Nederlandse Game Maker Community

Games => Game Maker Creaties => Topic gestart door: Matrebatre op 29 Augustus 2007, 21:21:56

Titel: Model Creator voor Game Maker - het oude topic, niet meer posten hier!
Bericht door: Matrebatre op 29 Augustus 2007, 21:21:56
Model Creator voor Game Maker - V4.0

Model Creator is een programma waarmee je eenvoudig 3D modellen kan maken voor Game Maker. Nadat ze gemaakt zijn kan je ze eenvoudig in Game Maker inladen met d3d_model_load.

Er is een nieuwere versie van Model Creator. Zie dit (http://www.game-maker.nl/forums/topic,36584.0) topic.

Ik heb er ook een filmpje van gemaakt hoe je ermee modellen kan maken:
Filmpje op YouTube (0:44) (http://www.youtube.com/watch?v=dVBai25M1_k) (van v1.0)
Filmpje op YouTube (2:34) (http://www.youtube.com/watch?v=NFPXL7Y3IjA) (van v3.0)

Screens:

(http://model_creator.matrebatre.be/vliegtuig.jpg)
Een vliegtuig dat ik voor iemand op dit forum heb gemaakt.

(http://model_creator.matrebatre.be/cactus.jpg)
Een cactus die ik gebruik in Armadillo Race. Alle andere modellen zijn ook hiermee gemaakt.

(http://model_creator.matrebatre.be/ruimteschip.png)
Een ruimteschip dat Hedanito heeft gemaakt in Model Creator.

Download V4.0:
:gm7: Model Creator (1.56MB) (http://model_creator.matrebatre.be/mc_v4.zip)
Dit is het basisprogramma van Model Creator.
:gm7: Preview (1.18MB) (http://model_creator.matrebatre.be/mc_preview.zip)
Dit is een klein programmaatje om modellen snel en eenvoudig te kunnen testen. Je kan hiermee kijken hoe je model er zal uitzien in Game Maker. Als je dit op dezelfde plaats zet als Model Creator, dan kan je vanuit Model Creator voorbeelden bekijken van je model nadat je het hebt opgeslagen.

Help krijg je in het programma: druk op F1

Ik heb trouwens mijn avatar gemaakt met dit programma, en ALLE modellen in Deep Space (http://www.game-maker.nl/forums/topic,18767.0) zijn hiermee gemaakt. Ook alle modellen van Armadillo Race (zie onderschrift) heb ik hiermee gemaakt.

Wat je er allemaal mee kan doen:

- Bestaande modellen (gamemaker formaat) openen, vaak zelfs modellen waar fouten in staan en door game maker niet geopend kunnen worden.
- Modellen opslaan als .mod en ze in game maker laden. Met normals.

- Je model bewerken vanuit 6 aanzichten: vooraanzicht, achteraanzicht, bovenaanzicht, onderaanzicht, linkerzijaanzicht, rechterzijaanzicht. Je kan je model ook bekijken in 3D natuurlijk.

- Vlakken tekenen
- Vlakken kleuren
- Vertices (en vlakken) selecteren
- Vertices (en vlakken) verplaatsen in x,y en z richting dmv slepen met de muis
- Vertices (en vlakken) kopieren, draaien, spiegelen, uitrekken, omdraaien (flip normals ...), ...
- De 6 basisvormen tekenen, en daarna gedetailleerder bewerken
- Textures op je modellen plakken, met texture mapping (uv) functies.

- Undo/redo (ongedaan maken/ongedaan maken herstellen)

- Smooth normals, met drempelwaarde instellen.

Ik ben nu bezig met v5.0, een volledig nieuwe versie van Model Creator
V5.0 is volledig nieuw, alles is volledig opnieuw geprogrammeerd. In v5.0 komen er een aantal nieuwe functies, maar de bestaande functies worden vooral veel eenvoudiger om te gebruiken.

Wat er al klaar is:
- de engine
- twee onafhankelijke views om je model te besturen
- menu's
- objecten systeem en draw systeem
- bestandsextensie associatie systeem (voor .gmmod bestanden)
- alle draw mode's
- een groot deel van de aanpassingen die leden hier gevraagd hebben
- history-systeem: het kan in principe oneindig veel acties ongedaan maken (maar standaard onthoudt het er maar 20, dit kan ik nog veranderen)

Wat er nog moet gebeuren:
- bestanden opslaan/laden
- veel andere functies
- code generator: zet je model om in GML code, of genereert een script om het model uit het bestand te laden
- ...

De belangrijkste aanpassingen op v4.0 zijn:
- twee views in plaats van één: je kan voor elke view instellen wat hij moet weergeven
- het is mogelijk om acties te doen in de 3D view, zoals vlakken tekenen door bestaande punten te verbinden (handig om gaten op te vullen), punten verplaatsen naar bestaande punten (handig als je een punt fout geplaatst hebt), ...
- de selectie wordt ook weergegeven in 3D view: zo kan je meteen zien wat je geselecteerd hebt.
- de bestaande functies zijn veel handiger om te gebruiken
- bij het model bestand wordt extra info over Model Creator opgeslagen, zoals de grid size, scale, of je color en/of texture wilt opslaan, ... zodat je dit niet altijd opnieuw hoeft in te geven

Als je nog een idee hebt voor v5.0, post het dan aub.

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker
Bericht door: Mohammed-f op 30 Augustus 2007, 15:31:26
Nog niet getest, maar misschien beter mmer formaten mogelijk maken ipv alleen mod en obj. Het belangrijkste vind ik dat je modellen ook kan converteren. ;)

Bericht door: Matrebatre op 30 Augustus 2007, 15:38:33
Voor importeren probeer ik ook zo veel mogelijk, maar ik weet eigenlijk niet hoe bestanden zoals .obj en .vtx enzo opgebouwd zijn ...

Bericht door: glenn-zoo op 2 September 2007, 11:16:28
Ik heb een vraagje trouwens.
Moet je Gamemaker registreren om modellen die je via dit progamma hebt gemaakt te importeren?

Bericht door: PlasProbleem op 2 September 2007, 11:29:42
Je moet registreren voor 3D dus het lijkt me wel.

Link doet het niet

Bericht door: Matrebatre op 5 September 2007, 16:21:12
ow ja ik los het op  :D

Bericht door: maker-x op 10 September 2007, 11:41:25
Dude That Rocks! 8)

Bericht door: Klodderkont-games op 10 September 2007, 15:11:48
cool progje maa ik snap niet hoe ik de z values toe voeg?

Bericht door: Tunder Nerd op 10 September 2007, 17:11:46
vlakken omhoog zetten(3d) is onhandig, voor de rest netjes. zorg in latere versies voor betere besturing, je krijgt een 7,5!

groentes,

Bericht door: Mohammed-f op 14 September 2007, 17:26:07
Als je een model opent als txt (of met notepad) dan zie je een grote lijst met waarden. Misschien dat je hiermee kan klooien met verschillende extenties je een beter programma kan krijgen.

Bericht door: Matrebatre op 15 September 2007, 10:09:56
Ik ben momenteel bezig met ervoor te zorgen dat het programma ALLE gamemaker modellen kan openen (dus ook diegene die niet zijn gemaakt met enkel trianglelist ...)
Dit blijkt erg veel werk te zijn (ik moet ook wall en floor erin steken en ik ben nog niet helemaal achter de berekening hoe je dat doet als de vloer schuin staat (moet ik draaien over x of y, ik dacht y maar ik weet het niet zeker)

Verder zoek ik naar een handige manier om textures erop te zetten (ik bedoel handiger dan voor elke vertex apart de coordinaten aan te geven)

UPDATE:
hij kan nu alle soorten primitives laden. Ik ben ook bezig met het laden van cone,cylinder,ellipsoid,block,wall en floor.

Bericht door: Mohammed-f op 15 September 2007, 18:22:58
Had hem net getest, is erg handig (nog niet geprobeert te importeren) maar het tekenen gaat wel erg moeilijk omdat je bijv. met driehoeken tekenen de diepte niet kan zien.

Bericht door: Matrebatre op 16 September 2007, 10:33:51
Had hem net getest, is erg handig (nog niet geprobeert te importeren) maar het tekenen gaat wel erg moeilijk omdat je bijv. met driehoeken tekenen de diepte niet kan zien.

Tja, dat is het eeuwige probleem met tekenen in 3D. Meestal los ik dit op door eerst alles plat te tekenen en het dan in een ander aanzicht aan te passen. Je kan natuurlijk ook in de hoogte tekenen door het scrollwieltje van de muis te gebruiken. In de nieuwe versie die ik nu aan het maken ben zijn er nog veel meer opties om makkelijker te kunnen selecteren, zoals filteren (ctrl + shift), mogelijkheid op vlakken die punten delen afzonderlijk te selecteren, zonder punten mee te nemen die tot andere vlakken behoren. Ik zoek nog naar een gebruiksvriendelijk systeem hiervoor. Het gedrag van de vlak selecteer knop wordt veranderd, nu neemt hij de punten van andere vlakken die samenvallen met het geselecteerde vlak niet meer mee. Als je toch zou willen dat dit gebeurt, kan je daarvoor een knop gebruiken.

Misschien maak ik ook iets dat je de shift kan indrukken tijdens het verplaatsen om enkel volledige vlakken te verplaatsen (dus om vlakken terug uiteen te halen die dezelfde punten hebben). Maar eigenlijk kan je dit ook (beter) bereiken met de filter optie.

Verder zorg ik ervoor dat je grotere dingen kan tekenen dan de view (60x60) doordat je met de pijltoetsen als het ware kan scrollen om dingen te zien de buiten de view liggen. Ik zoek nog uit hoe ik dit ga doen. Ook in het 3D voorbeeld ga je kunnen uitzoomen en inzoomen.

Verder komt er ook nog een optie om de grid uit te zetten, zodat je preciezer kan tekenen (op 0.1 nauwkeurig in plaats van op 1)

En het lastigste: hij moet ook nog cylinder,cone en ellipsoid kunnen importeren. :|

Daarna moet ik alleen nog maar een systeem voor textures maken  :o

Ik denk dat ik texture én kleur niet ga gebruiken, dit is te lastig omdat je dan voor elk punt een kleur (en alpha) moet gaan bepalen in plaats van enkel voor hele vlakken.

Bericht door: Miniejjj op 16 September 2007, 10:47:30
Aan je reactie te zien, lijkt het erop dat er nog een nieuwere versie komt, maar waarom staat de model maker dan bij Game Maker Creaties, dat is toch voor Games ( en natuurlijk andere dingen ) die al klaar zijn.
Hoort het dan niet bij WIP te staan?  :|

Bericht door: jorian99 op 16 September 2007, 10:52:41
Je mag nog wel wat kleine dingen updaten zoals bugs en een paar extra dingen toevoegen, maar niet veel veranderen. Dan hoort ie in het WIP ja.

Bericht door: Miniejjj op 16 September 2007, 10:54:16

Daarna moet ik alleen nog maar een systeem voor textures maken  :o

Dit is toch geen kleine update, of zie ik dat verkeerd. Nouja laat ik er maar over ophouden, hier heeft niemand iets aan :P

Bericht door: chris24 op 16 September 2007, 11:07:59
Als je versie maar werkt he :P Als hij een nieuwe versie gaat maken lijkt het mij dat dat een soort 'nieuwe' creatie wordt.

(p.s. ik vind het programma een beetje ingewikkeld)

Bericht door: Matrebatre op 16 September 2007, 15:50:06
ja inderdaad eigenlijk is het terug een WIP geworden  :P

Ik dacht dat hij af was, maar toen hier mensen begonnen te posten heb ik dingen zitten aanpassen enzo en nu is het meer een WIP. Misschien moet hij verplaatst worden.

Bericht door: Mohammed-f op 16 September 2007, 16:44:18
Nee, want hij is al af en bruikbaar. Je hebt een full version van 1.0 af, en bent bezig met een update.

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - v2.0 uit!!!
Bericht door: Matrebatre op 19 September 2007, 12:53:52
V2.0 is uit!

Nieuw:
de aanpassingen vanuit het vorige bericht  :D
ALLE model bestanden laden (ook van andere model creator tools, zoals Model Maker van TL games)
Nieuwe mode om de 6 basisvorm te tekenen, maar dan op vlak niveau, zodat je ook de punten ervan kan bewerken. Inclusief texture ondersteuning.
Mogelijkheid om licht, texture en grid aan en uit te zetten.
Knoppen om alle punten te selecteren of enkel hele vlakken

Wat nog moet komen:
Volledige texture ondersteuning, auto texture mapping op verschillende manieren

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - v3.0 - Met texture mapping (uv) support!!!
Bericht door: Matrebatre op 21 September 2007, 23:11:50
Versie 3 uit!

Texture mapping (uv) is er nu ook bij!

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - v3.0 - Met texture mapping (uv) support!!!
Bericht door: Mohammed-f op 22 September 2007, 11:43:50
Als dat het enige update was, zou ik het 2.1 noemen. En nog beter, 2.0 naar 1.5 en 2.1 naar 1.6. Niet elk update hoeft een nummer hoger te zijn.

Bericht door: Matrebatre op 22 September 2007, 14:15:10
Dit is wel een grote update hoor, het is niet gewoon een klein scriptje om texture aan te duiden. Het heeft een heleboel projectie mogelijkheden enzo.

Bericht door: glenn-zoo op 23 September 2007, 08:31:17
Kan je ook iets maken dat je Google Sketchup modellen via dit progamma kan omzetten naar modellen die je voor Gamemaker kan gebruiken.

Bericht door: Matrebatre op 23 September 2007, 14:15:24
Ik kan het wel proberen, maar ik moet weten hoe die bestanden opgebouwd zijn.

Bericht door: helderdje op 25 September 2007, 16:26:28
Ik kan het wel proberen, maar ik moet weten hoe die bestanden opgebouwd zijn.

Dat zou heeeeel handig zijn, Want ik heb een heeeel grote villa met google sketchup gemaakt, Om vervolgens te gebruiken met gamemaker, Dat wou dus niet :'(
Dus dan kan ik die villa alsnog gebruiken..!

Bericht door: Matrebatre op 25 September 2007, 17:02:26
Besef dat heel grote dingen heel veel vlakken hebben, en daar kan gamemaker niet zo goed mee overweg. Een model kan trouwens ook maar 333 vlakken tellen, dus als je iets heel groot wilt moet je meerdere modellen aanmaken voor verschillende stukken ervan. Het is aangeraden om gewoon je modellen met minder dan 333 vlakken te maken, als je goed ontwerpt kan dit wel. Het vliegtuig in de eerste post gebruikte maar een 70tal vlakken.

Bericht door: helderdje op 25 September 2007, 17:47:31
Besef dat heel grote dingen heel veel vlakken hebben, en daar kan gamemaker niet zo goed mee overweg. Een model kan trouwens ook maar 333 vlakken tellen, dus als je iets heel groot wilt moet je meerdere modellen aanmaken voor verschillende stukken ervan. Het is aangeraden om gewoon je modellen met minder dan 333 vlakken te maken, als je goed ontwerpt kan dit wel. Het vliegtuig in de eerste post gebruikte maar een 70tal vlakken.
Ik weet niet, hoe kun je zien hoeveel vlakken iets telt?

EDIT: ik zie net dat je met google sketchup pro wel als *.3ds kan opslaan, (daarmee kun je toch openen in gm?)

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - v3.1 - Met texture mapping (uv) support!!!
Bericht door: Matrebatre op 29 September 2007, 15:07:27
Dat kan je ja, dan moet je marzipan gebruiken. Die werd meegeleverd met model maker v2, hij staat hier ergens op het forum.

Update: je kan nu ook elk punt afzonderlijk kleuren (dus om kleurenovergangen te maken) en ook de alpha instellen. Dit heb ik gedaan om de hologram-ringen te maken voor mijn spel Deep Space  :P.

Bericht door: pinda op 13 Oktober 2007, 07:37:51
het werkt niet bij mij dit is de error.

!   F:\Program Files\Game_Maker6.1\Model Maker\model_creator.zip: Unexpected end of archive

Bericht door: samee op 24 Oktober 2007, 10:42:10
zuet er heel goed uit (Y) op de andere comp ga ik het mss even uitproberen.

Bericht door: Matrebatre op 24 Oktober 2007, 15:47:00
het werkt niet bij mij dit is de error.

!   F:\Program Files\Game_Maker6.1\Model Maker\model_creator.zip: Unexpected end of archive

Is dit de error die je kreeg in het programma of in winzip? Had je hem goed gedownload? Wat was de bestandsgrootte? Het moet normaal gezien 1.56MB zijn. Probeer hem nog eens te downloaden.

Bericht door: hafireck op 24 Oktober 2007, 20:46:18
hmm.. ziet er goed uit..
de auto die ik probeerde te maken leek meer op
een koelkast maar oke...  :angel:
ik ben er niet bepaald goed in dus..

Bericht door: Klodderkont-games op 30 Oktober 2007, 22:15:08
kan iemand mij vertellen hoe het precies werkt met die uv mapping?
als ik een plaatje in laad (om te kijken hoe het werkt gewoon willekeurig plaatje) dan krijg ik alleen op de hele texture een van de kleuren van het plaatje te zien en ik weet dus niet hoe ik de hele texture erop kan laten weer geven en verder ben ik nog niet gekomen kan iemand mij dit uitleggen?

Bericht door: goldnoah op 4 November 2007, 10:36:04
link doet het niet goed als ik download krijg ik een bestand van 138 kb

Bericht door: Miniejjj op 4 November 2007, 11:12:21
link doet het niet goed als ik download krijg ik een bestand van 138 kb

Ik weet niet wat jij voor internet hebt, maar bij mij doet ie het wel gewoon met een bestand van 1,56 MB. Dus ik denk dat je het nog een keer moet proberen ;)

Miniejjj

Bericht door: goldnoah op 4 November 2007, 17:38:06
ik heb het al 10X geprobeert

Bericht door: goldnoah op 6 November 2007, 16:11:25
please wil je hem nog een keer uploaden het lijkt me wel handig

Bericht door: Miniejjj op 6 November 2007, 16:14:47
Heeft weinig zin, het staat op zijn eigen host en bij mij ( dus ik denk bij de meeste ) doet ie het gewoon. Dus misschien niet opnieuw uploaden, maar ergens anders uploaden ;)

Miniejjj

Bericht door: Janozua op 14 December 2007, 21:26:42
Ik zal het bestand supergraag willen hebben, maar als ik het gedownload hebt, zegt ie dat hij het bestand niet kan vinden, meerdere keren geprobeerd, maar het lukt niet!

- ik heb wel Vista, geen Xp
Edit: ik heb beide... op Xp doet hij het nu prima.

Bericht door: jaco-m op 16 December 2007, 08:42:11
mooi programma!
handig. geen bugs gevonden behalve dat hij bij t downloade ff raar deet.

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - v4.0 - Nu ook met smooth normals functie
Bericht door: mast-R op 18 April 2008, 11:52:51
Goeie modeller, maar hoe wijzig je het zicht??
 :P

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - v4.0 - Nu ook met smooth normals functie
Bericht door: Janozua op 18 April 2008, 12:10:09
Keypad toetsen (de nummers voor de views)...
Ik heb hem uiteindelijk ook kunnen downloaden. Op 1 of andere manier gaf mijn computer nu geen error tijdens het openen.

Bericht door: Mohammed-f op 25 April 2008, 13:00:16
Is versie 4.0 al geupload? Er staat alleen dat je bezig bent met uploaden.

Bericht door: light op 7 Mei 2008, 13:28:43
Prachtig tool alleen vind ik het byzonder dat sommige vlakken alleen langs een kant worden getoond  :'S . Trouwens het is me gelukt een papieren vliegtuig te maken!  :)

Bericht door: Matrebatre op 8 Mei 2008, 15:09:04
Prachtig tool alleen vind ik het byzonder dat sommige vlakken alleen langs een kant worden getoond  :'S .

De reden is dat je vlakken altijd in wijzerzin met definieren. Als je in je spel culling UIT zet maakt het niet uit, maar als het AAN staat zal je alle vlakken maar langs één kant zien. Ik doe dit zo omdat je dan meteen merkt dat je vlakken fout staan. Het is namelijk altijd beter om culling aan te zetten, ook al is het maar voor even.

Bericht door: Mloenkaugm op 19 Mei 2008, 18:39:55
Ik snap echt niet hoe ik vertices over de Z moet veranderen. Als ik getallen indruk voor views dan selecteert hij de tool.

ARRGH!! >_<

Bericht door: GodsChild777 op 19 Mei 2008, 19:01:30
Kan ik hem gewoon zo in mijn spel laden? Trouwens, Kan je ook d3d formaat maken?

Bericht door: Matrebatre op 24 Mei 2008, 12:38:28
Als je met .d3d bedoelt dat wat in gamemaker wordt ingeladen met de standaard functies, dan wel. Model Creator slaat de modellen op in .mod bestanden, maar eigenlijk maakt de extensie niet uit. Je kan ze gewoon inladen met d3d_model_load(model,'model.mod').

Bericht door: jelleisgoed op 24 Mei 2008, 13:00:42
Ik snap er niets van, ik vind de help niet echt helpend :P Ik heb vaker met 3D programma's gewerkt (anim8or) dus dan zou dit ook goed moeten gaan maar ik kom niet verder dan een plat driehoekje tekenen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het een 3D model wordt? Als ik 0 druk kan ik het alleen bekijken, op 1 kan ik een driehoekje tekenen, op 2,3 en 4 kan ik de punten selecteren en met 5 kan ik ze verplaatsen. Met 6 zegt hij telkens dat ik dezelfde x,y of z waarde heb gekozen en dat ik het opnieuw moet proberen.

Onder het schrijven heb ik het antwoord gevonden, ik moest de knoppen van het keypad gebruiken. Dat had je er wel bij mogen zetten ;) Ik ga het straks testen in mijn spel :)

Edit: Als ik het bestand model heb genoemd geeft hij deze fout:

Citaat
for object object61:

Error in code at line 1:
   d3d_model_load(model,'model.mod')

at position 16: Unknown variable model
Als ik deze code gebruik in het start event:
GML:

Het ligt waarschijnlijk aan mij en niet aan het programma, want hij laadt hem wel gewoon als ik het preview programma gebruik.

Bericht door: Matrebatre op 24 Mei 2008, 15:50:29
Ik snap er niets van, ik vind de help niet echt helpend :P Ik heb vaker met 3D programma's gewerkt (anim8or) dus dan zou dit ook goed moeten gaan maar ik kom niet verder dan een plat driehoekje tekenen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het een 3D model wordt? Als ik 0 druk kan ik het alleen bekijken, op 1 kan ik een driehoekje tekenen, op 2,3 en 4 kan ik de punten selecteren en met 5 kan ik ze verplaatsen. Met 6 zegt hij telkens dat ik dezelfde x,y of z waarde heb gekozen en dat ik het opnieuw moet proberen.

Je kan de z-waarde aanpassen met het scrollwieltje van de muis OF met PageUp/PageDown. Voor 6 moet je dus zorgen dat je verschillende z-waarden hebt, want anders kan je er natuurlijk geen blok/cilinder/kegel/bol mee tekenen.

Onder het schrijven heb ik het antwoord gevonden, ik moest de knoppen van het keypad gebruiken. Dat had je er wel bij mogen zetten ;) Ik ga het straks testen in mijn spel :)
Inderdaad, met het keypad kan je de view veranderen om je model van een andere kant te bekijken.

Edit: Als ik het bestand model heb genoemd geeft hij deze fout:
Als ik deze code gebruik in het start event:
GML:
Het ligt waarschijnlijk aan mij en niet aan het programma, want hij laadt hem wel gewoon als ik het preview programma gebruik.

De correcte code is:
GML:
model = d3d_model_create();
En om hem te drawen:
GML:
d3d_model_draw(model,x,y,z,texture);
De model_create functie is om het model aan te maken en de tweede om hem in te laden. Ik dacht dat je de eerste al wel zou kunnen, dus daarom had ik die er niet bij gezet.

Bericht door: jelleisgoed op 26 Mei 2008, 11:10:38
Ok bedankt, ik had nog nooit met models gewerkt ;)

Bericht door: freaky op 8 Augustus 2008, 12:30:12
hoe kun je de vlakken omhoog zetten :|

Bericht door: ericlegomeer op 8 Augustus 2008, 14:12:47
hoe kun je de vlakken omhoog zetten :|

Met je numbpad kan je je zicht op het vlak aanpassen en met de punten-selecteer-tool kan je het punt selecteren. Vervolgens kan je het punt verslepen met een andere tool :P en dan heb je hem ook in de z richting.

Je kunt ook dmv te scrollen de z coördinaat aanpassen ;)

Eric

Bericht door: Laloeka op 8 Augustus 2008, 16:37:47
Ik werk al een tijdje met ModelCreator maar ik heb 2 vraagjes:

• Wat zijn smooth-normals en wat is dan het verschil tussen "None" , "Threshold" en "All" als je de smooth-normals wilt opslaan? (ik kies altijd All ookal weet ik niet wat het is)
  • Hoe kun je een goede UV-map maken want altijd als ik Textures wil gebruiken staan alle punten in de UV-map op punt 0,0 of -1,-1 ofzo...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het echt een heel fijn programma

Laloeka :D

Bericht door: Naud1234 op 8 Augustus 2008, 21:18:55
Ik heb het nog niet gespeeld maar het lijkt me wel vet. Ik denk dat je er best mooie 3D models mee kan maken. Dat vliegtuig en die cactus zijn erg mooi.

Bericht door: Mloenkaugm op 15 Augustus 2008, 13:44:43
Wat een geweldig programma, ik snap hem nu beter maar ik zit met een vraag.

'Je kan de kleur van een bestaand vlak veranderen in de tekenkleur door alle drie de punten van het vlak te selecteren en L te drukken.' - volgens F1.
Maar als ik dit probeer en ik druk op L opent hij een schermpje dat zegt dat ik een ander model kan laden. Volgens mij klopt dit niet helemaal, want de hotkey voor het vullen van een bestaand vlak is namelijk F.

Bericht door: Laloeka op 15 Augustus 2008, 20:12:34
Mag ik antwoord op dit bericht ? :angel:

Ik werk al een tijdje met ModelCreator maar ik heb 2 vraagjes:

• Wat zijn smooth-normals en wat is dan het verschil tussen "None" , "Threshold" en "All" als je de smooth-normals wilt opslaan? (ik kies altijd All ookal weet ik niet wat het is)
  • Hoe kun je een goede UV-map maken want altijd als ik Textures wil gebruiken staan alle punten in de UV-map op punt 0,0 of -1,-1 ofzo...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik vind het echt een heel fijn programma

Alvast bedankt ;)

Bericht door: Naud1234 op 15 Augustus 2008, 21:46:29
Ik heb 2 models gemaakt en ik ben erg blij met dit programma. :D Ookal kan ik de modellen niet gebruiken want ik heb geen gamemaker pro meer. Als ik gamemaker pro ooit terugkrijg dan kan ik de models meteen laden. :P

Bericht door: Mloenkaugm op 16 Augustus 2008, 18:14:26
Mag ik antwoord op dit bericht ? :angel:

Alvast bedankt ;)

Smooth normals maakt alle randen wat gladder. Als je bijvoorbeeld een nogal low-poly model hebt, en je wilt de randen in het algemeen wat gladder, gebruik je Smooth Normals. Treshold maakt naar mijn mening het beste resultaat. Geen All gebruiken dus. Wat Treshold doet is alle randen kleiner dan het aantal gegeven degrees (in dit geval) gladder. Een rand van 60 graden is dus gladder. All maakt ALLE randen gladder, en dit ziet er bij mij niet goed uit.

Heb ik het zo goed uitgelegd, Matrebatre?

Bericht door: Laloeka op 20 Augustus 2008, 16:31:03
Smooth normals maakt alle randen wat gladder. Als je bijvoorbeeld een nogal low-poly model hebt, en je wilt de randen in het algemeen wat gladder, gebruik je Smooth Normals. Treshold maakt naar mijn mening het beste resultaat. Geen All gebruiken dus. Wat Treshold doet is alle randen kleiner dan het aantal gegeven degrees (in dit geval) gladder. Een rand van 60 graden is dus gladder. All maakt ALLE randen gladder, en dit ziet er bij mij niet goed uit.

Heb ik het zo goed uitgelegd, Matrebatre?

Bedankt vor de uitleg maar nu heb ik nog 1 vraag..:

Bericht door: Mloenkaugm op 21 Augustus 2008, 18:57:59
UV-mappen gaat (volgens mij) met alleen een paar vlakken tegelijk van één kant. Omdat het nogal moeilijk uit te leggen is post ik er zo misschien een videotut over als ik thuis ben, of als ik morgen weer op de computer kom.

Bericht door: Naud1234 op 22 Augustus 2008, 12:20:50
Ik vind dat je moet kunnen zien welk aanzicht je hebt. Want soms weet ik niet meer of ik het bovenaanzicht heb of het zijaanzicht en dan maak ik de figuur de verkeerde kant op.

De bollen en cilinders en kogels doen het niet.

En ik heb een robot met dit programma gemaakt. Een standaard staande robot. Als ik ooit een 3D robotspel maak dan heb ik een leuke robot. Ik ga hem nog aanpassen. :P

Bericht door: Hedanito op 22 Augustus 2008, 21:33:16
Misschien weet jij waarom er een stuk van mijn model verdwijnt.
ziehier de topic:
http://www.game-maker.nl/forums/topic,32115.0

Bericht door: Matrebatre op 22 Augustus 2008, 21:41:34
Ik ben net begonnen met een tweede versie van Model Creator te maken. Hierin is vanalles verbeterd, en hij is ook veel makkelijker te gebruiken. Omdat ik nu veel meer weet over 3d, kan ik er veel meer speciale functies in maken, zoals vectortransformaties: transformaties waarbij je met vectoren aangeeft wat er moet gebeuren. (Mensen die Google Sketchup gebruiken kennen dit waarschijnlijk al, want Google Sketchup gebruikt automatisch vectortransformaties, bijvoorbeeld bij het draaien van objecten.) Ook komen er twee views tegelijkertijd (naast elkaar) op het scherm, en je kan bij beiden instellen wat ze moeten doen. Zo kan je bijvoorbeeld links voor bovenaanzicht kiezen en rechts voor 3D voorbeeld. Bovendien ga je waarschijnlijk ook punten kunnen selecteren in 3D view, wat soms wel handig is. Vectortransformaties zouden ook moeten werken in 3D, maar ik weet nog niet zeker of het mij gaat lukken om dat te maken.

Bij die tweede versie wil ik ook nog proberen een uitgebreide online handleiding te maken, waarbij ik bij elke functie uitleg wat hij doet (met screenshots enzo, zodat het zeker duidelijk is).

Er is wel nog veel werk aan, dus het kan nog maanden duren voor het af is. Ik ga vanaf nu ook niets meer aanpassen aan deze versie van Model Creator, maar als er iets is waarvan je vindt dat het moet worden aangepast, post het dan zeker, dan maak ik het in de nieuwe versie.

Bericht door: Hedanito op 22 Augustus 2008, 23:12:26
hmmmm wat ideetjes:
 - groter gebied om in te werken
 - een probleem dat ik heb bij de UV-mapping, als je object groot is gaan ze over elkaar heen.
 - ook met de UV-mapping, bij grote objecten past het niet meer in het plaatje. Er gaan dan stukken vanaf als je het opslaat, misschien handiger als die automatisch groter word als het niet past.
 - Als je bijvoorbeeld van achteren kijk ipv boven, en je maakt een cylinder ofzo zet hij hem op dezelfde manier neer als van boven. hij is makkelijker als die cylinder ook met de view is meegedraait.

eeeeeeen als ik nog een idee krijg meld ik het wel ^^

Edit: nieuw idee!
Als je werkt met een cylinder ofzo kun je daar heel moeilijk wat aan bouwen omdat de punten niet op een kruising liggen. Daarom dacht ik aan een functie(die je aan en uit kan zetten) die er voor zorgt dat als je met een punt sleept en je komt in de buurt van een ander punt dat hij dan automatisch tegen dat punt aan gaat zitten. Zo kun je zonder moeite toch tegen die cylinder aan bouwen.

Bericht door: Naud1234 op 23 Augustus 2008, 09:51:47
Bij de nieuwe versie kan je de tekengrootte 0,1 maken in plaats van 1. En de bollen en clinders en kegels moeten werken. Het lijkt mij heel vet! Met die views en vectortransvormaties!!!!!

Bericht door: Matrebatre op 23 Augustus 2008, 12:14:17
@Hedanito:
- Groter werkgebied: De nieuwe versie kan je resizen zodat alles veel groter wordt. Je kan er ook mee inzoomen en uitzoomen.
- UV mapping wordt helemaal aangepast, zodat het veel eenvoudiger wordt.
- Ik denk dat er een optie zal komen waarmee je kan instellen over welke as je wilt tekenen.
- Er komt een 'Snap to grid' functie om de punten op een raster te zetten, en een soort van 'magnet' functie. Er is nu trouwens ook al een soort van magnet functie, maar die werkt niet zo goed.

@Naud:
- Bij de nieuwe versie kan je de grid afstand zelf instellen.
- De bollen en cylinders en kegels werken nu ook al, maar ze zijn een beetje lastig te gebruiken.

Bericht door: mathijs727 op 23 Augustus 2008, 16:14:04
Misschien kan je de speler laten intypen hoeveel graden hij wilt draaien.

Bericht door: Naud1234 op 23 Augustus 2008, 16:56:39
Hoe moet ik bollen, cylinders en kegels maken? Ik zet 2 punten neer waarvan elk punt een andere x,y,z heeft en ik zie geen vorm. Ik heb ook een kleur ingesteld.
Ik weet het al, het ligt aan de precision, die staat normaal op 1 en hij moet hoger.
Op de voorpagina staat: 'Download V4.0:'.
Maar ik dacht dat dit v 3.0 is en dat je met v 4.0 bezig bent. :?
En ik snap de betekenis niet van sommige kleine knopjes beneden van het scherm. Die kleine knopjes waarvan als je ze indrukt dat ze wit zijn en anders zijn ze grijs. 1 knopje is dat de kleuren donkerder worden, heb ik gezien.

Bericht door: Matrebatre op 26 Augustus 2008, 19:26:47
Ik ga vanaf nu niet meer veel extra uitleg geven over de oude model creator, omdat in de nieuwe alles toch anders is.

Bericht door: Naud1234 op 27 Augustus 2008, 00:06:02
Ik heb ontdekt dat een knopje de lijnen laat verdwijnen, zodat je kunt zien hoe je model er in je spel uitziet. En een knopje die je model laat verdwijnen, zodat je beter kan zien waar alle lijnen lopen. En een knopje om de schaduw aan of uit te zetten. Bij mij verlopen de kleuren altijd. :(

Bericht door: Ever121 op 27 Augustus 2008, 15:20:16
Hoe zoem je met het beeld uit, verder werkt het bij mij prima, erg bedankt voor het helpen :P
Als ik trouwens een texture gebruik bij het model dan neemt hij (denk ik) maar 1 kleur van de texture in plaats van de hele, hoe kan dit?

Bericht door: guitarfreak op 28 Augustus 2008, 16:08:19
ik snap niet hoe ik hem in z kan zetten! :'S

Bericht door: Ever121 op 28 Augustus 2008, 16:22:36
Scrollen of met page up en page down.

Bericht door: iemand01 op 30 Augustus 2008, 13:03:54
heb je dat met GM gemaakt? |8D
EDIT:
ik snap er niks van :'S

Bericht door: Matrebatre op 30 Augustus 2008, 14:00:26
Ja, het is met GM gemaakt. Anders stond het ook niet in dit forum :P.

Lees de help eens, druk op F1.

Bericht door: Ever121 op 30 Augustus 2008, 15:00:13
Onderaan staat z'n lampje waarmee je heel mooi schaduwen aan en uit kan zetten, maar als je dan in GM kijkt is dat weg. Hoe doe je dat ook in GM dan? Ik vind het echt een handig progamma  8)

Bericht door: guitarfreak op 31 Augustus 2008, 19:08:13
het is een heel goed progamma maar ik kan er niets van :'S

Bericht door: Erazor op 1 September 2008, 09:24:46
Ik houd van dit programma...  :angel: 't is intuitief (na een tijdje), en gelukkig lekker simpel, niet zoals die geavanceerde modelprogramma's, die hebben tigduizend functies. Wat wel jammer is is dat de kleur functie niet werkt, of in ieder geval niet goed werkt, omdat in de helpfile staat dat je L moet indrukken, maar dit is dezelfde hotkey als voor Load, en in het programma staat F, maar dit werkt niet. Ook lijkt me het handig als je kunt instellen of je wilt dat de faces 2 kanten op worden gedrawt, omdat dit erg handig kan zijn.

Bericht door: Janozua op 1 September 2008, 13:27:33
en gelukkig lekker simpel, niet zoals die geavanceerde modelprogramma's, die hebben tigduizend functies.
Daarmee kun je ook veel en veel meer. Daarmee hoef je ook niet alles handmatig te tekenen, daar heb je functies die alles veel makkelijker maken. Foutje gemaakt? Heb je ook weer een functie voor. Het is na mijn mening beter om een uitgebreider 'model programma' te nemen als Blender, kun je veel meer mee en is het interface wat wennen, maar je kunt er gewoon meer mee.

Uiteraard is dit programma niet slecht, het is leuk om zoiets te maken met Game Maker, maar ik zie het niet echt in als defenitieve 'model creator' voor mij...

Bericht door: Laloeka op 1 September 2008, 16:24:09
Daarmee kun je ook veel en veel meer. Daarmee hoef je ook niet alles handmatig te tekenen, daar heb je functies die alles veel makkelijker maken. Foutje gemaakt? Heb je ook weer een functie voor. Het is na mijn mening beter om een uitgebreider 'model programma' te nemen als Blender, kun je veel meer mee en is het interface wat wennen, maar je kunt er gewoon meer mee.

Uiteraard is dit programma niet slecht, het is leuk om zoiets te maken met Game Maker, maar ik zie het niet echt in als defenitieve 'model creator' voor mij...
Ik vind het juist weer fijn om alles zef te doen (behalve de UV-MAP) want dan ben je niet afhankelijk van hoe die funtie het bedacht heeft :)

Bericht door: Mloenkaugm op 4 September 2008, 16:37:53
Ik ben al een tijd bezig met dit programma en heb een D'eagle achtig wapen weten te maken.
Uiterst highpoly kon niet meer vanwege het handvat en magazijn, deze alleen al waren +20 faces van één kant!

(http://img361.imageshack.us/img361/6690/deagle1li0.png)
(http://img361.imageshack.us/img361/8481/deagle2fj3.png)

Ik kijk erg uit naar de volgende Model Creator, alleen al omdat ik deze versie nou al uitgebreid en leuk vind om mee te werken. Ik verwacht er veel van, en ik hoop echt dat UV-mapping veel beter gaat want de UV-mapping die in 4.0 zit is nogal heel vervelend.

Bericht door: Matrebatre op 4 September 2008, 17:08:19
Ook lijkt me het handig als je kunt instellen of je wilt dat de faces 2 kanten op worden gedrawt, omdat dit erg handig kan zijn.

Dat kan je bereiken door de driehoeken te selecteren, te kopieren en om te draaien (met de flip normals knop). Ik vind dit echter niet echt aan te raden, het is meestal realistischer om de dingen 'dikker' te maken.

Bericht door: Laloeka op 4 September 2008, 17:32:09
Ik ben al een tijd bezig met dit programma en heb een D'eagle achtig wapen weten te maken.
Uiterst highpoly kon niet meer vanwege het handvat en magazijn, deze alleen al waren +20 faces van één kant!

<plaatjes uit citaat verwijderd ivm groote van het bericht>

Ik kijk erg uit naar de volgende Model Creator, alleen al omdat ik deze versie nou al uitgebreid en leuk vind om mee te werken. Ik verwacht er veel van, en ik hoop echt dat UV-mapping veel beter gaat want de UV-mapping die in 4.0 zit is nogal heel vervelend.
Zo high-poly is het niet maar dat komt vooral door je smooth/normals die je best hoog hebt ingestelt.

Na wat ervaringen later vind ik toch dat de UV mapping niet zo heel slecht is. Misschien wel aan de goede kant ;)

Bericht door: Mloenkaugm op 4 September 2008, 17:49:45
Smooth Normals maakt het model alleen qua gezicht gladder volgens mij, niet hoeveel faces het hebben. Maar dat heeft Matre gemaakt, en niet ik. :P

Bericht door: gamemoon op 4 September 2008, 18:19:13
zou je wat kunnen verklappen over versie 5   :angel:

Bericht door: Matrebatre op 5 September 2008, 19:18:44
zou je wat kunnen verklappen over versie 5   :angel:

Oke, maar het gaat nog lang duren voor het klaar is: Het is nog veel meer werk dan het eerst leek. En ik begin plaatsgebrek te hebben voor alle nieuwe functies die ik wil invoegen :P .

Tot nu toe is het belangrijkste verschil dat je twee views kan gebruiken tegelijkertijd, die je volledig onafhankelijk kan instellen. Er zijn ook een heleboel andere kleine aanpassingen, die het gebruik van het programma makkelijker moeten maken.

- Er komt een groter undo-geheugen (nu kan je maar één keer doen, als het af ik kan dat in principe oneindig veel worden, maar ik ga het waarschijnlijk instellen op 10).
- Veel model-instellingen worden bij het bestand opgeslagen, zodat als je het model opnieuw opent in mijn programma, dat hij die instellingen kan terughalen. Die instellingen bevatten onder andere de schaal, maar ook dingen zoals de smooth normals instelling, of je textures en/of colors wilt mee opslaan, en de gridsize (misschien) en nog een paar andere dingen. Op deze manier moet je al die instellingen niet elke keer opnieuw aanklikken als je je model opslaat.
- Basisvormen worden niet meteen geconverteerd naar driehoeken, maar worden bewaard als basisvormen. Zo kan je gemakkelijk transformaties uitvoeren op basisvormen die je getekent hebt (zoals cirkels) en dit bespaart ook geheugen. Op deze manier kan het programma ook gebruikt worden als een alternatief voor basisvormen tekenen met de d3d-functies (wat blijkbaar veel mensen willen).
- Beter uv mapping systeem.

Er komen nog heel wat meer dingen in, maar daar ben ik nog niet zeker van hoe ik het ga doen.

Bericht door: Laloeka op 5 September 2008, 21:07:23
Oke, maar het gaat nog lang duren voor het klaar is: Het is nog veel meer werk dan het eerst leek. En ik begin plaatsgebrek te hebben voor alle nieuwe functies die ik wil invoegen :P .

Tot nu toe is het belangrijkste verschil dat je twee views kan gebruiken tegelijkertijd, die je volledig onafhankelijk kan instellen. Er zijn ook een heleboel andere kleine aanpassingen, die het gebruik van het programma makkelijker moeten maken.

- Er komt een groter undo-geheugen (nu kan je maar één keer doen, als het af ik kan dat in principe oneindig veel worden, maar ik ga het waarschijnlijk instellen op 10).
- Veel model-instellingen worden bij het bestand opgeslagen, zodat als je het model opnieuw opent in mijn programma, dat hij die instellingen kan terughalen. Die instellingen bevatten onder andere de schaal, maar ook dingen zoals de smooth normals instelling, of je textures en/of colors wilt mee opslaan, en de gridsize (misschien) en nog een paar andere dingen. Op deze manier moet je al die instellingen niet elke keer opnieuw aanklikken als je je model opslaat.
- Basisvormen worden niet meteen geconverteerd naar driehoeken, maar worden bewaard als basisvormen. Zo kan je gemakkelijk transformaties uitvoeren op basisvormen die je getekent hebt (zoals cirkels) en dit bespaart ook geheugen. Op deze manier kan het programma ook gebruikt worden als een alternatief voor basisvormen tekenen met de d3d-functies (wat blijkbaar veel mensen willen).
- Beter uv mapping systeem.

Er komen nog heel wat meer dingen in, maar daar ben ik nog niet zeker van hoe ik het ga doen.

Misschien kun je ook doen dat je zelf de grid kan instellen op bijvoorbeeld 0.5 ofzo dat je op 0,0.5,1,enz...
Die hoeft natuurlijk niet opgeslagen te zitten in het model maar dat zou wel fijn zijn :P

Voor de UV-mapping zou ik hetzelfde principe houden maar dat het spiegelen en draaien beter werkt. Ook kun je in de tekenview een in-uitzoom funtie maken voor grote models.

Ik kijk er erg naar uit en word waarschijnlijk een van de eerste downloads van v5! 8)

Bericht door: Matrebatre op 5 September 2008, 23:40:07
1. Dat kan in de nieuwe versie. :P

2. Het ZIT opgeslagen in het model! |8D

Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar bij de nieuwe versie kan je het window resizen. Je kan het dus het hele scherm laten innemen, en het past op eender welke resolutie.

Ik heb ook even een screen gemaakt van de nieuwe versie: (hierin zijn de knoppen nog niet allemaal klaar, dus die heb ik weggelaten)
(http://andere.matrebatre.be/model_creator_screen.png) (http://andere.matrebatre.be/model_creator_screen.png)
Klik voor grotere versie (ware grootte).

Je kan deze demo ook downloaden, om te testen of het resizen ook werkt op andere computers (het zou moeten werken). Klik HIER (http://andere.matrebatre.be/nieuwe_model_creator.zip) om te downloaden. In deze demo kan je dus alleen maar wat werken met de verschillende views. Texture werkt nog niet, die is voorlopig gewoon leeg. Later wordt dit de vervanging van het mini-texture kadertje dat vroeger rechtsonder stond. Je kan ook inzoomen, de view verplaatsen en de 3D view ronddraaien. Voor de rest zit er niets in, het is gewoon bedoeld om te testen of alles werkt bij iedereen.

Het programma zou automatisch moeten controleren of de resolutie hoog genoeg is om te kunnen werken, en als het niet hoog genoeg is, moet hij hem veranderen in 800x600 en werken in fullscreen. Ik kan dit zelf niet echt testen, want mijn resolutie kan ik niet tot 640x480 zetten. Misschien kan iemand anders dit even testen en zeggen of het werkt?

Bericht door: gamemoon op 6 September 2008, 12:11:23
ik heb hem gelijk getest |8D
mooi, je kan nog niks (behalve van view veranderen en in 3d kijken, maar ik vind het nu al fijn dat er zoiezo 2 views zijn, zoom-in en zoom-out functie terwijl je aan het bewerken bent etc. etc. en het wordt nog beter |8D
klein bugje:(die je wss al zelf weet :P) als je te ver uitzoomt bij het editten, verdwijnt het grid en de rode lijntjes :?

voor wat je nu hebt, een 6.9,voor de ideeen een 10 :D

Bericht door: Matrebatre op 6 September 2008, 15:41:46
klein bugje:(die je wss al zelf weet :P) als je te ver uitzoomt bij het editten, verdwijnt het grid en de rode lijntjes :?

De rode lijnen horen inderdaad niet te verdwijnen. Het feit dat het grid verdwijnt is geen bug, dit is zo bedoeld. Als dit niet zou gebeuren, dan zou gewoon de hele view grijs worden, en daar heb je ook helemaal niets aan.

Bericht door: Hedanito op 6 September 2008, 17:12:58
Ziet er stoer uit ^^
misschien kun je doen dat als je zo ver uitzoomt dat het een warboel van lijnen word, dat de grid dan vanzelf groter word. Maar misschien is het nog handiger om zelf de grootte van de grid in te kunnen stellen.
Maar goed, ga zo door!  :D

Bericht door: Janozua op 6 September 2008, 17:44:27
Misschien naast de numpad toetsen ook andere sneltoetsen inschakelen, ik op me laptop heb namelijk geen numpad. :P Ik kan nu namelijk nog niets, als die buttons er zijn wel natuurlijk.
Verder ziet het interface er goed uit!

Bericht door: Laloeka op 7 September 2008, 15:52:09
Mmm... Als ik in het linker scherm zover uitzoom dat ik geen grid meer zie, en ik zoom weer in naar de oorspronkelijke groote, worden de lijnen een beetje wazig :?

Dit word waarschijnlijk wennen, maar wel heel handig ;)
Zo begint het een beetje op Blender en dergelijke programma's te lijken.

Misschien kun je het maken dat je de achtergrond kleur kunt weizigen per view want ik ben nu bezig met een Jet-model die grijze kleuren heeft en dan kan ik m bijna niet zien:

(http://img81.imageshack.us/img81/4373/mdjetit5.png) (http://img81.imageshack.us/img81/4373/mdjetit5.png)

Ik moet nu met lijnen bekijken om het goed te zien:
(http://img81.imageshack.us/img81/1120/mdjet2hz3.png) (http://img81.imageshack.us/img81/1120/mdjet2hz3.png)

V5 ziet er goed uit! Misschien moet je een nieuw topic aanmaken in het WIP board..?

Bericht door: Divendo op 9 September 2008, 17:24:06
Ik kan de aanzichten niet veranderen. Ik heb namelijk geen numpad op mijn toetsenbord. :( :(
Dus ik stel voor daar ook de gewone nummers voor te gebruiken maar dan alleen als num lock aanstaat.

Bericht door: Janozua op 9 September 2008, 17:45:20
Dat zeg ik net:
Misschien naast de numpad toetsen ook andere sneltoetsen inschakelen, ik op me laptop heb namelijk geen numpad. :P Ik kan nu namelijk nog niets, als die buttons er zijn wel natuurlijk.
Lijkt me handig als je inderdaad gewone cijfers ook toestaat. Ik zie wel dat ik de nieuwe versie buttons komen om het view te draaien, maar alsnog lijkt het me handig aangezien sommige mensen heel veel sneltoetsen gebruiken.

Bericht door: Hedanito op 9 September 2008, 18:38:28
Misschien kun je er ook voor zorgen dat je modelen in stukken kan laten opslaan als ze meer dan 333 vlakken hebben.

Bericht door: Matrebatre op 10 September 2008, 19:50:35
@laloeka: Dat van de achtergrondkleur is inderdaad wel een goed idee. Tot nu toe had ik hier eigenlijk nog nooit last van gehad. Het probleem is dat als je dit ook nog wilt instellen, dat je dan ook de kleur van de grid zal moeten aanpassen, en dan wordt het wel erg ingewikkeld allemaal om dat ook nog bij het model mee op te slaan.

Het probleem met de numpad is opgelost in de nieuwe model creator, daarin heb je namelijk ook buttons om een view te kiezen.

Over het modellen in stukken breken: waarschijnlijk lukt dit ook wel.

Bericht door: Divendo op 10 September 2008, 20:29:17
Waar dan?  :GM059:

Bericht door: Matrebatre op 11 September 2008, 12:39:22
Waar dan?  :GM059:

De nieuwe model creator is nog niet af, daarom staat hij niet in de eerste post. Ik heb al wel een demo hier gezet (zie pagina 6).
Open de demo maar eens, je ziet het meteen.

Ik zit trouwens met een probleem met de nieuwe model creator: er zijn zoveel nieuwe functies en knoppen bijgekomen dat ik niet genoeg plaats heb om ze allemaal in het menu te zetten. Daarom vroeg ik mij af wat jullie willen dat ik doe:
- De knoppen kleiner maken (icoontjes gebruiken ipv tekst) en een korte uitleg geven over de knop bij mouseover
- Meerdere tabbladen voor het menu maken (nadeel is dat je zo veel tijd verdoet met van tabbladen wisselen)
- Alles heel dicht op elkaar zetten en klein lettertype gebruiken (maar ik denk dat alles dan nogal klein is)

Bericht door: Hedanito op 11 September 2008, 14:25:50
icoontjes lijken mij het beste.
het werkte bij de vorige versies ook goed ^^

Bericht door: Divendo op 11 September 2008, 17:10:23
Ik denk dat icoontjes met mouseovers prima zijn  :P :P :P

Bericht door: Laloeka op 11 September 2008, 17:25:30
@laloeka: Dat van de achtergrondkleur is inderdaad wel een goed idee. Tot nu toe had ik hier eigenlijk nog nooit last van gehad. Het probleem is dat als je dit ook nog wilt instellen, dat je dan ook de kleur van de grid zal moeten aanpassen, en dan wordt het wel erg ingewikkeld allemaal om dat ook nog bij het model mee op te slaan.
[...]
Dit hoeft toch ook allemaal niet in het model te staan?

De grid kleuren moet me misschien appart ik kunnen stellen want met een invert-color scriptje kan het nog wel eens voorkomen dat dit toch iets wat onhandige kleuren returnt.

EDIT:

Ik heb nog eens nagedacht (já, dat doe ik ook!) en ik denk dat het het handigst is dat je gewoon 3 knopjes maakt:

1 voor de achtergrond, 1 voor de basis grid en 1 voor de middelste lijnen.

Bericht door: Matrebatre op 15 September 2008, 22:56:28
Ik heb ook eens nagedacht ( :P ) en ik kwam tot de conclusie dat het niet echt een goed idee was om het model altijd met de ware kleuren weer te geven. Daarom heb ik nu het systeem aangepast: Er is nu een knop waarmee je kan kiezen tussen schematische kleuren en ware kleuren. Bij schematische kleuren worden alle vlakken wit (zodat je ze gegarandeerd goed ziet en ook de lighting goed werkt), en worden ze blauw als je ze selecteert (handig om te zien welk vlak je nu juist vast hebt).

Ik zit met nog een probleem, in verband met met verslepen van punten (de Move optie). In de oude model creator werden enkel de icoontjes van de punten (een soort van rechthoekjes met een gaatje in het midden) versleept, en je kon de eigenlijke aanpassingen pas zien nadat je de muis had losgelaten. Ik denk erover na om het systeem zo te maken, dat meteen alle hoeken en vlakken meegesleept worden, zodat je meteen ziet wat er gebeurt. Er is echter een probleem: om dit te doen, zouden de normals van de vlakken elke step opnieuw berekend moeten worden, wat betekent dat het programma trager zal worden (tijdens het slepen dan). Wat vinden jullie dat ik moet doen?

1 - enkel icoontjes slepen (zoals in de oude versie)
2 - alles slepen, maar normals pas herberekenen als de muis wordt losgelaten (dit gaat bijna even snel als optie 1, maar zal er een beetje vreemd uitzien omdat de belichting fout is)
3 - alles slepen en normals elke step opnieuw berekenen (dit is trager)

Ik ga niet nog een optie maken waarmee je het zelf kan kiezen, dit maakt het nog ingewikkelder dan het nu al is en zorgt voor zoveel extra code dat alles sowieso trager zou worden.

Ik vroeg me ook af wat jullie vinden van de snelheid van de oude versie. Hebben jullie last van een lage fps bij het werken aan modellen? Hoeveel faces gebruiken gemiddelde modellen bij jullie?

Ik moet wel vermelden dat in de nieuwe versie waarschijnlijk minder faces nodig zullen zijn om hetzelfde resultaat te bereiken, aangezien je basisvormen zoals bollen (die zeer veel faces bevatten) in zijn geheel kan opslaan in je model bestand. Door het gebruik van deze basisvormen zal je model veel sneller zijn, zowel in Model Creator als in je eigen spel.

Bericht door: MitchelD op 16 September 2008, 07:51:59
kan je niet met een timer werken die om de 15 steps de normales laad ofzo scheelt al weer 15x zoveel geheugen (of 10 ofzo)

Bericht door: Laloeka op 16 September 2008, 10:37:23
Ik zou het óf maken dat je alleen die puntjes zien, óf dat je de verandering pas uitrekent als de muis stil staat (en daarvoor wel bewoog) maar nog wel ingedrukt is ;)

Ik heb overigens nog een ideetje wat je zou kunnen maken:

Je wilt best veel opslaan bij je model wat niet nodig is in GameMaker maar wel in ModelCreator zoals Grid en Views en dat soort dingen.
Nu is mijn idee dat als je een model opslaat dat je hem dat als een zelf bedacht bestandsoort (*.abc bijvoorbeeld) opslaat en dat je hem als *.mod en misschien ook als *.gml kunt in- en ex- porteren.

Het klinkt misschien moelijk maar de meeste programma's hebben zo'n soort systeem :angel:

Laloeka

Bericht door: glenn-zoo op 16 September 2008, 16:55:52
Zou je een tool kunnen maken die aangeeft met bijv. een groen, geel en rood licht of een model in GM kan?

Bericht door: Laloeka op 16 September 2008, 19:32:04
En misschien dat het vlak wat je net getekent hebt meteen geselecteerd is voor als hij op een 'onmogelijke plaats' staat om geselecteerd te worden zonder je andere faces aanklikt :P

En misschien ook de preview ín het programmaatje te bouwen :angel:

Bericht door: Matrebatre op 16 September 2008, 22:38:44
@MitchelD: Goed idee, maar ik denk dat dit er nog steeds raar zal uitzien en dat veel mensen dit dan gaan zien als een 'bug' en mij pm's zullen gaan sturen om de 'bug' op te lossen.

@laloeka: Zeer goed en professioneel idee, maar natuurlijk wel moeilijk om te realiseren. Wat ik hier een beetje jammer aan vind, is dat het er nog ingewikkelder van wordt. Het voordeel van methode 1 is dat, als je alles aan het verknoeien bent, je altijd met de rechtermuisknop de actie kan annuleren (dat is nieuw in model creator, te vergelijken met Esc in Google Sketchup). Als echter de vlakken heel de tijd in het rond springen, weet je niet meer goed waar ze vandaan komen.

Stel, je maakt een vliegtuig en je vindt dat de vleugels niet dik genoeg zijn. Je wilt de vleugels dus een beetje dikker maken. Dan is methode 1 het beste, want daar kan je zien waar de vlakken oorspronkelijk stonden en je kan gemakkelijk de punten verslepen zodat ze net iets onder de oorspronkelijke hoeken staan, en dan loslaten.

Over het opslag systeem: Ik heb een methode gevonden om extra informatie bij de modellen op te slaan, zonder dat GM dat merkt wanneer het model wordt geopend. Ik kan dus info bij het model opslaan, en datzelfde model kan met GM geopend worden. Als je dan ooit het model moet aanpassen, kan je dat gewoon doen en heb je die info nog steeds. De info is zo klein dat het bestand er nauwelijks groter van wordt, ongeveer 100 bytes. Ik twijfel wel om misschien ook een andere extensie te gebruiken voor modellen, namelijk .gmm (Game Maker Model) of .gmmod (extensies kunnen ook meer dan 3 letters hebben) omdat bij veel mensen de .mod extensie als een muziekbestand wordt herkend. Als ik dit doe, kan ik het systeem ook zo maken dat de extensie automatisch bij Model Creator hoort, zodat als je er dubbel op klikt, dat het model meteen geopend worden in Model Creator. Dat kon nu ook al (ik deed dit op mijn computer), maar om dat te doen moest je in Mapopties een aantal dingen aanpassen wat niet echt gebruiksvriendelijk is. Misschien kan ik hiervoor een installer gebruiken, als dit niet tegen de regels is.

In ieder geval zal Model Creator de optie behouden om models op te slaan en te laden als .mod , maar aangezien de extensie voor Game Maker toch niet uitmaakt, kan je natuurlijk beter die nieuwe extensie gebruiken.

Over getekende vlakken selecteren: Goed idee, dit ga ik doen (als het lukt).

Over een preview inbouwen in Model Creator: Goed idee, ik weet niet zeker of dit lukt maar ik kan het proberen. In ieder geval zal je altijd het model eerst moeten opslaan om het resultaat te zien, maar ik natuurlijk ook een preview knop maken die het model automatisch opslaat in de temp folder, om het dan te openen in preview en die preview dan binnen Model Creator te gebruiken. Ik weet wel nog niet hoe ik de views daarvoor ga moeten uitschakelen, waarschijnlijk moet ik daarvoor een nieuwe room maken, die ook resizable moet zijn. Alles bij elkaar zal het redelijk ingewikkeld worden, lijkt mij.

Wauw, dat was een lang bericht :P .

Bericht door: Matrebatre op 26 September 2008, 18:08:19
Ik ben bijna klaar met een nieuwe demo waarin je het hele nieuwe menu kan zien, en ook een paar testobjecten in 3D kan bekijken. Het menu is redelijk ingewikkeld geworden, het heeft nu al 87 knoppen. Ik ben erin geslaagd om alles in één menu te krijgen, dus nu staan ook de knoppen voor basisvormen en de texture mapping knoppen in het gewone menu. Ook alle bugs die ik kon vinden zijn eruit. Ik ben al klaar met een aantal van de functies, maar die zitten er in de demo nog niet in.

(http://andere.matrebatre.be/mc_demo.png) (http://andere.matrebatre.be/mc_demo.png)

DOWNLOAD (http://andere.matrebatre.be/mc_demo.zip)

Bericht door: Hedanito op 26 September 2008, 18:23:17
ziet er vet uit ^^
alleen jammer dat ee hoop dingen het nog niet doen  :P

Bericht door: gamemoon op 26 September 2008, 18:25:59
87 knoppen 0.0 wow trouwens (als je dat al niet hebt) misschienm (nog :P) een ideetje, als je de texturemap maakt, kan je zorgen dat hij dan zeg maar uit elkaar gedrukt word? dus dat als je

----

\__\
\l__| hebt, dat dat op de texturemap

__
    |  |
    ---
    |  |
--- --- ---
|  |    |   |
--- --- ---
    |  |
    ---
wordt?

Bericht door: Matrebatre op 26 September 2008, 19:47:29
@Gamemoon: Die optie was er ook al in de huidige model creator :P. Het einge verschil is dat hij de zes vlakken in een raster van 3x2 zet en niet in die kruisvorm. De 3x2 vorm neemt namelijk minder plaats in.

Ik zit met nog een probleem. Ik weet nu hoe ik het zo kan maken dat .gmmod files automatisch met Model Creator worden geopend, maar ik heb de keuze uit een aantal dingen:
A - Als je dubbelklikt op een .gmmod file (of rechtermuisknop > Openen) dan opent Model Creator en vraagt hij wat je wilt doen: het model previewen of bewerken. Er komt bij rechtermuisknop onder Openen ook nog de opties Edit en Preview waarmee je het model meteen kan bewerken of previewen.
B - Als je dubbelklikt op een .gmmod file dan wordt het model gepreviewd. Bij de preview staat ook een knop 'Model bewerken' waarmee er overgegaan wordt op Model Creator. Er komt bij rechtermuisknop onder Openen ook nog de optie Edit waarmee je het model meteen kan bewerken.
C - Als je dubbelklikt op een .gmmod file dan wordt het model geopend in Model Creator. In Model Creator staat een knop om het model te previewen. Er komt bij rechtermuisknop onder Openen ook nog de optie Preview waarmee je het model meteen kan previewen. (Het nadeel van deze methode is dat het model eerst zal worden geladen door model creator, en dat kost redelijk veel tijd. Als je dus het model enkel wilde previewen, dan verlies je veel tijd.)
D - Hetzelde als A, maar dan zonder de Edit en Preview knop.

Verder zit ik wel met een ander probleem: Game Maker heeft geen functies om registry waarden weer te verwijderen, dus als ik één van deze opties gebruik, is dat permanent (de gebruiker kan het natuurlijk wel handmatig weer wegdoen). Misschien is het dus beter om dit niet zomaar ongevraagd te doen, maar om dit te vragen wanneer model creator gestart wordt. Anderzijds wordt de .gmmod extensie door geen enkel ander programma gebruikt, dus eigenlijk merkt de gebruiker er niets van en kan hij er ook geen last van hebben.

Wat vinden jullie het beste?

Bericht door: gamemoon op 26 September 2008, 20:07:42
ik kies voor B, maar dan andersom.

Bericht door: Matrebatre op 26 September 2008, 20:10:26
ik kies voor B, maar dan andersom.

*Ahum* dan kies je dus voor C, lijkt me? :P
Citaat
C - Als je dubbelklikt op een .gmmod file dan wordt het model geopend in Model Creator. In Model Creator staat een knop om het model te previewen. Er komt bij rechtermuisknop onder Openen ook nog de optie Preview waarmee je het model meteen kan previewen. (Het nadeel van deze methode is dat het model eerst zal worden geladen door model creator, en dat kost redelijk veel tijd. Als je dus het model enkel wilde previewen, dan verlies je veel tijd.)

Bericht door: Mohammed-f op 26 September 2008, 21:41:40
Woow, het gaat wel meer de richting op naar een compleet 3D Modelmaker programma!

Je moet denk ik hem wel wat makkelijker maken dan wat je in die plaatje hebt, want de meeste programma's zijn veelste moeilijk te gebruiken door de hoeveelheid functies, als jij dat ook doet, kan ik misschien beter een oudere versie gebruiken met minder functies, omdat ik niet zo erg goed ben in modelleren, maar dat kan ook alleen aan mij liggen.

Of wat je ook kan doen is een soort Simple mode en Advanced mode te maken. (ik heb hem trouwens nog niet getest, en heb momenteel ff geen 3D project waar ik aan werk)

Bericht door: gamemoon op 26 September 2008, 21:45:13
ja  :P

Bericht door: Divendo op 27 September 2008, 09:50:30
Ziet er goed uit, die nieuwe versie, maar ik denk dat je de message background en buttons nog moet veranderen. (dit staat zo slordig vind ik)
Bijvoorbeeld deze:
(http://www.freewebs.com/divendo/leeg%20grijs.bmp)
Ik weet dat hij op de standaard lijkt maar het is beter dan de standaard want als je die gebruikt ziet het er zo slordig uit.

Bericht door: Matrebatre op 27 September 2008, 13:53:51
Het probleem is dat mijn icons niet goed passen op die knop, omdat ze dan tegen de rand zitten. Daarom nam ik liever knoppen met 1px rand.

Verder probeer ik ook niet om Model Creator zo mooi mogelijk te maken, maar zo handig mogelijk. Het is de bedoeling dat je eenvoudig de functies kan herkennen, en ik vind dat dat nu het beste gaat. De vorm van de knoppen helpen je weinig om het programma beter te begrijpen ...

Er komt ook een uitgebreide documentatie op mijn website, zodat je informatie kan krijgen over elke functie. Ook zal ik er waarschijnlijk een aantal tutorials bij zetten, om te leren met het programma te werken. Op die manier zou het programma dus juist duidelijker moeten worden dan de eerste versie.

Verder heeft deze versie nauwelijks iets veranderd aan het gedrag van de functies die al bestonden: De icons zijn praktisch hetzelfde en de functies doen ook nog exact hetzelfde. Enkel de plaats van de knoppen is veranderd. De plaatsing is nu ook logischer: in plaats van dat alle knoppen zomaar onder elkaar staan, staan ze nu gegroepeerd per thema: Draw, Select, Edit, Texture, Actions, Color, Model. Zo moet je minder lang zoeken naar de knop die je wilt gebruiken.

Ik heb nog een vraag voor jullie: Wat vinden jullie dat er met het menu moet gebeuren als je het venster groter maakt? Momenteel schuift de linkerhelft van het menu dan naar links en de rechterhelft naar rechts. Maar ik zou ook gewoon het hele menu in het midden kunnen houden. Wat lijkt jullie het beste?

Bericht door: Hedanito op 27 September 2008, 14:40:11
Ik vind dat je beide menu's linksonder het werkvlak waar ze bij horen moet zetten.

Bericht door: Divendo op 27 September 2008, 15:52:46
Nee, ik bedoelde niet als icoontje maar als message background!
(maar het was maar een tip)

Bericht door: Matrebatre op 27 September 2008, 18:30:37
Nee, ik bedoelde niet als icoontje maar als message background!
(maar het was maar een tip)

Bedoelde je dan soms de show_message kadertjes? Daarvoor gebruik in ondertussen al Windows Dialogs.

@hedanito: Het probleem is dat de menu's niet echt bij één van de twee horen. Het bovenste stuk van het menu hoort wel bij de view, maar het onderste hoort bij allebei. Maar het leek me geen zicht als ik de view menu's ga scheiden van het eigenlijke menu, dus liet ik ze liever samen. Misschien moet ik ze juist wel splitsen, zodat je kan zien dat ze niet bij elkaar horen ...

Bericht door: Hedanito op 27 September 2008, 20:06:47
Zet de viewknopjes enzo die elk veld apart heeft erboven op de manier die ik in mijn vorige post beschreef en de dingen voor bewerken als 1 menu eronder.

Bericht door: Matrebatre op 27 September 2008, 21:27:07
Erboven zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn, want dan moet ik nog een extra view bijmaken, waardoor het programma trager zou worden.

Bericht door: Hedanito op 28 September 2008, 00:51:32
nou dan weet ik het ook niet meer :P

Bericht door: jelle6 op 28 September 2008, 19:07:20
kan iemand mij een tutorial geven via PM??

Bericht door: Hedanito op 28 September 2008, 21:08:32
Nee.

Bericht door: bjarno op 29 September 2008, 19:13:16
Demo = Goed (kwa views en zo)

maar de rest werkt nog niet maar met twee views werken. Proficiat!

Bericht door: gamemoon op 8 Oktober 2008, 20:47:28
hoe gaat het met #5?

Bericht door: Draconman op 8 Oktober 2008, 22:01:43
ZOMG! |8D
Jij hebt echt zo veel verstand van Game Maker!

Bericht door: Matrebatre op 8 Oktober 2008, 22:50:45
v5 gaat goed, het is veel werk maar de basis is eindelijk helemaal klaar (lijkt het).

Het teken systeem en selecteer systeem doet het al. En het werkt ook in 3D :D . Nu werk ik aan het save/load systeem (lijkt niet zo veel werk aangezien ik het grootste deel kan kopieren van v4). Daarna komt het verplaats systeem en daarna het punt verplaats systeem. Daarna nog allerlei acties toevoegen (niet zo veel werk) en dan het texture systeem (wel veel werk, want dit moet ik helemaal opnieuw maken).

@draconman: dankje :P

Bericht door: Hedanito op 9 Oktober 2008, 00:25:10
nice 3d selecteren  :D
ik heb vaak last dat ik te veel punten selecteer dus hopelijk is dat nu opgelost ^^

Titel: Re: Model Creator voor Game Maker - bezig met volledig nieuwe versie
Bericht door: Matrebatre op 29 Oktober 2008, 17:01:24
Ik heb een nieuw topic geopend bij WIP voor de nieuwe versie:

http://www.game-maker.nl/forums/topic,34086.0

Als je dus nog reacties wil plaatsen op de nieuwe versie, zet ze dan daar.

EDIT:

Er is een BETA versie van v5.0 klaar, die je ook al kan gebruiken. Zie dit (http://www.game-maker.nl/forums/topic,34086.0) topic.

Bericht door: 123renzo op 24 Februari 2009, 18:16:47
hoe kan ik het model in game maker zetten

Bericht door: Matrebatre op 24 Februari 2009, 19:04:13
Gebruik de 'Generate GML' knop, dan krijg je de code te zien.

Bericht door: vlamer12 op 4 Maart 2009, 15:48:12
ik had even een vraagje over 3d modelen want kan je ook Sketchup gebruiken om modelen te maken en die dan te gebruiken voor gm want ik ben best ervaren met sketchup :angel:

Bericht door: TrevoriuS op 4 Maart 2009, 16:06:41
Waarom in godsnaam post je in het topic van 4.0 als 5.0 bovenaan in het board staat?
Anyways, met sketchup pro kan je je models exporten als obj, en die kan je met model creator v5.0 inladen en converten, of direct in gamemaker inladen.

Bericht door: Matrebatre op 5 Maart 2009, 16:23:53
Ik zal de moderators eens vragen of ze dit topic niet kunnen sluiten :P.

Er is een nieuwere versie van Model Creator. Zie dit (http://www.game-maker.nl/forums/topic,36584.0) topic.

www.game-maker.nl © 2003, 2007 Nederlandse Game Maker Community