wedstrijd om een uitgebreid game te maken, ik heb het al heel druk...

Bericht door: Erik Leppen op 21 Oktober 2007, 16:18:45
Erik: zwart is geen kleur hoor.
Citaat van: www.wikipedia.nl
Zwart is geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum. Zwart moet eerder gezien worden als het ontbreken van licht. In het dagelijks leven en spraakgebruik wordt zwart echter wel ervaren als een kleur.
Technisch gezien heb je misschien in bepaalde situaties gelijk. Echter, aangezien we hier niet bij de natuurkundeles zitten, maar doen aan "dagelijks leven en spraakgebruik", valt onder de noemer "kleuren" ook zwart.

Maar, speciaal voor jou:

Van alle kleuren en zwart, mag je maximaal drie stuks kiezen om te gebruiken in je spel.

Citaat
Mag je btw 3kleuren kiezen voor het HELE spel, room, sprite of frame?
Wat staat er nou in de beginpost? Maak een miniGAME met maximaal drie kleuren.

Lezen mensen, lezen.

Bericht door: jammerkat op 21 Oktober 2007, 16:25:27
Citaat
De achtergrondkleur telt ook mee als kleur, mocht je er een willen gebruiken.

Hierdoor raak ik in de war, als je geen achtergrondkleur instelt is het scherm zwart. Dus als ik er geen gebruik telt het zwart wat je dan ziet dan als een kleur, als ik het letterlijk lees niet.

Als het klopt wat je zegt telt de achtergrond die je niet instelt als een kleur, en kan je het de jury flink lastig maken door te gaan mengen met pixels.

Ik neem aan dat je geen jury bent, (tenminste dat hoop ik voor de eerlijkheid van de wedstrijden) dus ik wacht even op een bevesteging.

Citaat
is 2maanden niet te lang voor een minigame van 15 min? Ik wil mee doen, maar ik heb niet veel tijd voor dit wedstrijd om een uitgebreid game te maken, ik heb het al heel druk...

Mooi toch, ruim de tijd, en waarschijnlijk wat mooie spellen en genoeg deelnames. Als je een keer wat minder tijd heb heb je later nog een kans, ik heb de tijd denk ik wel nodig, ik besteed soms wat tijd aan gamemaker, niet altijd, 2 maanden zal wel genoeg zijn(hoop ik :eyes:)

Citaat
Wat staat er nou in de beginpost? Maak een miniGAME met maximaal drie kleuren.
Je hoeft niet kwaad te worden.

Bericht door: jelleisgoed op 21 Oktober 2007, 16:31:11
Ik voel me een klein beetje aangevallen :P Ik heb het echt wel goed gelezen hoor maar ik heb altijd geleerd dat zwart en wit geen kleuren zijn. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart en http://nl.wikipedia.org/wiki/Wit .
Ik kan het natuurlijk verkeerd begrijpen, maar duidelijkheid is toch altijd het handigst. Ik hoor het trouwens graag van Marcoscosci zelf, dan weet ik zeker dat het klopt ;)

Bericht door: Shimert op 21 Oktober 2007, 18:35:49
lijkt m heel leuk dat jullie allemaal weten dat zwart officieel geen kleur is maar denk gewoon een beetje mee  :|.

Wel een vraagje, moet je spel 15 minuten aan gameplay bevatten? Want al wil ik een beetje de minigame(s) maken die ik wil dan horen daar ook enkele tussenscenes in.

Bericht door: jammerkat op 21 Oktober 2007, 19:22:20
Citaat
Verder mag het spel niet langer duren dan 15 minuten.

Ik denk dat het complete spel wordt bedoeld. ;)

Bericht door: Marcoscosci op 21 Oktober 2007, 20:14:45
Ter herhaling:

- 3 kleuren = 3 kleuren. Zwart telt als kleur. Wit telt als kleur. Als de achtergrond zwart is, dan mag je daarnaast dus nog 2 kleuren gebruiken. Precies wat Erik zegt. Kies drie kleuren uit het kleurenpalette, en zorg dat ALLE pixels uit de hele room een van die drie kleuren hebben.
- 15 minuten = 15 minuten voor de hele game. Op het moment dat de minigame start, mag het spel nog hooguit 15 minuten duren. De tijd in het menu, mocht je er een in je spel stoppen, valt daar niet onder.

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

Bericht door: metalpunker op 21 Oktober 2007, 21:16:57
Als je bijvoorbeeld get_string gebruikt, dan is de omlijning van de textbox een andere kleur, als je dat kan aanpassen, hoe? Zoniet, telt dat dan mee?

Bericht door: captainjp op 21 Oktober 2007, 21:26:15
zorg dat ALLE pixels uit de hele room een van die drie kleuren hebben.

De omlijning van een textbox staat in die room, zorgt dat ervoor dat je dan meer als 3 pixels in je room hebt dus niet.  ;)

Bericht door: metalpunker op 21 Oktober 2007, 21:27:51
Het is een popup venster, dus niet deel van de room zelf

Bericht door: WBG op 21 Oktober 2007, 22:31:18
Link naar een manier om popup vragen te bewerken (http://www.game-maker.nl/docs/407_02_messages.html)
verder is de beslissing om dit toe te staan aan de jury. In geval van nee zullen ze vast wel de link hierboven in de beginpost zetten zodat iedereen ook een alternatief heeft (hint)

Bericht door: Marcoscosci op 22 Oktober 2007, 09:22:40
We gaan niet moeilijk doen over pop-up vensters, en andere soortgelijke functies in gamemaker die een bepaalde kleur hebben. De kleuren uit pop-up vensters, game_info etc etc tellen dus niet mee. Maar, je maakt natuurlijk wel een goede indruk als je ook hier over nadenkt en het in drie kleuren weet om te zetten.

Bericht door: i make some games op 26 Oktober 2007, 08:17:48
Hoi superleuk idee :)  als je als drie kleuren kiest groen oranje blauw mag je dan ook lichtblauw donker blauw lichtoranje donkeroranje enzo gebruiken

Bericht door: Vinnie op 26 Oktober 2007, 08:54:21

Drie kleuren betekent ook echt drie kleuren. Je mag dus geen alpha en geen gradients etc gebruiken.

je mag dus niet shaden :P

Bericht door: kermissimmaker op 26 Oktober 2007, 09:07:04
toch nog 1 vraagje. licht groen en donker groen zijn dat niet 1 kleur. maar hoe wil je met 3 kleuren dan een goede game maken. dat is toch niet mogelijk bv 1 kleur zwart achtergrond.
1 kleur voor jezelf en dan nog 1 kleur voor kogels ,monster omgeving enz.

of begrijp ik het nu helemaal verkeerd.

Bericht door: The Cool Gamer op 26 Oktober 2007, 09:44:06
Licht en donkergroen zijn 2 verschillende kleuren. Daarentegen denk ik dat het goed mogelijk is om een spel met drie kleuren te maken. Vroeger waren de spelletjes zwart en wit, nu heb je zelfs nog een kleurtje meer.

Bericht door: kermissimmaker op 26 Oktober 2007, 10:09:44
hmm ja inderdaad dat is inderdaad wel waar. bedankt ;)

Bericht door: Electronic_carz op 26 Oktober 2007, 12:32:03
mag je ook gebruik maken van draw_set_alpha() ?
want als dat plaatje dan op een ander plaatje valt krijg je een andere kleur doordat het plaatje doorzichtig is

Bericht door: captainjp op 26 Oktober 2007, 13:29:51
want als dat plaatje dan op een ander plaatje valt krijg je een andere kleur doordat het plaatje doorzichtig is
Uhm tel de kleuren... Meer als 3 op je scherm?
Dan kan het niet.  :eyes:

Bericht door: AvA op 26 Oktober 2007, 13:30:15
Drie kleuren betekent ook echt drie kleuren. Je mag dus geen alpha en geen gradients etc gebruiken.

Lees eerst goed dit bericht door voordat je iets vraagt. Bij eerdere wedstrijden stond het antwoord van bijna alle vragen in het eerste bericht!
Lezen...

Bericht door: Erik Leppen op 26 Oktober 2007, 13:53:15
@Ava, lezen maar vooral ook logisch nadenken. Je mag sprite_set_alpha_from_sprite gebruiken, onder de voorwaarde dat je nog steeds maar drie kleuren gebruikt. In de meeste gevallen van sprite_set_alpha_from_sprite die maar drie kleuren opleveren kun je dit echter ook bereiken met een transparante sprite, maar aangezien je niet de editable hoeft in te leveren wordt er niet gecontroleerd welke functies je hebt gebruikt. Het maken van halfdoorzichtige dingen levert nieuwe kleuren op en dat mag dus niet. Het gebruiken van een functie die ook halfdoorzichtige dinen kan maken, om iets mee te doen dta wel binnen de limiet van drie kleuren blijft, mag echter wel.

De kleurenregel is echt heel simpel, mensen:
Gebruik maximaal drie kleuren. Kan ons niet schelen wat je daarmee doet, maar zolang je niet meer dan drie kleuren gebruikt, is alles toegestaan. En als er op ening moment in het spel een pixel is aan te wijzen die een andere kleur heeft dan de drie gekozen kleuren, dan mag dat niet.

Hierbij is een kleur een hoeveelheid rood plus een hoeveelheid groen plus een hoeveelheid blauw (rgb-kleuren). De hoeveelheden (120, 0, 0) en (240, 0, 0) zijn dus verschillend.

Trouwens een algemene programmeertechnische tip kan zijn om je drie kleuren in drie constanten of globale variabelen op te slaan (bv. global.c1, global.c2, global.c3) en steeds bij de draw_set_color functies alleen maar naar deze kleuren te verwijzen. Zo kun je ook later nog beslissen dat je iets dat eerst groen was, toch geel wil hebben.

Bericht door: Mohammed-f op 26 Oktober 2007, 17:19:28
De kleurenregel is echt heel simpel, mensen:
Gebruik maximaal drie kleuren. Kan ons niet schelen wat je daarmee doet, maar zolang je niet meer dan drie kleuren gebruikt, is alles toegestaan. En als er op ening moment in het spel een pixel is aan te wijzen die een andere kleur heeft dan de drie gekozen kleuren, dan mag dat niet.

Dus als de jury ook maar n dode pixel op zijn scherm heeft, wordt iedereen van het wedstrijd erafgetrapt. :P

Bericht door: captainjp op 26 Oktober 2007, 18:21:32
Dus als de jury ook maar n dode pixel op zijn scherm heeft, wordt iedereen van het wedstrijd erafgetrapt. :P

Dat is geen pixel van de game zelf. 
Ow wacht dat was als grap bedoeld.  :angel:

Bericht door: Laloeka op 28 Oktober 2007, 08:52:15
Mensen wat doen jullie allemaal moeilijk...

je kunt door in een achtergrond, sprite, enz...

ook BV rode en groene naast elkaar zetten zodat je geel krijgt
of groene en blauwe naast elkaar dat je zeegroen krijgt
of rode en blauwe naast elkaar zodat je paars krijgt

en je kunt ook nag rood groen en blauw naast elkaar zetten voor wit...

en het werkt nog beter als je gn view gebruikt

Laloeka ;)

Bericht door: mich@el op 28 Oktober 2007, 11:35:33
o leuk ik ga meedoen.

alleen dan een vraag:

moet het 1 minigame zijn  of 1 game met een paar minigames?

Bericht door: Blijbol op 28 Oktober 2007, 12:12:39
o leuk ik ga meedoen.

alleen dan een vraag:

moet het 1 minigame zijn  of 1 game met een paar minigames?

Doel
Het doel van deze competitie is om een minigame te maken met maximaal drie kleuren.

Je maakt dus 1 minigame (met maximaal 3 kleuren).

Bericht door: mich@el op 28 Oktober 2007, 12:16:05
ok

Bericht door: Erik Leppen op 28 Oktober 2007, 14:41:32
Deze wedstrijd is niet leuk meer ... me spel is al voor een groot deel af  :D

Mensen wat doen jullie allemaal moeilijk...

[knip]

en het werkt nog beter als je gn view gebruikt

Maak maar ;) Ben erg benieuwd hoe je hier een interessante minigame mee maakt....

Bericht door: pinda op 28 Oktober 2007, 15:34:19
mag je ook shaden met een kleur??

Bericht door: Erik Leppen op 28 Oktober 2007, 15:36:24
Heb je daarmee meer dan drie kleuren op je scherm? Dan niet.
Heb je daarmee drie kleuren of minder op je scherm? Dan wel.

Bericht door: Shimert op 28 Oktober 2007, 15:41:01
is een verzameling van kleine minigames echt niet mogelijk?? Ik heb een klein avonturen spel (van ong 10 minuten) waarbij je gehinderd wordt door minigames. wanneer je een level hebt doorrent (alleen dingen ontwijken) kom je bij een minigame die je zo snel mogelijk doorspelen moet. De minigame is dan enkele knoppen indrukken..

Bericht door: Philip Steenkamp op 28 Oktober 2007, 17:52:53
mag dit wel?:
(http://img220.imageshack.us/img220/5783/patronenverzadiginglc8.png)
ik heb steeds de standaard rood en blauw gebruikt. het lijkt bij sommige net of er ook een paars-achtige kleur is gebruikt maar dat is niet zo. maar mag dit?

Bericht door: Miniejjj op 28 Oktober 2007, 17:54:12
mag dit wel?:
ik heb steeds de standaard rood en blauw gebruikt. het lijkt bij sommige net of er ook een paars-achtige kleur is gebruikt maar dat is niet zo. maar mag dit?

Er staat dat je 3 kleuren mag gebruiken, jij gebruikt er nu 2 dus dat mag....Er komt geen paars in voor. Volgens mij zei Laloeka dat ook al.

Miniejjj

Bericht door: Philip Steenkamp op 28 Oktober 2007, 17:56:24
ok bedankt. ik had dat van laloeka al gezien maar dat was nog niet duidelijk genoeg

Bericht door: goldnoah op 28 Oktober 2007, 18:17:23
ik vind het een beetje vaag als je de resolutie een beetje hoog zet en de pixel om en een van de drie basis kleuren zet lijkt het net alsof je veel meer kleuren gebruik maaar dat is niet zo je gebruikt ern maar 3 mag dit dan ook?

Bericht door: Shimert op 28 Oktober 2007, 19:06:42
Jemig... Je MAG 3 kleuren gebruiken. Zolang alle pixels in je spel uit drie of minder verschillende kleuren bestaan is het goed endan MAG het. gewoon niet meer dan 3 kleuren gebruiken dus..

Bericht door: Blijbol op 28 Oktober 2007, 21:31:55
mag dit wel?:
Ja, dithering mag. Als je het echter voor een bewegend object gebruikt, zul je zien dat het probleem toch niet zo makkelijk op te lossen is.

Bericht door: pinda op 29 Oktober 2007, 06:56:50
is het drie kleuren per room of drie kleuren in het spel.

Bericht door: Vinnie op 29 Oktober 2007, 07:24:41
is het drie kleuren per room of drie kleuren in het spel.

het moet een mini game worden ... dus is het 1 room en 3 kleuren ...

kom op mensen lees de damn post hier boven ook eens. En stel niet telkens DEZELFDE VRAGEN !!!!!

"Vinnie"

Bericht door: Erik Leppen op 29 Oktober 2007, 13:18:50
het moet een mini game worden ... dus is het 1 room en 3 kleuren ...
Niemand heeft het over een room-limiet. Je mag meerdere rooms gebruiken, zolang je spel maar niet meer dan 15 minuten duurt.

En ja het is drie kleuren in het HELE spel :|

Vanaf nu stel ik voor dat iedereen die en vraag wil stellen over kleuren, eerst het topic gaat lezen en dan even logisch nadenkt wat nou de bedoeling zou zijn van een wedstrijd met als thema "maak een minigame met maximaal drie kleuren". Ik weet niet wat jullie allemaal aan het proberen zijn, maar maak gewoon een minigame met maximaal drie kleuren, dat is toch normaal Nederlands en voor iedereen te begrijpen?

Bericht door: mich@el op 29 Oktober 2007, 16:17:38
zeg mag je ook bijv. ''groen'' en ''blauw''

licht groen

gewoon groen

donkergroen

lichtblauw

gewoon blauw

donker blauw

?

Bericht door: metalpunker op 29 Oktober 2007, 16:21:28
Nee geen tinten. Gewoon groen en blauw en nog een kleur, of een andere tint, maar als je een kleur donkerder of lichter maakt, of hem een andere tint geeft, wordt deze een andere kleur. Ik mag aannemen dat dit tegen de regels is!

Bericht door: Mohammed-f op 29 Oktober 2007, 17:09:30
wtf, als iemand een domme vraag heeft die letterlijk in de topic 1000x is vermeld, dan moet je hem gewoon laten. Als hij de topic niet wil lezen: zijn probleem.

EDIT: Sorry, maar dat moest er effe uit.

Bericht door: mich@el op 29 Oktober 2007, 17:19:56
kan het nog vriendelijker?

Bericht door: jelleisgoed op 29 Oktober 2007, 17:29:11
kan het nog vriendelijker?
hij bedoelt gewoon dat je eerst beter het topic goed door kunt lezen, het staat er al in.

Bericht door: Ruud v A op 29 Oktober 2007, 17:34:47
Is het toegestaan gebruik te maken van anti-alias? Technisch gezien worden de pixels aan de rand van dingen dan wel meer dan 3 kleuren, maar het ziet er wel veel beter uit. Als je bijvoorbeeld een wit rondje hebt, met anti-alias op een zwarte achtergrond, mag dat?

Bericht door: sammieboy op 29 Oktober 2007, 17:41:33
Er wordt gezegd: als de pixels op het scherm meer dan 3 verschillende kleuren bevatten mag het niet. Jij vertelt mij net dat door anti-alias 'technisch gezien' de pixels van de randen meerdere kleuren bevatten.

Het mag dus niet.

Bericht door: Ruud v A op 29 Oktober 2007, 17:47:32
Als je het over het hele scherm hebt, dan moet je je minigame ook wel in full-screen mode zetten  ;)
Nouja, jammer.

Bericht door: Erik Leppen op 29 Oktober 2007, 18:03:41
De driekleurenregel is beperkt tot je spel. Niet tot het venster eromheen of tot de bureauachtergrond van de speler. Mij lijkt dus dat je best een spel in een venster mag maken.

In elk geval, en dat lijken sommige mensen nog niet echt te begrijpen, is het doel van zo een competitie dat gegeven een set beperkingen, men een leuk interessant idee probeert uit te werken. Dus dat je je laat leiden door die beperkingen, of iets doet met een zeker thema of weet ik 't. Wij schrijven niet voor wat voor spel je moet maken, we geven alleen wat beperkingen zodat leden niet zomaar elk spel kunnen inleveren dat ze kunnen verzinnen maar even over game design moeten nadenken. De regels zijn er niet om je te irriteren. Ga je dus niet bij elk kleinigheidje afvragen "oh mag dit wel, oh ben ik nu niet aan het overtreden". Het idee achter een wedstrijd is dat er leuke games komen, niet dat er allemaal spelletjes komen waarvan de ontwerper niets durft omdat ie bang is een regeltje te overtreden. Aan de andere kant, als je een idee hebt dat net iets anders is dan gewoon maximaal drie kleuren, denk even na of als dat toegestaan zou zijn, de wedstrijd nog interessant was. Bijvoorbeeld de vraag of je van drie tinten een donker licht en midden kleur mag hebben. Stel dat dat zou mogen. Wat er dan zou gebeuren is dat je gewoon elk spel kan maken door als kleuren wit en zwart te kiezen en een spel in grijstinten maken. Dat is geen interessante competitie meer. Dus staan we dat soort dingen niet toe. Dit soort redenaties kun je ook zelf maken.

Doe gewoon wat je denkt dat ok is maar laat je niet teveel inperken. Verzin gewoon iets origineels zonder te veel te willen maar ook zonder te veel te laten. Maak gewoon een spelletje dat jij denkt dat leuk is om te spelen en waarvan jij denkt dat het binnen deze competitie past.

Edit: deze post is geen vrijkaartje om van alles te mogen ineens, bedenk dat ik niet beslis over de vragen, ik geef alleen maar tips.

Anti-alias mag nog steeds niet.
Shading mag nog steeds niet.
Donkergroen en lichtgroen tellen nog steeds als twee kleuren.

Bericht door: boelensman1 op 29 Oktober 2007, 18:04:39
moeten het 3 kleuren zijn of mag het ook met 2 of 1

Bericht door: Erik Leppen op 29 Oktober 2007, 18:05:25
moeten het 3 kleuren zijn of mag het ook met 2 of 1
Wat staat er in de beginpost, bovenaan, vetgedrukt?

Bericht door: triforce op 29 Oktober 2007, 18:17:34
Als iedereen gwoon begint en niet zeurt...
zelf schiet ik aardig op dus...

Bericht door: jammerkat op 29 Oktober 2007, 18:57:40
Wat staat er in de beginpost, bovenaan, vetgedrukt?

eh, maximaal 3 kleuren.

Aan de posts te zien wordt het een poulaire wedstrijd, ben benieuwd naar het uiteindelijke aantal deelnemers.

Voor de volgende die een domme vraag bedenkt, lees eerst het topic even door er zijn genoeg andere die ook domme vragen stellen, grote kans dat het antwoord er tussen staat. ;),

Helpt echt. :)

Citaat
Doe gewoon wat je denkt dat ok is maar laat je niet teveel inperken. Verzin gewoon iets origineels zonder te veel te willen maar ook zonder te veel te laten. Maak gewoon een spelletje dat jij denkt dat leuk is om te spelen en waarvan jij denkt dat het binnen deze competitie past.
Oke, de regels zijn simpel, maar het schijnt dat sommige(ik ook) altijd een beetje om de regels heen proberen te komen, of dat nou enig voordeel oplevert :angel:. Daarvoor is het ook goed dat er echt domme vragen zijn, later kan er geen enkel twijfel zijn als er een regel wordt overtreden, dat de regel verkeerd wordt opgevat. Omdat waarschijnlijk elke opvatting nu wel ergens staat.

Citaat
Als iedereen gwoon begint en niet zeurt...
zelf schiet ik aardig op dus...
Maaruh..., ik hou van zeuren :(

:P

Bericht door: Philip Steenkamp op 29 Oktober 2007, 19:48:22
De driekleurenregel is beperkt tot je spel. Niet tot het venster eromheen of tot de bureauachtergrond van de speler. Mij lijkt dus dat je best een spel in een venster mag maken.
nog een (misschien domme) vraag: bedoel je met het venster eromheen dit:(http://img223.imageshack.us/img223/1480/windowsbalkaz5.png)
of dit:

(http://66.232.99.210/images/shadow-hedgehog-mini-big.jpg)

Bericht door: captainjp op 29 Oktober 2007, 20:03:02
Wat denk je nou zelf?  :eyes:

Bericht door: Philip Steenkamp op 29 Oktober 2007, 20:14:43
Wat denk je nou zelf?  :eyes:
ik weet het niet :(

Bericht door: Blijbol op 29 Oktober 2007, 20:36:01
nog een (misschien domme) vraag: bedoel je met het venster eromheen dit:(http://img223.imageshack.us/img223/1480/windowsbalkaz5.png)
of dit:

(http://66.232.99.210/images/shadow-hedgehog-mini-big.jpg)

De kleuren van de window border ((http://img223.imageshack.us/img223/1480/windowsbalkaz5.png)) worden uiteraard niet meegerekend. Alles daarbinnen wel.

Bericht door: Erik Leppen op 29 Oktober 2007, 20:40:18

Aan de andere kant, als je een idee hebt dat net iets anders is dan gewoon maximaal drie kleuren, denk even na of als dat toegestaan zou zijn, de wedstrijd nog interessant was.

Gewapend met deze uitspraak gaan we Philip's vraag beantwoorden.

Citaat van: Philip Steenkamp
(http://img223.imageshack.us/img223/1480/windowsbalkaz5.png)
Stel dat we dit zouden toestaan. Zou dit het doel van de wedstrijd - maak een spel in drie kleuren - voorbijstreven? Ik denk het niet, ik zou niet weten waarom het hebben van het standaard Windows-venster een probleem is. Het venster is niet onderdeel van het spel. Dus naar alle redelijkheid zou ik zeggen dat dit dus mag.

Citaat van: Philip Steenkamp
*dat andere plaatje*
Stel dat we dit zouden toestaan. Zou dit het doel van de wedstrijd - maak een spel in drie kleuren - voorbijstreven? Ik denk het wel. Dit "venster" is duidelijk onderdeel van het spel en de bedoeling van de maker. Ga je hier meer dan drie kleuren toestaan, dan kan iedereen wel gewoon vensters maken die steeds groter worden en waar ligt dan de grens. Dus naar alle redelijkheid zou ik zeggen dat dit niet mag.

Merk op dat ik zeg: naar alle redelijkheid. Dat betekent niet: dit is goed en dit is fout, maar dat betekent: dit volgt het idee van de wedstrijd of dit volgt het idee niet.

EDIT na blijbol's reactie: zie je?

Bericht door: Philip Steenkamp op 30 Oktober 2007, 17:32:23
ja bedankt. ik dacht al dat het niet mocht maar toen jij zei "dat het venster niet uit maakt" wist ik niet welke je bedoelde :P

Bericht door: The Cool Gamer op 30 Oktober 2007, 23:22:05
Blijf on topic. Ik heb een aantal reacties verwijderd.

Bericht door: kolj op 2 November 2007, 18:58:32
...Verder mag het spel niet langer duren dan 15 minuten...
Mag je dan een menu in je game zetten? oftewel tellen die 15 minuten alleen in-game?

Bericht door: tidob1 op 2 November 2007, 19:09:58
ik denk dat ze in-game bedoelen....

Bericht door: jammerkat op 2 November 2007, 19:10:48
Lees het topic voordat je domme vragen stelt.

http://www.game-maker.nl/forums/topic,19909.msg155796#msg155796 (http://www.game-maker.nl/forums/topic,19909.msg155796#msg155796)

Da's een vraag waarvan het antwoord overduidelijk in het topic staat.

Bericht door: kolj op 2 November 2007, 19:12:28
laat ik nou net dat ene stukje hebben overgeslagen :angel:. Maar bedankt

Bericht door: Angel E op 6 November 2007, 21:34:27
Ja, zwart is een kleur.

Ja, wit is een kleur.
fout!!! zwart n wit zijn geen kleuren. Kleuren zijn de kleuren van de regenboog. daar zit geen zwart bij (helemaal gn kleur) n wit zijn alle kleuren bij elkaar.

zou je moeten weten Erik.

Bericht door: Blijbol op 6 November 2007, 21:54:20
fout!!! zwart n wit zijn geen kleuren. Kleuren zijn de kleuren van de regenboog. daar zit geen zwart bij (helemaal gn kleur) n wit zijn alle kleuren bij elkaar.

zou je moeten weten Erik.
Bij natuurkunde zou je gelijk hebben, in de computerwereld hanteren we echter een andere definitie van kleur. Wij hanteren de eenvoudige definitie: kleur is een geheel getal tussen -1 en 16777216. Volgens mij is dit bovendien al eerder genoemd.

Bericht door: Ronald op 7 November 2007, 19:34:07
Hallo,

Mijn spel duurt maximaal 15 minuten, maar mag het ook korter duren, dus dat je na 1 minuut spelen al af bent. Verder vind ik het erg leuk om zoiets te maken.

Ronald

Bericht door: Philip Steenkamp op 7 November 2007, 19:38:46
Hallo,

Mijn spel duurt maximaal 15 minuten, maar mag het ook korter duren, dus dat je na 1 minuut spelen al af bent. Verder vind ik het erg leuk om zoiets te maken.

Ronald
ik denk het wel. marcoscosci zegt niet langer, en 1 minuut is niet langer dan 15 minuten. bij veel spellen is het ook dat hoe beter je bent, hoe langer het spel duurt voordat je dood bent. maar er zijn ook spellen waarbij het juist is hoe slechter je bent, hoe meer tijd je nodig hebt om het uit te spelen. daar moet  je rekening mee houden.

Bericht door: WBG op 16 November 2007, 19:34:49
Hallo,

Ronald

15 minuten is vooral een richtlijn. Bij een andere wedstrijd (http://www.game-maker.nl/forums/topic,5512.0), #7, is Erik Leppen eerste geworden met een spel dat geen vaste tijd duurde maar toch altijd rond de 15 minuten was.

Bericht door: kolj op 10 December 2007, 16:26:00
Zijn er eigenlijk nog andere gamemakers bezig voor deze wedstrijd?

Bericht door: jelleisgoed op 10 December 2007, 16:26:30
Ik zit met een beginnetje maar ik weet niet of ik het ga afmaken, ik zie wel ;)

Bericht door: Philip Steenkamp op 12 December 2007, 15:45:34
ja ik ben er mee bezig. maar niet echt veel meer. want als je er echt veel mee bezig bent word het na een tijdje saai. :P

Bericht door: Ronald op 13 December 2007, 12:36:44
Hoi,
Ik hoop dat er veel meer inzendingen bijkomen, want met z'n tween is het niet echt leuk.

Ronald

Bericht door: kolj op 15 December 2007, 18:40:29
Dan is het niet eens een prestatie om in de top 3 te komen.

Bericht door: Simon Donkers op 15 December 2007, 23:09:47
Overig 
Het is niet de bedoeling om je in te schrijven voor deze wedstrijd, alleen deelnemers die klaar zijn worden in de deelnemerslijst gezet. Verder is het ook niet de bedoeling om te reageren met het bericht dat je niet meedoet als het thema je niet aanstaat. Dit om deze topic niet onnodig lang te maken. Vragen over de regels zijn natuurlijk wel toegestaan.
Misschien zijn er ook leden die niet reageren om te zeggen dat ze mee doen en die niet hier een hoop reacties plaatsen die het topic onnodig lang maken.  :angel:

Bericht door: Sjeffff op 19 December 2007, 15:01:38
Moeten het verplicht 3 dezelfde kleuren zijn.
Dus niet dat je alle 3 de kleuren tegelijk donkerder maakt, of lichter (in het menu dus nog niet het spel zelf)

Bericht door: Shimert op 19 December 2007, 17:03:40
dan worden het 3 andere kleuren en mag het dus niet.

Bericht door: Sjeffff op 19 December 2007, 17:39:55
dan worden het 3 andere kleuren en mag het dus niet.
Hoezo niet, het blijven 3 kleuren...
Dan krijg je hetzelfde principe als dat progje van "Erik Leppen (http://www.game-maker.nl/forums/topic,19925.0)"

Bericht door: Miniejjj op 19 December 2007, 17:50:20
Hoezo niet, het blijven 3 kleuren...
Dan krijg je hetzelfde principe als dat progje van "Erik Leppen (http://www.game-maker.nl/forums/topic,19925.0)"

Er mogen in het spel maar 3 kleuren voorkomen, als het verandert zijn het er dus meer dan 3, wat dus betekent dat het niet geschikt is voor deze wedstrijd.

Lees de spelregels en het hele topic helemaal door.

Bericht door: Erik Leppen op 20 December 2007, 14:55:55
Ik vind zelf dta wat Sjefff wil best twijfelachtig is. Het is niet zo dat hij de regel aan zijn laars lapt op een manier die een betere gameplay oplevert en een spel dat echt niet kan in zo'n wedstrijd, ik denk dat ie 't wil gebruiken om bv. mensen met een heel donker scherm 't spel lichter te kunnen laten zetten of mensen in een kamer met veel zonlicht 'm iets lichter kan zetten. Ikzelf vind daar niets op tegen, het blijft toch een spel met drie kleuren in de gameplay, maar de jury moet daar even over beslissen en ik ben geen jury...

Er heeft eerder iemand iets gevraagd over herkleuren, ik weet zo niet meer wat daarop het antwoord was, en als jij (Sjeffff) geen antwoord krijgt dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en die kleurverander-optie weglaten. Maar ik kan me niet voorstellen dat het niet mag, je kn het spel namelijk spelen zonder ie optie ook daadwerkelijk te gebruiken. Maar nogmaals, ik mag er niet over beslissen.

Bericht door: Sjeffff op 20 December 2007, 15:49:44
Het is niet zo zeer een donkere, en een lichtere optie.
Ik heb nu voor de kleuren combinatie : Geel, rood en blauw gekozen.
Dit omdat iedereen deze kleuren kan onderscheiden.
Althans dat d8 ik altijd omdat je altijd rood en blauw als kleuren hebt.
En volgens mij kan iedere kleurenblinde deze 3 kleuren onderscheiden.
Maar voor diegene die dat niet zijn.
Kan dit kleurenschema nogal fel voor de ogen zijn.
Met als gevolg dat het een negatief effect heeft op de gameplay.
Nu maakt het voor een minigame van 15 minuutjes niet zo heel veel uit, en overdrijf ik alles nu (wat ook wel klopt)

Maar wou toch even duidelijk maken dat mensen die sommige kleuren niet zien, vaak niet op gelet wordt.

Bericht door: Erik Leppen op 20 December 2007, 15:55:24
Iedere kleurenblinde kan zwart, grijs en wit uit elkaar houden ;)

Of bruin en lichtgroen. Dat omdat niet alleen de tint, maar ook de helderheid verschillen waardoor je niet alleen rood-groen onderscheid hebt maar ook contrast. In onze ogen zitten kegeltjes en staafjes, de kegeltjes zijn voor kleuren (rood, groen, blauw) de staafjes zijn voor contrast (licht of donker). Bij iemand die kleurenblind is werken sommige soorten kegeltjes niet of ontbreken ze, waardoor die persoon die kleuren niet kan zien. Maar omdat de staafjes er wel gewoon zijn en functioneren, kan die persoon wel licht van donker onderscheiden. Gebruik dus niet kleuren met ongeveer dezelfde lichtheid (ook voor nietkleurenblinden kan dat best vervelend kijken), maar kies bijvoorbeeld een donkere, middelmatige en lichte kleur.

Bijvoorbeeld, zwart, bruin, lichtgroen (ik noem maar wat)

Bericht door: Sjeffff op 20 December 2007, 16:40:49
Nou, hier (http://rapidshare.de/files/38093563/3_Kleuren_game.exe.html) is dan mijn inzending.
Simpel, duidelijk.
Even een korte uitleg is misschien wel vereist (A)
Het is de bedoeling om alle vakjes dezelfde kleur te geven, 9 vakjes allemaal dezelfde kleur.
Dat blijft tenslotte de opzet van een minigame :)

@ Erik, ik heb gewoon de 3 basis kleuren gehouden :) Leek me in dit geval de beste keus.
Wat je zei over het gebruik van donkere, middelmatig en lichte kleuren was eigenlijk best wel een goede tip. Maar geel, blauw en rood is ook wel uit elkaar te houden.
Mits je egt blind bent natuurlijk  :eyes:

Bericht door: Erik Leppen op 22 December 2007, 11:23:41
Voor het geval die PM niet is aangekomen, is dit mijn inzending: http://www.game-maker.nl/forums/topic,21844.0
Edit: nevermind, hij staat al in 't lijstje in de openingspost :P

Edit: hoe zit het met schaling veroorzaakt door het hebben van een LCD-scherm? Het lijkt mij dat die mag aangezien ik er niks aan kan doen dat iemand anders een LCD-scherm heeft en dat overigens de gameplay niet schaadt.

Bericht door: Sjeffff op 22 December 2007, 17:17:53
Edit: hoe zit het met schaling veroorzaakt door het hebben van een LCD-scherm? Het lijkt mij dat die mag aangezien ik er niks aan kan doen dat iemand anders een LCD-scherm heeft en dat overigens de gameplay niet schaadt.

Haha, lijkt mij onzin, dan wordt je spel ook afgekeurd wanneer je het met een beamer op een gekleurde muur speelt. :P

Bericht door: Shimert op 22 December 2007, 18:15:00
Link: http://www.4shared.com/file/32773715/994404b2/Cave.html

Ik zal zometeen wel een topic openen. Deze heb ik in 3 dagen gemaakt en is zeker wel mijn beste programmeer prestatie tot nu toe. Het debuggen heeft zeker wat meer tijd nodig maar er is natuurlijk ook een deadline om me aan te houden.

Edit: http://www.game-maker.nl/forums/topic,21970.0

Bericht door: captainjp op 22 December 2007, 22:57:49
Nou laat ik die van mij ook nog effe posten. Gemaakt in een avond dus niet te kritisch.  :angel: Het heeft Comet.

De download link: http://www4.webng.com/Jasper/comet.zip

En een topic van het spelletje komt zo.

Edit een topic: http://www.game-maker.nl/forums/board,8.0

Bericht door: Marcoscosci op 22 December 2007, 23:56:36
De deadline is voorbij. Het is niet meer mogelijk om mee te doen. De jury zal proberen de inzendingen binnen enkele weken te beoordelen.

Deelnemers
- Ronald
- kolj
- Sjefff
- Erik Leppen
- Shimert
- captainjp

Laat me weten als ik per ongeluk iemand over het hoofd heb gezien.

Bericht door: shexoda op 4 Januari 2008, 10:09:33
kan niet w88 :D

Bericht door: Marcoscosci op 5 Januari 2008, 18:20:26
And the winner is: Erik Leppen!

Top3:
1. Erik Leppen, cijfer 8
lastig te onthouden hoe het wegenstelsel loopt, veel oefening nodig; mooi vorm gegeven en origineel idee
2. Shimert, cijfer 7-
spel verliep vrij traag; weinig afwisseling, vooral het begin is weinig uitdagend, spel niet origineel, want zoiets bestaat al
3. kolj*, cijfer 6,5
checkpoints waren prettig geweest; soms is het vervelend dat je ammo alleen bij kan vullen als je geen ammo meer hebt

* kolj heeft een punt aftrek gekregen, omdat het spel (veel) langer kan duren dan 15 minuten

Als de overige deelnemers willen weten hoe ze geeindigd zijn dan kunnen ze mij een PM sturen.

Bericht door: jeem op 5 Januari 2008, 18:31:22
Gefeliciteert Erik leppen :D

Bericht door: kolj op 5 Januari 2008, 18:42:20
* kolj heeft een punt aftrek gekregen, omdat het spel (veel) langer kan duren dan 15 minuten
Had ik toch maar een timer erin moeten zetten  :(.

Bericht door: captainjp op 11 Januari 2008, 14:31:02
Gefeliciteert Erik leppen.

Zijn er al plannen voor een 14e wedstrijd in de nabije toekomst?

Bericht door: jelleisgoed op 11 Januari 2008, 14:33:07
En kunnen wij weer ideen insturen, zo ja naar wie?

Bericht door: Erik Leppen op 11 Januari 2008, 15:26:19
Mijn dank aan de organisatie van de wedstrijd en uiteraard bedankt voor de overwinning :)

Edit: ik denk dat #14 op zich laat wachten tot de Awards afgelopen zijn.

Bericht door: Sorog op 11 Januari 2008, 18:30:15
aah, jammer :(
dat duurt nog wel een tijdje....

Bericht door: shexoda op 17 Januari 2008, 20:45:30
geef me effe een seintje waneer de volgende gm wedstrijd gaat dan ga ik ook meedoen ^^

Bericht door: Erik Leppen op 17 Januari 2008, 21:46:15
Dat seintje zul je vanzelf aantreffen in de vorm van een nieuw topic in ditzelfde forum.

Wacht even af tot de GMA geweest is. Stemmen duurt tot eind deze maand (31 januari) dus verwacht geen wedstrijd voor die datum. Wat er daarna gebeurt is nog niet besproken en daar weten we dus niets van. Er komt heus wel een nieuwe wedstrijd, echter we hebben geen idee wanneer.

Bericht door: jelleisgoed op 18 Januari 2008, 12:55:24
En kunnen wij weer ideen insturen, zo ja naar wie?

Dus kan ik ideen opsturen? Ik merkte namelijk dat bij de vorige wedstrijden er een tekort aan ideen was?

Bericht door: Erik Leppen op 18 Januari 2008, 13:05:38
Stuur een persoonlijk bericht naar Simon Donkers met een omschrijving van je idee.

Bericht door: R-games op 19 Februari 2008, 13:23:45
Hoe lang duur het nog tot de uitslag?
en kan je nog inzenden?

Bericht door: mandgplace op 19 Februari 2008, 14:20:46
Hoe lang duur het nog tot de uitslag?
en kan je nog inzenden?
Citaat
Deadline
Het spel moet uiterlijk voor zondag 23 december worden ingeleverd. Dit moet gebeuren door mij een PM te sturen met een downloadlink. Of door een downloadlink in dit topic te plaatsen
Kom op zeg. Lees de beginpost eens.

Bericht door: Erik Leppen op 20 Februari 2008, 12:03:35
De uitslag staat op pagina 7 van dit topic in een post van Marcoscosci.

Bericht door: mewmaster313 op 20 Februari 2008, 14:26:10
waarneer komt de volgende wedstrijd?
dan kan ik meedoen :)

Bericht door: Robert Geers op 20 Februari 2008, 14:36:44
Dat seintje zul je vanzelf aantreffen in de vorm van een nieuw topic in ditzelfde forum.

Wacht even af tot de GMA geweest is. Stemmen duurt tot eind deze maand (31 januari) dus verwacht geen wedstrijd voor die datum. Wat er daarna gebeurt is nog niet besproken en daar weten we dus niets van. Er komt heus wel een nieuwe wedstrijd, echter we hebben geen idee wanneer.

www.game-maker.nl © 2003, 2007 Nederlandse Game Maker Community